The Pirate Bay-rättegången: Dag 3

Permalänk
Medlem

nej just det de har inte ansvar för vad folk väljer att sända ta imot mellan varandra. då skulle man ju kunna dömma intenet leverantörer där det förekommit trafik i form av samtal medelanden som hadlat om att be gå brått filer som mailats som är olagliga i olika foormer. barn porr....... autentiska mord antar de är förbjudet. varje fall en del av nätet som är väldigt tråkig. sedan att begära att de ska betala ca400kr per ned tankad serie är också helt orimligt. jag med flera tankar hem serier filmer vi alldrig skulle gå köpa i vanliga fall. innan jag skaffade internet köpte jag ca 3 filmer och ca 4 music cd om året. medan jag nu tankar ungefär lika många om dagen. filmbolagen music branchen bara gnäller. va fan får de inte in av alla conserter i globen..... ett fullsatt globen på exepmelvis acdc madonna ger drygt 9 miljoner i biljett försäljning . då är det en liten consert. ta en större consert utomhus usa england australien ger runt 24miljoner i biljett försäljning. sedan att de är några toppar som ska bada i pengar och sabbar för alla andra och pekar på dåliga tider är bara löjligt. sänka sinna löner de gör de då inte. ä jag tycker det är löjligt av bolagen som de håller på om fil delning. de är rädsla. och så kan de inte ,matte. som jag skrev dessa skivor som tankats är inte skivor de hade sålt. och trosta allt så får deras artister spridning och detta med gå på conserer går inte att dela ut på nätet! ännu . ps orkar inte rättstava och sätta ut stor bokstav. kanske gör det senare om jag orkar

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

nej just det de har inte ansvar för vad folk väljer att sända ta imot mellan varandra. då skulle man ju kunna dömma intenet leverantörer där det förekommit trafik i form av samtal medelanden som hadlat om att be gå brått filer som mailats som är olagliga i olika foormer. barn porr....... autentiska mord antar de är förbjudet. varje fall en del av nätet som är väldigt tråkig. sedan att begära att de ska betala ca400kr per ned tankad serie är också helt orimligt. jag med flera tankar hem serier filmer vi alldrig skulle gå köpa i vanliga fall. innan jag skaffade internet köpte jag ca 3 filmer och ca 4 music cd om året. medan jag nu tankar ungefär lika många om dagen och så många skulle jag alldrig kunna köpa förm pengar .alltså har de inte förlorat 4 filmer och 3 music cd om dagen på mig(de verkar vilja få det till atrt jag varit inne hos dem och snott ricktiga skivor då hade de varit en förlust på ricktigt fast inte då heller 400kr efter som de inte är vad de betalat för skivan .skulle jag sno på ett bolags lager skulle jag få ärsätta va det va värt och inte va de va värt i butik men no gled jag från ämnet lite. Filmbolagen music branchen bara gnäller. va fan får de inte in av alla conserter i globen..... ett fullsatt globen på exepmelvis acdc madonna ger drygt 9 miljoner i biljett försäljning . då är det en liten consert. ta en större consert utomhus USA England Australien ger runt 24miljoner i biljett försäljning. sedan att de är några toppar som ska bada i pengar och sabbar för alla andra och pekar på dåliga tider är bara löjligt. sänka sinna löner de gör de då inte. ä jag tycker det är löjligt av bolagen som de håller på om fil delning. de är rädsla. och så kan de inte ,matte. som jag skrev dessa skivor som tankats är inte skivor de hade fått sålda(som sagt jag har inte RÅD KÖPA SÅ MÅNGA OM DAGEN FATTA NÅGON GÅNG. ca 500kr är vad ni förlorat på mig per år trots att jag tankat hem saker för säkert flera hundar tusen!!! vem fan köper cd skivor dvd skivor för flera hundra tusen på bara 4 år!?(4 år är så länge jag haft eget internet) ingen köper så mycket skivor törs jag säga (snacka om att de kör med falsk matematik) !. trots allt så får deras artister spridning och detta med gå på consererer går inte att dela ut på nätet! ännu:p . ps orkar inte rättstava och sätta ut stor bokstav. kanske gör det senare om jag orkar

