The Pirate Bay-rättegången: Dag 5

Permalänk
Medlem

abki:

Det är första gången som "fildelar-sidan" har sakligt och grundligt formulerat sina ståndpunkt istället för att ta till etik, moral och synpunkter på hur mycket man får lov att tjäna.
Dina inlägg sammanställer och framställer alla övergrepp/klavertramp i ett helt annat ljus. Jag personligen tror på lagen och anser att lagen skall följas. Eftersom Industrin har begått så pass stora övergrepp mot rättssak anser jag att det faktiskt helt ok att "fildelar-sidan" betalar tillbaka med samma mynt. Jag kommer dock att fortsätta att betala för mig men med bitter eftersmak!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av politby
Om "makt" innebär att man kan söka rättslig prövning gentemot de som inte respekterar ens upphovsrätt? Ja, absolut.

Det mysiga är att IP-adressen som erhålls på nätet inte ens pekar ut en dator.
Den är en adress hos ISP som skulle kunna vara 1 men lika väl kan vara några hundra eller tusental. Normal för privata adresser är nog antalet 2-4 st datorer normalt idag. Sen är frågan vilken dator var det och vilken var det som laddade hem ? Nä det bästa är kanske att gå ihop 5 st eller felr och blida en ekonomisk förening UPA som inte har mer tillgångar än månatliga avgifter. Fins inte så mycket att utmäta då för någon.
Det är den tekniken som de större upphovsrättsinnehavarna brukar använda för att slippa skatt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
abki:

Det är första gången som "fildelar-sidan" har sakligt och grundligt formulerat sina ståndpunkt istället för att ta till etik, moral och synpunkter på hur mycket man får lov att tjäna.
Dina inlägg sammanställer och framställer alla övergrepp/klavertramp i ett helt annat ljus. Jag personligen tror på lagen och anser att lagen skall följas. Eftersom Industrin har begått så pass stora övergrepp mot rättssak anser jag att det faktiskt helt ok att "fildelar-sidan" betalar tillbaka med samma mynt. Jag kommer dock att fortsätta att betala för mig men med bitter eftersmak!

Måste erkänna att jag blev förvånad över detta inlägg. Trodde att du var en person som skulle blåneka eller stå fast till 100 procent vid en viss synpunkt även om sanningen lästes upp mitt framför ögonen. I vilket fall som helst så får jag be om ursäkt för vissa inlägg riktade mot dig.

Permalänk

Ville bara säga att jag njuter varje gång jag läser inläggen från abki, bingobelle och alla andra som försvarar nedladdning (ni vet vilka ni är). Tack shike för ditt grymma inlägg, har nog inte hört nåt bättre på vääldigt länge.

Är så dålig på att argumentera så tänker inte säga nåt men jag håller med om allt som de som försvarar nedladdning, anklagar USA eller anklagar gamlingar har sagt. Tack för att ni finns!!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att de här trådarna spårar ur så totalt, det är inte en fråga och fildelning av upphovsrättsskyddat material bör vara tillåtet eller inte, det handlar om om TPB är skyldiga till medhjälpsbrott eller inte.

Jag anser inte att TPB begått något brott, de skiljer sig inte från youtube avseende mängden upphovsrättskyddat material. Är ni av avvikande åsikt så diskutera målet och inte något annat.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murvel
Jag utgår från att sykes är 19 år och ironiserade över att äldre människor verkar tro att kompetens och förmågan att tänka logiskt ökar med åldern per automatik. I sådana fall är jag helt på din sida sykes.

rätt

Permalänk
Medlem

...om det finns fog för listan med punkter på tvetydigheter och övergepp i rättsak som förekommit så borde vilken tidning som helst med självaktning producera dessa (men det är kanske bara tyckande från mitt sida, eller en önskedröm?

Det kanske underlättas av att många vidarebefordrar punkterna till samtliga tidningar (men vad vet jag?).

Jag tycker absolut inte att trådarna spårar ur, kanske hamnar lite OT ibland, men ytterst sett är inte detta en fråga om en isolerad företeelse utan något som berör hela vårt globala samhälle i grunden. Vi måste fortsätta formulera oss för att skapa en bra framtid (ursäkta postmodernismen)!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag tycker det är synd att de här trådarna spårar ur så totalt, det är inte en fråga och fildelning av upphovsrättsskyddat material bör vara tillåtet eller inte, det handlar om om TPB är skyldiga till medhjälpsbrott eller inte.

När man ändrar samtalsämne i en tråd så är det att "spåra ur tråden"... Varför är det så konstigt? Måste man prata om exakt det som rubriken säger efter fem sidor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag tycker det är synd att de här trådarna spårar ur så totalt, det är inte en fråga och fildelning av upphovsrättsskyddat material bör vara tillåtet eller inte, det handlar om om TPB är skyldiga till medhjälpsbrott eller inte.

Jag anser inte att TPB begått något brott, de skiljer sig inte från youtube avseende mängden upphovsrättskyddat material. Är ni av avvikande åsikt så diskutera målet och inte något annat.

De skiljer sig ju avsevärt från youtube vad gäller upphovsrättsskyddat material. TPB tar inte bort det själva utan hänvisar till att det är användarnas skyldighet. Youtube däremot tar ju aktivt bort det. Det har väl även kommit fram att TPB aktivt modererar bort barnporr, vilket självklart är väldigt bra, men det gör ju att deras "användarnas ansvar"-hållning brister lite. I grund och botten handlar väl målet om huruvida det är lagligt att driva en torrenttracker där användarna laddar upp material. Dvs, är det enbart användarnas/uppladdarnas ansvar enligt lagen eller är det de som tillhandahåller tjänsten. Det EU-direktiv som togs upp talar ju för att det inte är TPBs ansvar. men sedan har ju detta mål verkat hyffsat korrupterat hela vägen och man kommer nog döma fällande i slutändan för att inte Sverige ska få skit av diverse handelsorganisationer och deras lobbyister. Som vanligt är dessa skitlagar bara en enda stor gråzon så det kan väl gå lite hur som helst iofs..

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av politby
Alright, "snorunge" kanske inte var det bästa uttrycket. Låt oss säga "omogen, idealistisk geek med attityd".

Jag hyser inga tvivel om nivån på TPB-gängets kunskaper om teknik. Kunskaperna om hur ett samhälle fungerar framstår däremot som högst rudimentära.

Attityd är en sak, men det har gått 5 dagar av en rättsprocess som sannolikt kommer att pågå i ett tiotal dagar till. Snart nog sjunker det nog in i deras kaxiga skallar att de faktiskt befinner sig i en rättssal åtalade för brott. Vänta till dag 15 så får vi se hur det står till med kaxigheten.

Det här är bara uppvärmning för MPA, IFPI och RIAA. Tror du att de bryr sig ett dyft om hur det går i tingsrätten? I don't think so. Alla vet att den svenska delen av den här historien detta kommer att sluta i hovrätten - och där sitter det inga sömniga nämndemän utan proffsdomare.

Wake up and smell the coffee...

Om åklagaren förlorar målet måste dom ju oftast hosta upp lite mer bevis? Eller hur funkar det? Känns som om det borde vara lite mer börda på anklagarens sida om någonting ska överklagas högre, eller är det bara att "vi överklagar" och så börjar rond 2?

Angående youtube så är det (oftast iaf) pga DMCA som dom plockar bort material, den lagen finns dock inte i sverige. Som rättegångskommentar är det riktigt grisigt av dom när dom kommer med "nya bevis" som inte presenterats för försvaret, det är riktigt oproffsigt och att säga att saker som "men det är ju olagligt" när det är det rättegången handlar om är ju också ganska... intressant.

Permalänk

Vad har dom gjort för intressant idag?. Det ska ju inte varit några förhör eller så som jag förstod det. Men dom skulle väl fortfarande arbeta på fallet i tingsrätten eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är rätt intressant att läsa inlägg här... Vissa känns väldigt mycket tidiga tonår med långfingret stelopererat, vissa presterar väldigt insatta och givande inlägg.

Genomgående är det däremot en förvirring och vild blandning om man syftar på ideologi, moral eller lag. Som någon påpekade, ideologi hör inte hemma i en rättssal, där är även moral ointressant, däremot går det fint att blanda moral och ideologi i en diskussion om rätt och fel utanför rättssalen.
Tar man bort moral och ideologi ur diskussionerna på detta forum kvarstår en andefattig gissningslek om de kommer fällas eller inte, och om det de facto är lagligt eller inte att driva en trackersite av TPBs slag...

Jag skulle gärna se mer diskuterande, men med den distinktionen att det rör sig om flera olika frågor:
1- Rättegångens utgång och vad lagutrymmet säger i frågan.
2- Det moraliska dilemmat rörande piratkopieringen
3- Den ideologiska frågan om ägande av intellektuell egendom.

- Lagutrymmet säger efter vad jag i min lekmannamässiga enfald har förstått inte särskilt mycket som skulle hjälpa åklagarsidan...
- Moraliskt kan jag känna att man borde faktiskt betala för det man nyttjar. Eftersom intellektuell egendom inte är en fysisk egendom kan man inte heller jämföra dem (t.ex. begagnad-soffa exemplet som haltar betänkligt) Då det är misstänkt mycket lobbying inblandat av diverse parter känner jag nästan lite skadeglädje att se att piratkopieringen fortsätter.
- Ideologiskt... Tja, då jag inte tror det är rent olagligt så tvekar jag på att beteckna TPBs agerande ens som civil olydnad. Det säger ingenting om vad jag anser om dess vara eller icke vara, vilket inte heller behövs... det gör alla andra så bra ändå.

Tänk igenom vad du tycker om respektive sak en extra gång, och posta!

/aXly - precis lagom gammal

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axly
Jag skulle gärna se mer diskuterande, men med den distinktionen att det rör sig om flera olika frågor:
1- Rättegångens utgång och vad lagutrymmet säger i frågan.
2- Det moraliska dilemmat rörande piratkopieringen
3- Den ideologiska frågan om ägande av intellektuell egendom.

- Lagutrymmet säger efter vad jag i min lekmannamässiga enfald har förstått inte särskilt mycket som skulle hjälpa åklagarsidan...

Jag tror också åklagarsidan förlorar men är inte helt säker.

Citat:

- Moraliskt kan jag känna att man borde faktiskt betala för det man nyttjar.

Ja, om den personen man har att göra med vill det ja. Tillåter DU mig att göra en kopia av det som ligger på din hårddisk, din DVD osv så är det DITT val och jag skiter fullständigt i om Bertil i tjotahejti vill få pengar när du och jag kommer överens om något där han (enligt mig) inte är inblandad. Det borde helt vara en sak mellan dig och mig ur ett moraliskt perspektiv.

3- Ideologiskt
Jag äger informationen som jag har, det finns många kopior av informationen, men den jag har är min om den befinner sig på något fysiskt jag äger. Information kan inte existera i tomma intet, den ligger på min hjärna, på en skiva, en hårdisk... Tillhör dessa föremål mig så är den informationen min. Observera att jag enbart menar att den informationen som är på mina ägodelar är mina. För att förändra informationen måste mina ägodelar förändras. Är informationen på någon annans hårdisk är det deras exemplar av informationen.

Så har jag alltid tyckt och tycker det är logiskt och självklart att det bör vara så oavsett vad lagar och avtal säger.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

1. Det är väl bara att vänta och se.
2. Faktum är, precis som det varit sedan musik gick att börja kopiera på kassettband, att man köper en vara och har rätt till endast den (och kopior för personligt bruk). Bara för att en kopia finns tillgänglig på nätet och att den går att ladda hem till en lagringsenhet man äger så äger man inte musiken i fråga. I dagsläget är det ett brott för både upp- och nedladdande part. Således är den moraliska aspekten enkel. Man bryter mot lagen eller också inte.
3. Intellektuell egendom... Äganderätten gäller i den form och omfattning varan köptes i (bortser från kopior för eget bruk). Jag anser att det är användaren som begår brottet och inte TPB även om de mycket väl kan dömas för medhjälp. Oavsett vad är "legal"-sidan inget annat än ren dumhet. Hånar man folk så så tigger man om uppmärksamhet.

Generellt sett så tycker jag det är alldeles för mkt försvarande av ett uppenbart brott bara för att många är vana vid att komma undan med det och vill fortsätta. Det hade känts mer konstruktivt att försöka hjälpa till och hitta lagliga lösningar istället för att stressa de stackars desperata skivbolagen att tvinga fram en lagstiftning som istället begränsar vår framtid och frihet på nätet.

Permalänk
Medlem

Jag satt precis och lyssnade på det första vittnet Magnus Mårtensson.. man blev ju lite paff när man hörde att IFPI använder jurister helt utan datautbildning för bevissäkring.
Tillvägagångssättet var mer eller mindre:
Ladda ner Azureus från tillverkarens hemsida.
Gå till tpb och sök på artist.
Ladda ner album-torrentfil.
Öppna Azureus (med DHT och peer exchange påslaget) och ladda ner album.
Ta screenshots lite då och då.

Han har ingen koll på var de andra användarna har fått tag på sina torrentfiler eller om de ens har använt TPBs tracker.

Ett lite komiskt inslag var när Gottfrid Svartholm fick ställa några tekniska frågor till vittnet, han hade nog gärna fortsätt förhöret i en halvtimme.

logg över förhöret http://rickfalkvinge.se/2009/02/24/live-martensson-2/

Visa signatur
Permalänk

Copyright? Hela konceptet är helt uppåt väggarna och gamla insnöade gubbar (och svinrika artister) som anser att EFTERSOM det har funnits copyright länge så är det rätt? Herregud.

Precis som med de gamla lagarna som finns kvar i vissa delstater i USA. Ett exempel är att i en delstat får en kvinna (enligt LAG) inte köra bil om inte en man går framför henne med vimplar för att varna andra trafikanter.

DÄR har vi bevis på en annan onödig, föråldrad och rent av skrattretande lag, som TROTS att den finns, inte följs för att, let's face it: MAJORITETEN VILL INTE ATT MAN SKA BEHÖVA FÖLJA DEN.

Att ett demokratiskt land som Sverige ska styras inte av vad folket vill, utan vad en liten, liten minoritet vill, är riktigt läskigt.

En stat ska ALDRIG NÅGONSIN ha mer makt än sitt folk, detta är en självklarhet för ALLA som inte försvarar till exempel Saddam Hussein, Hitler eller Per Gessle.

Min förhoppning är att TPB vinner rättegången, att mediabolagen finner sig i dagens verklighet och att regeringen börjar förstå att gå emot en stor majoritet av folket, inte är okej.

Besannas inte denna förhoppning kommer jag luta mig tillbaka och le när politikernas föredetta väljare får slut på tålamod och vänder upp-och-ner på hela svenska regeringen. Personligen hoppas jag att det hela sker våldsamt.

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
Jo, jävligt irrelevant faktiskt. Men det verkar som dom vill fälla dessa killarna till varje pris...

Kan ju då inte säga att jag skulle villa ta den datorstölden framför många mille i en sån här rättegång.. Men JISSES för några tragiska Åtals vittnen. Dom har ju inte koll alls..

Visa signatur

Ja ja.. Ursäkta att jag skriver en del fel, men jag har ALDRIG gått i svensk skola. Kolla mina byggloggar : http://www.sweclockers.com/album/?id=3571 http://www.sweclockers.com/album/?id=3664

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av politby
Ska vi ta och börja med att kolla vem av oss som började med assemblerprogrammering 1977?

Hur kommer Du förresten att hjälpa till att underlätta Dina föräldrars ålderdom?

För det första nämnde jag inte min ålder utan sa åt digPolitby att du garanterat inte var dubbelt så gammal som mig, för det antydde du att du var i förhållande til en annan inläggare tidigare.
Jag är 32 år gammal, jag söker därmed inte varken respekt eller ansenitet i kunnande genom det, utan söker sänka dig til varmanns nivå genom påståendet.
Eftersom jag är född sent på året var 1977 mitt första levnadsår och visste inte vad assemblerprogrammering var vid tidpunkten.

Eftersom du gör detsamma om och om Politby och söker din respekt genom att svänga meriter från sen stenålder omkring dig så måste jag med all respekt för dig som MÄNNISKA MED EGNA MENINGAR, bara påminna om att de kunnskaperJAG ägde i 1977 eller 1997 OCH de DU ägde anngående assemblerprogrammering eller annan kunnskap alls anngående mjukvara och nätverk , Idag har samma värde : 0 eller INGET Du förstår kunnskap är en färskvara precis som livsmedel idag !

Nja det var väl snarare så att MINA barn kommer underlätta MIN ålderdom jag skriver om du tittar efter !
Det är en övertygelse jag har, att de kommer pracka på mig elektronik och mjukvara.
Iofs kommer den väl av att jag gör det med mina föräldrar idag
De har väl inte lika lätt att ta til sig allt, men jag har fått några *fantastiskt* . Du skulle sett deras glin när jag drog hem en plasma och en Mediacenterlåda jag byggt själv och plankade upp hos dom och släpade med mig deras gamla bakprojektions burk som tog upp halva vardagrummet.
Min far ser lite taskigt och behöver stor bild ser du och han älskar Mediacenter och divxcowboyfilmer och dansbands/country mp3 filer han spelar, som jag laddat ner förmodligen olagligt.
och han har även hela sitt mp3 bibliotek med sig på en pinne i bilen
Och morsan hänger på valsen rätt friskt med !
Jag kunde ta några fler exempel til dig men drog det mest uppenbara för dig att förstå !
Och jag förväntar mig nog nått liknande, även om mina kunskaper idag begränsar mig något från att föreställa mig vad framtiden har att bjuda på, men hoppas kunna ge mina barn några *FANTASTISKT* och hoppas de har överbärande med mig för att jag inte hänger med i svängarna så snabbt som dem, när det gäller att kringgå politikernas dråpliga lagförslag.

Så kom faan inte gubbjävel och påstå nått annat än att jag har mina ord i behåll, om du vill kan vi upprätta kontakt privat så kan du komma och se med din trångsynta ögon vad jag pratar om i verkligheten, och du min Mamma hälsar att sånna som dig har det funnits i alla tider men man har unisont spammat den STORA ignore knappen i alla tider ! Jag sitter vid HENNES dator kl 3 i natten och dricker kaffe och lyssnar på piratmusik och skrattar åt dig MED HENNE för den kjärringen låter sig inte luras att gå inn i nanoåldern som en sur gammal svamp. Hon säger ålder är ett humör som ändrar din inställning til livet, prova ät lite prozac lyckopiller och bli lite yngre du med. Låt dig inte luras att några årtals siffror och glömda datortermer gör dig äldre och klokare, de gör dig bara bitter och avundsjuk.