Phenom II X3 förvandlas till X4

Permalänk
Medlem

om en kärna klockas ner får inte dom andra "vänta in den" hela tiden då? kul grej annars dock:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Näbb
om en kärna klockas ner får inte dom andra "vänta in den" hela tiden då? kul grej annars dock:)

Det beror på hur programmet är kodat. Är det t.ex. så att man splittar upp arbetet i N delar (där N är antalet logiska kärnor) så kommer den vänta in den långsamma kärnan.

Däremot om de inte kör samma program alls eller om programmet är lite "smartare" (dock något långsammare) och delar upp arbetet i massa delar och lämnar ut data när en kärna säger att den är färdig, så bör datorn totalt sett gå snabbare.

När jag kodat multitrådat (gäller t.ex. väldigt tunga beräkningar) så har jag inte haft en tanke på att kärnorna går väldigt olika fort, men jag vet inte hur det ser ut i [insert multithreaded application name here].

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
Det beror på, de flesta flertrådiga program kräver att alla kärnor arbetar på samma hastighet, så om det du säger är sant och gäller alla processorer så är detta skräp.

visste jag inte. det var ju tråkigt
känns lite omständligt att aktivera den 4e kärnan bara för att få lite extra prestanda i något enstaka spel kanske är bättre att överklocka istället

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag tycker ändå att detta bevisar att AMD kränger defekta quad-cores som tri-cores, sen kan ni säga vad ni vill om det.

Yep, det gör nog alla.. dock nVIDIA kränger skit och hoppas ingen märker det

Men det är inget okänt att AMD gjort det förr, t ex. Athlon 3200+ som var defekta klockades ner och såldes som 2500+ men flertal 2500+ kunde klockas upp till 3200+ utan större värme ökning eller instabilitet.

Vissa Athlon gjordes om till Duron/Sempron bara för att catche minnet var lite instabilt.

Dock det roliga är att bara dom hittar ex antal defekta i någon "PAT.." eller var dom nu kallar det, typ dagens tillverkning så är det inte automatiskt alla som är defekta, kanske bara 50-80% som är dåliga men det kostar mycket pengar att testa alla.
Så dom ändrar bara om lite, stänger av den defekta kärnan, klockar ner, bla bla.. Så det finns mellan 20-50% som slinter genom och vissa har tur att just få en sådan.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Yep, det gör nog alla.. dock nVIDIA kränger skit och hoppas ingen märker det

Men det är inget okänt att AMD gjort det förr, t ex. Athlon 3200+ som var defekta klockades ner och såldes som 2500+ men flertal 2500+ kunde klockas upp till 3200+ utan större värme ökning eller instabilitet.

Vissa Athlon gjordes om till Duron/Sempron bara för att catche minnet var lite instabilt.

Dock det roliga är att bara dom hittar ex antal defekta i någon "PAT.." eller var dom nu kallar det, typ dagens tillverkning så är det inte automatiskt alla som är defekta, kanske bara 50-80% som är dåliga men det kostar mycket pengar att testa alla.
Så dom ändrar bara om lite, stänger av den defekta kärnan, klockar ner, bla bla.. Så det finns mellan 20-50% som slinter genom och vissa har tur att just få en sådan.

Jag hade hoppats få en Intel Core i7 extreme edition när jag beställde min Core 2 duo E8400 MEN...

vad är chansen (*IRONI)

on topic:

tycker det är ganska kul att företagen gör så här så länge det går åt rätt håll

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Macke
Det är onormalt att man kan klocka en sådan bit med alla 4 kärnor på en x3, många som testat har problem att ens få dem stabila i 1ghz.
Just so you know!

Källa på det? Fick en känsla av att du hittade på det du skrev.

Permalänk
Avstängd

Man kan inte på allvar tro att alla X3or har en defekt i fjärde kärnan. Skulle fel vara så vanliga skulle de inte kunna lansera någon X4. Om det inte är en magisk slump som gör att det bara blir en defekt per cpu. Och att det är lagom mycket för att bygga ett marknadssegment.

Skulle det vara så mycket defekter att hälften av processorerna tvingas bli X3or, så skulle det vara alldeles för många som hade 2 eller fler defekter per kärna också. Det skulle vara ohållbart kostsamt och otroligt dåliga yields med mycket dålig tillgänglighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Och forumtrollet myser...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Macke
Det är onormalt att man kan klocka en sådan bit med alla 4 kärnor på en x3, många som testat har problem att ens få dem stabila i 1ghz.
Just so you know!

Sedans när är en person samma sak som "många"?

Permalänk
Medlem

Det är väl inget märkvärdigt att man stänger av defekta delar av ett chip och säljer det som en liknande billigare produkt. Det är väl så man gör i branchen för att få bättre ekonomi i processen. Inget nytt.
Minns när Intel lanserade sin monsterstyrkrets för tiden, 875P. Den var relativt avancerad och packad med grejer, men inte alla fungerade. Det var speciellt en del som hade en tendens att inte fungera, och den biten var det som gjorde den kraftfull, typ. Så man stängde av den defekta delen och sålde den som en 865PE istället. Man hade nog tänkt på detta, för de båda chipen hade samma lödanslutningar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Ahh, kommer ihåg hederliga 6800LE. Fick ut mer från det än ett 6800GT

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
Jag hade hoppats få en Intel Core i7 extreme edition när jag beställde min Core 2 duo E8400 MEN...

vad är chansen (*IRONI)

Hehe, om det vore så bra

Skillnaden mellan AMD och Intel är som pizzeria och lyx restaurang.

Själv sitter man med en pizza och vill ha lite lyxigare käk

Ibland blir det buffé på tradera, men slutar oftast med renskita

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Har någon jämfört detta med mjukvara? Alla vista skulle ju kunna vara ultimate tillexempel. Alla tricore skulle inte kunna vara quad. Efterfrågan på tricore är nog ändå större än tillgången. Är ju då billigare att skapa massa 4cores och inaktivera kärnor på vissa för att kunna säljas till lägre pris. Är dyrt att ställa om maskinerna och att ta bort en kärna från blueprinten lär inte göra yielden så mycket bättre med tanke på allt delat cacheminne. Hoppas deras duals också kommer gå att låsa upp via bios. Har man tur då får man mycket för pengarna. Alla processores skulle kunna vara black / extreme edition.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, om det vore så bra

Skillnaden mellan AMD och Intel är som pizzeria och lyx restaurang.

Själv sitter man med en pizza och vill ha lite lyxigare käk

Ibland blir det buffé på tradera, men slutar oftast med renskita

Detta måste vara den sämsta jämförelsen mellan dessa två företag som någon yttrat i modern tid. Frågan är väl också om den kan tillämpas retroaktivt. När AMD under så många år hade bättre processorer än Intel, var de fortfarande en "pizzeria" då?

Permalänk
Avstängd

När jag provade detta hoppade den dåliga kärnan ur datorn och lade sig och dog på parketten.

RIP 4th core!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Detta måste vara den sämsta jämförelsen mellan dessa två företag som någon yttrat i modern tid. Frågan är väl också om den kan tillämpas retroaktivt. När AMD under så många år hade bättre processorer än Intel, var de fortfarande en "pizzeria" då?

men alla vet ju att pizza oftast är godare

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
När jag provade detta hoppade den dåliga kärnan ur datorn och lade sig och dog på parketten.

RIP 4th core!

lol, haha

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
När AMD under så många år hade bättre processorer än Intel,

Under många år? 5-6år kanske, Intel (grundat 1968) har producerat processorer sedan 1971 (Intel 4004, Intel 8086 kom först 1978) & först 1999 kom AMD (grundat 1969) med något som körde om Intels proppar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Under många år? 5-6år kanske, Intel (grundat 1968) har producerat processorer sedan 1971 (Intel 4004) (visst Intel 8086 kom först 1978) & först 1999 kom AMD (grundat 1969) med något som körde om Intels proppar.

Visst, man kan alltid gå tillbaks till början men jag tycker det är rätt ointressant i sammanhanget. Mer intressant är väl de senaste tio åren och utvecklingen som skett under den tiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man kan inte på allvar tro att alla X3or har en defekt i fjärde kärnan. Skulle fel vara så vanliga skulle de inte kunna lansera någon X4. Om det inte är en magisk slump som gör att det bara blir en defekt per cpu. Och att det är lagom mycket för att bygga ett marknadssegment.

Skulle det vara så mycket defekter att hälften av processorerna tvingas bli X3or, så skulle det vara alldeles för många som hade 2 eller fler defekter per kärna också. Det skulle vara ohållbart kostsamt och otroligt dåliga yields med mycket dålig tillgänglighet.

Och forumtrollet myser...

Sedans när är en person samma sak som "många"?

ja precis min mening med. rent jäkla logiskt är det så.Att andra inte kan tänka längre en näsan räcker gör mig förvånad.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
Det beror på, de flesta flertrådiga program kräver att alla kärnor arbetar på samma hastighet, så om det du säger är sant och gäller alla processorer så är detta skräp.