Jo en annan sak är att de alldrig har varit så stort som nu att skaffa sig hela samlingar av serier på skiva. vågar inte säga men tro fan det började med att som min faster spelade in den på band och låna ut den till min mamma pappa. sedan har det sålts kanse lite grann i butik. sedan small det till med att sälja dem men detta efter att de funnits i överflöd på nätet. så jag tro att de fått en helt ny marknad med hjälp av nätet men så är de så gnidna att de inte kan bjuda på detta. och sedan hur kan de förklara att hollywood .... pumpar ut filmer som vanligt!? jo folk köper film folk gå på bio. sedan är jag säker på att de skulle tjäna mera på att sälja film för 40 kr i stället för 200kr. fö då skulle jag säkert köpa 10-20 filmer i månaden. dvd skiva har blivit rena lyx varan. va fan de tar drygt en timme sedan är den förbrukad. vem fan köper en plast leksak till sitt barn som bara är intressant i en timme. detta med priset på fim har ju vänt lite aftonbladet med flera säljer ju film väldigt billigt. så ett plus i kanten till dem

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjompa37
ps orkar inte rättstava och sätta ut stor bokstav. kanske gör det senare om jag orkar

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, eller hur var det?

Permalänk
Medlem

å herre gud de personer som dömmer bort mitt inlägg pga att jag stavat illa bryr jag mig inte om. sj dömmer jag inte ut pga stavning utan inehållet.

rätta mig om jag missupfatta vad du ville säga med detta talesätt.

mitt inlägg hadlar kort och gått om att de inte "fattar" hur man räknar.

de vill nog inte räkna rätt. de skulle va enkelt räkna ut förlusten om man såg till hur många användare som vart inne på sidan och sedan gångra detta med snitt vad folk köpte film... för på 80 talet och sedan tog hänsyn till inflationen. och visst då skulle säkert de få betala masso också. om de nu ska betala något alls. men nu talar man om några enstaka filmer och antal vilket inte är rätt matte. för de drar iväg i summor som inte är rellevanta. den ända sanna matten är som sagt den om vad folk brukar köpa för och sedan gångra de med hur många som varit inne. kan man inte matte så kan man inte. jag kan inte stava

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, eller hur var det?

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjompa37
å herre gud de personer som dömmer bort mitt inlägg pga att jag stavat illa bryr jag mig inte om. sj dömmer jag inte ut pga stavning utan inehållet.

Visst kan man tolerera att folk stavar illa, men när någon till och med erkänner att de är för lata för att sätta ut stora bokstäver har det väl nästan gått för långt? Då är man ju tydligen medveten om felet och det kräver ingen högre intelligens för att utföra korrigeringen (undersök en mening i taget och byt den första bokstaven till en stor om den råkar vara liten). Varför skriva alls om man har så lågt intresse av kommunikation?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Problemet är ju som sagt att tillåtande av fri nedladdning inte riktigt är förenligt med den film- och musikindustri vi har idag. Vad skulle du själv göra om det plötsligt bestämdes att man i din bransch inte längre har någon rätt att ta betalt för sitt arbete? Fortsätta som vanligt, fortsätta som vanligt och dessutom sälja småprylar eller byta bransch? Om man, när man frågar folk, passar på att nämna att musikindustrin förmodligen kommer skadas av den fria nedladdningen är det troligen färre som är positiva.

Precis. Det är en döende affärsmodell.
Nu är det inte möjligt att kopiera mitt arbete och ge mitt arbete till grannen gratis, men om det gick - fine by me. Jag ger gärna alla de delar som går att kopiera till vem som helst, även idag.

"förmodligen skadas", det verkar ju inte gå någon nöd på dem hittills och då kan man ju extrapolera detta in i framtiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Mycket av säkerheten beror ju dock på att endast root-användare har tillåtelse att göra systemförändringar och att program oftare laddas ned från pålitliga källor (typiskt distributionens egna arkiv). Om man börjar installera saker från the pirate bay förlorar man dessa fördelar.

Första meningen är en klar fördel (dock ej helt sant men oftast). Den påverkas ju inte av var du laddar hem från (och kan alltså inte förloras).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Nu är det inte möjligt att kopiera mitt arbete och ge mitt arbete till grannen gratis, men om det gick - fine by me. Jag ger gärna alla de delar som går att kopiera till vem som helst, även idag.

Lås dig inte vid att det du producerar inte är lika lätt att kopiera som vissa andra varor, då missar du poängen. Från skaparens sida är konsekvensen att hans typ av syssla inte längre går att ta betalt för; motsvarande för dig skulle vara att du inte längre får lön.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
"förmodligen skadas", det verkar ju inte gå någon nöd på dem hittills och då kan man ju extrapolera detta in i framtiden.

Nej det kan man inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Första meningen är en klar fördel (dock ej helt sant men oftast). Den påverkas ju inte av var du laddar hem från (och kan alltså inte förloras).

Tyvärr måste man ju dock ofta uppgradera till administratörsrättigheter för att installera programmet, så då är man illa ute i alla fall. Och i annat fall kan det ju vara illa nog att ens personliga data exponeras för okänd mjukvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
citat:Ursprungligen inskrivet av Pappy
Nu är det inte möjligt att kopiera mitt arbete och ge mitt arbete till grannen gratis, men om det gick - fine by me. Jag ger gärna alla de delar som går att kopiera till vem som helst, även idag.

Lås dig inte vid att det du producerar inte är lika lätt att kopiera som vissa andra varor, då missar du poängen. Från skaparens sida är konsekvensen att hans typ av syssla inte längre går att ta betalt för; motsvarande för dig skulle vara att du inte längre får lön.

Ja, så är ju livet och samhället. Om framtidens samhälle gör mitt arbete ointressant så försvinner det. Killen som sålde is och sågspån försvann när vi fick kylskåp, eller kille som gjorde mjölkspann när vi fick tetrapack. Så är det, fact of life. Nu är det ju så att det inte kommer hända för mig, men visst - för mig är det en normal samhällsutveckling.
Självklart har kopiering betydelse, det är ju det vi pratar om. Kan någon utföra mitt arbete genom att kopiera det och använda det (dock inte tjäna pengar på att sälja det, bara konsumera det själv, som fildelning t.ex.) - fine by me.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
citat:Ursprungligen inskrivet av Pappy
"förmodligen skadas", det verkar ju inte gå någon nöd på dem hittills och då kan man ju extrapolera detta in i framtiden.

Nej det kan man inte.

Jo, det är det enda sättet att sia om framtiden - att kolla nutiden - och där dra slutsater. Inget annat sätt kan ge lika bra förutsägelser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
citat:Ursprungligen inskrivet av Pappy
Första meningen är en klar fördel (dock ej helt sant men oftast). Den påverkas ju inte av var du laddar hem från (och kan alltså inte förloras).

Tyvärr måste man ju dock ofta uppgradera till administratörsrättigheter för att installera programmet, så då är man illa ute i alla fall. Och i annat fall kan det ju vara illa nog att ens personliga data exponeras för okänd mjukvara.

Personlig data kör man aldrig öppet i systemet (inte jag iaf) utan krypteras och backup:as.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Ja, så är ju livet och samhället. Om framtidens samhälle gör mitt arbete ointressant så försvinner det. Killen som sålde is och sågspån försvann när vi fick kylskåp, eller kille som gjorde mjölkspann när vi fick tetrapack. Så är det, fact of life. Nu är det ju så att det inte kommer hända för mig, men visst - för mig är det en normal samhällsutveckling.

Var vi inte där för ett par dagar sedan? Skillanden mot isförsäljaren är att musikindustrin inte konkurreras ut av något bättre; folk vill fortfarande ha varorna, de låter bara bli att betala om det går. Tyvärr är den vanan inte riktigt förenlig med en levande musikindustri.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Självklart har kopiering betydelse, det är ju det vi pratar om. Kan någon utföra mitt arbete genom att kopiera det och använda det (dock inte tjäna pengar på att sälja det, bara konsumera det själv, som fildelning t.ex.) - fine by me.

Nej, konsekvenserna för skaparen är som sagt i längden desamma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jo, det är det enda sättet att sia om framtiden - att kolla nutiden - och där dra slutsater. Inget annat sätt kan ge lika bra förutsägelser.

För det första finns det inget som säger att nu- och dåtid är särskilt bra utgångspunkter för framtidsskådning, och för det andra drar du märkliga slutsatser. Om det går hyfsat för industrin nu och man gör villkoren sämre kan man väl inte konstatera att det kommer gå ännu bättre, eller ens lika bra, i framtiden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Personlig data kör man aldrig öppet i systemet (inte jag iaf) utan krypteras och backup:as.

Det beror ju naturligtvis lite på vad man menar med personlig data. Vi ser till exempel att du har loggat in på sweclockers. Om du hade installerat min skumraskversion av firefox som jag har lagt upp på the pirate bay skulle resten av världen känna till dina inloggningsuppgifter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
citat:Ursprungligen inskrivet av Pappy
Ja, så är ju livet och samhället. Om framtidens samhälle gör mitt arbete ointressant så försvinner det. Killen som sålde is och sågspån försvann när vi fick kylskåp, eller kille som gjorde mjölkspann när vi fick tetrapack. Så är det, fact of life. Nu är det ju så att det inte kommer hända för mig, men visst - för mig är det en normal samhällsutveckling.

Var vi inte där för ett par dagar sedan? Skillanden mot isförsäljaren är att musikindustrin inte konkurreras ut av något bättre; folk vill fortfarande ha varorna, de låter bara bli att betala om det går. Tyvärr är den vanan inte riktigt förenlig med en levande musikindustri.

Lika sant nu som då. De konkurreras ut av modern teknik där de själva ligger fel tidsmässigt. När modern teknik finns får man anpassa sig och göra det bekvämt för sina kunder att få del av ev. produktion, så de är intresserad att ta del.. Man kan inte hänga kvar i ett gammalt koncept. Så'n är världen. Sorry.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
citat:Ursprungligen inskrivet av Pappy
Självklart har kopiering betydelse, det är ju det vi pratar om. Kan någon utföra mitt arbete genom att kopiera det och använda det (dock inte tjäna pengar på att sälja det, bara konsumera det själv, som fildelning t.ex.) - fine by me.

Nej, konsekvenserna för skaparen är som sagt i längden desamma.

Det beror på vad man menar med konsekvens. Har man ett gammalt koncept - så är konsekvensen att man slås ut (så är världen, sorry). Har man ett modern koncept kan man tjäna pengar på det. Personligen är det ok för mig, folk får gärna kopiera och konsumera. Jag har redan tjänat (och tjänar) pengar på mitt förvärvsarbete.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
citat:Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jo, det är det enda sättet att sia om framtiden - att kolla nutiden - och där dra slutsater. Inget annat sätt kan ge lika bra förutsägelser.

För det första finns det inget som säger att nu- och dåtid är särskilt bra utgångspunkter för framtidsskådning, och för det andra drar du märkliga slutsatser. Om det går hyfsat för industrin nu och man gör villkoren sämre kan man väl inte konstatera att det kommer gå ännu bättre, eller ens lika bra, i framtiden?

Självklart kan man göra diagnoser. ENDA sättet man kan göra någon som helst framtidsutsikt och modell är att titta på nutid och dåtid (har du något annat sätt? Klärvojans?).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
citat:Ursprungligen inskrivet av Pappy
Personlig data kör man aldrig öppet i systemet (inte jag iaf) utan krypteras och backup:as.

Det beror ju naturligtvis lite på vad man menar med personlig data. Vi ser till exempel att du har loggat in på sweclockers. Om du hade installerat min skumraskversion av firefox som jag har lagt upp på the pirate bay skulle resten av världen känna till dina inloggningsuppgifter.

Knappast, de fulhack du gjort ser jag i både koden och trafiken.
Tyvärr gäller dock ditt resonemang rätt bra på stängd kod a la MICROS~1, där IE är som ett durkslag med hål.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Som jag sagt hundra gånger stavnings debatter ogillas av red. Och dessutom är detta ett dataforum och inte ett lär dig stava forum. Men att jag skrev det va för att slippa få på hopp om det. Men det hjälpte visst inte . Och verkar (verkar eftersom du måste kommentera det) som du missat att jag skrev att jag kanske skulle korrigera det senare(tänker hoppa över korrigeringen nu för det är vad jag vill ha sagt med ord som är huvudsaken. Men hade jag inte skrivit det plus att jag kanske inte orkar så hade jag i bästa fall sluppit diskutera saken. kommetera gärna innehållet i stället. Men hur jag stavat eller formulerat det hör som sagt inte hit.

Själv tycker jag kort och gott att de blåst upp hela saken om torrent....
Då framför allt beloppen som svävat i höjden. De är de som tankat som stulit. De är inte vägverket som betalar fortkörarnas fortkörningsböter den liknelsen håller ganska bra. Man kan lägga upp nästan vad man vill på piratebay så hur ska man veta vem som är upphovsman på en titel? mannen på taket kan va en film med en man på taket . Jag menar bara att de är de som använder piratebay som ska betala och inte de som står för servern. någon form av för uppvigling då med tanke på hemsidans namn pirat! uppenbarligen så har man förstått att det skulle läggas upp saker utan tillstånd. Så man har varit medveten om detta. En annan sak hur ska man kunna värdera en documentär som inte finns att köpa? hur mycket ska man betala då? titta in på piartebay och läs deras comic strip som ligger uppe på första sidan. den talar ganska tydligt hur löjligt det kan bli om man ska diskutera upphovsrätt . om jag lägger upp ett film klipp på på youtube med mig där jag gör något roligt och så står stereon på som vanligt med musik . ja just de då har jag utan att tänka på det varit olaglig. ä jag tycker detta bara blir fånigt. visst om man klippt en film och lägger in olika låtar så ska man ha tillstånd för då är det en annan sak . Men om radion,tv,stereon står på ! men rätt ska ju va rätt tycker dem. sedan kvarstår det faktum att Hollywood finns kvar och det gör internet också de hjälper varandra men de vill inte musik filmbolagen mfl erkänna. de gör sig en extra hacka på att stämma någon då och då. Ja staten som ger bidrag till bio
kan ju också stämma folk för förlorade intäckter vid försäljning av biljetter . nu kan jag bara tippa på att bio besökarna bara blivit fler och fler av någon anledning så gillar ju folk stor bild och att träffa folk . kan ju sägga att alla bio premiärer jag sett på datan inte är premiärer jag skulle sett på bio. har bott själv i 10 år och gått på bio ungefär lika många gånger(inte fler inte färre efter att jag skaffade internet) så de har inte förlorat ett skit på mig där heller. faktum är att jag som många andra tycker om att ha orginal filmer med fodral och omslag som inte är utskrivet i en skrivare hemma. så de finns fortfarande marknad för att sälja skivor till folk som tankar hem en massa skit filmer som knappt är värda att se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Visst kan man tolerera att folk stavar illa, men när någon till och med erkänner att de är för lata för att sätta ut stora bokstäver har det väl nästan gått för långt? Då är man ju tydligen medveten om felet och det kräver ingen högre intelligens för att utföra korrigeringen (undersök en mening i taget och byt den första bokstaven till en stor om den råkar vara liten). Varför skriva alls om man har så lågt intresse av kommunikation?

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Lika sant nu som då. De konkurreras ut av modern teknik där de själva ligger fel tidsmässigt. När modern teknik finns får man anpassa sig och göra det bekvämt för sina kunder att få del av ev. produktion, så de är intresserad att ta del.. Man kan inte hänga kvar i ett gammalt koncept. Så'n är världen. Sorry.

Nu är ju inte konceptet så gammalt att det skadar; det blir det inte förrän något nytt konkurrerar ut det. Observera också skillnaden på att faktiskt konkurrera ut något (det vill säga själv sköta allt från produktion till distribution på ett bättre sätt än sina föregångare) och att bara skada en bransch genom att hindra andra att tjäna pengar på sitt arbete.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Det beror på vad man menar med konsekvens. Har man ett gammalt koncept - så är konsekvensen att man slås ut (så är världen, sorry). Har man ett modern koncept kan man tjäna pengar på det. Personligen är det ok för mig, folk får gärna kopiera och konsumera. Jag har redan tjänat (och tjänar) pengar på mitt förvärvsarbete.

Dock har du ingen glädje av alla dina pengar om det inte finns något (nu begränsar vi oss till film, musik och liknande) att köpa. Det är för övrigt inte alls säkert att "moderna koncept" är bättre än äldre, det visar sig först när det dyker upp några som faktiskt lyckas bättre än de etablerade. Tjänster som spotify skulle kunna vara sådana, men än är det nog lite tidigt att avgöra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Självklart kan man göra diagnoser. ENDA sättet man någon som helst framtidsutsikt och modell är att titta på nutid och dåtid (har du någon annat sätt? Klärvojans?).

Visst kan man spekulera, men det är inte säkert att man har någon nytta av att känna till hur det har fungerat tidigare. Kanske har någon händelse så stor påverkan att resultatet inte blir sämre om man gissar fritt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Knappast, de fulhack du gjort ser jag i både koden och trafiken.
Tyvärr gäller dock ditt resonemang rätt bra på stängd kod a la MICROS~1, där IE är som ett durkslag med hål.

Jag tror fortfarande inte du har avslöjat varför du vill föra tråden mot microsoftkritik och tillåt mig tvivla på att du hittar saker i koden. Nu var kanske firefox ett dåligt exempel, de verkar bara ha ~50000 rader kod. Läget är värre för till exempel thunderbird (300000) eller openoffice (5000000). Trafikanalys är förmodligen en enklare lösning, men det blir ändå ett väldigt arbete att manuellt övervaka all trafik för att hitta något som verkar suspekt innan det är för sent. Jag tror att du i längden tjänar på att inte gå via the pirate bay.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjompa37
Men hade jag inte skrivit det plus att jag kanske inte orkar så hade jag i bästa fall sluppit diskutera saken.

Ja, om du inte hade skrivit något hade du passerat för en helt vanlig person som helt enkelt inte kan. När du dock påpekar att du kan men inte bryr dig om att göra det blir det dock mer provocerande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjompa37
Man kan lägga upp nästan vad man vill på piratebay så hur ska man veta vem som är upphovsman på en titel? mannen på taket kan va en film med en man på taket . Jag menar bara att de är de som använder piratebay som ska betala och inte de som står för servern. någon form av för uppvigling då med tanke på hemsidans namn pirat! uppenbarligen så har man förstått att det skulle läggas upp saker utan tillstånd. Så man har varit medveten om detta

En inte orimlig lösning vore väl dock att de ansvariga tar bort material om det visar sig vara olagligt och någon påpekar detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
citat:Ursprungligen inskrivet av Pappy
Lika sant nu som då. De konkurreras ut av modern teknik där de själva ligger fel tidsmässigt. När modern teknik finns får man anpassa sig och göra det bekvämt för sina kunder att få del av ev. produktion, så de är intresserad att ta del.. Man kan inte hänga kvar i ett gammalt koncept. Så'n är världen. Sorry.

Nu är ju inte konceptet så gammalt att det skadar; det blir det inte förrän något nytt konkurrerar ut det. Observera också skillnaden på att faktiskt konkurrera ut något (det vill säga själv sköta allt från produktion till distribution på ett bättre sätt än sina föregångare) och att bara skada en bransch genom att hindra andra att tjäna pengar på sitt arbete.

Nu har de blivit utkonkurrerat redan. Done. Börja vakna eller gå under. Sån't är livet.
Om de inte använder ett koncept som gör det smidigt för kunden att välja deras produkter så kommer de gå under. Det är ju inte helt utan tanke tjänster som Steam går otroligt bra. Man måste tänka MED kunderna, inte MOT dem. Förr hade vi ett topp-till-botten perspektiv på media-produktion (big business dikterade och slängde ner) men det funkar inte idag. Man måste komma mycket närmare kunden och förse dem med smidiga lösningar när det finns så många alternativ till förlegade koncept.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
citat:Ursprungligen inskrivet av Pappy
Det beror på vad man menar med konsekvens. Har man ett gammalt koncept - så är konsekvensen att man slås ut (så är världen, sorry). Har man ett modern koncept kan man tjäna pengar på det. Personligen är det ok för mig, folk får gärna kopiera och konsumera. Jag har redan tjänat (och tjänar) pengar på mitt förvärvsarbete.

Dock har du ingen glädje av alla dina pengar om det inte finns något (nu begränsar vi oss till film, musik och liknande) att köpa. Det är för övrigt inte alls säkert att "moderna koncept" är bättre än äldre, det visar sig först när det dyker upp några som faktiskt lyckas bättre än de etablerade. Tjänster som spotify skulle kunna vara sådana, men än är det nog lite tidigt att avgöra.

Finns inte något att köpa? Finns väl MÄNGDER, och att mediaindustrin skulle gå till noll är bara en larvig tanke. Finns inga som helst indikationer på detta, snarare tvärtom. Rekord i försäljning varje år (mest för de som utvecklat nya koncept). Det visar sig att nya koncept är bättre (annars hade de aldrig stannat på marknaden). Etablerade gammelmedia är på utdöende och de företag som förstår det kommer att finnas kvar, fast med helt andra affärskoncept. Tjänster som Spotify... iTunes (inte nytt direkt men otroligt framgångsrik "modern" media) skär guld med täljkniv.. Steam för spel... (borde finnas nått för film i samma stuk, men du vill ju dra nerpå bandbredden så att ladda hem en Blu-ray kan man glömma då).... alla har lyckats att göra produkter smidigt tillgängliga. Vem orkar surfa runt på en massa torrent-warez-release-siter när man kan dra hem det direkt via en smart tjänst till ett vettigt pris? Gratis är gott, men folk är mer lata. Smidighet är godare (och det visar genom dessa framgångar). De bolag som inte förstår detta kommer att försvinna, och det är helt naturligt. Sån't är livet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
citat:Ursprungligen inskrivet av Pappy
Självklart kan man göra diagnoser. ENDA sättet man någon som helst framtidsutsikt och modell är att titta på nutid och dåtid (har du någon annat sätt? Klärvojans?).

Visst kan man spekulera, men det är inte säkert att man har någon nytta av att känna till hur det har fungerat tidigare. Kanske har någon händelse så stor påverkan att resultatet inte blir sämre om man gissar fritt?

KANSKE ja... men TROLIGTVIS så är det bättre att ha en framtidsplan baserad på nutid och kunskap om dåtid, än INTE ha det. Troligtvis blir det en mix av förutbestämd framtid och helt nya saker. Kollar man hur det var förr och är nu, är man med ALL SÄKERHET bättre rustad än den som bara "får se". Att göra förutbestämmelser med kunskap är bättre än utan, och de stämmer med all säkerhet bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
citat:Ursprungligen inskrivet av Pappy
Knappast, de fulhack du gjort ser jag i både koden och trafiken.
Tyvärr gäller dock ditt resonemang rätt bra på stängd kod a la MICROS~1, där IE är som ett durkslag med hål.

Jag tror fortfarande inte du har avslöjat varför du vill föra tråden mot microsoftkritik och tillåt mig tvivla på att du hittar saker i koden. Nu var kanske firefox ett dåligt exempel, de verkar bara ha ~50000 rader kod. Läget är värre för till exempel thunderbird (300000) eller openoffice (5000000). Trafikanalys är förmodligen en enklare lösning, men det blir ändå ett väldigt arbete att manuellt övervaka all trafik för att hitta något som verkar suspekt innan det är för sent. Jag tror att du i längden tjänar på att inte gå via the pirate bay.

Jag behöver inte ens kolla koden oftast heller. Om jag kan få den via en snabb torrent-tjänst kan jag verifera den mot samma från ett slöare, äldre protokoll, på orginalsite:n. När det gäller underhållningsmedia behöver man inte göra det alls.
Om piratebay (eller annan bättre torrentsite) förser mig med den data jag eftersöker är det en utmärkt tjänst (vissa saker kommer aldrig upp på annat än användar-sidor (som torrent-siter, YouTube, Facebook, you name it).
MICROS~1 kritik har jag mest för jag vet problem som finns där (så avskyr jag deras vidriga affärsmetoder, precis som jag ogillar gammelmedias maffiametoder)). Du behöver inte ta del av den. Fortsätt köra det du anser bra.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Nu har de blivit utkonkurrerat redan.

Nej det har de inte, du säger ju själv i hälften av dina inlägg att det går bättre än någonsin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Finns inte något att köpa? Finns väl MÄNGDER, och att mediaindustrin skulle gå till noll är bara en larvig tanke.

Jo, att den försvinner helt är nog inte direkt realistiskt, men om piratkopiering fortsätter att öka i omfattning kommer lönsamheten minska och det är väl inte så svårt att tänka sig att det förr eller senare kommer vara svårt att behålla en produktion av den storlek vi har nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Tjänster som Spotify... iTunes (inte nytt direkt men otroligt framgångsrik "modern" media) skär guld med täljkniv.. Steam för spel... (borde finnas nått för film i samma stuk, men du vill ju dra nerpå bandbredden så att ladda hem en Blu-ray kan man glömma då).... alla har lyckats att göra produkter smidigt tillgängliga.

