AMD kan inte tävla med tillverkningsteknik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du glömmer att berätta att x86-64 är en extension baserad på IA-32 medan IA64 faktiskt är en native 64-bitars arkitektur.

Itanium's architecture differs dramatically from the x86 architectures (and the x86-64 extensions) used in other Intel processors.
http://en.wikipedia.org/wiki/IA-64

Så tagga gärna ner lite, så kan jag med behag fortsätta läsa dina många gånger intressanta inlägg.

Och, IA64 är faktiskt bra! (På vissa uppgifter...)

Men, vi har ändå AMD att tacka för t.ex. Atom (om det nu är nåt att tacka för), x86 everything (c) AMD. T.ex.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Javisst kan vi tacka AMD för x86-64 för om jag har rent fel så ville Intel mer eller mindre avsluta x86 & gå över till IA64 (rätta mig om jag har fel?).. förmodligen för att öka på sitt ogliopol ännu mer!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du glömmer att berätta att x86-64 är en extension baserad på IA-32 medan IA64 faktiskt är en native 64-bitars arkitektur.

Vad har IA-32 med TRU64 och AMD64 att göra med tanke på vad ämnet handlade om samt varför jag tog upp det? Nej jag har inte glömt något.

[QUOTE]Itanium's architecture differs dramatically from the x86 architectures (and the x86-64 extensions) used in other Intel processors.
http://en.wikipedia.org/wiki/IA-64
[/QUOTE]

IA-64 är en helt annan plattform vilket jag redan skrivit, och är en misslyckad sådan. Sen _ÄR_ AMD64 är nativ 64-bitars plattform när du kör ett 64-bitars OS och en 64-bit applikation. Förstår inte vad du vill framföra

[QUOTE]Så tagga gärna ner lite, så kan jag med behag fortsätta läsa dina många gånger intressanta inlägg.[/QUOTE]

Tagga ned med vadå?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
[B]Vad har IA-32 med TRU64 och AMD64 att göra med tanke på vad ämnet handlade om samt varför jag tog upp det? Nej jag har inte glömt något.

[/B]

Instruktionsuppsättningen x86-64 (senare omdöpt till AMD64) är en direkt förlängning av x86-arkitekturen till ett 64-bitarssystem.
http://sv.wikipedia.org/wiki/AMD64

Så nej x86 är inte 64-bitars från början till skillnad mot IA-64 som är native 64-bitars från starten... AMD64 är en förlängning av IA-32 till en 64-bitars x86 kompatibel processor

Citat:

IA-64 är en helt annan plattform vilket jag redan skrivit, och är en misslyckad sådan. Sen _ÄR_ AMD64 är nativ 64-bitars plattform när du kör ett 64-bitars OS och en 64-bit applikation. Förstår inte vad du vill framföra

se ovan.

[QUOTE]
Tagga ned med vadå?
[/QUOTE]

Ja, ta det lugnt njut av livet AMD är inte hela ens liv det finns annat med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Instruktionsuppsättningen x86-64 (senare omdöpt till AMD64) är en direkt förlängning av x86-arkitekturen till ett 64-bitarssystem.
http://sv.wikipedia.org/wiki/AMD64

Så nej x86 är inte 64-bitars från början till skillnad mot IA-64 som är native 64-bitars från starten... AMD64 är en förlängning av IA-32 till en 64-bitars x86 kompatibel processor

se ovan.

Ja, ta det lugnt njut av livet AMD är inte hela ens liv det finns annat med.

Försöker du visa andra att du skall upplysa mig om saker som jag redan skrivit som är fakta och som du inte kan ändra på hur du än vrider och vänder på det samt citerar saker. Inget av det jag skrivit är fel, och jag har inte glömt något. Njut av livet? AMD är inte ens liv? Vart får du alla korkade saker ifrån, har du inget vettigare för dig? Finns mer saker än sweclockers där du lägger ner så mycket tid och möda på att envisas om något fullständigt meningslöst som detta där du inte kommer någonvart.

Sluta länka till wikipedia också och skriv något själv för första gångens skull... Jag skrev att AMD64 eller x86-64 ÄR och klassas som en nativ 64-bitars standard vare sig du vill eller inte. Det stämmer mycket riktigt att x86-64 är en utökning, men dom gånger du kör 64/64 mode är det helt andra register även andra instruktionsuppsättningar, men det var inte ens relevant i denna diskussionen för andra gången. Återstår att se om du får in det denna gång.

Jag har rätt mycket för mig om du nu skall veta, och att lägga 5-10min av intresse på sweclockers ser jag som väldigt lite. Vad har du själv för liv egentligen? Har du inget konkret och vettigt att skriva så sluta citera mig. Gällande kunskap om hårdvara och hur saker och ting fungerar så ser man aldrig dig att du själv med egna ord kan beskriva eller förklara saker, helst mer ingående.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Säger du det Sledgehammer aka AlphaCPU aka 2good4you ... 2bad4you i think!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

*Onödigt att blanda in religion i så jag rensade ut detta från tråden*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Få se här om jag har förstått dig rätt. Du menar att det är "mutor och massa skit" från Intel som gör att vi väljer att köpa en Intel-processor före en AMD?

Inte bland vanliga konsumenter. På fria marknader, typ Retail / Gamer, så har AMD / Intel ofta legat närmare 50 / 50 fördelning av marknaden, medan den del av marknaden som kontrollerats av några få stora datorföretag varit mer åt 80 / 20 till Intels fördel. Tyvärr är det ganska få som köper dator som inte köper en färdig standardmaskin från Dell e.dyl.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Säger du det Sledgehammer aka AlphaCPU aka 2good4you ... 2bad4you i think!

Men vad försöker du säga?

Alla vet att X86 var 32 bitars innan AMD gjorde sin utökning. Men AMD64 aka X86-64 är äkta 64bitars precis som IA64. Vart de utvecklats ifrån är irrelevant i sammanhanget. Det ändrar inte på vad de är idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men vad försöker du säga?

Alla vet att X86 var 32 bitars innan AMD gjorde sin utökning. Men AMD64 aka X86-64 är äkta 64bitars precis som IA64. Vart de utvecklats ifrån är irrelevant i sammanhanget. Det ändrar inte på vad de är idag.

Jag försöker säga det att AMD64 är en x86 processor & 64-bitars instruktioner är en utökning från dåvarande IA-32 (som Intel namngav x86-32 till för att kunna koppla den till IA-64 som inte är en x86 processor) till nuvarande x86-64 men x86 är inte framtagen som en 64-bitars native däremot är IA-64 native dvs. den är inte en utökning...

Eller man kan iofs kanske säga att AMD64 är en 64-bitars arkitektur som är bakåtkompatibel med x86 arkitekturen, jo det kan man nog säga med & då kan man iofs. kalla den för en native 64-bitars arkitektur, kanske?

Det verkade såsom Intel ville överge x86 arkitekturen genom sin namnändring till IA-32 för att då kunna koppla den till sin IA-64, man får intrycket att Intel inte tänkte utöka x86-32 till 64-bitar precis som dom utökade x86-16 till 32-bitars... Men AMD hann före med sin utökning till 64-bitars denna utökning visade sig vara så pass lyckad att Intel mer eller mindre tvingades att skaffa licens på den aka krypa till korset, rätta mig om jag har fel?

Att AMD inte verkar hänga med i tillverkningstekniken är föga förvånande med tanke på att Intel har rätt så mycket mer resurser än AMD men om man betänker att AMD inte började sin bana som processor tillverkare utan halkade in på linjen genom att IBM krävde 2st oberoende tillverkare av processorn som Intel hade vilket tvingade Intel att licensiera den till AMD så har AMD kommit långt, mycket långt.

Förövrigt som lite kuriosa är att Intels grundare har arbetat för samma företag som AMD´s grundare nämligen Fairchild Semiconductor.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Begreppet native 64 bit är helt enkelt att den klarar 64bitars tal utan emulering, hacks eller dylikt. Med andra ord är AMD64 native 64bit.

Håller med om att det inte förvånar att AMD ligger en bit efter med varje processövergång. Men de klarar sig i regel mycket bra på dem de har. Det är deras 65nm som inte hängde med riktigt. Men jämför deras bästa 90nm mot intels bästa 90nm. 6400+ mot Pentium EE 840. Båda dualcores i 3.2GHz, fast AMDn är svalare och har dubbla IPCn. Även på 130nm var det samma visa, AMDs bästa 130nm processor klådde till och med intels bästa 90nm single core.

Så jag ser det som bra att AMD tar det lugnt istället för att spendera enorma summor pengar på att komma ifatt på den punkten.

Permalänk
Medlem

Mjo, -Boris- kanske bara jag vill tolka native som ursprunglig..hmm....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
OEM, finns bevis och det ligger i rätten.. dock tar det ju år innan rättegången är över.

Ja det är ju vida känt att Intel kör med en hel del fulmetoder. Bevis finns i form av emails som visar att Intel mutar OEM företag för att det ska använda enbart deras processorer. Vet dock inte hur det hela ser ut för tillfället, men det borde bli en dom för att visa att marknaden är konkurrenskraftig.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Mjo, -Boris- kanske bara jag vill tolka native som ursprunglig..hmm....

Vet inte om det är någon fråga om hur du tolkar engelska eller inte. Men native är hemmahörande. Vilken miljö något hör hemma i. Och allt som är byggt för 64 bitars beräkningar utan något hjälpmedel är därmed native.

En athlon 64 är helt enkelt hemma i en 64 bitars miljö. Den behöver ingen tolk.