Radeon HD 4890 har samma antal streamprocessorer

Permalänk
Inaktiv

Ni klagar på att AMD gör som Nvidia inte gjorde?
Hur ska ni ha det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Jaha!? Det var ju skandal...sånt här har jag VERKLIGEN inte väntat från AMD. detta är ju ännu värre än nvidias konsument lurenderi...

Nä det var tråkigt - låt oss hoppas nu då att 4890 åtminstånde blir billigare än 4870.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Om det här stämmer är det här släppet ett stort skämt från Amds sida!! Mycket värre än Nvidias nysläpp av 260/280 korten där det åtminstone var fråga av en förminskning av kärnan. Det här är VERKLIGEN bara ett sätt att lura på folk gamla kort med nya namn.Lika illa som Nvidias eviga namnbyten på gammal teknik!

Nu får ni allt ta och förklara er!

nVidia luras när de har olika kort med samma namn, t.ex. GTX 260. Och de luras när samma kort har flera namn, t.ex. 8800GT och 9800GT. Det är det vi klagat på hela tiden. Nu släpper AMD en snabbare variant av HD4870, och istället för att förvirra som nVidia gör, så ger de ett helt logiskt namn med HD4890. Vad är då fel!?

Ska ni klaga på det så kan ni ju klaga på varenda grafikkort som sålts sedan millennieskiftet! HD4850 och HD4870 är samma kärna med olika frekvenser. Ingen klagar, för det är som det ska. 8800GTX och 8800 Ultra är samma kort med olika frekvenser, och ingen klagar där heller.

Försöker ni på allvar vrida detta till något annat bara för att försöka få nVidia och AMD att framstå som likar när det kommer till denna punkt? Då är ni fel ute, för det är de inte i denna fråga.

Släpper man ett nytt kort med ny prestanda ska det ha ett nytt namn. Så enkelt är det!

Släpper man samma gamla kort under ett nytt namn, då gör man fel. Och släpper man ett nytt kort under ett gammalt namn så bäddar det också för
missförstånd. Inget av detta gör AMD nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nu får ni allt ta och förklara er!

nVidia luras när de har olika kort med samma namn, t.ex. GTX 260. Och de luras när samma kort har flera namn, t.ex. 8800GT och 9800GT. Det är det vi klagat på hela tiden. Nu släpper AMD en snabbare variant av HD4870, och istället för att förvirra som nVidia gör, så ger de ett helt logiskt namn med HD4890. Vad är då fel!?

Ska ni klaga på det så kan ni ju klaga på varenda grafikkort som sålts sedan millennieskiftet! HD4850 och HD4870 är samma kärna med olika frekvenser. Ingen klagar, för det är som det ska. 8800GTX och 8800 Ultra är samma kort med olika frekvenser, och ingen klagar där heller.

Försöker ni på allvar vrida detta till något annat bara för att försöka få nVidia och AMD att framstå som likar när det kommer till denna punkt? Då är ni fel ute, för det är de inte i denna fråga.

Släpper man ett nytt kort med ny prestanda ska det ha ett nytt namn. Så enkelt är det!

Släpper man samma gamla kort under ett nytt namn, då gör man fel. Och släpper man ett nytt kort under ett gammalt namn så bäddar det också för
missförstånd. Inget av detta gör AMD nu.

Så vad luras nvidia med gtx260?? Ett kort heter gtx260 o det andra gtx260 216sp. Angående 8800gt-9800gt håller jag med men det skrev jag oxå. Med ditt resonemang skulle Amd o Nvidia kunna släppa olika mycket överklockade kort av samma modell o ge dom nya namn tex 4875,4880,4885,gtx265,gtx270 osv...tycker du att det låter bra??

Mellan 4850 0 4870 skiljer det på minnet(gddr3 v gddr5) det är väl skillnad eller?? . Vidare tycker jag att exemplet 8800gtx-8800 ultra är vad Amd borde gjort nu,alltså behållt 4870 numret och lagt till något smaskigt efter typ oc edition eller något för att visa den högre klocken.

Jo så för mej är det här ett uselt namn o jag tycker det luktar som om Amd försöker få det att låta bättre än vad det egentligen är!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd

Tja, ett uppenbart problem är att en del slutkunder blir lidande. Det finns några trådar här som handlar om användare som köpt det nya 260-kortet från Komplett men så har Komplett skickat den gamla. Även om det inte direkt är Nvidias fel så är det ett problem någonstans på vägen. I detta fall så väljer man logiskt att göra namnet lika kort som i de andra versionerna av 48xx- serien, 4850/4870/4890. Inga längre namn eller något alls utan endast en högre siffra som antyder en högre prestanda. Väldigt logiskt i mina öron. Att bara lägga till ett "Overclocked" fungerar inte då företag så som Powercolor redan säljer kort som är fabriksöverklockade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Tja, ett uppenbart problem är att en del slutkunder blir lidande. Det finns några trådar här som handlar om användare som köpt det nya 260-kortet från Komplett men så har Komplett skickat den gamla. Även om det inte direkt är Nvidias fel så är det ett problem någonstans på vägen. I detta fall så väljer man logiskt att göra namnet lika kort som i de andra versionerna av 48xx- serien, 4850/4870/4890. Inga längre namn eller något alls utan endast en högre siffra som antyder en högre prestanda. Väldigt logiskt i mina öron. Att bara lägga till ett "Overclocked" fungerar inte då företag så som Powercolor redan säljer kort som är fabriksöverklockade.

Namnet overclocked var bara ett exempel det finns säkert bättre alternativ. Vad jag menar är att ett kort med endast en sketen överklock inte förtjänar ett nytt serie nummer. Jag vill inte se Nvidia släppa "gtx270" alltså ett överklockat 260 utan några andra förändringar.

Om det stämmer att det inte blir 40nm så är den här releasen bara så lam

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Sen är detta överflödigt,bli den andra som redan finns billigar,eller hur....Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Namnet overclocked var bara ett exempel det finns säkert bättre alternativ. Vad jag menar är att ett kort med endast en sketen överklock inte förtjänar ett nytt serie nummer. Jag vill inte se Nvidia släppa "gtx270" alltså ett överklockat 260 utan några andra förändringar.

Om det stämmer att det inte blir 40nm så är den här releasen bara så lam

Visst, jag läser vad du skriver men kan ändå inte hålla med. Vad AMD (och Nvidia) gör är att ändra en referensdesign. Sedan är det upp till Gigabyte, Powercolor, Asus och de lika att sätta ihop dem och få dem sålda. Personligen tycker jag att Nvidias namnsättning har varit lite förvillande de senaste åren. I prestandaklassen inom AMD så har vi 48xx, det mest logiska och allra enklaste är att byta ut xx mot två siffror baserat på prestanda och sedan låta det vara så. Låt tillverkaren basunera ut att det är ett överklockat kort om de vill, men grunden bör ju vara ett 4850/4870/4890 eftersom det är en ny modell. Jag gissar att 4850 inte kommer avvecklas och att 4870 inte blir budgetkortet i toppklassen utan att ett år senare säger "vi har utvecklat tekniken och den här modellen är resultatet". Till hösten/vintern är det förhoppningsvis dags för 5xxx.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Så vad luras nvidia med gtx260?? Ett kort heter gtx260 o det andra gtx260 216sp. Angående 8800gt-9800gt håller jag med men det skrev jag oxå. Med ditt resonemang skulle Amd o Nvidia kunna släppa olika mycket överklockade kort av samma modell o ge dom nya namn tex 4875,4880,4885,gtx265,gtx270 osv...tycker du att det låter bra??

Mellan 4850 0 4870 skiljer det på minnet(gddr3 v gddr5) det är väl skillnad eller?? . Vidare tycker jag att exemplet 8800gtx-8800 ultra är vad Amd borde gjort nu,alltså behållt 4870 numret och lagt till något smaskigt efter typ oc edition eller något för att visa den högre klocken.

Jo så för mej är det här ett uselt namn o jag tycker det luktar som om Amd försöker få det att låta bättre än vad det egentligen är!!

GTX 260 heter bara just GTX260. Oavsett variant. 216sp eller core 216 är betäckningar recensionssidor, tillverkare och forumfolk lagt till för att hålla koll på dem. Därför kan man ibland se båda varianterna säljas utan att det finns något sätt att skilja dem åt. Inte kul att läsa en recension, och sedan köpa en modell som presterar sämre.

Se efter själv.
http://www.nvidia.com/object/geforce_family.html
Förvirringen är total då till och med datorkunniga som t.ex. du inte visste detta.

Och AMD har inga extra namn som OC edition eller Ultra eller GTX, utan för att göra det klart istället för att förvirra med ord som GS och GT så har de en tydlig siffra. De två sista siffrorna ÄR den där lilla detaljen som ger skillnaden.

Och minneshastigheten är just bara minneshastigheten. 4870 är ett kort med högre klock på minne och kärna. Att de fick använda GDDR5 för att få till den högre klocken på minnet gör ingen praktisk skillnad i sammanhanget.

För att förtydliga för dig, jämför dessa:
HD3450 och HD3470
HD3650 och HD3670
HD3850 och HD3870
HD4650 och HD4670
HD4850 och HD4870

Bara frekvensskillnader mellan dessa kort, ibland byter man minnestyp för att det ska passa frekvensen bättre. Men det är mest logiskt eftersom man kanske slösar om man bestämmer sig för att köra ett GDDR5 minne i 200MHz för att det ska passa ett HD4650.

AMD släpper här ett nytt kort med ny prestanda, och det gör det enda rätta och ger det ett nytt namn. För att undvika förvirring hos konsumenterna som med GTX260 och GTX260.

AMD har ett namnsättningsschema som de följer klart och tydligt. Inga problem här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
För fan skärp er, 5-serien kommer vara 40nm så knip igen munnarna!

Finns ingen som säger att det är fel att släppa detta kortet med högre frekvenser. Troligtvis har framställning av kretsarna mognat och de blivit bättre och kan gå svalare och kanske har bättre kylare.

Bara bra om de gjort ett effektivare och billigare kort.

öhm, varför denna ton ? får man inte vara besviken på att det inte blev 40nm på rv790 ??

Har du haft en tung dag ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Släpper man samma gamla kort under ett nytt namn, då gör man fel.

Och du har regelboken framför dig för grafikkortstillverkare?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Tjaa, det är väl en ganska given regel om man inte vill få en massa kunder som känner sig lurade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Och du har regelboken framför dig för grafikkortstillverkare?

Nej, förstås inte. Jag grundade mitt uttalande på grundäggande moraliska värderingar angående lurendrejeri. Men det kanske är ett kapitel som saknas i regelboken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nej, förstås inte. Jag grundade mitt uttalande på grundäggande moraliska värderingar angående lurendrejeri. Men det kanske är ett kapitel som saknas i regelboken?

Så du påstår att Nvidia kör med lurendrejeri?
Luktar fanboy här.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Så du påstår att Nvidia kör med lurendrejeri?
Luktar fanboy här.

Men i stort gjorde dem det när de döpte om vissa 8xxx kort till 9xxx kort bara för att namnen på korten skulle vara mer enhetligt. Underförstått så tror man att en serie har avvecklats och att den högre presterar bättre eller att det åtminstone är någon skillnad - men det var det inte.

Inte för att anklaga någon för något nu men du har faktiskt uttalat dig om att Nvidias kort är bättre i HTPC- syfte ett antal gånger vilket alltid har varit felaktigt, vilket också påtalats - så frågan är vem som är fanboy?

Bildkvaliteten är bättre hos ATI när det kommer till film, det är till och med märkbart.
Fullständig avkodning av H264 och VC-1 till skillnad från Nvidia som bara har H264 och halva VC-1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Så du påstår att Nvidia kör med lurendrejeri?
Luktar fanboy här.

Det är inte första gången. Ett bra exempel är Geforce4 MX som i princip var omdöpa Geforce2 kort som saknade stöd för de funktioner som de övriga Geforce4 korten hade. Må hända att de som köpte Geforce4 MX inte behövde topprestanda men att de inte ens hade stöd för Directx8 (vilket tom generationen innan hade) vet jag många som blev besvikna över.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Så du påstår att Nvidia kör med lurendrejeri?
Luktar fanboy här.

Att döpa om ett kort utan att göra ett smack är inte rent spel, när man dessutom gör det 2 ggr så kan man börja undra.

Att ett snabbare kort har nytt namn är väl ändå helt logiskt? HD4870OCSUPERXXXULTRAGTX+ är inte ATi stil och har aldrig varit det. Det fanns XT och XTX innan HD-systemet. Att man tar ett kort, ger det högre frekvenser och BEHÅLLER samma namn är bara dumt. Det är inte familjenamnet (HD4000) som byts utan de sista siffrorna ändras för att kortets prestanda ska speglas av namnet. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Att döpa om ett kort utan att göra ett smack är inte rent spel, när man dessutom gör det 2 ggr så kan man börja undra.

Att ett snabbare kort har nytt namn är väl ändå helt logiskt? HD4870OCSUPERXXXULTRAGTX+ är inte ATi stil och har aldrig varit det. Det fanns XT och XTX innan HD-systemet. Att man tar ett kort, ger det högre frekvenser och BEHÅLLER samma namn är bara dumt. Det är inte familjenamnet (HD4000) som byts utan de sista siffrorna ändras för att kortets prestanda ska speglas av namnet. Svårare än så är det inte.

Att man tar ett befintligt kort,ger det högre frekvenser(en vanlig överklock)utan att tillföra ngt annat och saluför det som ett nytt referens kort är bara dumt!!...men det är väl trevligt med inflation på kort!! ?? låt oss se 4840,4860 oxå eller varför inte gtx270 o gtx290,jag menar lite oc o vips så har man en ny referans modell....perfekt!....eller?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Att man tar ett befintligt kort,ger det högre frekvenser(en vanlig överklock)utan att tillföra ngt annat och saluför det som ett nytt referens kort är bara dumt!!...men det är väl trevligt med inflation på kort!! ?? låt oss se 4840,4860 oxå eller varför inte gtx270 o gtx290,jag menar lite oc o vips så har man en ny referans modell....perfekt!....eller?

Har du läst mitt inlägg.? Jag kan förtydliga lite.

4xxx <--- Generation, förklarar sig själv.
x8xx <--- Serie, avgör prestandasegment, highend eller lowend.
xx70 <--- Variant, avgör lite mer precist var i segmentet kortet ligger.

Ingen har klagat på detta innan, varför klagar man nu? HD4890 har en förbättrad kärna och högre frekvenser.

Är det fel med 8600 GS, 8600 GT och 8600 GTS? Eller med 8800 GTX och 8800 Ultra?

Det är så här man alltid gjort. Varför klagar du nu? Klagade du ens när 8800 GTS inte bara bytte variant utan även generation till 9800 GTX?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nej, förstås inte. Jag grundade mitt uttalande på grundäggande moraliska värderingar angående lurendrejeri. Men det kanske är ett kapitel som saknas i regelboken?

tur det finns killar som dig som förstår änkel logik.Finns inget gnälla om alls på ati för deras namn sättning.Tvärrt om.Klart man man kan vara besviken inte kanske är 40nm och snabbare drr5 sedan innan. Men med namnet gör dom helt rätt. 8800-9800-240 nu med nivida? och detta med 260 gtx är ju helt galet.Man får leta om det är 216 pipes ta mig fan med vissa tillverkare eller ej.
ialla fall stå på dig för du har 100% rätt i allt jag läst här du skrevet.Ditt tålamod är ja med imponerad över.jag blir fan tok arg läsa vad del skriver till dig hahahha

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Så du påstår att Nvidia kör med lurendrejeri?
Luktar fanboy här.

Ja och det luktar från dig. kalla ett 8800 för 240 är verkligen att försöka lura folk.Samma sak med 260 gtx som kan ha 192 pipes eller 216 st utan byta namn.alla tillverkare är inte alls tydliga med 192st . aja nog ingen ide diskutera. bara fanboy snacka för dig vilket som.Jag tycker 260gtx 216 st för 2800 kr ca är bästa kortet kontra pris och prectanda idag.Men inte så länge till här då..........

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Har du läst mitt inlägg.? Jag kan förtydliga lite.

4xxx <--- Generation, förklarar sig själv.
x8xx <--- Serie, avgör prestandasegment, highend eller lowend.
xx70 <--- Variant, avgör lite mer precist var i segmentet kortet ligger.

Ingen har klagat på detta innan, varför klagar man nu? HD4890 har en förbättrad kärna och högre frekvenser.

Är det fel med 8600 GS, 8600 GT och 8600 GTS? Eller med 8800 GTX och 8800 Ultra?

Det är så här man alltid gjort. Varför klagar du nu? Klagade du ens när 8800 GTS inte bara bytte variant utan även generation till 9800 GTX?

Nope..såg inte ditt inlägg...sorry! Angående 8800gts-9800gtx så har jag redan sagt vad jag tycker om att Nvidia ger ut gammal teknik med nya namn..men du kanske inte har läst mina tidigare inlägg?? Nvidia fick en massa(berättigad) kritik för det o nu gör Ati precis samma sak och du kan inte förstå att folk blir upprörda/besvikna över det??...man måste vara väldigt"röd" ögd för att inte se parallellerna!

8600gs,gt,gts har jag inte så mycket koll på då jag sällan handlar i dom segmenten. Vad jag vet är att dom hade samma realase datum,alltså det gick inte 9 månader mellan släppen. 9 månader är lång tid i grafikkorts branchen o då har man rätt till att förvänta sej mer av ett nysläpp än en sketen överklock av ett existerande kort!

Nu förbehåller jag mej rätten att ha fel,kanske kortet har mycket lägre värme utveckling,är betydligt strömsnålare eller andra tekniska detaljer som berättigar ett nysläpp,men det kan ingen uttala sej om än iom att kortet inte är släppt så jag baserar mina åsikter på den fakta som finns att tillgå nu.

Nu när jag svarat på dina frågor kan du väl svara på min?
Tycker du att det är en bra utveckling om utvecklarna(Amd Nvidia)börjar släppa överklockade befintliga kort o ge dom nya nummer istället som förr låta tillverkarna(xfx,asus,sapphire) stå för överklockning,kylar byte etc?. Du tror inte det kommer bli inflation på kort o kortnummer då?? Du tror inte att vi får se ett gtx270 om det visar sej att 4890 bara genom överklockning får ett prestanda övertag?

MVH tEan

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
beröm

Tack.
Men man funderar ibland på att sluta komma hit, känns som att man pratar med väggar ibland.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Nope..såg inte ditt inlägg...sorry! Angående 8800gts-9800gtx så har jag redan sagt vad jag tycker om att Nvidia ger ut gammal teknik med nya namn..men du kanske inte har läst mina tidigare inlägg?? Nvidia fick en massa(berättigad) kritik för det o nu gör Ati precis samma sak och du kan inte förstå att folk blir upprörda/besvikna över det??...man måste vara väldigt"röd" ögd för att inte se parallellerna!

8600gs,gt,gts har jag inte så mycket koll på då jag sällan handlar i dom segmenten. Vad jag vet är att dom hade samma realase datum,alltså det gick inte 9 månader mellan släppen. 9 månader är lång tid i grafikkorts branchen o då har man rätt till att förvänta sej mer av ett nysläpp än en sketen överklock av ett existerande kort!

Nu förbehåller jag mej rätten att ha fel,kanske kortet har mycket lägre värme utveckling,är betydligt strömsnålare eller andra tekniska detaljer som berättigar ett nysläpp,men det kan ingen uttala sej om än iom att kortet inte är släppt så jag baserar mina åsikter på den fakta som finns att tillgå nu.

Nu när jag svarat på dina frågor kan du väl svara på min?
Tycker du att det är en bra utveckling om utvecklarna(Amd Nvidia)börjar släppa överklockade befintliga kort o ge dom nya nummer istället som förr låta tillverkarna(xfx,asus,sapphire) stå för överklockning,kylar byte etc?. Du tror inte det kommer bli inflation på kort o kortnummer då?? Du tror inte att vi får se ett gtx270 om det visar sej att 4890 bara genom överklockning får ett prestanda övertag?

MVH tEan

Det du missar är att det inte alls är samma sak, att släppa snabbare varianter har man gjort "i alla tider". Detta är ingen vanlig överklock, de tillverkar kretsen på en annan process, förvisso samma storlek, men de kostar på den mer. Detta är precis som med 8800GTX och 8800 Ultra.

För att ge dig lite historik på hur ofta man gör så att man senare släpper varianter med annan klockhastighet:

TNT2 -> TNT2 Ultra
GeForce2 MX -> GeForce2 MX 400
GeForce2 GTS -> GeForce2 Pro -> GeForce2 Ti -Geforce2 Ultra
GeForce3 -> GeForce3 Ti 500
GeForce2 MX 400 -> GeForce4 MX 420/440 -> GeForce4 MX 460 -> GeForce MX 4000
GeForce 5200 -> GeForce 5500 (Sämre än 5200 Ultra trots högre nummer)
GeForce 5600 XT -> GeForce 5600 -> GeForce 5600 Ultra
GeForce 5700 -> GeForce 5700 Ultra
GeForce 5900 -> 5900XT
GeForce 6150 -> GeForce 6150 LE/SE
GeForce 6600 GT -> GeForce 6700 XL
GeForce 6800 Ultra -> GeForce 6800 -> GeForce 6800 GT -> GeForce 6800 LE -> 6800 GTO -> 6800GS -> GeForce 6800 Ultra Extreme
GeForce 6200 -> GeForce 7100 GS
GeForce 7300 GS -> GeForce 7300 LE/SE -> GeForce 7200 GS -> 7500 LE
GeForce 7600 GS -> GeForce 7300GT
GeForce 7900 GT -> GeForce 7900 GTO -> 7950GT
GeForce 8800 GTX -> GeForce 8800 Ultra
GeForce 8800 GTS -> GeForce 9800 GTX

Observera att då har jag inte tagit med de fall där de bara ändrat bendbredden genom att korrigera bussbredd. Eller när de släppt samma kärna i olika frekvenser samtidigt. Hade jag gjort det hade listan varit dubbelt så lång. Detta är alltså bara fall där de släppt en verision vid ett senare tillfälle med samma kärna och bandbredd, där de endast ändrat frekvenser.

Nu tog jag bara nVidia som exempel. ATi har gjort precis likadant i alla tider de med. Om du prompt vill så kan jag göra en lista med alla fall från ATi med. Men det är tidsödande och tråkigt.

Och så kan vi svara på din fråga om jag tycker det är en bra utveckling. Det är ingen utveckling, det har alltid varit så. Så länge det inte blir för stora hopp. Som när nVidia lanserar 8000-seriens mellankort som 9000-seriens toppkort. Jag tycker att det är logiskt att en snabbare modell får ett ny modell beteckning. Det är att blåsa sina kunder att ha olika prestanda på kort som heter likadant helt enkelt

Att ändra xx70 till xx90 är som att ändra ett GS till ett GT, eller ett GT till GTS hos nVidia. Inget konstigt alls.

PS: Kul notis. Rättstavningsprogrammet vill ha modellbetäckning istället för modellbeteckning.

Permalänk
Medlem

Jag dömde ut "HD3995x2" redan när den artikeln kom, och detta är precis samma sak.

Klart som fan att det inte blev ökade stream prollar, då hade ju kortet hetat något på HD5xxx istället!

ATI och Nvidia har inte i närheten av samma namnschema och de efterstävar inte samma saker när de sätter namn heller, ibland (som diskuteras mycket) verkar Nvidia förvirra sina kunder med att byta klistermärke eller ge ett bättre presterande kort fel modelbetekning,

ATI bygger mer nya kort som ersätter dom gamla, man behåller sällan/aldrig samma kort i flera generationer, man förbättrar dom istället.

En sak som är mer insiktsfullt är att detta namnet HD4890 inte tillåter så många fler bättre presterande i denna serie, (om man föjer ATI's sätt att namnge korten.) möjligtvis då en x2 på samma kort, HD5xxx serien närmar sej.

Sedan är det en del BS här, klart som korvspad finns det folk som köper någonting utan närmare insikt om själva hårdvaran!

Finns gott om människor som sitter på tex. ett GTX260 och är helt övertygad om att den "äger" HD4870 när de "hört" av någon kompis som läste en recension på nätet då en GTX260 216 i vissa spel vann över HD4870 512.
--------- ---------- ----------- ----------- ------------ --------- ---------- -------- --------- ----------- -------------
Boris: 8800GS -> 9600GSO = samma kort?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Boris: 8800GS -> 9600GSO = samma kort?

Ja är inte nVidias namncirkus underbar? Finns det någon som har full koll på dem?

Kul läsning här.

http://arstechnica.com/hardware/news/2008/10/nvidia-changes-9...