Nano och ARM i nya netbooks

Permalänk
Avstängd

ARM processorer är mycket strömsnåla.
ARM har ingått ett avtal med Canonical, att Canonical släpper Ubuntu för ARM arkitekturen.
http://www.ubuntu.com/news/arm-linux

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Mycket sugen på samsung men priset sätter käppar i hjulen för min del

Var det inte så att netbooks skulle vara billiga eller var det förr? ^^

vem har påstått att de ska vara billiga? 4.900 kronor är ju billigt om den nu är så bra som det står i artikeln. sänker de priset så kanske det leder till att kvaliteten sänks...
marknaden bestämmer priset.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

samsungen borde väll klara 1080p gallant med hårdvaruavkodning på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Det känns fel på något sätt... inte ens dual core eller något riktigt grafikkort.
och ändå 4500kr.

Permalänk
Medlem

ARM är att be om problem och okompabiliitet.
Varför inte välja en x86 cpu som fungerar med allt istället?
Vill man strula eller?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
ARM är att be om problem och okompabiliitet.
Varför inte välja en x86 cpu som fungerar med allt istället?
Vill man strula eller?

Nog finns det ganska mycket programvara för RISC.. det är inga problem alls. Stora fördelarna är att den är mycket mer energisnål.

Permalänk
Medlem

Om ARM lyckas ta sig in på marknaden kan detta bli riktigt intressant!
Vore kul om det fanns något som kunde konkurera med x86 arkitekturen
Det vore även intressant att se hur prestandan blir på en PC med RISC.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Nyhetsartikeln:

Citat:

De är dock inte x86, och kan därför inte köra x86-mjukvara. En netbook med en sådan processor kommer därför att säljas uteslutande med Linux.

Nog för att de har affärsplanerna för Ubuntu Linux, men mer korrekt är väl att säga att den inte kommer att säljas med windows. Liten chans att det skulle ske men det finns andra operativsystem än Linux som kan köras på ARM och på så vis kunna säljas med den netbooken.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Knappt 5k för en bärbar med 12,1 är ju kalas. eee är ju på tok för små. Mellan 12-13 är precis lagom. 1,5 kilo rockar ju även det. Fanns pengarna och om jag inte redan hade en liten dator så skulle jag köpa en direkt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det är roligt när de försöker pressa in windowsXP på såna slöa maskiner, typ 1 minuts boot tid, och slött OS. Sen behöver de slänga in anti virus och anti malware saker som slöar ner datorn ännu mer.

Acer Aspire one har typ slöaste hårdvaran och endå mest rappa maskinen av dem för att den kör en optimerad Linux version. 7sekunders boot tid ungefär, och surfa osv är typ lika snabbt som på min dator.

Finns optimerade versioner av XP som bootar väldigt snabbt så ditt argument håller inte riktigt. Har kört linux ett antal år så är inte heller någon inbiten Windows-fantast.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

ARM laptoppen verkar intressant. ARM borde kunna konkurera i pris med intel. ARM är ju dessutom en väl etablerad standard, vad jag förstått, då i stort sett varenda mobiltelefon har en ARM processor.

Om priset ligger på 200 - 300$ som någon nämnde och kan spela upp film i 780p då tänker inte jag klaga iaf.

Undrar hur många det är här som blandade ihop ARM och samsung när de läste artikeln? Samsungen tycker inte jag verkar så intressant förutom att det är en ny konkurrent. Men går de ner i pris så.

Permalänk
Avstängd

Man kan köra FreeBSD, NetBSD, Plan 9 from Bell Labs. Darwin, QNX, VxWorks, RISC OS, Windows CE, eCos och MINIX på den också. På den med ARM processor.

Permalänk
Inaktiv

Finns Windows för NÅT annat än x86?

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Finns Windows för NÅT annat än x86?

nej varför skulle det?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Finns Windows för NÅT annat än x86?

Windows server finns väl även för itanium och windows nt 4 och tidigare hade väl till exempel stöd för alphaprocessorer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Finns Windows för NÅT annat än x86?

Windows XP - Platform support x86, x86-64, IA-64.
Windows Vista - Platform support x86, x86-64.
Windows CE - Supported platforms x86, MIPS, ARM, SuperH.

Men det är ju bara att köra Linux istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows NT4 fanns också på PowerPC, MIPS och Alpha.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Mig veterligen ska det gå att avkoda 1080p h.264 HDTV-transportströmmor på en ARM, i mjukvara, i processorn i realtid. Det gick åt en del assembler, men det gick. En kille fick i uppgift att knåpa ihop en sådan applikation för en set-top box åt företaget sitt.

