Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Vad jag säger är att det finns en möjlighet att denna utveckling skadar hela bärbara datorindustrin och det slutar med dyrare bärbara datorer för oss.

Jag tycker personligen att min MSI Wind är fullt så kraftfull som jag vill att den ska vara, det enda som jag saknar är en mer högupplöst skärm. Men jag har full förståelse för att någon annan vill ha mer kraft eller andra funktioner som Intels Atom plattform inte erbjuder idag.

Nej, inträdet av billiga netbooks kommer inte skada den bärbara datorindustrin. Konsumentera vill helt enkelt inte ha dyra "vanliga" bärbara datorer med medioker prestanda, då man kan köpa en netbook för halva priset som klara av enkla uppgifter lika bra. Förmodligen kan vi se sjunkande priser på dessa "vanliga" datorer för att möta konkurrensen från netbooks. På vilket sätt är detta att skada den bärbara bärbara datorindustrin? Ja Tillverkarnas marginaler kommer att minska och priserna sjunka för hos konsumenter. Jag är också orolig för detta...

Det börjar komma netbooks med högupplösta skärmar, då folk som du efterfrågar det. Om någon vill ha en kraftfullare bärbar dator köper man väll för i helvete det. Tror du att alla kraftfulla datorer kommer sluta tillverkas? Finns efterfrågan finns det tilverkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
Se till att använda hårdvaruavkodning.

Använder K-lite från free-codecs.com.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Med tanke på dess relativt stora die så stämmer detta en del:

Citat:

Enligt dokumentet är Geforce 9400M designad för större laptops och är inte lämpad till billigare nettops. Detta leder till onödigt hög strömförbrukning och kostnad.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Du förstår nog inte att jag menar företag som tillverkar små bärbara datorer tex x200 eller liknande, finns företag som enbart riktar in sig (nischar) på små bärbara.

Japp, de får lite mer konkurrens, det är så det fungerar i en marknadsekonomi. Antingen så anpassar de sig, eller så försvinner de. Nischen är ju fortfarande fylld, så vad är problemet?

Citat:

Jag säger inte emot mig själv, jag förklarar ett möjligt scenario. Jag har inte ens tagit ställning i frågan. Jag förklarade bara att det finns en tanke med Intels val av kretslösning.

Intels tanke var förmodligen att kretsen var bra nog och billig vid lanseringen av Atom. Då fanns inte ens tanken på att göra hybridvarianter, med en liten relativt slö och energisnål processor och en grafikkrets som inte är medioker.
Atom-burkar skulle vara billiga, då är det lättast att ta en väl beprövad krets som är billig att tillverka.
Tanken var att burkarna endast skulle användas till surfning och mail och kontorsapplikationer.

Citat:

Vad jag säger är att det finns en möjlighet att denna utveckling skadar hela bärbara datorindustrin och det slutar med dyrare bärbara datorer för oss.

Jag tycker personligen att min MSI Wind är fullt så kraftfull som jag vill att den ska vara, det enda som jag saknar är en mer högupplöst skärm. Men jag har full förståelse för att någon annan vill ha mer kraft eller andra funktioner som Intels Atom plattform inte erbjuder idag.

Jag hänger inte riktigt med på hur du tänker här? I dagsläget finns ju ett antal olika bärbara datorer i olika prisklasser och med olika prestanda, denna uppdelning har ju funnits länge och har på intet sätt skadat tillverkarna (snarare tvärt om). Vill man ha en high-end spelburk, så får man punga ut med mer pengar. Vill man ha en kraftigare processor, så får man punga ut med mer pengar. Allt eftersom tekniken utvecklas, så kommer grafikkorten och processorerna i de billiga burkarna bli bättre och bättre, men samtidigt blir operativsystem och program tyngre.

En netbook med en 9400-grafikkrets är ju inte direkt något prestandamonster och lär ju inte kunna erbjuda särskilt bra spelupplevelse i senare spel. Däremot kan man lira äldre spel och spel av enklare typ. M.a.o samma typ av spel som man kan lira på begagnade burkar i samma prisklass, så det är möjligen begagnatmarknaden som får sig en törn. (en äldre notebook har ju ungefär samma prestanda som en ny Atom-baserad burk, fast med mycket kortare batteritid)

I takt med att man försöker klämma in bättre prestanda i Atom-burkarna, så kommer priset att öka (prestanda kostar alltid) och fler segment uppstår. Precis som det alltid varit.

