AMD visar upp sexkärnig processor

Permalänk
Melding Plague

AMD visar upp sexkärnig processor

AMD demonstrerar en serverprocessor med sex kärnor. Kodnamnet är Istanbul – en modell som processortillverkaren hoppas kunna slå tillbaka konkurrenten Intel med.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

"Nehalem-baserade Xeon med upp till åtta kärnor, eller 16 med Hyperthreading"

Så man får fler kärnor med HT? Då var intel först med X86 dualcore då?

Formulera er lite tydligare, ganska tröttsamt när man får förklara för folk i forumet när de missförstått saker.

Kul att det rör på sig lite hos AMD iaf.

Permalänk

Som vanligt, under tredje kvartalet. AMD måste ut med sånt nu på en gång för att överleva. Släpp den rakt ut, sen tillverkar dom efter behov.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Som vanligt, under tredje kvartalet. AMD måste ut med sånt nu på en gång för att överleva. Släpp den rakt ut, sen tillverkar dom efter behov.

Nja, tror inte AMD vill göra en nVIDIA.. slänger ut defekt skit på marknaden och hoppas att ingen märker att det är fel på dom

Halvt OnT= Tror ni det klara GTA4? (crysis klarar min mobil) <--sarkasm

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

En ökning på 68 procent

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

"Nehalem-baserade Xeon med upp till åtta kärnor, kapabel att köra 16 trådar samtidigt tack vare Hyperthreading"?

Socket F får längre liv - bra! Jag har suktat efter ett dual cpu system länge och socket F verkar vara den mest prisvärda vägen att gå. Jag ser fram emot hösten och hoppas samtidigt att priserna på moderkort har gått ner lite.

Någon annan som drömmer om en dual cpu setup?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

I år lanseras dessutom Nehalem-baserade Xeon med upp till åtta kärnor, eller 16 med Hyperthreading.

Det där kändes lite fel eller?

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Hmm inget ESD armband? eller de kanske har matta eller sånna där speciella golv och skor på företaget ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hmm inget ESD armband? eller de kanske har matta eller sånna där speciella golv och skor på företaget ^^

Han vilar säkert armen mot chassisidan

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hmm inget ESD armband? eller de kanske har matta eller sånna där speciella golv och skor på företaget ^^

Riktiga män med plånböcker använder inte ANTI ESD

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Riktiga män med plånböcker använder inte ANTI ESD

Precis! Vi gnider in oss med kattskinn och joggar i nylondräkter med ylleunderställ innan vi bygger dator, bara för den extra spänningens skull!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

processorn som kommer att ha kodnamnet Västerhaninge kommer att kallas tidernas bästa CPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Någon annan som drömmer om en dual cpu setup?

Jag drömmer också om det. Dock jävligt svårt att hitta vettiga saker tycker jag.
Har drömt om detta Moderkort ganska länge nu. Nu känns det som att det kortet är för gammalt.

Men kommer det någon nyare variant så ska jag försöka få tummen ur och köpa det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Precis! Vi gnider in oss med kattskinn och joggar i nylondräkter med ylleunderställ innan vi bygger dator, bara för den extra spänningens skull!

Glöm inte "Crockers" och plastmattan!

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem

När kommer versioner för vanliga konsumenter med 6 kärnor?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

AMD kan de också ^^
Det tar bara lite extra tid att få ihop pengar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyler D
Jag drömmer också om det. Dock jävligt svårt att hitta vettiga saker tycker jag.
Har drömt om detta Moderkort ganska länge nu. Nu känns det som att det kortet är för gammalt.

Men kommer det någon nyare variant så ska jag försöka få tummen ur och köpa det

Polaren har nog det där kortet, känns jävligt bekant iaf

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Precis! Vi gnider in oss med kattskinn och joggar i nylondräkter med ylleunderställ innan vi bygger dator, bara för den extra spänningens skull!

där fick du allt till det;)

Permalänk
Avstängd

Var inte intels sexkärniga baserad på netburst? Marginellt intressant för nya projekt i så fall. Mer intressant ur licensaspekt på befintliga installationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Precis! Vi gnider in oss med kattskinn och joggar i nylondräkter med ylleunderställ innan vi bygger dator, bara för den extra spänningens skull!

Påminner mig om en lokal datorbutik i min stad som i sin början höll till i en källarlokal, ägaren satt och byggde datorer på golvet på heltäckningsmatta

Sen extra kul att dom slängde in en rätt vanlig piratkopierad version av Win98.

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Precis! Vi gnider in oss med kattskinn och joggar i nylondräkter med ylleunderställ innan vi bygger dator, bara för den extra spänningens skull!

Hahaha, var det en medveten ordvits det där, eller?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyler D
Jag drömmer också om det. Dock jävligt svårt att hitta vettiga saker tycker jag.
Har drömt om detta Moderkort ganska länge nu. Nu känns det som att det kortet är för gammalt.

Men kommer det någon nyare variant så ska jag försöka få tummen ur och köpa det

du har juh altid tyan http://www.tyan.com/product_board_detail.aspx?pid=541 ett sådant skulle vara hyffsat att ha. så utöver dubbla opteron i socket F så har man lite SAS så man kan använda vettiga hdds.
eller http://www.tyan.com/product_board_detail.aspx?pid=175 om chassit skulle vara förlitet dock får man hitta sin egen SAS kontroller.
vad jag vet om priser skall de inte vara så hemskt dyra ca 5000kr och ca 3000kr

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeno81
Påminner mig om en lokal datorbutik i min stad som i sin början höll till i en källarlokal, ägaren satt och byggde datorer på golvet på heltäckningsmatta

Sen extra kul att dom slängde in en rätt vanlig piratkopierad version av Win98.

Den lokala datorbutiken alltså, liknande historier finns nog i det flesta städer.
Tex fans det en datorbutik i Gävle där det hängde massor av ryssar etc som inte kunde ett ord svenska, dock hade dom bra priser (ingen moms etc troligen), var inte speciellt långvarig dock.

Permalänk
Medlem

Skoj, intel planerar och visar pappersläpp på 6-kärniga och AMD visar fysiska fungerande 6-kärniga CPU'er. heh.

Permalänk
Medlem

"Redan 2008 lanserade Intel sexkärniga processorer för servrar."

Hoppla , fornhistoria alltså? Det var ju... nästan två månader sen det historiska årtalet.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel.
men de intels 4kärninga och 6kärniga som nänms i artilken är baserade på intel core 2 duo och är int e äkta quad- och hex- core. då all kommunikation mellan dual core processorerna sker via en sydbrygga och inte som i AMDs HyperTransport och direct connect architecture
de enda intel processorer i xeon linjen som gör något liknande är nahelem med deras QPI och vad de nu kallade den.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk

vilket är vi intresserade av: "äktheten" eller prestandan?
vilket är mer relevant för AMDs kassa: hi-end servrar eller svenssondatorer?

(jag är fullt medveten om att Opteron skalar bättre än Xeon när systemen får fler socklar, fråga 1 är menad att vara tillverkar-neutral)

Men som hårdvaroporr funkar nog både 4sockets 6-kärniga AMD-system och 4sockets 2+2+2-kärniga från Intel lika bra... de får jobbet gjort... lite olika snabbt för olika användare dock.

BTW: är det något som säger att inte denna 6-kärniga egentligen är 2x3 kärnor?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Dags att rätta till lite saker eftersom ingen annan gör det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Var inte intels sexkärniga baserad på netburst? Marginellt intressant för nya projekt i så fall. Mer intressant ur licensaspekt på befintliga installationer.

Nej, Dunnington är Penryn-baserad. Helt enkelt 3st dualcores (med 3MB L2 Cache/DC) + 16MB L3 Cache på en kiselplatta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Skoj, intel planerar och visar pappersläpp på 6-kärniga och AMD visar fysiska fungerande 6-kärniga CPU'er. heh.

Icke, Dunnington är redan ute och "papperssläppet" du syftar på är för 32nm Gulftown som förväntas släppas Q1'10.
Och före det borde vi se en 8-kärning Beckton baserad på Nehalem-arkitekturen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tesuki
rätta mig om jag har fel.
men de intels 4kärninga och 6kärniga som nänms i artilken är baserade på intel core 2 duo och är int e äkta quad- och hex- core. då all kommunikation mellan dual core processorerna sker via en sydbrygga och inte som i AMDs HyperTransport och direct connect architecture
de enda intel processorer i xeon linjen som gör något liknande är nahelem med deras QPI och vad de nu kallade den.

Intels fyrkärniga(Kentsfield, Yorkfield, etc.) kommunicerar mellan kärnorna via nordbryggan. Jag hittade ingen information angående hur kärnorna kommuncierar med varandra i Dunnington men jag misstänker det går via nordbryggan där med.
Och ja, AMD smiskar Intels rumpa hårt i 95% av serverapplikationerna just tack vare den inbyggda minneskontrollern och HyperTransport.
Och ja igen, Intels första, riktiga, svar väntar vi fortfarande på i form av Nehalem-baserade Xeon DP/MP. (DP[Gainestown] lär ska komma innan Q2'09 men MP[Beckton] får vi vänta på till H2'09.)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

@Tobbe Nukem, bra skrivet, redde ut en del för mej.

@Tesuki och Tyler D, kul att jag inte är ensam Asus kortet har jag dregglat över förut men Tyan n6650W och n3600B var nya för mej och ser båda mycket trevliga ut! Efter en snabb titt på Prisjakt så kostar n6650W 4000:- men n3600B verkar inte gå att få tag i i Sverige. Hittade det dock för $274. Tack för tippsen!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p