Tre nya moderkort med Intel P55

Permalänk
Melding Plague

Tre nya moderkort med Intel P55

Intel P55 är styrkretsen för Core i5 och sockel LGA 1160. Det handlar om den plattform som med tiden ska ersätta dagens LGA 775. Lanseringen sker först i årets tredje kvartal, men redan nu visas färdiga produkter upp på Cebit.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg helt ok ut men jag undrar vad priset på dessa kommer hamna på dessa moderkorten i här i Sverige. Dollarn ligger som sagt på över 9 kr.

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

Är det inte en pci-e x16 och en vanlig pci på gigabytes kort?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

Varför änu en socket? Känns lite ovärt om man inte kan uppgradera från i5 till i7 på samma plattforn. :/

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Därför att Core i5 och Core i7 inte kommer funka på samma moderkort. i7 kör med nordbrygga, i5 har ingen nordbrygga, men inbyggd PCI-Express. i5 har även möjlighet till inbyggd grafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krafs
Därför att Core i5 och Core i7 inte kommer funka på samma moderkort. i7 kör med nordbrygga, i5 har ingen nordbrygga, men inbyggd PCI-Express. i5 har även möjlighet till inbyggd grafik.

detta är en förklaring men ingen ursäkt från intels sida hur de kan vara så korkade. De kommer att förlora pengar på att folk inte uppgraderar från i5 till i7, för att köpa och installera ett nytt moderkort är både extra dyrt och en hel del besvär.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
detta är en förklaring men ingen ursäkt från intels sida hur de kan vara så korkade. De kommer att förlora pengar på att folk inte uppgraderar från i5 till i7, för att köpa och installera ett nytt moderkort är både extra dyrt och en hel del besvär.

Frågan är ju hur många procent av alla datoranvändare som uppgraderar sin dator med ny processor? De som köper OEM (dvs nästan alla) gör det antagligen inte, och även jag har flera gånger tänkt tanken när jag köper en dator att den ska vara framtidssäker osv, men oftast slutar det med att man kör på den processor man har ganska länge och sen uppgraderar mer på en gång.

Och hur tyckte du att dom skulle göra istället? Bara sälja modekort med samma chip som för i7? Det skulle säkert gå att ordna, men då får du snällt hosta upp för diverse dyra funktioner och delar på moderkortet som du inte använder istället, tex nordbrygga och en extra minneskanal med tillhörande minnesplatser.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Inaktiv

Tyckte Gigabytes kort såg intressantast ut, frågan är bara om de lagat PCI-e x16 sloten. Nuvarande moderkort för mATX från Gigabyte har av någon absurd anledning en elektrisk x8 / x4 PCI-e x16 slot. Bra nyhet iallafall, med tiden kanske vi slipper alla personer som gnäller på att X58-baserat kostar när det finns alternativ (för i5 dock..).

För min del blir det iallafall något X58-baserat för mATX. Väntar bara på att priserna går ner lite samt klartecken över jobbläget, hårda tider detta..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
detta är en förklaring men ingen ursäkt från intels sida hur de kan vara så korkade. De kommer att förlora pengar på att folk inte uppgraderar från i5 till i7, för att köpa och installera ett nytt moderkort är både extra dyrt och en hel del besvär.

Folk köper ändå nytt när de känner av behovet. Sedan tjänar intel på att konsumenter måste köpa nytt moderkort (intels kretsar blandannat, samt patent för diverse prylar) när de väljer en snabbare processor.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur stor betydelse det kommer ha att dom har olika socklar, ärligt talat hur ofta byter man faktiskt upp sig på processorn utan att byta moder kort samtidigt? Och är man så intresserad av prestanda att man orkar byta processor så köper man antagligen i7 direkt. Om inte pris/prestanda förhållandet är extremt mycket bättre på i5.

Annars misstänker jag att i5 kommer att hamna i samma segment som nuvarande celeron på lite sikt, annars så kommer ju i7 bara att täcka en väldigt liten del av topp segmentet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Frågan är ju hur stor betydelse det kommer ha att dom har olika socklar, ärligt talat hur ofta byter man faktiskt upp sig på processorn utan att byta moder kort samtidigt?

(med risk för att bli "fanboy:ad")
När man kör amd?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Är det bara jag som undrar vad det är för kontakt till höger om minnesplatserna? Det ser ut som en kort minnesplats men vad är det egentligen?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

Jag har ganska höga tankar för Core i5. Dock inte prestanda mässigt. Men andra saker. En sak som gnagar är SLI stödet. Hur de kommer se ut till Core i5 med tanke på gnabbet mellan Intel och NVIDIA.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Är det bara jag som undrar vad det är för kontakt till höger om minnesplatserna? Det ser ut som en kort minnesplats men vad är det egentligen?

Jag funderar på samma sak själv. Skulle det kunna tänkas vara en mini-PCIe-port kanske?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Jag funderar på samma sak själv. Skulle det kunna tänkas vara en mini-PCIe-port kanske?

skulle det kanske kunna vara, blev väldigt konfunderad när jag såg den, och ingen förklaring från swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Jag funderar på samma sak själv. Skulle det kunna tänkas vara en mini-PCIe-port kanske?

Troligtvis en dedikerad minnesplats för den inbyggda grafiken i eventuell lga1160 processor. Då slipper man köra sakerna på ram-minnet.

Kolla på Jetways heatpipe, bara jag som tycker den verkar för lång för sin funktion, samt väldigt ojämt böjd?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Inaktiv

Vad gäller kortplatsen ni funderar på så står det faktiskt på Biostars moderkort att den är avsedd för "High speed NAND flash". Förmodligen tänkt för någon slags lagring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Troligtvis en dedikerad minnesplats för den inbyggda grafiken i eventuell lga1160 processor. Då slipper man köra sakerna på ram-minnet.

Kolla på Jetways heatpipe, bara jag som tycker den verkar för lång för sin funktion, samt väldigt ojämt böjd?

Det är ju en prototyp. Hur hade du kopplat ihop kylningen för PWM och sydbryggan(?) om inte med en lång heatpipe? Böjningen uppstår pga komponenterna som är i vägen.

Permalänk

High speed NAND flash, då låter det som Intel Turbo Memory.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

var hittar jag sweclockers i5 tråd? känns som jag missat en del =(
stöd för inbyggd grafik i5 är väll ingen hybrid processor CPU/GPU eller är det inte de man har stödet för grafiken till?