Ser inte min Seagate Barracuda 7200.11 i BIOS

Permalänk
Medlem

Ser inte min Seagate Barracuda 7200.11 i BIOS

Hej

Jag har 2st Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS 32MB 500GB. I morse då jag startade upp datorn så hittar den inte någon av hårddiskarna, inte ens i BIOS dyker dom upp. Jag gjorde inget specielt igår kväll innan och då jag stängde av datorn.

Har testat koppla runt lite i olika SATA portar på moderbordet men utan förändring.
Kopplade då in dem i en annan dator och då hittades iaf en av dem, men fortfarande så dyker inte den andra upp i BIOS eller Windows hur jag än gör.

Finns det någor recovery program som jag kan använda? Även om hårddisken inte syns i varken BIOS eller Windows?

Den hårddisk som inte hittats har jag haft i ca 2 år, formaterat om den 4ggr.

MVH//
Frim

Permalänk
Medlem

lämna in den? du har väl ändå typ 5års garanti på den
Förövrigt så tycker jag seagate är skrot.xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille90
Förövrigt så tycker jag seagate är skrot.xD

Det tycker du alltså, enbart för de senaste händelserna antar jag?
Men precis som du säger så bör trådskaparen lämna in hårddisken. Det är ingen hemlighet att Seagate haft problem med .11-serien. Har dock inte märkt av några problem själv.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 5st 500GB Barracuda 7200.11 för en vecka sedan. 2 st konfigurerade jag i en RAID0-array på en XP PC. Och 3 st i en NAS (RAID5).
I dag kraschade den ena disken i RAID0-arrayen. Inte roligt alls. Jag hade precis installerat färdigt alla program jag behövde för att kunna arbeta.
Jag lyckades inte ens göra en disk-image p.g.a oläsbara sektorer. Bara att börja om från början. Vet inte om jag vågar använda samma modell igen.
Håller tummarna för att inte diskarna i NAS:en börjar krångla. Kanske läge att byta ut dessa också?
Innan jag bestämde mig för 7200.11 så hittade jag bara positiva kommentarer på nätet, nu när jag söker med lite andra sökord hittar jag bara massa negativa kommentarer. Man väljer vad man vill hitta för info.

Permalänk
Medlem

Ja, kanske är dax att ta kontakt med leverantören. Men tycker det känns udda att jag inte ens kan se den i BIOS och att den bara la av sådär över natten då datorn inte ens var igång.

Några förslag på hur jag skulle kunna rädda min data på disken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goeh
Jag köpte 5st 500GB Barracuda 7200.11 för en vecka sedan. 2 st konfigurerade jag i en RAID0-array på en XP PC. Och 3 st i en NAS (RAID5).
I dag kraschade den ena disken i RAID0-arrayen. Inte roligt alls. Jag hade precis installerat färdigt alla program jag behövde för att kunna arbeta.
Jag lyckades inte ens göra en disk-image p.g.a oläsbara sektorer. Bara att börja om från början. Vet inte om jag vågar använda samma modell igen.
Håller tummarna för att inte diskarna i NAS:en börjar krångla. Kanske läge att byta ut dessa också?
Innan jag bestämde mig för 7200.11 så hittade jag bara positiva kommentarer på nätet, nu när jag söker med lite andra sökord hittar jag bara massa negativa kommentarer. Man väljer vad man vill hitta för info.

Om du byter de (Hårddiskarna) skänk de till en behövande (mig)

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem

Det intressanta är att jag inte drabbats av syns-inte-i-bios-problemet som alla talar om, och som du Frim råkat ut för. Jag verkar bara ha "vanligt" surface-problem, några sektorer som är paj.
XP bootar ok men varnar om att en av diskarna i RAID0-arrayen är dålig och jag borde ta backup så fort som möjligt. Det tråkiga är att jag får blåskärm när jag försöker ta backup.
Att samtliga 5 diskar har den ökända firmware-versionen SD15 känns inte bra...
Om jag hade googlat på "7200.11 problem" istället för "7200.11 performance" så hade jag inte köpt de här diskarna.

Angående rädda data:
"Seagate has recognised there is a problem, provided a free firmware upgrade and, in cases where data loss is associated with the issue, will provide free data recovery services."
http://www.theregister.co.uk/2009/01/16/barracuda_failure_pla...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goeh
Angående rädda data:
"Seagate has recognised there is a problem, provided a free firmware upgrade and, in cases where data loss is associated with the issue, will provide free data recovery services."
http://www.theregister.co.uk/2009/01/16/barracuda_failure_pla... [/B]

Tack för hjälpen.
Jag har laddat hem Driver Detect och SeeTools men disken som jag försöker hitta dyker inte upp i något av dem. Jag ska slänga iväg ett maill till Seagate suport och be om den nya firmware och se om det hjälper, men den lägger sig väll inte i BIOS, den laddas väll i Windows? Så tyker inte det borde hjälpa att hitta disken i BIOS som verkar var adet stora problemet.
Kan det hjälpa att uppgradera BIOS för mina moderbord? Har ju testat disken på två olika datorer utan lycka, så verkar otroligt att det skulle vara BIOS strul.

Permalänk
Medlem

Ja asså, firmware är ett proggie som bor i ett prom på disken. Fattar bara inte hur dom skall få dit det om disken inte syns i BIOS - magic.

Permalänk
Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hände mig också

Köpte också en 7200.11 ST3500320AS 32MB 500GB som dog.

(ovidkommande) Fick en ny affären där jag köpt den och lyckades reparera datan på gamla hårddisken genom en lösning i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... (ovidkommande)

I dagarna så har Seagate erkänt att det finns ett stort problem med firmwaren och att en uppdatering skall komma inom kort, kanske imorgon Tisdag enligt uppgifter från online support. Den som finns ute att ladda hem nu fungerar inte.

Man rekommenderar alltså alla som har en Seagate HDD som matchar de hårddiskar det gäller på den här sidan att uppgradera firware i HD'n: http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...

Detta är dessutom ett mycket hett ämne på Seagates forum och när det kommer ett fungerande firmware sp lär det synas direkt i den här tråden: http://forums.seagate.com/stx/board/message?board.id=ata_driv...

Detta hjälper ju dock inte trådskaparen som inte ser sin i bios.

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vihan
Om du byter de (Hårddiskarna) skänk de till en behövande (mig)

Sorry, jag behåller dem trots allt. Men Seagate 7200.11-diskarna får efter garantiutbyte bli reservdiskar till NAS:en.
Jag var förbi en butik på sveavägen (sthlm) i går en kvart innan stängning och köpte en Velociraptor till min arbetsstation. Ingen raid längre alltså. Hoppas Western Digital har bättre kvalitetskontroll.

Permalänk
Medlem

ok man kan ju alltid fråga kan inte få mer än nej.

Mvh En som hoppas att din western digital håller hög kvalitet

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goeh
Sorry, jag behåller dem trots allt. Men Seagate 7200.11-diskarna får efter garantiutbyte bli reservdiskar till NAS:en.
Jag var förbi en butik på sveavägen (sthlm) i går en kvart innan stängning och köpte en Velociraptor till min arbetsstation. Ingen raid längre alltså. Hoppas Western Digital har bättre kvalitetskontroll.

Dom vanliga WD diskarna kunde ha problem för en 3 år sen eller så men raptor och velociraptor diskarna har jag nog aldrig hört om att någon fått en krasch med.Jag funderar starkt själv på en wd velociraptor 150 gb som system/speldisk:)
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Ingen som vet något nytt om detta problem? Jobbigt när den inte syns i BIOS man är ju helt utelämnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0z
Ingen som vet något nytt om detta problem? Jobbigt när den inte syns i BIOS man är ju helt utelämnad.

Mailade Seagate i lördags men har inte fått svar än, det stog att man skulle få svar innom 24 timmar, men men.
Bar avänta och se, antar man får skicka iväg diken till dem så får dom kirra data recovering.

Hör av mig så fort jag får svar om hu man ska bära sig åt då man inte hittar disken ens i BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frim
Mailade Seagate i lördags men har inte fått svar än, det stog att man skulle få svar innom 24 timmar, men men.
Bar avänta och se, antar man får skicka iväg diken till dem så får dom kirra data recovering.

Hör av mig så fort jag får svar om hu man ska bära sig åt då man inte hittar disken ens i BIOS.

Ahh guld, riktigt pinsamt av Seagate det är en del hårddiskar som är drabbade...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Ser inte min Seagate Barracuda 7200.11 i BIOS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frim
Hej

Jag har 2st Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS 32MB 500GB. I morse då jag startade upp datorn så hittar den inte någon av hårddiskarna, inte ens i BIOS dyker dom upp. Jag gjorde inget specielt igår kväll innan och då jag stängde av datorn.

Har testat koppla runt lite i olika SATA portar på moderbordet men utan förändring.
Kopplade då in dem i en annan dator och då hittades iaf en av dem, men fortfarande så dyker inte den andra upp i BIOS eller Windows hur jag än gör.

Finns det någor recovery program som jag kan använda? Även om hårddisken inte syns i varken BIOS eller Windows?

Den hårddisk som inte hittats har jag haft i ca 2 år, formaterat om den 4ggr.

MVH//
Frim

Hej,

Följande forum beskriver hur du kan återställa din 7200.11:
http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128807&st=100

Jag och flera andra har lyckats rädda våra hårddiskar med denna metod.

Du kan köpa RS232-TTL konvertern från Elektrokit i Sverige:
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=41002889

Permalänk
Medlem

Skall idag till clashohlsson och inhandla nödvändig utrustning, bla en Torx mini 6 för att kunna lossa skruvarna till styrkortet.

Vad jag förstått det som så kan man i princip använda vilken mobildatakabel som helst, så jag klippte igår sönder en gammal DCU-60 kabel.

Återkommer med resultat så fort jag införskaffat div. saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har igår lyckats unbricka min Seagate 7200.11. Finns det fler därute som behöver hjälp, hör av er.

Här finns mer info, läs avikos poster, han är den med störst kunskap i denna tråd.
http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128807&st=100

Visa signatur
Permalänk

Varför laga diskarna själva när ni kan skicka in dom och få nya? Det är ju bara risk att ni sabbar mer när man ska hålla på och fippla själv. Och när ni gjort det så är ju garantin borta helt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är helt omöjligt att se att man försökt låsa upp den, det är ingen fysisk påverkar direkt.

Scenario,

Du RMA:ar din disk, en opålitlig data-recovery-firma köper upp den och låser upp den, får tillgång till all din data, vad gör han med den? Det tar 10 sekunder att utföra alla kommandon.

Du köper en hårddisk med exakt samma problem, fast andra kommandon för att låsa upp den som ingen i dagsläget känner till. Den nya mjukvaran är inte heller helt 100.

Nä tack, jag låser hellre upp den backupar alla data, förstör data och sen RMAr den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Varför laga diskarna själva när ni kan skicka in dom och få nya? Det är ju bara risk att ni sabbar mer när man ska hålla på och fippla själv. Och när ni gjort det så är ju garantin borta helt.

Vewt du någon address eller så man kan skicka den till? För jag har mailat Seagate suport två gånger men inte fåttsvar på två veckor nu.

Permalänk
Medlem

Du kommer få en helt ny disk, dvs all din data kommer förstöras.

Ring dit du köpte den och be om att få reklamera den så har du nog en ny inom 2 veckor. Eller lås upp den så fungerar den inom en dag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När sånt här händer är det skönt man kör backup

Permalänk
Medlem

Gäller det här även diskarna som sitter i externa? Hur vet man vilken disk som sitter i en extern OneTouch4 1TB tex?
Serienummer är det enda som visas på dem utan att skruva loss allt.

Permalänk
Medlem

Seatools från Seagates hemsida.

Permalänk
Medlem

någon som lyckats med firmware till st31000340as p/n: 9bX158-303 min säger att det blir

"specific model not found" har laddat ner alla som jag hittat men ingen fungerar

Permalänk
Medlem

Har en alldeles ny dator med en av dessa diskar i. Löser firmware-uppgraderingen risken för att disken ska "försvinna"? eller är det bara ett påhitt för att försöka rädda företagets rykte ?

Kommer att ha företagsinformation och högskolearbeten på disken så är ganska paranoid nu...