The Pirate Bay-rättegången: Dag 9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Den personen jag menar är Lage Rahm, han imponerade på mig och det händer väldigt sällan när det är debatter i riskdagen om piratkopiering eller liknande den saken är säker. Han var helt klart påläst det rådde det ingen som helst tvivel om, synd bara att inte många lyssnade på honom eller kanske inte ville lyssna på honom...

Ok...Jag lyssna dagen innan då de tala om ipred...Mellan 12.00 till 16.00..Då var det Per Bolund från miljöpartiets representant som hade det...

Synd att jag missat med Lage Rahm... Vet du när och var man kanske kan tanka hem hans tal från riksdagen...?

Permalänk

Har tyvärr ingen aning om vad man ska få tag på den men aftonbladet har iaf en sammanfattning från den här
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article4499957.ab

Läste lite på Lages hemsida och där nämner han (och andra med för den delen) just Per Bolund. Synd att jag missade det, behövs fler personer som ser hur allvarlig denna lag är och att det vi som är mot den reagerar på inte är att det blir lättare att fälla pirater utan att lagar ändras för privata intressenter.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Ok...Jag lyssna dagen innan då de tala om ipred...Mellan 12.00 till 16.00..Då var det Per Bolund från miljöpartiets representant som hade det...

Synd att jag missat med Lage Rahm... Vet du när och var man kanske kan tanka hem hans tal från riksdagen...?

Här är protokollet från hearingen: länk

Lage Rahm har anförande 12.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Här är protokollet från hearingen: länk

Lage Rahm har anförande 12.

Nice, betydligt bättre, enligt min mening än att behöva lyssna på de utdragna pauserna som uppstår med jämna mellanrum. Ska kolla efter om Per Bolunds anförande finns med på den sidan, tack för länken =).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Jag vet att jag i alla fall har hittat dussintals band och för mig helt nya musikstilar som jag aldrig skulle kommit i kontakt med om det inte vore för fildelningen.
Inte helt sällan har det lett till att jag köpt både CD's och DVD's och gått på konserter med de banden.

Känns som att åklagarsidan och skivindustrin i stort har lite svårt att se the big picture.

Det är ju precis det som de hatar på de stora skivbolagen, de vill att du ska lyssna på det de trycker ner i halsen på dig och inget annat. Varför skulle de vilja att du tänkte själv när de kan tänka åt dig?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

(offtopic)
ganska olustigt att ipred röstades igenom :/
man får ju hoppas på att norge gör lite till motstånd och att lagen faktiskt strider mot eu's regler
hemska lag....

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas
(offtopic)
ganska olustigt att ipred röstades igenom :/
man får ju hoppas på att norge gör lite till motstånd och att lagen faktiskt strider mot eu's regler
hemska lag....

FRA lagarna är i sådana fall betydligt värre än vad IPRED är. IPRED är visserligen rätt så vidrigt ur ett marknadsperspektiv, vad gäller vilka ersättningssummor som ska vara möjliga och hur detta ska bedömmas.

Men förutom det så ska det inte vara någon risk att personer som inte sprider ut skyddat material ska bli mål för personuppgiftskrav etc. En domstol behöver trots allt först bedöma skälen och deras bevisbarhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Men förutom det så ska det inte vara någon risk att personer som inte sprider ut skyddat material ska bli mål för personuppgiftskrav etc. En domstol behöver trots allt först bedöma skälen och deras bevisbarhet.

Frågan är väl snarare hur mycket skyddat material någon ska skäligen(?) misstänkas för att ha spridit för att det ska bedömas som allvarligt nog för utlämning av personuppgiftskrav alt. intrångsundersökning.

Det lär ju vara ett gäng svenskar som använder någon form av torrent-applikation (= de gör materialet vidare tillgängligt) för att få tag på upphovsrättsskyddat material, och att det potentiellt skulle få göras intrångsundersökning hos alla dem ser iaf inte jag personligen som rimligt i proportion till förseelsen. Det ekonomiska bortfallet verkar ju vara minst sagt marginellt om jag förstod Roger Wallis rätt.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk

En liten tanke bara i frågan.

Eftersom att man även kan söka efter torrent filer på te x,
Google, Altavista och alla de flesta sökmotorenna ska inte de då även kunnas stämmas av olika film, - musik bolag?

Eller har google och altavista som vanligt immunitet mot allt sådant?

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
FRA lagarna är i sådana fall betydligt värre än vad IPRED är. IPRED är visserligen rätt så vidrigt ur ett marknadsperspektiv, vad gäller vilka ersättningssummor som ska vara möjliga och hur detta ska bedömmas.

Men förutom det så ska det inte vara någon risk att personer som inte sprider ut skyddat material ska bli mål för personuppgiftskrav etc. En domstol behöver trots allt först bedöma skälen och deras bevisbarhet.

I andra länder där lagen introducerats har det inte varit några problem att kräva extrema mängder av folk som haft en dator från 1800-talet som knappast laddat ned. Det lär bli så här med, bolagen slumpar fram någon och skickar kravbrev.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Såg på tvn att norge är väldigt skeptiska till ipred och ser det som näst intill omöjligt att införa något liknande här.

men det är iofs innan politikerna blivit smörjda av div bolag. så vi får väl se om några år om det blir samma skit här till lands.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogsmulletrance
En liten tanke bara i frågan.

Eftersom att man även kan söka efter torrent filer på te x,
Google, Altavista och alla de flesta sökmotorenna ska inte de då även kunnas stämmas av olika film, - musik bolag?

Eller har google och altavista som vanligt immunitet mot allt sådant?

Skillnaden mellan google och TBP är att TBP har torrentfilerna på sin server och har en tracker. Alltså är det inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
I andra länder där lagen introducerats har det inte varit några problem att kräva extrema mängder av folk som haft en dator från 1800-talet som knappast laddat ned. Det lär bli så här med, bolagen slumpar fram någon och skickar kravbrev.

Och det är just summorna som kan krävas som jag också anser är det stora problemet med IPRED. Den delen saknar verklighetsförankring och beviskrav. Vilket både skadar individer oproportionellt men också blir en godtycklig förvrängning av marknaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Frågan är väl snarare hur mycket skyddat material någon ska skäligen(?) misstänkas för att ha spridit för att det ska bedömas som allvarligt nog för utlämning av personuppgiftskrav alt. intrångsundersökning.

Det lär ju vara ett gäng svenskar som använder någon form av torrent-applikation (= de gör materialet vidare tillgängligt) för att få tag på upphovsrättsskyddat material, och att det potentiellt skulle få göras intrångsundersökning hos alla dem ser iaf inte jag personligen som rimligt i proportion till förseelsen. Det ekonomiska bortfallet verkar ju vara minst sagt marginellt om jag förstod Roger Wallis rätt.

Förhoppningsvis så ska det krävas tillräckligt för att indikera att subjektet i fråga medvetet är en betydlig källa för spridning av skyddat material.

En undersökning gjord av en person på Stanford University redan 2004, visade att större delen av intäktsnedgången berodde på

1. Prisförändringar

2. Den försäljningsökande effekten av CD-skivornas introduktion hade avtagit.

Detta ansåg personen bakom avhandlingen stå för ca 80% av försäljningsnedgången av CD-skivor.

Jag har satt ihop artikel om detta i mer detalj och där är också sådant här källrefererat, men då jag i första fall vill sälja artikeln så vill jag inte posta hela den här nu.

Detta stödjs även idag av att både spelbranschen och filmbranschen satt flera försäljningsrekord sedan dess, genom olika medier.

Detta är inte ett argument mot att skydda upphovsrätt, utan mot de spekulativa ersättningsanspråken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Jag har satt ihop artikel om detta i mer detalj och där är också sådant här källrefererat, men då jag i första fall vill sälja artikeln så vill jag inte posta hela den här nu.

Se bara till att på något sätt få den kritiskt granskad för att på ett objektivt säkerställa kvaliteten. Jag är själv forskare och vet hur välbehövligt det är med någon som är insatt i ämnet som kommer med feedback.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Se bara till att på något sätt få den kritiskt granskad för att på ett objektivt säkerställa kvaliteten. Jag är själv forskare och vet hur välbehövligt det är med någon som är insatt i ämnet som kommer med feedback.

Tack för tipset. Nu är detta inte ämnat att publiceras i sammanhang som liknar vetenskapliga tidskrifter (vare sig det är natur- eller sociala vetenskaper). Utan mer vara en relativt opinierad artikel för dagstidning eller dylikt.

Jag tar dock tacksamt emot tipset, även om jag själv skulle påstå att det kanske är viktigare för att få med eventuella viktiga delar man missat, samt för att kolla källor etc. Det här med objektivitetsideal är något jag tar med en nypa salt, jag tycker att subjektiva, olika perspektiv kan vara nyttiga att ta del av, för att bilda en egen helhetsuppfattning. Ju fler desto bättre, förstås.

Det beror dock på vilket ämne det handlar om, och förutsättningarna gissar jag skiljer sig inom olika ämnesområden.

Vad forskar du inom, om jag får fråga

P.S. Jag missförstod/misstolkade ditt inlägg, nu ser jag att du syftade på att kvalitetsgranskningen ska vara objektiv. Så det jag skrev ovan är då möjligen inte relevant, men jag låter det stå kvar nu.

Permalänk
Medlem

Ja jo, jag menade just kvaliteten i första hand så att artikeln blir respekterad. Sedan skadar det ju aldrig att få höra hur någon annan uppfattar det man skrivit. Men du har kanske rätt i att det samtidigt kan vara bra att medvetet skriva om hur saker och ting ter sig från det perspektiv man själv har.

Själv forskar jag på systematisk entomologi, eller på ren svenska, hur olika insektsgrupper är besläktade med varandra - och i mitt fall mer specifikt steklar. Ett helt annat ämne än det du skriver om, men själva författandeprocessen är nog inte så olika ändå.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem

Biologi och liv slutar aldrig att fascinera, och tappar aldrig vikt i betydelse. Jag har själv en naturvetarbakgrund på gymnasienivå för inte så länge sedan, och har färska (och ofta blöta, oj vad det skulle regna varje gång vi skulle ut på exkursion...) minnen av studier och rapportskrivande. Dock aldrig på den nivå du arbetar på professionellt.

Ämnar även att fortsätta inom naturområdet, dock mer åt fysikhållet (har kommit fram till att jag personligen skulle få ut mer av den rent akademiska sorten än industriutbildningarna). Har dock en del jag skulle vilja skriva professionellt om som har tydliga relationer med biologi, nämligen miljöfrågor, och då framförallt sådana som hamnat i skymundan av klimatfrågor. Det sistnämnda vilket jag skrev mitt analytiskt lagda projektarbete om. Har en idé om en artikel jag vill sammanställa men har inte riktigt blivit av ännu. Då det blir av dock, vilket förhoppningsvis inte ska dröja allt för länge, så ska jag definitivt tänka på din uppmaning.

Permalänk
Medlem

Ja, det kan ju räcka med någon bekant som du vet att du kan lita på så att ditt manuskript inte blir stulet.

Vad gäller inriktning inom naturvetenskap så ska du vara medveten om att även som akademisk fysiker har du mycket bättre chans till jobb med skaplig lön än inom biologi, speciellt jämfört med ickemolekylärbiologi. Jag gjorde nyligen en post doc i Kalifornien och medan jag fick minimilön (ca $33000/år) så fick motsvarande inom teknikområdet över det dubbla...

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz