Permalänk
Medlem

Moderkortets värme?

Tja, jag har en fråga om ett moderkort. Jag har ett Asus kort (inte säker på modellnamnet) och när jag startar programmet Asus PC Probe så säger den att moderkortet är överhettat (45 C). Är detta farligt, eller är det en normal temperatur för moderkort?

Tack på förhand

Permalänk

Det är en ganska normal temperatur. Jag har 47 grader just nu. Det beror av luftgenomströmningen i lådan och eftersom man vill undvika oljudet från fläktarna så accepterar jag gärna upp emot 55-60 grader. Det är ju inte varmare än diskvattnet...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Okej. Men processorn då? Då datorn stått igång mer eller mindre hela dagen kan processorvärmen gå upp till 70-75 grader... Det är väl ganska mycket?

Permalänk

70-75 grader är ganska mycket, när jag spelar spel så ligger min Q6600 på ca: 60 grader och det är också ganska mycket.
Har du byggt datorn själv? vilken processor? Vilken kylare?
Är det 70-75 grader i idle eller i load?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ribbe_
Okej. Men processorn då? Då datorn stått igång mer eller mindre hela dagen kan processorvärmen gå upp till 70-75 grader... Det är väl ganska mycket?

Ja det är onormalt mycket men inte skadligt. Kanske är luftdraget genom lådan dålig... då blir både moderkort och allt annat varmare än det borde. En del lådor har bara fläkt i fronten och i nätaggregatet. Känn med handen vid datorns utblås så förstår du vilken omgivning kylarna måste jobba.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA