Bildguide: Rengöring/byte av pump i Zalman Reserator 1 Plus

Permalänk
Medlem

Bildguide: Rengöring/byte av pump i Zalman Reserator 1 Plus

Som många andra här har jag ett Zalman reserator vattentorn för kylning i min burk. Jag har haft anledning att skruva upp vattentornet några gånger, och under den senaste operationen passade jag på att ta några bilder som ni nu kan avnjuta i lugn och ro!

Det började med att mitt grafikkort började gå ovanligt varmt. Jag kunde inte hitta något fel, jag gjorde därför en grundgenomgång av systemet. Jag tog loss slangar och block och gjorde rent, skruvade upp vattentornet och gjorde rent invändigt, och slutligen satte jag ihop alltsammans och fyllde på vatten. Jag kopplade bort grafikkortet från vattenkylningen och använde stock-kylaren eftersom att jag ville felsöka kortet separat.

Sedan dess har dock något konstigt hänt - när vattenkylningen har stått på i något dygn så stannar flödet av. Pumpen kör som den ska, men trycket är i det närmaste obefintligt vilket får min CPU att överhetta vid load. Jag personligen misstänker att jag fyllde på för mycket vatten och att nivån (och därmed trycket) är för högt för pumpen. Zalman rekommenderar en maximal vattenvolym och den är långt ifrån vattentornets kapacitet. Nu testade jag aldrig att tömma ut en del av vattnet och började jaga en ny och bättre pump - en bonus skulle vara att vattenkylningen fick bättre kapacitet.

Det finns ett helt gäng alternativ på marknaden, många av dem externa, men jag ville att pumpen skulle vara fortsätt intern eftersom att det ger en lägre ljudnivå. Det är dock begränsat med utrymme i vattentornet, vilket medför att alternativen är få. Det slutade med att jag tog reda på vilken pump som satt i från start (Eheim Compact 300) och med den vetskapen fann jag dess storebror: en Eheim Compact 600. Jag gjorde efterforskningar här på forumet och fick lära att den skulle passa - med vissa mindre modifikationer.

Spec. för Compact 300
Flöde: Max 300 liter/timme
Tryckhöjd: 0,5 meter
Förbrukning: 5 Watt
Pris: 179:- hos Guldfisken

Spec. för Compact 600
Flöde: Max 600 liter/timme
Tryckhöjd: 1,3 meter
Förbrukning: 11 Watt
Pris: 249:- hos Guldfisken

Bilderna visar bytet av pumpen och samtidigt hur man vid behov enklast rengör den befintliga pumpen, något som kan vara lämpligt efter några års användning beroende på hur noggrann man har varit med kylmedlet.

Avmontering

Jag måste börja med att nämna att avmonteringen av pumpen inte är helt enkel. Konstruktionen som sådan är enkel (instruktioner finns i manualen), pumpen sitter i botten och botten går att skruva lös så att man på ett smidigt sätt kommer åt pumpen. Men botten kan sitta riktigt, riktigt hårt. Man bör lämpligast vara två personer som kämpar med det. När man väl har skruvat av locket så ser det ut så här:

(OBS: Alla bilder är klickbara med länk till högupplöst bild!)

Att Zalman har valt att bara sätta dit den blåa skruven förvånar, eftersom att utflödet (det varma vattnet) kommer ut där - precis intill insuget (pumpen)! Det hade varit effektivare om det varma vattnet flödade ut på en lite högre nivå istället kan man tycka, eftersom att pumpen då tar in det vatten som är svalast.

Strömsladden till pumpen går genom ett litet hål i botten, och sladden går vidare till en strömbrytare och senare strömkontakten. Man behöver inte klippa av den, utan istället monterar man isär strömbrytaren och lossar kabeln där. I manualen visar bilderna att den går att skruva isär, men det stämmer inte utan man måste bända loss locket och plasthakarna som fäster locket har en förmåga att gå sönder, så räkna med att limma ihop det senare.

Kablarna går att dra isär från dess fäste. Senare bör de bruna kablarna lämpligen lödas ihop eftersom att de var ihoppressade med en metallbit som inte går att återanvända.

Kabeln är löstagen från strömbrytaren och då är det bara att dra ut kabeln från hålet i botten och lossa pumpen.

Sladden är urdragen och pumpen lossad. Pumpen sitter relativt stadigt i monteringshålet, det är egentligen inte nödvändigt med det skruvfäste som syns i första bild.

Så här ser originalpumpen ut, en Eheim Compact 300 (eller 1000 som den också kallas).

Rengöring

Förutom att rengöra systemet i allmänhet - slangar, vattentornet, ev. blocken - så kan man med fördel rengöra pumpen. Om det inte har hamnat klägg i pumpen, vilket inte är helt otänkbart, så kan det iallafall vara kalk i systemet som inte ser. Det går inte bort med vanligt diskmedel, utan det bör man använda särskilt avkalningsmedel alternativt ättika för. Följande bilder visar hur pumpen monteras isär.

Börja med att lyfta på locket. Det åker av relativt lätt, slit i det litegrann i fickorna på sidorna och bänd sedan loss det. Plasten är av den lite mjukare typen så det bör vara hyfsat riskfritt, jag har inte haft några problem de gånger jag gjort det iallafall.

Locket av.

Nu ser man impellern. Här kan det vara lite klägg som man lämpligast tar bort med vatten, tvål och en gammal tvättborste. Ta dock bort impellern för att undvika att den blir skadad. Den faller ur om man klappar till pumpen på motsatt sida, eftersom att den bara sitter fast med magnetisk kraft.

Impellern har poppat ut. Den kan man lägga i ättika i några timmar eller rengöra med lämpligt avkalkningsmedel för att bli av med eventuellt kalk.

På med locket igen. Då ser man det här lilla reglaget. Eftersom att pumpen har ett variabelt vattenflöde på 150-300 l/h så sitter den här lilla plastbiten för att göra det möjligt att justera detta flöde. Drar man den åt vänster så täcker plastbiten insuget för impellern och minskar på så sätt flödet. Jag rekommenderar att ta bort den här plastbiten helt och hållet, den gör ingen nytta (såvida man nu inte vill sänka flödet) utan riskerar bara att påverka flödet negativt.

Bort med den, svårare än så är det inte.

Den nya pumpen

Kartongen till pumpen och spec. för den.

Jämförelse mellan den gamla och nya pumpen - den nya till höger.

Som synes är den nya pumpen betydligt större...

... vilket samtidigt medför betydligt bättre kapacitet.

Modifikationer & Montering

På de här två bilderna ser man hur pass mycket mer plats den nya pumpen tar. Den kan inte sitta i samma läge som den ursprunliga pumpen utan man måste vrida den mer mot mitten. I och med det kommer den farligt nära utflödet för det varma vattnet.

Man skulle kunna ha pumpen som ovan, men jag ville ha möjlighet att montera den blåa skruven som möjliggör att man kan trä på en slang till utflödet och på så sätt leverera vattnet längre ifrån pumpen och dess inflöde. Så därför bestämde jag mig för att fila ner skruven för att den skulle kunna monteras utan att för den delen ta plats från pumpen.

Skruven filas ner. Man skulle kunna använda en kniv också, plasten är ganska mjuk, men jag valde en hyfsat grov fil och det fungerade bra.

Se till att få bort alla plastflisor, man vill inte ha in dem i vattensystemet eller att de ska fastna i blocken. Jag använde ett rakblad för att skära bort flisor och samtidigt spåra ur gängorna där de hade blivit tilltäppta. Den nedre delen av skruven är orörd och därför är den fortfarande fullt funktionell efter denna åtgärd, så man förstör inte skruven på något sätt.

Resultatet blev bra, skruven tar minimalt med plats från pumpen.

Här ser man hur nära pumpen sitter runt kanten. Tyvärr allt för nära på nedre högra sidan hörnet, där pumpen sticker utanför kanten på botten.

Jag fick därför lov att fila ner pumpens hörn en aning...

... och på så sätt undviker jag problem vid återmontering av botten, även om pumpen kan komma att ligga emot rörets insida ändå.

Jag är nöjd med modifikationerna och har nu monterat dit pumpen (som bara behöver tryckas fast) samt trätt på slangen till utflödet som jag skrev om tidigare. Eftersom att jag inte kan skruva fast slangen med muttern som hör till (den ryms inte) så satte jag en liten limklick på insidan av slangen innan jag satte dit det, bara för att försäkra mig om att slangen inte lossnar.

Nu ska sladden träs genom botten igen, och då behöver man klippa av kontakten. Det känns ganska olusigt att göra ska erkännas, men det är bara att klippa. Chop chop!

Sladden och dess tätning är monterad.

Pumpen sitter stadigt i monteringshålet. Nu är det snart dags för att sätta igång systemet, men först ska strömkabeln fästas tillbaka i strömbrytaren.

Så där, kablarna är ihoplödda/fastklämda.

Allting är monterat och det här är den sista bilden innan vattnet hälls i och systemet går igång. Tänk på att hälla i vattnet innan pumpen startas, samt att vicka på hela systemet för att få bort luftbubblor ur blocken.

Resultatet

Alltsammans gick bra och systemet fungerar som det ska! Det är betydligt bättre rush och flöde i systemet nu. Jag har tyvärr inga temperaturer att visa eftersom att systemet bara är kopplat till CPUn som är otroligt sval som den är (AMD X2 4850e). Man kan dock tänka sig att temperaturen sjunker med några enstaka grader, men framförallt att man kan använda fler block utan att strypa flödet.

Ljudnivån då, en större pump borde rimligtvis låta mer - särskilt med tanke på att den ligger mot rörets insida? Och ja, den låter mer. Med standardpumpen är vattentornet i princip ljudlöst om den står på rätt underlag. Med den nya pumpen hörs ett visst ljud. Det är inte så mycket ett mekaniskt ljud, och jag upplever inte att pumpen överför vibrationer till röret, utan det låter mer som ett vanligt vattenflöde. Ungefär som vattnet gör i vattenledningarna hemma, och jag tror att det är en effekt av just det ökade vattenflödet i systemet. Det är alltså inget högt ljud, alla normala datorer (även ljudisolerade, med eller utan fläktar) överljudar det. Det är ett omdöme från någon som är extremt känslig för oljud, kan jag inflika. Jag anser därför att den tillförda ljudnivån är en petitess som man inte behöver bry sig om vid byte till just den här pumpen.

Det var allt! Hoppas att ni fann guiden intressant. Lämna gärna kommentarer och ev. frågor.

PS. En del bonusbilder finns i mitt galleri på Minhembio: Länk

Uppdaterade bildlänkar
Permalänk

Snyggt, det där är väl egentligen just vad reseratorn behöver, en pump som faktiskt ger lite skjuss genom systemet.

Det enda jag störde mig lite på var att du kallade impellern för rotor

Edit, jo, bra om man inte glömmer ord. Och stavar fel på resten.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Tackar!

Trevlig läsning fastän jag inte gett mig in i vattnets värld än.

Stort plus för bra bilder och lättbegripligt språkbruk.

Mvh
Trent

Permalänk
Medlem

använd [IMG] [ / IMG] för att bilderna ska visas, det finns vad jag vet ingen gräns isåfall är det något väldigt nytt påhitt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusten_123
Det enda jag störde mig lite på var att du kallade impellern för rotor

Det är nu korrigerat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trent023
Trevlig läsning fastän jag inte gett mig in i vattnets värld än.

Stort plus för bra bilder och lättbegripligt språkbruk.

Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
använd [IMG] [ / IMG] för att bilderna ska visas, det finns vad jag vet ingen gräns isåfall är det något väldigt nytt påhitt

Jag gjorde det, men det var länkarna som inte godtogs. Det var vanliga bildlänkar från Minhembio (jag använde galleriet där för att ladda upp bilderna), men bilder från den sajten verkar spärrad eftersom att de inte visades. Jag fick ladda upp bilderna i Sweclockers egna galleri istället, och efter mycket hårslit och frustration över att göra om samma sak igen så blev det bra - inlägget innehåller nu bilder (med länk till högupplöst version).

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

Kan man dra ner flödet på den nya pumpen om man vill? tänkte om det skulle påverka ljudnivån något?

Permalänk
Medlem

Jag funderade också på det, och jag vet inte riktigt. Den större pumpen har ett likadant reglage som man kan ställe flödet till mellan 150-600 l/h, men om det påverkar ljudnivån kan jag inte säga säkert. Ifall det är vattenflödet som hörs i systemet så visst, då bör det gå. Men det skulle kunna vara ett mekaniskt ljud man hör också, även om det karaktäristiskt sett inte låter som ett mekaniskt ljud, och då har nog inte reglaget någon påverkan eftersom att det bara är flödet som ändras med reglaget och inte motorns hastighet.

Permalänk
Medlem

Blir ju sugen på ett bygga nån egen Reserator likande kylning. Fast med 1000 liters modellen så man kan ha en Modell större kylare.

Typ en gigantisk fristående reservoar med en 1000 liters pump som får pressa vattnet genom ett antal raddar som sitter i mitt Lianli A05B...

Typ ett acryl rör i 6-8mm gods med en diameter på typ 160mm som är typ 300-400mm högt.

Sen modda in en trippel radd i "taket" på A05:an och en dual i "Golvet".
Borde la räcka till en hårt klockad prolle plus ett eller två klockade GTX260 och en 8800GTS (PhysX)... Elle?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Kom på en sak nu, om det är ett mekaniskt ljud från pumpen som fortplantar sig i tornet skulle du kunna prova att ta en liten bit av silikonslangen som kommer från inloppet och sätta mellan pumpen och botten.. Förutsatt att dimensionerna passar hyffsat då. Och med liten bit menar jag bara så att det blir kanske 1 cm "faktiskt" slang mellan, så att inte alla vibrationer fortplantas, men så att det endå är styvt nog för att pumpen inte ska luta sig mot sidan av tornet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Ja det är en god idé i sig, men det finns tyvärr inga marginaler. Jag fick trycka botten åt rätt riktning när jag skruvade på det eftersom att pumpen tog mot insidan. Alternativet är att fila på pumpens hörn ännu mer (men då blir det hål genom plasten) eller att ta bort den blåa skruven för utflödet och vrida in pumpen (men då täcker pumpen en del av eller hela hålet för utflödet).

Det är extremt tajt med andra ord Men jag upplever inte att pumpen överför några ljud eller vibrationer. Jag känner inga vibrationer i röret och det låter som sagt inte som ett mekantiskt ljud, utan bara ett snabbare vattenflöde än normalt vilket är att förvänta. Jag trodde att det skulle låta om pumpen, men icke, det blev en trevlig överraskning.

Permalänk

Snyggt och stilrent. Skönt att du blev nöjd med tanke på din kräsna sida för obehagliga ljud

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

tufft, hur blev det med temps? bytte du bara för att du var nyfiken eller skulle du sätta på ett gpublock?

Permalänk
Medlem

Tack för väldigt trevlig redogörelse. Jag har precis för några dagar sedan gjort samma sak :). Dock byte jag ut pumpen mot en ny Eheim 300. Detta då jag tänkte att det ökade vattenflödet inte skulle kompensera för det eventuellt högre ljudet och för den ökade mängd värme som pumpen skulle ge ifrån sig, 11 watt istället för 5 watt. Dock kan det ju bli aktuellt om man skaffar bättre grejer som kräver bättre kyling.

Att sätta en slang för att få inflödet av varmvatten att komma högre upp gjorde jag redan vid en tidigare rengöring. Har även trätt över ett papprör, sådant som man häller betong i när man bygger, med en 120mm noctua fläkt längst upp. Behöver inte ha den ingång, men om man sätter igång den så har jag för mig att tempen gick ner med runt 5 grader iallafall. Tanken var att man kan sätta på fläkten om man klockar upp datorn och spelar spel. Så man har den avstängd annars, men när man ändå har massa ljud från spelet så kan man dra igång den så att den kyler när datorn ansträngs.

Väldigt synd att du inte tog några tempmätningar, inte för att jag gjorde det heller :P. Dock väldigt trevligt med alla fina bilder och den tydliga redogörelsen.

Ett tips till er andra som tänker byta pump, glöm inte att trä igenom strömsladden innan ni löder ihop den :P:

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
tufft, hur blev det med temps? bytte du bara för att du var nyfiken eller skulle du sätta på ett gpublock?

GPU-blocket är inkopplat i systemet, men det sitter inte på grafikkortet. Jag ska montera på det så småningom och då kan jag få en hum om vad pumpen har gjort för temperaturen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Tack för väldigt trevlig redogörelse. Jag har precis för några dagar sedan gjort samma sak :). Dock byte jag ut pumpen mot en ny Eheim 300. Detta då jag tänkte att det ökade vattenflödet inte skulle kompensera för det eventuellt högre ljudet och för den ökade mängd värme som pumpen skulle ge ifrån sig, 11 watt istället för 5 watt. Dock kan det ju bli aktuellt om man skaffar bättre grejer som kräver bättre kyling. Väldigt synd att du inte tog några tempmätningar, inte för att jag gjorde det heller :P. Dock väldigt trevligt med alla fina bilder och den tydliga redogörelsen.

Ett tips till er andra som tänker byta pump, glöm inte att trä igenom strömsladden innan ni löder ihop den :P:

Tempen: Se ovan.

Hahaha, löda fast strömsladden innan jag har dragit den genom hålet i botten är en typisk grej jag skulle kunna göra! Alternativt trä sladden genom hålet, löda fast kabeln för att sedan upptäcka att jag glömde tätningen/skruven för strömsladden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nameless
GPU-blocket är inkopplat i systemet, men det sitter inte på grafikkortet. Jag ska montera på det så småningom och då kan jag få en hum om vad pumpen har gjort för temperaturen!

Tempen: Se ovan.

Hahaha, löda fast strömsladden innan jag har dragit den genom hålet i botten är en typisk grej jag skulle kunna göra! Alternativt trä sladden genom hålet, löda fast kabeln för att sedan upptäcka att jag glömde tätningen/skruven för strömsladden

OBS: Jag la till lite i mitt tidigare inlägg. ^¨^

Hehe, jo det är en annan variant. Har du tagit temps innan du bytte? Det var det jag inte gjorde, så har ju inget att jämför a med.

Skulle vara kul att göra lite tester där man testar med olika pump, med eller utan slang för varmvattnet, kanske olika block om man har, olika antal inkopplade och med eller utan rör och fläkt. Det shysta med noctua fläkten är att den nästan är helt tyst när man kör den på 5v.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Jösses.. Stort tack för denna guide m8! Funderade för någon månad sedan på att köpa en Reserator, antingen tornet eller den varianten som ser ut som ett element, men blev avskräckt av Inets personal som sa att väldigt många hade haft problem med Reseratorerna (underligt ord i plural för övrigt.. ), så därför blev det inget.. Men efter din guide så vette fasen om man inte ska våga sig på det i alla fall Får se om man kan hitta nån som kör en med 2x8800GTX och en prolle för att se vad de får för temps
Än en gång stort tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Att sätta en slang för att få inflödet av varmvatten att komma högre upp gjorde jag redan vid en tidigare rengöring. Har även trätt över ett papprör, sådant som man häller betong i när man bygger, med en 120mm noctua fläkt längst upp. Behöver inte ha den ingång, men om man sätter igång den så har jag för mig att tempen gick ner med runt 5 grader iallafall. Tanken var att man kan sätta på fläkten om man klockar upp datorn och spelar spel. Så man har den avstängd annars, men när man ändå har massa ljud från spelet så kan man dra igång den så att den kyler när datorn ansträngs.

Att använda en fläkt på det sättet är smart. Zalman har, som du säkert sett, en särskild fläkt avsedd för reseratorn som jag hade tänkt köpa så småningom, men man kan lika gärna göra en egen lösning som du gjort och som bonus kan man då välja en lämpligare fläkt (zalmans egna är inte alltid så bra).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Hehe, jo det är en annan variant. Har du tagit temps innan du bytte? Det var det jag inte gjorde, så har ju inget att jämför a med.

Skulle vara kul att göra lite tester där man testar med olika pump, med eller utan slang för varmvattnet, kanske olika block om man har, olika antal inkopplade och med eller utan rör och fläkt. Det shysta med noctua fläkten är att den nästan är helt tyst när man kör den på 5v.

Jag har lite temperaturer från innan, men tyvärr inga exakta temperaturer vid load utan mer ett snitt. Det är ju lite svårt att göra några exakta mätningar eftersom att vattnet värms upp sakta och blir varmare ju längre man har systemet i load. Se även nedan svar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jösses.. Stort tack för denna guide m8! Funderade för någon månad sedan på att köpa en Reserator, antingen tornet eller den varianten som ser ut som ett element, men blev avskräckt av Inets personal som sa att väldigt många hade haft problem med Reseratorerna (underligt ord i plural för övrigt.. ), så därför blev det inget.. Men efter din guide så vette fasen om man inte ska våga sig på det i alla fall Får se om man kan hitta nån som kör en med 2x8800GTX och en prolle för att se vad de får för temps
Än en gång stort tack!

Kul att det uppskattas

Pumpen som sitter i från start är ganska klen. Det är inte så mycket att den inte ger ett tillräckligt flöde, utan mer att den inte klarar en tillräckligt hög tryckhöjd. Den klarar bara 0,5 meter (det är alltså maxvärdet), så ju mer vatten man har i reseratorn och ju större nivåskillnad det är mellan burken/blocken och reseratorn, ju svårare kommer pumpen ha att leverera maximalt flöde. 50 centimeter är ingenting, det räcker med att man ställer upp burken en bit från golvet eller att chassit är högt så kommer blocken att vara nära den gränsen.

Jag har dock använt originalsystemet i ca 3-4 år (japp, samma reserator hela tiden, jag behöver inte nämna att det är ett av mina bättre datorrelaterade köp någonsin) med diverse CPU:er och grafikkort. Under perioder har både CPU och GPU varit av de hetare varianterna, jag hade t.ex. ett grafikkort med en grundtemp på 65 grader (vid idle) vilket är ovanligare i dag. Men adderar man ytterligare ett block (jag har haft 3 totalt samtidigt, CPU, NB, GPU) och använder dubbla grafikkort och på det också har nivåskillnader så kommer pumpen få svårt att pressa igenom vattnet och det är väl då problemen uppstår.

Min rekommendation: Byt pump enligt guiden och använd en fläkt som beskrivs i detta inlägg, alternativt välj någon av de nyare reseratorvarianterna om de är effektivare. Då är jag övertygad att det kommer att räcka långt om man inte överklockar till bristningsgränsen.

Jag kan även informera om att jag använder ATI HD4850 (singel) och hade en grundtemp på 40 grader med reseratorn innan byte av pump. Efter load i ett par timmar så kretsade kortet kring 60 grader. Det ger en hum om hur väl det kyler. Jag återkommer med uppgifter om temperaturen när jag har kopplat in grafikkortet igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nameless
Att använda en fläkt på det sättet är smart. Zalman har, som du säkert sett, en särskild fläkt avsedd för reseratorn som jag hade tänkt köpa så småningom, men man kan lika gärna göra en egen lösning som du gjort och som bonus kan man då välja en lämpligare fläkt (zalmans egna är inte alltid så bra).

De tester jag läst på Zalmans egna lösning har inte varit särskilt positiva. Tror att det har att göra med konstruktionen, för det första så täcker inte röret hela reseratorn och för det andra har jag för mig att fläkten blåser uppifrån och ner (är dock osäker på den punkten).

Pappröret jag har går att köpa på en vanlig bygghandel, tror jag köpte mitt för 20-50 kr eller någe och sedan fläkten då för 200. Kan såklart köra på billigare fläkt men jag ville ha en som var riktigt tyst. Sedan kör jag på pull, alltså att fläkten suger ut luft. Kan försöka lägga upp en bild på det om någon vill.

/ Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju smartare om fläkten blåser uppåt eftersom att värmen stiger. Ska helt klart fundera på någon liknande lösning själv.

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!

Älskar "rumsrena" modifikationer som det finns en tanke bakom.

Eheim Compact är en riktigt prisvärd serie. Perfekt för sådana här applikationer. Tyvärr går den ju på 220V, så den är inte så användbar i interna system.

Permalänk
Medlem

Tack

Kan kort inflika att pumpen är lite tystare nu, ljudet är inte lika framträdande utan smälter in ännu lättare än tidigare. Jag antar att inkörningstiden har gjort nytta.

Jag har inte kopplat in grafikkortet ännu, men det kommer, det kommer.

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide!!
10 poäng (om man nu kunde satt poäng

Permalänk

Mycket bra skrivet!

Jag har precis tagit reda på flödet i min Reserator1+.

Min loop:
Reserator 1+ > Compact 300 > snabbkoppling > ZM-WB3 > ”halv” snabbkoppling

Mätning med flaska, digital våg och tidtagarur gav cirka 35 LPH d.v.s lång ifrån vad pumpen kan ge.

Provning utan någon strypning gav cirka 300 LPH så pumpen verkar vara ok. Jag har inte rengjort pumpen på 1.5 år (24/7) så den kan ju vara dålig ändå. CPU blocket är dock rengjort.

Ersatte snabbkopplingarna med dubbla plast kulventiler (EHEIM 4003412 från www.guldfisken.se a 169kr). Flödet ökade då till 88 LPH vilket är en rejäl förbättring.

Min CPU temp vid max belastning sjönk cirka 5 grader.

Tror man ska ligga runt 300 LPH vid ”normal” vattenkylning så en starkare pump är inte fel även om den tillför mer värme i vattnet. Är dock orolig för vibrationer och medföljande ljud. Tycker det är klabbigt att plocka isär Reseratorn (kör med batterivatten + propylenglykol) så det får vänta tills man är och river i prylarna nästa gång.

Mätningarna är förstås rätt osäkra eftersom jag inte har en riktig flödesmätare. Jag höll alltid utloppslangen i ungefär samma höjd som vattennivån i Reseatorn så att jag fick samma mottryck som vid normal drift. Har sedan tidigare också cirka 1dm slang inuti reseratorn.

Funderar på kylning till mitt nya Radeon 4890 kort som ger cirka 200W värme. Måste nog bli en egen loop med riktig pump, kylare och tank (Min CPU är en Q6600@3000 och ger 120W vid 1.25v).

Jag kan förstås inte garantera att kopplingen tål varmt glykolvatten. Vi får se vad som händer. Ett alternativ är kulventiler i metall från Watski (minsta modellen).

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

kan bekräfta att Eheim 600 inte passar på Zalman reserator v2

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtrem
kan bekräfta att Eheim 600 inte passar på Zalman reserator v2

Utveckla!!

Visa signatur

Asus Maximus Gene V | Intel® Core™ i7-3770K | Corsair Vengeance 16Gb
Asus GTX 980 Ti Strix | Asus ROG Xonar Phoebus
ASUS PCE-AC88 | 2 x OCZ ARC 100 240Gb - RAID0
Be-quiet! Dark Power Pro 10 550W | Be-quiet! Dark Rock 3

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag läste tråden...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3L1T
Utveckla!!

Vad han menar är att den inte passar den nyare modellen som ser ut mer som ett vanligt element: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=204414

Det vet jag själv inget om, men det verkar ju inte orimligt att så kan vara fallet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nameless
Länge sedan jag läste tråden...

Vad han menar är att den inte passar den nyare modellen som ser ut mer som ett vanligt element: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=204414

Det vet jag själv inget om, men det verkar ju inte orimligt att så kan vara fallet.

Okej, tänkte inte i de banorna alls eftersom det är en helt annan modell.
Trodde han syftade på Zalman Reserator 1 V2

Visa signatur

Asus Maximus Gene V | Intel® Core™ i7-3770K | Corsair Vengeance 16Gb
Asus GTX 980 Ti Strix | Asus ROG Xonar Phoebus
ASUS PCE-AC88 | 2 x OCZ ARC 100 240Gb - RAID0
Be-quiet! Dark Power Pro 10 550W | Be-quiet! Dark Rock 3

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråden av en slump och fick för mig att jag nog skulle ta en titt på mitt system som just nu ligger i vila i väntan på ny dator.

Har bara börjat rengöra mina nipplar och blocket änsålänge eftersom jag inte får isär själva reseratorn. (tar gärna emot tips) Jäklar vad det var mycket kalk i grejerna!

Bifogar några bilder för hur det såg ut. Kan bara tänka mig hur det ser ut i pump och botten av reseratorn. Bilder på de kommer när jag fått isär den.

Jag har lagt allt i ett bad med kalklösning och redan efter någon timme börjar de bli riktigt fint igen. På den sista bilden kan man se riktigt hur det bubblar om kalken och det "fräts bort".

Blir nog storebror-pumpen sen när jag är klar med all rengöring, känns som de kan göra lite nytta med lite högre tryck i systemet. Det har aldrigt varit nån riktig fart i detta som standard, speciellt inte när de är så här igenkalkat.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

Ta bort snabbkopplingarna (eller byt dom) om du vill ha bättre flöde (se tidigare inlägg)

Du kör väl på destilerat vatten + glykol?

Kranvatten är att be om bekymmer och aluminiumstystem mår bäst av mycket glykol. Jag har kört med 20% proylenglykol (milövänligare än etylenglykol). Glykolen sänker prestandan något (leder värme sämre än vatten) men jag vet inte om det är märkbart.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdk_warhead
Ta bort snabbkopplingarna (eller byt dom) om du vill ha bättre flöde (se tidigare inlägg)

Du kör väl på destilerat vatten + glykol?

Kranvatten är att be om bekymmer och aluminiumstystem mår bäst av mycket glykol. Jag har kört med 20% proylenglykol (milövänligare än etylenglykol). Glykolen sänker prestandan något (leder värme sämre än vatten) men jag vet inte om det är märkbart.

Snabbkopplingar har jag inga, bara vanliga nipplar så där är inga begränsningar.

Jag har kört med vanligt kranvatten i alla år (7 år och köpte den begagnad) så det förklarar nog saken.

Tyvärr frätte min avkalkning sönder blocket under natten så de blir ett nytt EK nu, hehe. Trodde inte de skulle va så starkt men de va jävlar va de reagerade på aluminiumet. De blir nog lite glykolblandning i fortsättningen.

Tips på hur man ska få isär tornet? Skruvstäd och ta i tills blodsmak infimmer sig? Sitter grymt hårt!

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB