Sämre försäljning av Mac

Permalänk
Medlem

Därför är det verkligen på tiden att Apple uppdaterar minin så att de har en billig dator i sin portfölj.

Angående att många studenter köper Mac så har jag hört att det iaf borta i staterna finns en ganska saftig studentrabatt på Apples grejer, eller iaf några.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Som sagt måste de snart komma med en ny version (är filmen fake eller inte?) med den nya 'versionen'? annars kan de ligga lite efetr. fast Mac användare är ju trogna så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Precis, Mac har sina trogna användare...and thats it (tyvärr?).
Inte ens med studentrabatt och andra prissänkningar kan jag få en mac som har en lika bra hårdvara (batteritid, processor, grafikkort) com en vanlig pc (bärbar) i samma prisklass. Varför?
För att mac är ren företagsincest, inget nytt blod kommer till, ongen konkurrens sinsemellan finns och de reklamfilmer (fördelar) som nämns är att den ska vara bättre än pc?

"Denna säng är som en hästens, men 1/2 priset och mycket bättre?"
Vore kul om mac skulle kunna lyfta fram isna egna fördelar i en reklam istället så de skulle ha ett värde för konsumenter.
Nya Mac, saknar delete-knapp! är kompatibel med 0% av alla nyare (år 1990 och frammåt) datorspel, samt att den är vit XD

Som sagt, så länge en fri marknad finns kommer jag och de flesta av oss att köpa bra produkter hellre än ett visst märke, och så länge pris/presta avgör ser det mörkt ut för mac.

Personligen har jag inget emot en mac (utom pris, tangentbord etc), så sälj dem med ett bättre pris och mysigt tangentbord så kan jag överväga att köpa en, om jag inte tänker spela alltså. För att konkurrens ska fungera så måste man konkurrera och inte bara nisha in sig så hårt, då faller man tillslut på eget grepp (mac, Internet Explorer etc.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Precis, Mac har sina trogna användare...and thats it (tyvärr?).
Inte ens med studentrabatt och andra prissänkningar kan jag få en mac som har en lika bra hårdvara (batteritid, processor, grafikkort) com en vanlig pc (bärbar) i samma prisklass. Varför?
För att mac är ren företagsincest, inget nytt blod kommer till, ongen konkurrens sinsemellan finns och de reklamfilmer (fördelar) som nämns är att den ska vara bättre än pc?

"Denna säng är som en hästens, men 1/2 priset och mycket bättre?"
Vore kul om mac skulle kunna lyfta fram isna egna fördelar i en reklam istället så de skulle ha ett värde för konsumenter.
Nya Mac, saknar delete-knapp! är kompatibel med 0% av alla nyare (år 1990 och frammåt) datorspel, samt att den är vit XD

Som sagt, så länge en fri marknad finns kommer jag och de flesta av oss att köpa bra produkter hellre än ett visst märke, och så länge pris/presta avgör ser det mörkt ut för mac.

Personligen har jag inget emot en mac (utom pris, tangentbord etc), så sälj dem med ett bättre pris och mysigt tangentbord så kan jag överväga att köpa en, om jag inte tänker spela alltså. För att konkurrens ska fungera så måste man konkurrera och inte bara nisha in sig så hårt, då faller man tillslut på eget grepp (mac, Internet Explorer etc.)

Ingen jag sett har lyckats hitta en PC med samma specs, vikt, storlek och batteritid som MacBooken har för samma pengar. Men du kan ju gärna försöka

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Precis, Mac har sina trogna användare...and thats it (tyvärr?).
Inte ens med studentrabatt och andra prissänkningar kan jag få en mac som har en lika bra hårdvara (batteritid, processor, grafikkort) com en vanlig pc (bärbar) i samma prisklass. Varför?

Det finns fler aspekter än bästa pris/prestanda.

Citat:

För att mac är ren företagsincest, inget nytt blod kommer till, ongen konkurrens sinsemellan finns och de reklamfilmer (fördelar) som nämns är att den ska vara bättre än pc?

Vad menar du?
Det är ju en dator, så det är ju klart att Apple har konkurrens.
Och ja, det finns fördelar med en Mac som gör att vissa tycker den är bättre än en vanlig PC.

Citat:

"Denna säng är som en hästens, men 1/2 priset och mycket bättre?"
Vore kul om mac skulle kunna lyfta fram isna egna fördelar i en reklam istället så de skulle ha ett värde för konsumenter.
Nya Mac, saknar delete-knapp! är kompatibel med 0% av alla nyare (år 1990 och frammåt) datorspel, samt att den är vit XD

Har kanske inte hängt med, men vilka Macar saknar delete-knapp? De bärbara har väl inte haft på ett tag, men de brukar ändå ligga så konstigt och otillgängligt till, så för de flesta spelar det ingen roll.
Det finns inte så många spel till Mac jämfört med PC, nej. Men hur många datorer idag kan lira spel från 1990? Definitivt inga de senaste 8 åren. Finns ju DOSbox (vars hemsida för övrigt just har blivit hackad och alla lösenord stulna, be aware), men det fungerar ju på alla plattformar.

Citat:

Som sagt, så länge en fri marknad finns kommer jag och de flesta av oss att köpa bra produkter hellre än ett visst märke, och så länge pris/presta avgör ser det mörkt ut för mac.

Mac konkurrerar ju fullt ut med resten av datormarknaden? Det är på sätt och vis lite av ett nich-märke, men det är fortfarande en dator som gör samma sak som alla andra datorer. Och som sagt, pris/prestanda är inte den enda aspekten som finns vid ett datorköp. Mac är dyra, men inte överprisade. Det finns lösningar för Mac-datorer som sällan eller inte alls återfinns någon annanstans, och inom sina områden är de rätt prisvärda, i alla fall i början av en produktcykel. De har en lite annorlunda företagsstrategi jämfört med andra datortillverkare som uppenbarligen inte är helt uppåt väggarna, eftersom folk köper deras grejer. Mac passar inte alla. Men det finns väl ingen annan datortillverkare som har en perfekt och heltäckande produktportfölj heller.

Citat:

Personligen har jag inget emot en mac (utom pris, tangentbord etc), så sälj dem med ett bättre pris och mysigt tangentbord så kan jag överväga att köpa en, om jag inte tänker spela alltså. För att konkurrens ska fungera så måste man konkurrera och inte bara nisha in sig så hårt, då faller man tillslut på eget grepp (mac, Internet Explorer etc.)

Som sagt, Mac är lite nichade, vissa gillar det, andra inte. Och det är ju en fullvärdig konkurrent på datormarknaden, så jag förstår inte vad du menar.
Och vad menar du med "mac, Internet Explorer"?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
För det andra så betalar man mycket för designen på datorerna, om man kollar på ex. Dells nya XPS Studio 15 och 13 och jämför dessa priser med Macbook/Macbook Pro så kostar Apples datorer t.o.m mindre.
Eller om man jämför Apples iMac mot HPs dator med inbyggd dator i en stor touchscreen, samma grej där.

Men så kommer man till den fina delen med en PC, man behöver inte acceptera överpriserna
Slår man upp laptops på prisjakt med liknande spec som en Macbook Pro så ligger prisnivån mellan 10-30k. Mac regerar i det dyrare segmentet med instickare som Dell XPS M1730 - 2,4GHz DC 4GB 320GB DVD±RW 17" på 25 189:-. Den är nästan identisk med den billigare macbook pro för 24 995:- om man inte tänker på det faktum att macen har ett GeForce 9600M GT medan Dell "saken"(är ju inte en laptop ffs...) har GeForce 8800M GTX SLI.

Men precis som du säger, det är designen man betalar för... även om vissa av oss snåla pcanvändare inte förstår varför designen blir dyrare ju mer prestanda man vill ha.

Permalänk
Medlem

Hehe, fan jag vill ju inte ge mig in i dessa mac vs pc diskussionerna men jag måste

Jag blir ju lite trött på alla generaliserande hårdvarujämförelser mellan mac och pc datorer.

Om man absolut inte kan se längre än processor, grafikkort och minne så ska man ju absolut välja en pc. Men väger man bara in de minsta lilla av den fingertoppskänsla som finns i så gott som alla Apple produkter så tycker jag knappt att det finns några konkurrenter. Man måste ju kunna se ett värde i allt från subjektiva saker som formgivning till fysiska saker så som materialval, mekanik. Så jag tycker Apples priser är förvånadsvärt marknadsmässiga.

Men tittar man ändå bara på Apple datorernas rena prestanda och lägger till faktorn storlek så blir de helt plötsligt väldigt svårt att hitta några konkurrenter.

Jag blir också trött på allt snack om att macar är oprisvärda datorer.

Alla som någonsin har köpt en dator har väll gjort den för att man just tycker att datorn som man har valt är den mest prisvärda. Det som definierar vad som är prisvärt ligger ju i vad man vill ha ut av sin dator, alla vill inte ha samma sak. Men det betyder ju nödvändigtvis inte att folk som tycker annorlunda har fel.

Visa signatur

MacBook Pro
Min Hemmabio

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Hallå!

Så egentligen är det inte siffror att shockas över - mer än att Acer säljer så mycket netbooks (fast med tanke på kvaliten så går det ju åt några )

Utveckla gärna vad du vet om Acers byggkvalitet. Det är fortfarande samma, exakt samma till och med, delar som i alla andra netbooks. Jag kan sätta min anställning på att majoriteten av användarna på Swec inte vet vad kvalitet är utan enbart går på något påhittat "Apple är kvalitet, allt annat är brunt".

Permalänk
Medlem

Har kört Mac (och Windows sen 3.1 tiden, ni vet...erfarenheter, såna där man kan basera åsikter på...) sen OS6-7 tiden och jag har fortfarande aldrig känt av nån form av smidighet i Windowsmiljöer som jag gör när jag kör min Mac.

Det är otroligt svårt att förklara exakt vad som är bättre med OS X, det mesta är egentligen smådetaljer som är svåra att förklara

Dunno, när man ser filmer/intron/etc med Jony Ive som har designat alla macar sen typ orginal-imacen eller vad det nu är så är det enkelt att förstå att det finns anledningar till deras designbeslut, när jag tittar på en random Windows-laptop ser jag bara massa plotter, med några få undantag som t.ex vaios. (Som dock fortfarande inte kör OS X, och om dom kan det, inte med samma tillförlitlighet som Apples egna prylar)

Som sagt smågrejer som säger mer om kvaliten för mig än hur många mhz dom lyckats klämma in just då, det är rätt oviktigt om man blir tokig på att man kommer åt nån onödig tangent i tid och otid och måste mappa om fanskapet till ingenting för att kunna använda sin dator som man vill. (Windows-tangenten back in the day, när den satt sämre till och på "fel" ställe fanns det ju massa register-hack för att stänga av skiten)

Och nej jag är ingen GUI-idiot som bara sitter och doddlar på med färger och röker konstiga blommor, jag har kört FreeBSD sen 4.2 och OpenBSD sen 2.8 eller nåt sånt, OS X som fick mig att börja och helt otroligt går det att köra alla OS sida vid sida?! Det irrationella "hatet" mot Apple är alltid underhållande dock

Och sen kör jag Linux också Fy fan för att använda rätt verktyg till rätt uppgift, hemska tanke. Enligt vad jag själv tycker då, att folk tycker om annat för det dom gör skiter jag fullständigt i, använd vad fan ni vill men håll käften om vad jag ska använda.

Alla datorer jag någonsin köpt/ägt har fungerat bra på alla fronter förutom några hårddiskar som har gett upp efter ett tag, allt annat fungerar klockrent flera år efter inköpen.

Blev en lång rant det här Men slutligen så är det en (om någon fortfarande tror nåt annat då) styrka hos Apple att dom har kontroll på både hård&mjukvaru-sidan.

Blä på erfarenhetslösa mongon

Edit: och för att vara lite on topic: man får det man betalar för

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se om någon av de som sitter och dissar mac prövat att använda en någonsin. Är helnöjd med min Macbook och kommer att köpa fler Apple-datorer i framtiden, de är helt klart värda pengarna.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Utveckla gärna vad du vet om Acers byggkvalitet. Det är fortfarande samma, exakt samma till och med, delar som i alla andra netbooks. Jag kan sätta min anställning på att majoriteten av användarna på Swec inte vet vad kvalitet är utan enbart går på något påhittat "Apple är kvalitet, allt annat är brunt".