Ehm, nej? Det kan aldrig skada med en extra kärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Visst, man kan alltid gå tillbaks till början men jag tycker det är rätt ointressant i sammanhanget. Mer intressant är väl de senaste tio åren och utvecklingen som skett under den tiden?

Varför är just dom senaste tio åren intressanta, varför inte dom senaste femton eller fem åren?

Det absolut intressantaste för mig iaf. är inte vem som producerar den bästa presterande arkitekturen eller den snabbaste processorn utan vad får jag för mina pengar, att jag idagsläget inte kör med Intel är nästan enbart för att jag inte gillar infästningen till deras kylare samt att riggen jag har räcker för mig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker att den inställningen skall vara med när man testar CPUs
Men jag undrar, finns det någon tvåkärnig variant av phenom, läste att 7750 skulle vara det men inte sett det bekräftat nånstans eller nån källa.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grygge
men alla vet ju att pizza oftast är godare

Yep, blir några kebabpizzor från Verona i månaden..
Sen att 22-24 pizzerior i köping går runt är ett mysterium

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Ehm, nej? Det kan aldrig skada med en extra kärna.

Läs vad Rhino ( ) skrev ovan så kanske det klarnar lite.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
SB700 då?

undrar de jag med ja sitter själv på SB700 hehe

inga updates on SB700? ja sitter med fingret på beställ knappen hehe

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Läs vad Rhino ( ) skrev ovan så kanske det klarnar lite.

Men normalt sett så binds inte en process till en kärna utan vidare. Delas ett program upp i 4 trådar så har mycket riktigt varje kärna en tråd var i en quad core. Men dessa processer skyfflas fram och tillbaka mellan kärnorna konstant.

Gör så att du kör en enkeltrådad sak, och titta i aktivitetshanteraren. Så ser du att alla fyra kärnor arbetar på den, de turas hela tiden om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men normalt sett så binds inte en process till en kärna utan vidare. Delas ett program upp i 4 trådar så har mycket riktigt varje kärna en tråd var i en quad core. Men dessa processer skyfflas fram och tillbaka mellan kärnorna konstant.

Gör så att du kör en enkeltrådad sak, och titta i aktivitetshanteraren. Så ser du att alla fyra kärnor arbetar på den, de turas hela tiden om.

Ja, det är sant att en process (i "normala" fall, med preemptiv switching) i långa loppet inte behöver ligga kvar på samma kärna. Med vid korta förlopp så kan det förmodligen handla om att en kärna får jobba under två "timeslices" snarare än en för att den första körningen körde på 1 GHz istället för 3 GHz (då trådarna innehåller lika mycket jobb). Och har man otur kan den ju även få jobba tre (om den hamnar på samma långsamma kärna även den andra gången, dvs 25% chans). Jag har dock inte alls forskat i hur relationen (1/context-switchar-per-sekund) / (tid-för-algoritm-tråd) ser ut för spel idag.

Men ja, det du säger tål att tänkas på. Det jag nämner nu är ju snarare ett värsta-scenario än normalfallet, antar jag.

Visa signatur

g++

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Ja, det är sant att en process (i "normala" fall, med preemptiv switching) i långa loppet inte behöver ligga kvar på samma kärna. Med vid korta förlopp så kan det förmodligen handla om att en kärna får jobba under två "timeslices" snarare än en för att den första körningen körde på 1 GHz istället för 3 GHz (då trådarna innehåller lika mycket jobb). Och har man otur kan den ju även få jobba tre (om den hamnar på samma långsamma kärna även den andra gången, dvs 25% chans). Jag har dock inte alls forskat i hur relationen (1/context-switchar-per-sekund) / (tid-för-algoritm-tråd) ser ut för spel idag.

Men ja, det du säger tål att tänkas på. Det jag nämner nu är ju snarare ett värsta-scenario än normalfallet, antar jag.

Tror att det switchar så ofta att man inte får nämnvärd prestandaminskning i någonting, bortsett från en sak du nämnde som var intressant. Spel. Om en för långsam kärna bär en tråd i en tjugondels sekund är det tillräckligt för att det ska uppstå ett litet dipp i prestandan. Dock beror det som sagt på om en kärna någonsin håller en tråd så länge.

Jag har råkat köra med två kärnor på riktigt låga frekvenser och spelat utan att märka det. Iofs var det av misstag så jag letade ju inte direkt efter hack heller.

Permalänk
Medlem

Är ju i dessa tillfällen man önskar att man hade tillräckligt med pengar för att gödsla med så man kunde köpa ett exemplar och testa.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q