Permalänk
Medlem

Helt otroligt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Medlem

Hela situationen med dessa nya lagar är katastrofal. Viss heder åt Miljöpartiet och Vänsterpartiet som röstade emot dock, men nu sällar de sig till förlorarna tillsammans med alla medborgare som tycker integritet har ett egenvärde.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keuz
"Ja regeringen beslutar o regeringen beslutar, vad hände med svenska folkets villja........e som och leva under en tyrani, bara buga o bocka o ta emot..."

(Klippte citatet pga längden men håller med om allt)

Ärligt talat, det har känts som att Sverige har varit en slags frizon från all världens skit under en lång tid tills för några år sedan.

Jag är 82a och har varit med om tiden innan internet blev tillgängligt för gemene man. Då var det mest så att datoranvändandet och det "surfande" man gjorde var koncentrerat till BBSer (privata filservrar som mestadels likasinnade entusiaster satte upp på sina hemtelefoner med modemuppkoppling).

Min inställning till datorer och allt det runtomkring (programmering, tracking, spel) var då inte bara en hobby/ett intresse, utan kanske även en livsstil om man får vara så nördig att säga så.

Idag känns det som att allt man hållit kärt blivit strukturerat, kontrollerat och sanerat. Resten har blivit exploaterat och vandaliserat av yttre faktorer (tolka det hur ni vill).

Det enda vi har kvar i slutet av dagen är vår integritet. För mig känns det som att våra representanter gett upp hela konceptet med att skydda och värna om den. Det känns som att de någonstans har en gemensam uppfattning om att Sverige som land är kört, nu gäller det att slå mynt på vad man kan, och roffa åt sig av kakan innan skeppet sjunker (därav alla nya regler, skatter och reformer).

Det är svårt att ge, när politiker och andra faktorer bara tar och tar. Lättast vore det att bara följa med strömmen och bete sig lika svinigt , men någonstans djupt inne finns fortfarande hoppet och tron på att våra representanter skall vakna upp en dag och inse varför de är valda och vad deras uppdrag från början gick ut på - Värna om sina landsmän och sitt rike!

Blir verkligen nedstämd varje gång jag tänker på det här, och det är ju något som man dagligen kommer i kontakt med/ får erfara. Piratpartiet har min röst trots att de är ett enfrågeparti, det är nämligen ett direkt steg mot en skyddad integritet som de står för och inget hyckleri som de andra partierna spenderar skattebetalarnas tid och pengar på.

Cheers,

Mvh / Z

Permalänk

sjukt... känns ju ganska osäkert å tanka nu :/

btw någon som vet fall peer gaurdian är säkert sätt å skydda sin IP?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeke82
Idag känns det som att allt man hållit kärt blivit strukturerat, kontrollerat och sanerat. Resten har blivit exploaterat och vandaliserat av yttre faktorer (tolka det hur ni vill).

Är det verkligen så illa då; har vi inte haft samma typ av utveckling i alla tider? På 1200-talet var det inte så farligt att slå ihjäl folk så länge de inte kom från samma landskap och förmodligen måste det ha varit en stor inskränkning av människors frihet när detta avskaffades. Dock tycker vi väl så här i efterhand inte nödvändigtvis att förändringen var till det sämre?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det verkligen så illa då; har vi inte haft samma typ av utveckling i alla tider? På 1200-talet var det inte så farligt att slå ihjäl folk så länge de inte kom från samma landskap och förmodligen måste det ha varit en stor inskränkning av människors frihet när detta avskaffades. Dock tycker vi väl så här i efterhand inte nödvändigtvis att förändringen var till det sämre?

haha tror inte han syftade på den förändringen
Big brother samhället here we come!
Anyonymitetstjänster here we come! Som tur är.. Nån som vet vilken som är snabbast och bäst?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
haha tror inte han syftade på den förändringen
Big brother samhället here we come!
Anyonymitetstjänster here we come! Som tur är.. Nån som vet vilken som är snabbast och bäst?

Tack, jag var kanske lite otydlig i mina formuleringar.