Jag tror jag sett två av tio netbooks som hållt för användande över ett halvår utan masa småfel som "musknappar" som har svårt att ta, protar som är glappiga, hårdvara som kommer och går och liknande skitfel. Det är inte fel om man inte är så noga, vilket man kanske inte ska vara med tanke på prislappen, men fasen så irriterande och dåligt.
Förekommer säkert på Apples burkar oxå men då i mycket mindre utsträckning. (Skulle gissa på en av tjugo utifrån vad jag sett, men det är ju på några års sikt.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det är detta endast pågrund av nya UMPC liknande datorer som EEE PC

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Sonys bärbara PC är väll lika dyra som Apples Macar. Ni har bara missat det faktumet för ni kollar bara på den nedre halvan av prisskalan när det gäller PC. Eller hur.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Utveckla gärna vad du vet om Acers byggkvalitet. Det är fortfarande samma, exakt samma till och med, delar som i alla andra netbooks. Jag kan sätta min anställning på att majoriteten av användarna på Swec inte vet vad kvalitet är utan enbart går på något påhittat "Apple är kvalitet, allt annat är brunt".

apples kvalitet tror jag har fått lite likheter med horroskop.
Man vet att när man köper en mack vet man att man köper kvalitet som nästintill aldrig krånglar. när sen småfel uppstår glömmer man bort dom när en lösning kommer eftersom kvaliten på mac är så bra. att man sedan fått lika många fel på pc kommer man ihåg eftersom det är ju bara skitkvalitet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P4k3
Skulle vara intressant att se om någon av de som sitter och dissar mac prövat att använda en någonsin. Är helnöjd med min Macbook och kommer att köpa fler Apple-datorer i framtiden, de är helt klart värda pengarna.

Jag har kört mac i över 11 år och dissar på en del sätt apple. Jag var nöjd med min första Imac 1998. JAg var relativt nöjd med min globe också, fast den var lite dyr i förhållande pris/prestanda. Jag var extremt nöjd med min maxade Tibook fast den kostade 30+. Sedan en Ibook som faktiskt var riktigt seg, sen en alubook med sista G4an i. Efter det en macbook som faktiskt är riktigt stark men c2d/2,4Ghz/4Gb. Apple är bra på den bärbara marknaden. Nästan alla mina bärbara har varit riktigt bra. Apple gör också bra stationära datorer, men de är inte särskilt prisvärda för annat än yrkesfolk. När det kommer till videoarbete så är de bärbara lite i klenaste laget. Minin och Imacen likaså. Mac Pron är riktigt bra men kostar på tok för mycket om arbetet inte generar pengar. Man kan plocka ihop en PC för ca: 10000:- som gör ett lika bra jobb som en Mac Pro för 30+.

Vill man ha en seriös stationär arbetsmaskin så finns inga alternativ för den som har en begränsad budget. Apple skulle LÄTT kunna designa ett minitower för ca: 15000:- (det kan alla andra) med ett m-atx-kort och utbytbar hårdvara, men man vill inte.. Då tappar man marginalerna på minin, imacen och pron...

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Operativet är mycket mer lättarbetat, enligt mig då, och du kan arbeta mycket effektivare. Så till alla former av seriöst arbete eller studier är en mac ypperlig.
Finns inga virus så du riskerar inte att alla dina uppsatser helt plötsligt raderar sig själv.
Bra byggkvalité som tål att den flyttas på frekvent.
Sen är dom ju snygga, något som alla unga människor bryr sig om.

Diskar crashar även på mac.. Backup måste du iaf ha.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Sonys bärbara PC är väll lika dyra som Apples Macar. Ni har bara missat det faktumet för ni kollar bara på den nedre halvan av prisskalan när det gäller PC. Eller hur.

Sony är väldigt framgångsrika oxå eller kanske inte....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730