Intel säger ju att de själva skall släppa en krets med bättre prestanda snart, skulle de mao skjuta sig själva i foten? Let's face it, Intel har hamnat lite på efterkälken när det gäller integrerad grafik, därför försöker man svartmåla konkurrentens bättre produkt tills man har något jämförbart/bättre själv. Väldigt vanligt förfarande, som alla tillverkare verkar syssla med.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Om intel hade lagt tid på att göra en styrkrets som knäcker nvidias med bra marginal istället för att kasta skit hade det varit bättre...

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Använder K-lite från free-codecs.com.

fy satan vad mkt skräp det innehöll. men se som sagt till att dxva är aktiverat i mpchc så har du inga problem med 1080p.

Permalänk
Medlem

Intel visar sig i sitt ässe.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Nej, inträdet av billiga netbooks kommer inte skada den bärbara datorindustrin. Konsumentera vill helt enkelt inte ha dyra "vanliga" bärbara datorer med medioker prestanda, då man kan köpa en netbook för halva priset som klara av enkla uppgifter lika bra. Förmodligen kan vi se sjunkande priser på dessa "vanliga" datorer för att möta konkurrensen från netbooks. På vilket sätt är detta att skada den bärbara bärbara datorindustrin? Ja Tillverkarnas marginaler kommer att minska och priserna sjunka för hos konsumenter. Jag är också orolig för detta...

Det börjar komma netbooks med högupplösta skärmar, då folk som du efterfrågar det. Om någon vill ha en kraftfullare bärbar dator köper man väll för i helvete det. Tror du att alla kraftfulla datorer kommer sluta tillverkas? Finns efterfrågan finns det tilverkare.

Jag tror han/hon menar att när vinstmarginalerna sjunker så minskar viljan att utveckla datorerna och vi kommer få en stagnation på den marknaden.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Du förstår nog inte att jag menar företag som tillverkar små bärbara datorer tex x200 eller liknande, finns företag som enbart riktar in sig (nischar) på små bärbara.

Jag säger inte emot mig själv, jag förklarar ett möjligt scenario. Jag har inte ens tagit ställning i frågan. Jag förklarade bara att det finns en tanke med Intels val av kretslösning.

Vad jag säger är att det finns en möjlighet att denna utveckling skadar hela bärbara datorindustrin och det slutar med dyrare bärbara datorer för oss.

Jag tycker personligen att min MSI Wind är fullt så kraftfull som jag vill att den ska vara, det enda som jag saknar är en mer högupplöst skärm. Men jag har full förståelse för att någon annan vill ha mer kraft eller andra funktioner som Intels Atom plattform inte erbjuder idag.

Ok, så vi ska tycka synd om intel och inte köpa ion eller ?

Permalänk

Starkt jobbat Intel!! Som vanligt försöker dom vilseleda konsumenter med deras skitsnack. 945GC-krets.. ja den är ju verkligen så mycket bättre än 9400M =/ Vad dom däremot har rätt i är skillnaden för de faktiska behovet då de arbetar för "One PC/child" och Nvidia's 9400-krets är då mer än vad användaren/diverse användare behöver. Men men.. får se hur Intel tacklar Nvidia's svar.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Kanske inte har så mycket med detta att göra men ändå

Här är dom produkter som ION kan komma med

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Jag tror han/hon menar att när vinstmarginalerna sjunker så minskar viljan att utveckla datorerna och vi kommer få en stagnation på den marknaden.

Och för att kunna gå i vinst måste företag utveckla allt bättre och attraktivare produkter för att klara den hårdnande konkurrensen. Hur tusan får du detta till stagnation?

Permalänk
Medlem

Ja, intels krets är gammal. Men nVidia försöker ju få sin att framstå som nått nytt hippt och det är skitsnack. Att det blir ett rejält prispåslag dessutom lockar ju inte direkt. Faktum är att AMDs lösning känns mer och mer som rätt men ingen hype kring den.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

hårdvaroavkodning klarar den nog, men fan jag vet bara powercinema som har stöd för detta. laggar utan hd avkodning på min gamla betta men men

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Ja, intels krets är gammal. Men nVidia försöker ju få sin att framstå som nått nytt hippt och det är skitsnack. Att det blir ett rejält prispåslag dessutom lockar ju inte direkt. Faktum är att AMDs lösning känns mer och mer som rätt men ingen hype kring den.

Vilken AMD lösning menar du ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.