Mvh / Z

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
haha tror inte han syftade på den förändringen

Kanske inte, men att nya områden struktureras och kontrolleras när de börjar bli viktiga delar av samhället är väl inget nytt. Tvärt om är det förmodligen nödvändigt för utvecklingen. Visst kan det vara roligt med anarki en stund, men det är ingen bra grund att bygga något större på.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kanske inte, men att nya områden struktureras och kontrolleras när de börjar bli viktiga delar av samhället är väl inget nytt. Tvärt om är det förmodligen nödvändigt för utvecklingen. Visst kan det vara roligt med anarki en stund, men det är ingen bra grund att bygga något större på.

Det finns 2 sidor av det du beskriver ovan, och den dåliga sidan förespråkar inte utveckling- snarare monopol/kontroll.

Om 2 inlägg inte räcker för att Du skall sluta dra paralleller mellan folkmord och nu även anarki så är det kanske läge att sluta reflektera och självtolka mitt inlägg, jag hänvisar dig till mitt citat av herr maxkill.

Jag är naturligtvis öppen för diskussioner av alla slag som har med detta ämne att göra oavsett åsikt/sida, men på en nivå som är lämplig. Du sätter automatiskt en otrevlig prägel på både diskussionen och allmänna forumstämningen genom att förlöjliga/dumförklara åsikter med dessa överdrivna paralleller.

Så, om vi kan återgå till en sansad dialog så vore jag glad att få fortsätta denna diskussion.

Tack,

Mvh / Z

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeke82
Om 2 inlägg inte räcker för att Du skall sluta dra paralleller mellan folkmord och nu även anarki så är det kanske läge att sluta reflektera och självtolka mitt inlägg, jag hänvisar dig till mitt citat av herr maxkill.

Jag är medveten om att du inte har sagt någon om folkmord, men då du beklagar dig över att samhället försöker utvidga sin kontroll till nya områden är det väl lämpligt att påminna sig om att det knappast är första gången det händer. Inte sällan är det heller just individens frihet som begränsas till förmån för något annat (samhällets bästa kanske?). Vi måste idag, förutom exemplet ovan, även till exempel stå ut med att tillbringa en stor del av våra liv i skola, betala skatt, uppfostra våra barn utan våld och följa hastighetsbegränsningar när vi kör bil. Och nu skall det alltså bli svårare att vara "anonym" på internet. Kanske är det inte så mycket att uppröras över?

Permalänk
Inaktiv

Nu handlar ju inte IPRED om man får slå sitt barn eller inte utan om hur anonym man har rättighet att vara. Jag vill vara helt anonym både på internet och om jag går ut. Big brothersamhället gör detta omöjligt och det är nog inte många som inte kan se likheter mellan detta och vad ipred innebär. Det är i minsta fall ett första steg mot mindre anonymitet i samhället och det kan aldrig vara bra om det inte gäller sällsynta mkt allvarliga fall vilket lagen inte riktas mot, utan mer allmänt mot alla i befolkningen. Det är det som är sjukt enligt mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jag vill vara helt anonym både på internet och om jag går ut. Big brothersamhället gör detta omöjligt och det är nog inte många som inte kan se likheter mellan detta och vad ipred innebär. Det är i minsta fall ett första steg mot mindre anonymitet i samhället och det kan aldrig vara bra om det inte gäller sällsynta mkt allvarliga fall vilket lagen inte riktas mot, utan mer allmänt mot alla i befolkningen. Det är det som är sjukt enligt mig.

Man får väl snarare väga för- och nackdelar mot varandra? Kanske är det värt att sätta upp övervakningskameror om det gör att rån och misshandel blir mindre vanligt, kanske är det värt att låta visa eller motsvarande känna till dina inköpsvanor om du slipper handskas med kontanter och kanske är det värt att låta google läsa din epost och se vad du söker efter på internet om du får tillgång till deras tjänster? Kanske finns det annat som är lika viktigt, eller till och med viktigare, än anonymitet?

Permalänk
Inaktiv

Tack, bra inlägg.

