Separera tal skiljt av semikolon i excel

Permalänk
Medlem

Separera tal skiljt av semikolon i excel

Har fått ett antal rådata filer från en lab jag gjort med en dragprovare.

Dock så är mätvärdena sammanfogade i första kolumnen skiljt av ett semikolon.

Standard force;"Standard travel"
N;"mm"

0,000306202;0,025376
0,00071705;0,0304553
0,000925835;0,0314605

osv

Går det att separera talen till två kolumner? Finns ju vänster och höger funktioner som tar ett visst antal tecken från vänster respektive höger sida men antalet tecken är inte konstant för varje rad, går det att få funktionen ta alla tecken fram till semikolonet?

Permalänk
Medlem

Spara filen som .txt.

Öppna filen med excel och välj sen "Avgränsade fält". Klicka i semikolon.

Klart!

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Medlem

Det finns en inbyggd funktion för att göra det, där man kan specificera vilka tecken man vill dela cellen efter. Den ska finnas under någon av menyerna och inte ha ett allt för kryptiskt namn, men jag kommer inte ihåg vad det var och har inte Excel installerat för tillfället. Om du hittar den är det bara att markera cellerna du vill dela, säga att du vill dela vid semikolon, och så ska det bli två kolumner av det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Det finns en inbyggd funktion för att göra det, där man kan specificera vilka tecken man vill dela cellen efter. Den ska finnas under någon av menyerna och inte ha ett allt för kryptiskt namn, men jag kommer inte ihåg vad det var och har inte Excel installerat för tillfället.

Det räcker väl att öppna en textfil med till exempel komma- eller semikolonavgränsade värden och sedan följa guiden som dyker upp?

Permalänk
Medlem

Det räcker också med att manuellt klippa och klistra in värdena i cellerna, men det är inte nödvändigtvis det enklaste sättet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Det räcker också med att manuellt klippa och klistra in värdena i cellerna, men det är inte nödvändigtvis det enklaste sättet.

det enklaste sättet är att spara som text fil

Permalänk
Medlem

Tar då betydligt längre tid för mig att krångla med att spara till och från andra filer än att använda funktionen i Excel som är skapad specifikt för ändamålet, men jaja, kul för dig.

Permalänk
Medlem

Thomas, kan du inte försöka komma ihåg vilken funktion va? Jag har letat men inte hittat.

Det är lite omständligt att hela tiden behöva spara som txt och öppna filen med excell.

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannan
Thomas, kan du inte försöka komma ihåg vilken funktion va? Jag har letat men inte hittat.

Det är lite omständligt att hela tiden behöva spara som txt och öppna filen med excell.

Om du redan har excelfiler är det
Data->Text to columns
du söker.