Gemensamt för de där tjänsterna är dock att de är "gammelmedia", som du säger, eller i alla fall sammarbetar med dem. Vad hände med att försvara the pirate bay?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
med ALL SÄKERHET

Nej, inte med all säkerhet. Det var dit jag försökte komma; det blir ofta fel när man försöker extrapolera ur osäkra data.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Om jag kan få den via en snabb torrent-tjänst kan jag verifera den mot samma från ett slöare, äldre protokoll, på orginalsite:n.

Nåja, låt gå för det (även om man kan hävda att md5, som ofta används, egentligen inte är så säkert som man skulle önska). Den stora frågan är kanske ändå varför, när du ändå måste gå till originalsidorna för att hitta dessa checksummor, inte passar på att använda den officiella torrentfilen som med största sannolikhet finns (om filen är så stor att det lönar sig).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej det har de inte, du säger ju själv i hälften av dina inlägg att det går bättre än någonsin.

Det gör de i stort, men för de som inte börjat anamma ny teknik går det inte lika bra och de tappar mark (precis som de ska i en marknadsekonomi).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Jo, att den försvinner helt är nog inte direkt realistiskt, men om piratkopiering fortsätter att öka i omfattning kommer lönsamheten minska och det är väl inte så svårt att tänka sig att det förr eller senare kommer vara svårt att behålla en produktion av den storlek vi har nu.

Det tror jag inte händer heller. Det började piratkopieras kassettband i mängder, men inte dog industrin för det (som de själva gnällde om). Snarare tvärt om, det blev rekordår även då. Samma kommer hända här. De som inte hänger med dock i utvecklingen kommer släpa efter och minska, de som hänger med kommer som vanligt explodera i vinstmarginal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Gemensamt för de där tjänsterna är dock att de är "gammelmedia", som du säger, eller i alla fall sammarbetar med dem. Vad hände med att försvara the pirate bay?

TPB har en helt annan nisch, de tillhandahåller en tjänst som byggs av användarna. Det finns tjänster som mediaindustrin försöker bygga som är effektiva, är det jag försöker visa och som de bör fortsätta utveckla, så kommer de fortsätta göra sina miljardvinster. TPB är en tjänst för att låta användarna dela data med andra (vad det än må vara, det är de som bygger tjänsten). Mediaindustrin bör titta på den (och andra internetsite:r) för att bygga egna effektiva tjänster och därmed bli populära de med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Nej, inte med all säkerhet. Det var dit jag försökte komma; det blir ofta fel när man försöker extrapolera ur osäkra data.

Återigen kapat citat som gör citatet taget ur sitt ursprung och felanvänt (träna på detta i framtiden): "är man med ALL SÄKERHET bättre rustad än den som bara "får se"
Det blir säkert fel ibland, MEN det blir OFTARE rätt när man utgår från nutid och dåtid när man gör förutsägningar baserade på kunskap än när man gör dem ur tomma luften.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Nåja, låt gå för det (även om man kan hävda att md5, som ofta används, egentligen inte är så säkert som man skulle önska). Den stora frågan är kanske ändå varför, när du ändå måste gå till originalsidorna för att hitta dessa checksummor, inte passar på att använda den officiella torrentfilen som med största sannolikhet finns (om filen är så stor att det lönar sig).

Torrent är mycket mer effektiv (om det inte finns på orginalsite:n, som var problemet). På en torrenttracker kan du enkelt hitta allt mellan himmel och jord också, inte bara något upplagt av en viss firma och antalet som delar dessa torrents är och stort (och ger hög prestanda). De är också mycket populära pga detta. De företag som tagit torrent-tekniken till sitt hjärta (tyvärr för få) har dock den mest framgångsrika distributionen av sitt material (ta Ubuntu t.ex).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Snygg reklam
Hitta bästa pris på DViCO TViX HD M-6500A...

Det är väll inget man kan ladda hem...
http://thepiratebay.org/search/DViCO%20TViX%20HD%20M-6500A/0/...
Näää

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4