The Pirate Bay-rättegången: Dag 7

Permalänk
Medlem

Bästa kommentaren idag.. Per Ekengren avslutade sitt vittnesmål med att han skulle på sportlov med sina barn och frågade domaren: - Får man hälsa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur går det för pirate-bay killarna nu?

Det verkade förvånansvärt lugna och avspända de första dagarna i alla fall...

Permalänk
Inaktiv

Personligen så kan jag inte bestämma mig för ena eller andra sidan här. Jag tycker inte om det som det är nu med piratebay där människor gömmer sig bakom miljarders ursäkter för att slippa betala på grund av nån "princip sak". Men å andra sidan gillar jag inte storebror och att jag i princip bara blir påtvingad nån itunedownload / regga sig med kreditkort och perssonnummer heller.

Jag söker den ej ännu påkommna lösningen. Kunderna har valt att konsumera digitalt. Det gäller bara för någon att komma på en tjänst som alla är villig att betala för. på ett sätt som alla är villiga att betala.

Angående tv licensen så betalar jag den givetvis. För att det är det vi har bestämt tillsammans. Och så länge jag inte blir politiskt aktiv och faktiskt gör något åt det så kommer jag inte att bestrida det. Men jag tycker att det ska bli en del av skatten givetvis, sen går det faktiskt att göra besparningar här, som på alla andra ställen. Skola, sjukvård etc etc. Vi behöver kanske inte svt1 svt2 och digitala versoner och fyra radiokanaler eller vad vi nu har. Vad vet jag, det är inte riktigt mitt bord. Men det kanske måste finnas 4 kanaler för att allt inom den estetiska/kulturella sidan ska få utrymme.

Det var lite kort och ganska oigenomtänkt svar från mig. Nu kan alla börja stampa på mig för att jag inte fattar vad dom menar, och att jag inte tycker att piratebay is teh shit osv. samt försvara sig för att dom inte vill betala för tv licensen för att dom bara hänger på reklamkanalerna. Tjing!

Permalänk

John Kennedy och den andra gubben satt ju och ljög. Varken film, musik eller spelbranschen går sämre nu. Filmbranschen gör ju rekordår efter rekordår. T.ex. http://www.sf.se/nyheter/nyhet?curl=cycube://internal/documen...

Att svensk film inte drar in pengar är ju ganska lätt förklarat, dom senaste 30 åren har all svensk film varit skräp. SFI är ju ett stort problem också, man kan inte producera skräp och sen räkna med att skattebetalarna ska stå för notan när filmen inte går runt. Sverige är för litet för actionfilmer med hög budget, speciellt inte när dom försöker göra 40-åriga gubbar med ölmage till actionhjältar. Det som behövs är pengar till unga filmskapare, fatta hur mycket outtnyttjad talang vi har. Hellre 200 nya lågbudgetfilmer skapade av amatörfilmare än en 20 miljoners skithög som Beck och liknande.

Permalänk
Medlem

2008 - ett rekordår för Hollywood

De stora filmstudiorna har tjänat mer pengar än någonsin under 2008. Runt 9.9 miljarder dollar drog de in internationellt.

Trots ekonomisk kris under sista halvan av 2008 har de stora amerikanska filmbolagen slagit inkomstrekord. Över hela världen har de dragit in 9.9 miljarder dollar vilket är 4% mer än 2007.

De sex stora filmbolagen Paramount, Warner Bros., Universal, 20th Century Fox, Sony och Disney har alla dragit in mer än en miljard dollar var. Paramount tjänade bäst med dryga 2 miljarder dollar. Internationellt sett är den största inkomstbringaren Indiana Jones och Kristallendödskallens rike som sedan premiären i maj dragit in 469 miljoner dollar. Dark Knight är tvåa med 465 miljoner dollar.

Warner var även tvåa överlag med 1.8 miljarder dollar. Förutom Dark Knight var I am Legend och 10 000 BC två stora anledningar till deras framgång.

Tredje filmbolag var Universal som med 1.7 miljarder intjänade dollar noterade rekordintäkter internationellt. Anledningen är Mamma Mia! som drog in nästan tre gånger så mycket pengar i övriga världen i jämförelse med i USA. 428 miljoner dollar drog filmen in under 2008.

Största indiependent-filmbolag var New Line som drog in 607 miljarder dollar. Största delen av den summan beror på Sex and the City.

Alla siffror är än så länge uppskattningar. Intäkter i USA är inte inräknade.

Någon som har möjlighet att föra vidare info till tingsrätten?

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Brainstormar lite nu, eftersom någon sa att de inte vill betala annans piratkopiering.

Köper det argumentet helt men inför ett p2p abbonemang då som alla som fildelar kan köpa, sätt priset högre med. Kanske 500kr/månad men då har man licens att ladda det man vill utan risk för påföljder.

Hur sedan dessa pengar sprids är jag rätt säker på att de redan löst med Stim osv.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Idag pratade de väl mest om att Cd-industrin förlorat en massa pengar, vilket inte är så konstigt då de flesta gått över till mp3. Inte många som kör cd-spelare i mobilen. Stäm Jensofsweden, creative, sony, philips m.fl när ni ändå håller på. De tillhandahåller ju verktyg för att spela upp piratkopierat material.
Han vd:n hade inte mycket koll han.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Men förbannade tolk, lär dig prata svenska och engelska! Går ju inte att koncentrera sig som lyssnare.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Varför är det så självklart att en musiker ska kunna försörja sig på att göra en skiva? Nu när media sprids så lätt kanske inkomsterna ska komma från andra källor.

Det visades ett program om piratkopiering på tv för ett tag sedan,. Dom tog upp Brasilien som ett exempel, där fanns billiga kopior att få tag i överallt men dom fungerade som billig reklam för konserter och event med dessa band.

Det är nya tider och det gäller att tänka om

Permalänk
Medlem

Trots tolk så tycker jag att JK gjorde bra ifrån sig, sett ut deras synvinkel.
Han koncentrerar sig på budskapet att förlust görs pga TPB och lyckas få försvaret att undvika de kritiska frågorna angående hans teams research och andra delar av industrin.
Han borde anställa sig själv utöver nuvarnade tjänst och ge ett och annat sofflock (läs Wadstedt, Mårtensson) ett mer passande uppdrag, som att hämta kaffe eller agera juridisk tolk.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

diskussionen med Roger Wallis! herregud..

Wallis: "Är du bekymmrad?"

Advokat: "Jag är inte ett dugg bekymrad, det är du som borde vara det"

Ledande: Nej bryt! Nu har vi gått över gränsen för länge sedan! *avbrott/paus i sändningen*

Hahah, roger wallis som bara är en forskare som skulle komma med input från rapporter som gjorts under åren..

helt sjukt.. och istället för att ifrågasätta trovärdigheten i rapporterta (som ioförsig är helt meningslöst för där finns inget o hämta) så börjar han gräva i Rogers egen status och försöka få honom som oviktig, okompatibel.

Advoketen var förresten kanske inte advokat utan företrädare för sony mm.. minns ej nu..