Ah, den som bara minns namn numer.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

När man ska designa en ARM-processorimplementation är det som att gå in i en godisaffär där man kan plocka på sig det man vill ha. FPU,SIMD osv. Sen har vi Thumb vilket är en nerbantning av intruktioner som både ger mindre kod och ibland snabbare kod (då länge kodblock kan ligga i cachen).
Nu låter jag som en expert och det är jag inte. Jag har nog aldrig ens programmerat en vad jag kommer ihåg.

Permalänk
Avstängd

ARM är ju bra mycket tuffare än x86.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Fördelen med en netbook mot en laptop i samma size är ju batteritiden. Det är därför jag kollar runt på en just nu. Prestandan spelar mindre roll eftersom jag ändå bara tänkt ha den till surf/kontorsarbete. Ska man ha en laptop med över 6h batteritid får man lägga många tusenlappar mer. Rätta mig gärna om jag har fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Mig veterligen ska det gå att avkoda 1080p h.264 HDTV-transportströmmor på en ARM, i mjukvara, i processorn i realtid. Det gick åt en del assembler, men det gick. En kille fick i uppgift att knåpa ihop en sådan applikation för en set-top box åt företaget sitt.

Ah, den som bara minns namn numer.

Sen är det ju en helt annan sak att spela upp x264 (oftast i .mkv), vilket är det format som folk syftar på om datorn "klarar" 1080p. Det tror jag knappast en sådan här dator gör... Vad folk har svårt för är att grafikkortet inte spelar någon som helst roll i x264-avkodning, utan det är ren cpu-kraft.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

h264 är formatet och x264 är en encoder-programvara (x264 är en öppen implementation av en encoder som producerar en h264 kompatibel bitström). Sedan brukar man ha innehåll som är encodat med x264 i mkv container formatet (där man kan inkludera undertexter, flera ljudspår etc.). Ofta kan man hw accelerera (med GPU) även h264 innehåll som är skapat med x264. Powerdvd's codec är ett sätt (på en vanlig x86 / x64 med nVidia eller AMD grafik).

Om en produsent av en ARM laptop är seriös så ser han till att man har en vettig drivare till hårdvaran och kan tillhandahålla en codec som man kan använda sig av för att accelerera allt h264 innehåll.

Permalänk
Medlem

x264 är ett program som komprimerar h.264 och det finns stöd för h.264 avkodning för många grafikkort. Det gäller bara att välja rätt inställningar när man använder x264 för att komprimera sina videofiler så funkar hårdvaruacceleration vid uppspelning.

Därmed inte sagt att jag har någon koll på om det finns något stöd för hårdvaruacceleration i grafikkretsarna och operativsystemen som dessa netbooks använder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
ARM är ju bra mycket tuffare än x86.

ARM är en processorarkitektur, men x86 är Intels instruction set och ingen processorarkitektur och vill du ha namnet på arkitekturen så heter den IA-32.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Hittade en intressant video om ARM och dess planer för netbookmarknaden här:
http://videos.zdnet.co.uk/260632244.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Hittade en intressant video om ARM och dess planer för netbookmarknaden här:
http://videos.zdnet.co.uk/260632244.htm

Bra Video....

Permalänk
Medlem

Atom får äntligen lite motstånd. Tycker dock Nano dröjde lite väl länge, har inte sett den på marknaden alls sedan de började snacka om den förra våren typ. Men nu har alltså Samsung den i sitt sortiment och prestandan ska ju vara i nivå med Atom.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Atom får äntligen lite motstånd. Tycker dock Nano dröjde lite väl länge, har inte sett den på marknaden alls sedan de började snacka om den förra våren typ. Men nu har alltså Samsung den i sitt sortiment och prestandan ska ju vara i nivå med Atom.

Tycker det är konstigt att dom flesta tillverkare valde intels atom. När via enligt tester presterade bättre. Hoppas via kan visa upp att dom har fler år på marknaden när det gäller lågenergi processorer i framtiden.
Dom har dessutom väldigt många företagslösningar. Naktdelen är väl att Intel har lite pengar att backa upp med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novatron
Tycker det är konstigt att dom flesta tillverkare valde intels atom. När via enligt tester presterade bättre. Hoppas via kan visa upp att dom har fler år på marknaden när det gäller lågenergi processorer i framtiden.
Dom har dessutom väldigt många företagslösningar. Naktdelen är väl att Intel har lite pengar att backa upp med.

Kanske ligger en drös med mutor bakom

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB