EU-utskott rekommenderar stärkt skydd för privatlivet

Permalänk
Medlem

skönt att det finns vett i vissa personer.

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk

yay någon i EU som inte har fått sin hjärna uppäten av zombies.

Visa signatur

- i7 5820k @ 4.3 Ghz - MSI Gaming 7 - GTX 980 @ 1433 Mhz - 16 GB DDR4 @ 2800 Mhz - Samsung 840 Pro 256GB + Samsung 850 EVO 1TB - Corsair 700D - Corsair HX750 - XB270HU -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Äsch detta är säkert bara för att "lugna ned massan" för att inte löpa amok innan IPRED och allt sånt skit vunnit laga kraft överallt. Sen kommer det säkert visa sig att detta ändå inte kommer att ske...

Det är en konst att förtrycka folk. Först tar man bort alla rättigheter och när man märker att det blir uppror så lugnar man ner dem med något annat för stunden. Sen går tiden och allt blev skit iaf, men då har ju folk lugnat sig redan.

Precis. Jag litar absolut inte på dom.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

Är det redan april?

Permalänk

Ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

YES! Äntligen någon som försöker sätta vett i deras små huvuden!

Permalänk
Medlem

Håller med Jussi V. och Mytos till fullo. Förjävligt är det.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Fan det finns hopp iallafall!
Nu blev jag en glad man. ^^

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem

EU är skumt, verkar bestå av olika fraktioner, där en del talar vit o brett om hur medborgarna inte ska övervakas och få ha privatlivet i fred på nätet och i privatlivet i övrigt.
Sedan inför man lagar som är helt tvärtom, med övervakning Ipred, FRA datadirektivet, loggning av resor, inför tjänster som kan spåra och logga presis vad en människa befinner sig och gör vare timme av dygnet.

Hursom verkar vara den senare delen som bestämmer! och första bara som "tycker"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Låter väldigt bra!
Hoppas att få höra mer om detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Äsch detta är säkert bara för att "lugna ned massan" för att inte löpa amok innan IPRED och allt sånt skit vunnit laga kraft överallt. Sen kommer det säkert visa sig att detta ändå inte kommer att ske...

Det är en konst att förtrycka folk. Först tar man bort alla rättigheter och när man märker att det blir uppror så lugnar man ner dem med något annat för stunden. Sen går tiden och allt blev skit iaf, men då har ju folk lugnat sig redan.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Inger Segelströ ftw

Permalänk
Medlem

ett steg i rätt riktning fast hoppas fortfarande att man kan stoppa piratkopieringen:)

Permalänk
Avstängd

alla pirater skriker yay

vad vore piratebay utan mjligheten att gömma sig bakom personlig integritet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
alla pirater skriker yay

vad vore piratebay utan mjligheten att gömma sig bakom personlig integritet

Piratebay är en sökmotor för torrentfiler, både lagliga och olagliga sådana.
I google kan du lättare hitta olagligt material och det är dessutom duktigare på att hitta det.

Om du letar efter en torrent på Piratebay och inte hittar den, brukar det fungera att gå in på google och söka på t.e.x
Torrentnamn/sökord + piratebay

Tada

Permalänk
Avstängd

Håller tummarna på att detta faktisk blir något av de LIBE kommit fram till. Gillar inte att någon annan skall glutta över axeln. Kännse verkligen inte bra ifall man pratar om sängkammarlivet med tjejen på något sätt och andra har tillgång till de. Till exempel.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

äntligen lite vett. ska bli intressant att se hur boargarna pratar sig ur detta, då de lär införa sina korrumperade stasi-lagar oavsett...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Torrentnamn/sökord + piratebay

Tada

Eller varför inte "Torrentnamn/sökord" + "filetype:torrent" ?

Permalänk
Medlem

Visserligen är Rick partiledare för piratpartiet men jag skulle ändå inte kalla hans personliga blogg för piratpartiet. Syftar förstås på källhandvisningen i artikeln.

Permalänk
Medlem

* Participate in efforts to make the Internet an important tool for the empowerment of users, an environment which allows the evolution of ‘bottom up’ approaches and of e-democracy, while at the same time ensuring that significant safeguards are established as new forms of control and censorship can develop in this sphere; the freedom and protection of private life that users enjoy on the Internet should be real and not illusory;

* Recognise that the Internet can be an extraordinary opportunity to enhance active citizenship and that, in this respect, access to networks and contents is one of the key elements; recommend that this issue be further developed on the basis of the assumption that everyone has a right to participate in the information society and that institutions and stakeholders at all levels have a general responsibility to assist in this development, thus attacking the twin new challenges of e-illiteracy and democratic exclusion in the electronic age;

* (uppdaterat) Ensure that Member States that intercept and monitor data traffic, regardless of whether that applies to their own citizens or to data traffic from abroad, do so under the strict conditions and safeguards provided by law; call on Member States to ensure that remote searches, if provided for by national law, are conducted on the basis of a valid search warrant issued by the competent judicial authoroties; note that simplified procedures for conducting remote searches in comparison with direct searces are unaccaptable, as they infringe the rule of law and the right to privacy (detta från ett ändringsförslag av Inger Segelström som röstades igenom i utskottet)

* Ensure together with other relevant actors that security, freedom of expression and privacy, as well as openness on the Internet, are approached not as competing goals, but instead are delivered simultaneously within a comprehensive vision that responds adequately to all these imperatives;

* Invite the Presidency of the Council and the Commission to reflect on a comprehensive strategy in order to combat cybercrime, including the ways in which to address the issue of “identity theft” at EU level;

* Encourage reflection on the necessary cooperation between private-public players in this field and on the enhancement of law enforcement cooperation;

* Pursue the work undertaken within the framework of the Check the Web project and promote actions aiming at improving the circulation of information on cybercrime, such as the recent initiatives for setting up national alert platforms and a European alert platform for reporting offences committed on the Internet, provided that the necessary safeguards are in place;

* Encourage programmes to protect children and educate their parents as set out in EU law with respect to the new e-dangers and provide an impact assessment of the effectiveness of existing programmes to date;

* (det här syftar på IPRED2 - notera vingklippningen) Proceed to the adoption of the directive on criminal measures aimed at the enforcement of intellectual property rights while simultaneously prohibiting, in pursuit of that purpose, the systematic monitoring and surveillance of all users’ activities on the Internet, and ensuring that the penalties are proportionate to the infringements committed; within this context, also respect the freedom of expression and association of individual users and combat the incentives for cyber-violations of intellectual property rights, including certain excessive access restrictions placed by intellectual property holders themselves;

* ensure that the expression of controversial political beliefs through the Internet, including with regard to terrorism, is not subject to criminal prosecution;

* Consider that “digital identity” is increasingly becoming an integral part of our ‘self’ and in this respect deserves to be protected adequately and effectively from intrusions by both private and public actors; take due account of the importance of anonymity, pseudonymity and control of information flows for privacy and the fact that users should be provided with the means to efficiently protect it;

* Recognise the danger of forms of Internet surveillance and control aimed also at tracking every ‘digital’ step of an individual, with the aim of providing a profile of the user and of assigning ’scores’; make clear the fact that such techniques should always be assessed in terms of their necessity and their proportionality in the light of the objectives they aim to achieve; emphasise also the need for an enhanced awareness and informed consent of users with respect to their e-activities (e.g., the case of social networks);

* Examine and prescribe limits to the ‘consent’ that can be requested of and extracted from users, whether by governments or by private companies, to relinquish part of their privacy, as there is a clear imbalance of negotiating power and of knowledge between individual users and such institutions;

* Strictly limit and define the cases in which a private Internet company may be required to disclose data to government authorities;

* Condemn government-imposed censorship of the content that may be searched on Internet sites, especially when such restrictions can have a ‘chilling effect’ on political speech;

* Call on the Member States to ensure that freedom of expression is not subject to arbitrary restrictions from the public and/or private sphere and to avoid all legislative or administrative measures that could have a ‘chilling effect’ on the speech of individuals;

* Draw attention to the fact that the development of the ‘Internet of things’ should not sidestep the protection of data and of citizens’ rights;

* Encourage the promotion of the “privacy by design” principle according to which privacy and data protection requirements should be introduced as soon as possible in the lifecycle of new technological developments;

* Exhort all Internet players to engage in the on-going process of the “Internet Bill of Rights,” which builds on existing fundamental rights, promotes their enforcement, and fosters the recognition of emerging principles; in this respect the dynamic coalition on the Internet Bill of Rights has a leading role to play;

* Ensure that, in this context, a multi-stakeholder, multi-level, process-oriented initiative and a mix between global and local initiatives are considered in order to specify and protect the rights of Internet users and thereby ensure the legitimacy, accountability and acceptance of the process;

* Encourage the active participation of the EU in different international fora dealing with global and localised aspects of the Internet, such as the Internet Governance Forum (IGF);

* Take part together with all the relevant EU actors in the establishment of a European IGF that would take stock of the experience gained by national IGFs, function as a regional pole, and relay more efficiently Europe-wide issues, positions and concerns in the upcoming international IGFs.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
ett steg i rätt riktning fast hoppas fortfarande att man kan stoppa piratkopieringen:)

Den dagen de inser att det <b>aldrig</b> kommer gå att få stopp på den är en riktigt stor dag för industrin, då kan de börja koncentrera sig på att skapa sådant folk är beredda att köpa. Jag menar allvarligt vem vill köpa musik som inte bara är dyrare, den är även av sämre kvalitet samt har DRM som kan se till att det man köpt kommer vara värdelöst när man minst anar det. När VHS gjorde sitt intrång på marknaden skrek filmbranschen och sa att detta skulle vara deras undergång, snarare var det precis det motsatta för nu hade man hittat ytterligare ett sätt att sälja sina filmer på. Tekniken som idag används för att sälja musik på nätet hade nog aldrig funnits överhuvudtaget om det inte var för just fildelning. Snacka om hyckleri när bolag först anklagar den för att vara orsaken till att de säljer allt sämre men har inga som helst problem att använda den i egna vinstdrivande syften.

"alla pirater skriker yay

vad vore piratebay utan mjligheten att gömma sig bakom personlig integritet"

Blir så trött på alla som tror att det handlar om att man är mot IPRED bara för att man vill kunna tanka ner utan risk för att åka fast. Det handlar inte om det, vad det handlar om är att våra lagar inte ska gå att ändra för de som har vinstdrivande syften, det är det som detta handlar om. Vi har redan sett hur ministerstyre (som är förbjudet i sverige bör tilläggas) snart kommer göra så att alla som har tillgång till Internet ska betala tv-licens, vart kommer det sluta om vi tillåter vad som helst. Är ni som är för lagen villiga att offra vår s.k demokrati för att några som redan tjänar mer pengar än vad de borde (köper inte deras skitsnack om att kopieringen är anledningen till att de säljer mindre, snarare är det orsaken till att de inte konkat) ska kunna få igenom lagar som aldrig annars hade kommit?

Säger vi inte ifrån nu så kan ni ge er på att detta knappast är slutet, de kommer inte sluta innan de har fått folket att följa deras minsta vilja, gör man inte det så kommer det bli bestraffningar (även kallat diktatur).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Den dagen de inser att det <b>aldrig</b> kommer gå att få stopp på den är en riktigt stor dag för industrin, då kan de börja koncentrera sig på att skapa sådant folk är beredda att köpa. Jag menar allvarligt vem vill köpa musik som inte bara är dyrare, den är även av sämre kvalitet samt har DRM som kan se till att det man köpt kommer vara värdelöst när man minst anar det. När VHS gjorde sitt intrång på marknaden skrek filmbranschen och sa att detta skulle vara deras undergång, snarare var det precis det motsatta för nu hade man hittat ytterligare ett sätt att sälja sina filmer på. Tekniken som idag används för att sälja musik på nätet hade nog aldrig funnits överhuvudtaget om det inte var för just fildelning. Snacka om hyckleri när bolag först anklagar den för att vara orsaken till att de säljer allt sämre men har inga som helst problem att använda den i egna vinstdrivande syften.

"alla pirater skriker yay

vad vore piratebay utan mjligheten att gömma sig bakom personlig integritet"

Blir så trött på alla som tror att det handlar om att man är mot IPRED bara för att man vill kunna tanka ner utan risk för att åka fast. Det handlar inte om det, vad det handlar om är att våra lagar inte ska gå att ändra för de som har vinstdrivande syften, det är det som detta handlar om. Vi har redan sett hur ministerstyre (som är förbjudet i sverige bör tilläggas) snart kommer göra så att alla som har tillgång till Internet ska betala tv-licens, vart kommer det sluta om vi tillåter vad som helst. Är ni som är för lagen villiga att offra vår s.k demokrati för att några som redan tjänar mer pengar än vad de borde (köper inte deras skitsnack om att kopieringen är anledningen till att de säljer mindre, snarare är det orsaken till att de inte konkat) ska kunna få igenom lagar som aldrig annars hade kommit?

Säger vi inte ifrån nu så kan ni ge er på att detta knappast är slutet, de kommer inte sluta innan de har fått folket att följa deras minsta vilja, gör man inte det så kommer det bli bestraffningar (även kallat diktatur).

gratis är gott. hur bra en produkt än blir kommer ingen att betala för den om en snubbe står framför butiken och delar ut produkten gratis.
Sen att bolagen skulle vara hyklare för att dom är emot att folk tar deras grejer gratis med hjälp av teknologi bara för att dom själva använder teknologi behövar jag inte förklara varför det resonomanget är helt galet. Om du har ett tjuvlarm och en tjuv använder teknologiska redskap för att koppla ner larmet och bryta sig in i ditt hus, är du då en hycklare om du klagar??

sen spelar det ingen roll hur mycket du skriver om ipreds diktatur och fildelningens paradis, vi vet båda två vad du oroar dig för.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
gratis är gott. hur bra en produkt än blir kommer ingen att betala för den om en snubbe står framför butiken och delar ut produkten gratis.
Sen att bolagen skulle vara hyklare för att dom är emot att folk tar deras grejer gratis med hjälp av teknologi bara för att dom själva använder teknologi behövar jag inte förklara varför det resonomanget är helt galet. Om du har ett tjuvlarm och en tjuv använder teknologiska redskap för att koppla ner larmet och bryta sig in i ditt hus, är du då en hycklare om du klagar??

sen spelar det ingen roll hur mycket du skriver om ipreds diktatur och fildelningens paradis, vi vet båda två vad du oroar dig för.

Haha skulle jag vara orolig, som köper det jag gillar och skiter i det jag inte gillar. Så sent som för bara några dagar sedan har jag köpt produkter för närmare 3000 kr men jag börjar allvarligt fundera på om det inte är dags för att bojkotta allt vad film, musik och spel heter för detta börjar urarta rejält och jag tänker inte stödja bolag som stämmer sina kunder, där går ta mig tusan gränsen.

Du är bra naiv om du tror att jag oroar mig för att åka dit för något jag inte begår. Det jag däremot är orolig för är när våra lagar ändras för att skydda folk med vinstintressen inte de som de från början var avsedda för. Det bästa en regering vet är när den stora massan tänker och ser saker på samma sätt eftersom det är betydligt mycket enklare att "styra" ett sådant folk. Vi medborgare blir knappast uppmuntrade till att vara individer utan ett homogent folk som är som dumma får, bara för att vissa av er är dessa får så behöver det inte betyda att jag och många med mig inte ser detta och väljer att tänka själva.

Ja gratis är gott men kan också leda till att man köper något man från början inte tänkte göra. Jag har tack vare att jag sett Battlestar Galactica på tv redan köpt två säsonger, hade aldrig gjort det om jag inte visste vad jag fick för pengarna. Jag har även köpt många andra filmer för att jag redan sett dom och vet att dom är bra. Hade aldrig köpt dom, även om jag normalt tankande ner filmer gratis, om jag inte på förhand visste vad jag betalar för. Med andra ord hade jag knappast betalat flera hundra för en serie som jag inte visste ett skvatt om även om detta var enda sättet att få tag på den. Och när jag ändå är inne på serier så kan ju ni som är för lagen vänta något år med att kolla på avsnitten på de nyare serierna som går på tv för anledningen till att vi får dom bara några veckor eller månader är på grund av just fildelning. För inte vill ni väl bli kallade för hycklare, eller? Detta gäller för övrigt biofilmer med om ni inte visste det...

Till sist kan man ju ta sig en liten funderare på varför inte den bransch som drabbats hårdats av fildelning ens har någon representant i rättegången. Kan det bero på att dom fattat att dom aldrig varit så framgångsrika om det inte varit för Internet?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Haha skulle jag vara orolig, som köper det jag gillar och skiter i det jag inte gillar. Så sent som för bara några dagar sedan har jag köpt produkter för närmare 3000 kr men jag börjar allvarligt fundera på om det inte är dags för att bojkotta allt vad film, musik och spel heter för detta börjar urarta rejält och jag tänker inte stödja bolag som stämmer sina kunder, där går ta mig tusan gränsen.

Du är bra naiv om du tror att jag oroar mig för att åka dit för något jag inte begår. Det jag däremot är orolig för är när våra lagar ändras för att skydda folk med vinstintressen inte de som de från början var avsedda för. Det bästa en regering vet är när den stora massan tänker och ser saker på samma sätt eftersom det är betydligt mycket enklare att "styra" ett sådant folk. Vi medborgare blir knappast uppmuntrade till att vara individer utan ett homogent folk som är som dumma får, bara för att vissa av er är dessa får så behöver det inte betyda att jag och många med mig inte ser detta och väljer att tänka själva.

Ja gratis är gott men kan också leda till att man köper något man från början inte tänkte göra. Jag har tack vare att jag sett Battlestar Galactica på tv redan köpt två säsonger, hade aldrig gjort det om jag inte visste vad jag fick för pengarna. Jag har även köpt många andra filmer för att jag redan sett dom och vet att dom är bra. Hade aldrig köpt dom, även om jag normalt tankande ner filmer gratis, om jag inte på förhand visste vad jag betalar för. Med andra ord hade jag knappast betalat flera hundra för en serie som jag inte visste ett skvatt om även om detta var enda sättet att få tag på den. Och när jag ändå är inne på serier så kan ju ni som är för lagen vänta något år med att kolla på avsnitten på de nyare serierna som går på tv för anledningen till att vi får dom bara några veckor eller månader är på grund av just fildelning. För inte vill ni väl bli kallade för hycklare, eller? Detta gäller för övrigt biofilmer med om ni inte visste det...

Till sist kan man ju ta sig en liten funderare på varför inte den bransch som drabbats hårdats av fildelning ens har någon representant i rättegången. Kan det bero på att dom fattat att dom aldrig varit så framgångsrika om det inte varit för Internet?

har du köpt mjukvara och film musik för 3000 på några dagar??fett

sen stämmer inte bolagen sina kunder utan dom som tar produkten gratis. missupfatta mig inte, jag tycker det är helt galet att ett fåtal individer åker fast och får betala sinnessjuka skadestånd för ett brott som alla har begått.
men jag tycker inte att man kan skylla allting på bolagen, då båda parterna har begått fel. bolagen tar extrema överpriser och när grejerna inte säljer så bra som dom tänkt sig skyller dom helt på fildelning och vägrar att anpassa sig. dettta ger i sin tur inte konsumenterna rättan att sno grejerna.

Jag är även en person som oroar mig över företags och regeringars makt över befolkningen (kollade nyss på "världen enligt gasprom" på svt live) men jag har väldigt svårt att se hur regeringesn ska kunna styra mig genom att veta vilka sidor jag kollar porr på.

du har rätt att många serier har fått mycket mer uppmärksamhet genom internett än dom skulle fått annars, men jag tror väldigt få skulle ha gjort som du och köpt 2 sesonger av battlestar galactica, utan laddat ner alla. Så i slutändan har nog battlestar galactica förlorat mer än dom vunnit på fildelning. vi kan ju dock inte göra mer än resonera eftersom det är omöjligt att veta säkert.

sen är set sjukt dåligt att filmer och serier inte ska kunna släppas över hela världen samtidigt, någon borde visa personerna som styr nymodigheter som datorn och internett. men ändå har man inte rätt att ta serien gratis, även om det är en mycket valid ursäckt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
gratis är gott. hur bra en produkt än blir kommer ingen att betala för den om en snubbe står framför butiken och delar ut produkten gratis.

Som en kul parantes till ditt påstående bara...folk betalar tydligen gladeligen omkring 10 spänn litern för buteljerat vatten de i stort sett får gratis ur kranen där hemma. Så visst går det att konkurera mot gratis om man tillför sin produkt något mervärde så som mördande reklam, schysst förpackning, status, "image" eller liknande.

För sakens skull vill jag säga att jag inte tillhör de som har X antal gig med tankat material hemma men jag är ändå emot IPRED, FRA, Datalagringslagen och fingeravtryck i passet på grund av det intrång i vår personliga integritet dessa lager medför.

Priset vi får betala i form av ett övervakningssamhälle som fått Orwell att häpna är i mina ögon allt för högt, bara för att tillgodose vissa särintressen.

Byt ut "internet" och "mail" i lagarna ovan mot "post & tele" och "brev" så undrar jag om de gamla stötarna i riksdagen skulle förstått bättre vad det egentligen är de håller på att genomföra.

Hoppas att det här leder oss tillbaka på rätt spår igen.