Kraftiga prissänkningar av Radeon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Men sänks priset på 4870 1gb?

Undrar jag med. Här är man hoppfull.

Permalänk
Medlem

När får vi tornkylare på grafikkorten? Fett att köra en noctua hängande uppochner med borttagna skyddsplåtar över pci.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Snart kommer ju 4890 så de blir nog gärna av med så många 4870 som möjligt tills dess.

Dom korten är väl identiska förutom klockfrekvens

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
När får vi tornkylare på grafikkorten? Fett att köra en noctua hängande uppochner med borttagna skyddsplåtar över pci.

Och sen inte kunna använda några andra Pci-portar, är det fett?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exittor
Och sen inte kunna använda några andra Pci-portar, är det fett?

Ja, kan väl köra ninja mini då, så löser man problemen...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Nice, synd att 4830 fasas ut, har en kompis som har ett och ska köpa ett till om ett tag. Undra om det går köra Crossfire med ett 4830 och ett kort byggt på RV740

Borde gå. Crossfire X går ju att kombinera olika kort till skillnad från SLI. Dock får man ju inte mer än om man tagit två av det sämsta kortet (4830 i detta fallet).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Men det står ju inte hur mkt billigare HD4870 1GB blir? Det faller 50 dollar, jaha, från var liksom?

Permalänk
Medlem

Nu kanske man äntligen har råd med ett andra 4870 att köra i crossfire

Visa signatur

Gigabyte GA-X48-DS5, Intel e8500 @ 3.16, Adata 2x2gb, Powercolor HD4870 512mbit + ett random ljudkort och Vista Ultimate 64bit

Permalänk
Medlem

kanske man kan börja kika lite på 4870 1gb nu då...eller när priserna justerats.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Borde gå. Crossfire X går ju att kombinera olika kort till skillnad från SLI. Dock får man ju inte mer än om man tagit två av det sämsta kortet (4830 i detta fallet).

Fast jag kom att tänka på att RV740 använder GDDR5 och 128-bitars bus och 4830 GDDR3 och 256-bitars bus, och om det snabbar GDDR5 minnet klockar ner sig till GDDR3 hastighet så blir det ju inte samma bandbred där emellan. Eller tänker jag fel nu?

Permalänk

Alltså även om kronan blitt svagare... om ett tag så måste företagen oundvikligen sänka rejält i och med hela den här krisen. Jag hoppas att priserna sjunker markant om en sisådär 2-3 månader - det har jag iaf hört...

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Men det står ju inte hur mkt billigare HD4870 1GB blir? Det faller 50 dollar, jaha, från var liksom?

50 dollar från priset...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Discokungen

Men ARGH. xD Jag som precis beställt det tystaste 4850 jag kunde hitta (2100kr, tystnad är ett måste). -.-'

Whatever. Det ordnar sig. Det är värt pengarna ändå. :'D Så jävla surt att jag missade att beställa Gigabytes passiva 4850 bara. Det gick ut i fredags eller så.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Dom korten är väl identiska förutom klockfrekvens

Vi vet inte det. De har omarbetats en del, så vi vet inte om de går snabbare per Hz. Men de har tweakat kärnan och tillverkar den på ny process, dock fortfarande samma storlek, 55nm, men lite mer krut i tillverkningen sägs det.

Det kan dock vara så att det enbart är för att klara frekvenserna, vi får helt enkelt se.

Permalänk

Undrar om de sänker för att lämna plats för det här :

http://bbs.chiphell.com/viewthread.php?tid=40396&extra=page%3...

Saxad översättning från B3D :

"From what the author said:
1. Cadence's Palladium Validation is just a cluster of Intel chips (a "small" parallel supercomputer), looks kinda ugly and ordinary at that.

2. RV740 targets a 600RMB market, but has an 8-layer PCB. This means that costdown revisions will come at an unpreccedented speed!

3. RV790 is 770 on 55GT (AWW). 770 had problems going up over 850Mhz, looks like 790 fixed that (by just redesigns and spins?). 10 layer PCB, posibility to overclock core over 1Ghz, should beat the single chip nVidia flagship (I did not expect the 285 being beat in any case ).

Now the only question left:

Is 790 having a stock clock of 850Mhz or 950Mhz? The latter seems immensely more probable, as it's in line with the 20% performance estimate (850 really doesn't cut it)."

Om det här stämmer så är det bra för oss, men inte för NV, undrar hur mycket de kan sänka priset på sina kort utan att göra alltför stora förluster............

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Undrar om de sänker för att lämna plats för det här :

http://bbs.chiphell.com/viewthread.php?tid=40396&extra=page%3...

Saxad översättning från B3D :

"From what the author said:
1. Cadence's Palladium Validation is just a cluster of Intel chips (a "small" parallel supercomputer), looks kinda ugly and ordinary at that.

2. RV740 targets a 600RMB market, but has an 8-layer PCB. This means that costdown revisions will come at an unpreccedented speed!

3. RV790 is 770 on 55GT (AWW). 770 had problems going up over 850Mhz, looks like 790 fixed that (by just redesigns and spins?). 10 layer PCB, posibility to overclock core over 1Ghz, should beat the single chip nVidia flagship (I did not expect the 285 being beat in any case ).

Now the only question left:

Is 790 having a stock clock of 850Mhz or 950Mhz? The latter seems immensely more probable, as it's in line with the 20% performance estimate (850 really doesn't cut it)."

Om det här stämmer så är det bra för oss, men inte för NV, undrar hur mycket de kan sänka priset på sina kort utan att göra alltför stora förluster............

Tror som att vi inte ska hoppas för mycket.
Och det blir nog inte synd om nVidia. De har gott om pengar. De har de riktigt bra ställt.

Permalänk
Avstängd

Köpte mitt 4850 precis när det kom ut och det kostar typ lika mycket idag. Köper jag ännu ett 4850 så har jag nog fått så mycket prestanda för pengarna som det bara går:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tror som att vi inte ska hoppas för mycket.
Och det blir nog inte synd om nVidia. De har gott om pengar. De har de riktigt bra ställt.

Det var faktiskt inte prestandan jag i första hand syftade på utan hur mycket mindre dessa kort kommer kosta att tillverka jämfört med Nvidias motsvarighet ( om informationen är riktig )
Normalt sett kanske det inte hade haft så stor betydelse, men det är en helt annan press på priserna i en recession..........

Permalänk
Avstängd

Flamso,
Jag bytte kylaren på min 4850 till en Accelero rev s1. Passivt kyld. knäpptyst. Sen satte jag på en tyst lågvarvig fläkt ovanpå kylaren. Nu låter inte grafikkortet mycket.

Permalänk

Re: eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
50 dollar från priset...

Skön lr?

Nej 50 dollar från himlen, granen.. grannen kanske?

Vad jag menade var "vad är riktpriset på hd4870 1gb nu." Runt 220 dollar lr?

Permalänk
Medlem

Episkt! Jag som precis tänkte uppgradera till crossfire x

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Någon som vet när prissänkningen når sverige?
Jag har precis lämnat in mitt 8800GT, och det tar 1-2 veckor tills jag får pengarna tillbaka för de ska felsöka osv.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Flamso,
Jag bytte kylaren på min 4850 till en Accelero rev s1. Passivt kyld. knäpptyst. Sen satte jag på en tyst lågvarvig fläkt ovanpå kylaren. Nu låter inte grafikkortet mycket.

Jo, jag har gjort så innan men just nu vill jag faktiskt ha garanti på det. Plus att det blev ungefär samma kostnad i slutändan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Men sänks priset på 4870 1gb?

de sänks när nästa generation kort kommer ut, men då är folk ändå inte intresserade av ett 4870...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

när infaller prissänkningen?`????