Om jag förstår det rätt så är din åsikt att IPRED är något som du välkomnar, alternativt något som du inte har något emot då ändringar i samhällets regler och kontrollområden oundvikligen sker och då bör accepteras rakt av trots att det har en direkt negativ inverkan på

Citat:

individens frihet som begränsas till förmån för något annat (samhällets bästa kanske?)...

"

Vidare så är följande exempel negativt vinklade i din mening,

1. Tillbringa en stor del av våra liv i skola
2. Betala skatt,
3. Uppfostra våra barn utan våld
4. Följa hastighetsbegränsningar när vi kör bil.

Jag ska inte gå in på ovanstående argument då de i min mening hör till en djupare samhällsdebatt, men jag anser kort att ovanstående är grunden för den välfärd vi har, och för det överlag bästa sociala skyddsnät ett land kan erbjuda sina innevånare, således inget negativt.

Sist men inte minst, detta är din åsikt (som jag inte säger är fel):

Citat:

Och nu skall det alltså bli svårare att vara "anonym" på internet. Kanske är det inte så mycket att uppröras över?

Dock är min åsikt sedan tidigare inlägg att min vid behållna integritet ("anonym" på internet") är något som jag värderar högt villket IPRED då i min mening/åsikt motstrider.

Summa kardemumma, den personliga integriteten är huvudgrunden för mina åsikter angående detta ämne.

Dock kan jag se att diskussionen kring förlorad inkomst för musik/filmindustrin är mer invecklad. Detta är av vidare intresse att diskutera men tas upp i redan befintliga trådar här.

Mvh / Z

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man får väl snarare väga för- och nackdelar mot varandra? Kanske är det värt att sätta upp övervakningskameror .....

Detta håller jag med om, vilket kan tyckas vara en paradox. Men detta gäller mer individens/samhällets säkerhet. Jag tror att många värderar säkerheten och att minimera riskerna för att utsättas för misshandel/rån/skadegörelse högre än sin anonymitet i detta exempel. Men för att återgå till IPRED så handlar det helt enkelt om fildelning (till att börja med) i detta exempel.

Jag tror alltså ej att personer är rädda för att utsättas för våld när de tankar teletubbies/alt surfar på sina privata siter, och väljer då att prioritera sin anonymitet.

Mvh / Z

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeke82
Om jag förstår det rätt så är din åsikt att IPRED är något som du välkomnar, alternativt något som du inte har något emot då ändringar i samhällets regler och kontrollområden oundvikligen sker och då bör accepteras rakt av trots att det har en direkt negativ inverkan på "

Välkomnar är kanske lite starkt, men kanske är vi inte lika skeptiska om tio år? I många länder (jag antar att det inte var annorlunda i Sverige när det begav sig) välkomnar man inte heller förbud mot barnarbete då familjen går miste om inkomster, men vi har lärt oss leva med det och tycker idag inte ens att det är konstigt. Vem vet, kanske leder även detta till något gott?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeke82
Jag ska inte gå in på ovanstående argument då de i min mening hör till en djupare samhällsdebatt, men jag anser kort att ovanstående är grunden för den välfärd vi har, och för det överlag bästa sociala skyddsnät ett land kan erbjuda sina innevånare, således inget negativt.

Det jag hävdar är att om vi vill att även internet i framtiden skall användas till något konstruktivt (annat än piratkopiering och skvallerpress) får man kanske stå ut med att det, som samhället i övrigt, kontrolleras, observeras och kanske till och med censureras.

Permalänk
Inaktiv

Kanske dags att flytta till Kina?

Permalänk
Medlem

Övervakningskameror eller övervakning överhuvudtaget stoppar inga brott. Däremot bidrar de till att fler brott klaras upp. Men allra mest bidrar de till värdelösa tv-program som "world's most dangerous videos" och liknande.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Senaste i nyhetsflödet kring Ipred

Sesam.ses nyhetssida om IPRED

Samlat de sjuka mängder nyhetsartiklar som skrivits i ämnet. Galet.