The Pirate Bay-rättegången: Sista dagen

Permalänk

Varför är alla så säker på att målet kommer överklagas oavsett utgång?. Åklagare Roswall är väl kanske inte så smart men jag antar att även han kan förstå om ett slag är förlorat. Han är trots allt en åklagare med erfarenhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Varför är alla så säker på att målet kommer överklagas oavsett utgång?

För att i princip alla mål överklagas.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Ska skaparen för en produkt som inte är fysisk inte ha någonting för det ??
Du vet lika väl som jag ved detta skulle leda till, hela marknaden för mjukvara skulle kollapsa eftersom jag skulle ha rätt att trycka upp egna skivor av windows och säljha dom till halva priset än vad Microsoft gör.

Sen vet jag inte riktigt hur man kan begränsa kreativiteten hos artister genom att hindra dom från att kopiera andras verk

sen det du säger om att kopiera inte är att snoär ett föråldrat sätt att tänka som inte fungerar når det kommer till digitala produkter. tillvekningskostnaden för den marknaden ser inte ut som någon annan,om man har man gjort en produkt eller en miljon produkter har väldigt lite skilnad kostnadsmässigt. Det är inte bara företagen som måste lära sig hur den"nya världen" fungerar, det måste vi också.

Man kan inte tänka i föråldrade banor när det kommer till finansiering. Angående mjukvara ligger det stort intresse oss hårdvarutillverkarna att sponsra detta. Varför tror du folk köper ny avancerad hårdvara? Jo för att kunna köra nya krävande program och spel. Självklart ligger det i deras intresse att gynna utveckling av mjukvara.

Förstår inte mycket av vad du skriver, men ska försöka bemöta dig på något sätt. Det är snarare ett föråldrat sätt att se på kopiering som stöld, vilket alla gubbar i riksdagen påstår. Stöld innebär att någon blir bestulen på sin egendom. Det betyder att denna person inte längre kan sitta på sin stol eller köra bilen. Kopiering är att skapa då fler personer kan avnjuta ett musikstycke, vilket knappast gör världen sämre. Ogillar även stark ditt resonemang att det är vi som skulle anpassa hos efter företagens vilja. Kan du något om markanden vet du att företagen tjänar konsumenternas behov och efterfråga. Skulle företaget inte göra det är det helt ok, men de kan inte förvänta sig att få några kunder eller gå med vinst. När utvecklingen går framåt kan man inte hålla fast vid gamla mönster. Det har aldrig och kommer aldrig visa sig framgångsrikt. De enda som tjänar på det är de som sitter på sina oinskränkta monopol. Självklart är det inte positivt när alla har råd att lyssna på musik!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Tycker du det är rätt att någon kan ha patent på ett antal toner i följd? Okej, jag tar ordningsföljden g,a,c. Jag har lagt beslag på denna tonsföljd. Jag kommer stämma dig för brott mot upphovsrätten om inte jag får betalt för mitt arbete!

Immateriell egendom är att begränsa skapande. Vem har rätt att lägga beslag på toner, bilder och tankar?

Egendomsrätten existerar då materiella ting är ändligt och alla kan inte sitta på en stol eller använda en CD skiva samtidigt. Skulle så vara fallet, vem behöver då egendomsrätt? Att kopiera är att skapa, inte sno eller förstöra. Men jag antar att du är emot utveckling och minskade produktionskostnader. Kopiering och spridning av t.ex musik har släppt lös skaparkrafterna och sänkt produktionskostnaderna till nära noll.

Förlåt för OffT men...

Du är ute och cyklar.

Klart som fan att man behöver ha upphovsrättsskyddat material på tankar och idéer, speciellt när vi pratar individuell kreativitet såsom musik.

Dessutom fungerar det inte som du beskriver när det gäller musik.
Om du vill får du rakt av sampla/kopiera annans musik om du endast tar en takt, eller med ursprungs artistens tillåtelse hela 4takter! och använda det i din låt.

Och tonföljder kan du inte "ha patent" på, för ett fall av "rip off" behandlas i varje enskilt fall när någon åberopar en tidigare inspelning som kopierad.

...Men i sådana extremt ovanliga fall ingår långt mycket mer än tre toner, helst harmonier sk. fler-tons ackord och då i flera ackords följd, gärna med en "lead" stämma som är helt kopierad, då kanske man har en yttert liten chans och kan få en dom i grund källans favör.

Om du tänker efter så låter 8 av 10 låtar i eurovisions schlager festivalen som någon gammal "hit", men de är inte rakt kopierade, bara nästan.

Vad gäller just musikranchen så är det bara någon % av artisterna som betalar hela musikindustrins kostnad, förhoppningsvis så slutar de feta giriga producenterna att "förädla" och fakturera falska låsas profiler (oftast de få % som drar in pengar) och vi snart får se mera naturliga och egen skapande kreativa artister. tillbaka till noll.
...men det har ingenting med upphovsrätten att göra, den är viktig för alla musiker oavsett känd eller okänd, klart som fan att man ska få ta betalt för egen skapade verk.

Permalänk
Medlem

Att du rabblar upp rikets lagar är ju bra. Nu vet jag EXAKT hur begränsad min egen tanke och skaparkraft är!

Att ta betalt för något som är gratis tak vare teknikutvecklingen är för mig helt obegripligt. Det är endast att vara konservativ och bakåtsträvande. Men visst jag ska komma med ett lagförslag om att man bör få betalt för att räfsa löv i skogen! Självklart måste man få betalt för sitt arbetet. Tyvärr tror jag inte det lagförslaget går igenom, så jag får hitta nya sätta att försörja mig på. Poängen är att du inte kan kräva betalt för något som existerar i överflöd. Du kan inte förvänta dig att få betalt på samma sätt som igår. Du måste tänka i nya banor och på det sätta utveckla dig själv.

Permalänk
Medlem

Ansvarig

I det här bråket som uppstått mellan upphovsrättsinnehavare och fildelare så tycker jag att det är våra politiker som inte vill lösa problemet på ett vettigt sätt. Vi har skyddad insyn via IP-nr än så länge och det kan vara bra många gånger. Skulle kunna tänka mig att polisen har befogenhet att söka efter personen som gör uppladdnig av nya verk men hur kommer man åt dom, en kines kan vi inte fälla här, är det en turk så är uppladdningen laglig också ett tag till. Tror inte att fildelningen av skyddade verk tar slut även om TPB blir fällda i slutändan. Tycker att det är mest slöseri på tid hos våra myndigheter.

Permalänk
Medlem

Bifogar länk som ser ut att vara lite på sidan om men kanske inte om man läser betänkandet. Avser FRA och IPRED men i förlängningen även TPB + upphovsrättlagen.
http://rickfalkvinge.se/2009/02/17/sensation-eu-kraver-droppa...

Permalänk
Medlem

På ett sätt kan jag tycka att det är fel att man kan ladda ner filmer o.s.v, men sedan så är det ju ändå så att man ska följa med utvecklingen och tekniken, inte motarbeta den.

Att försöka sätta dit de som står bakom TPB är ungefär lika dumt som att stämma bilhandlare för att sälja bilar som man faktist kan åka över hastighetsgränsen med

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att dom kommer att råka illa ut:)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Inaktiv

Jag yrkar på ett frikännande av vederbörande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Varför är alla så säker på att målet kommer överklagas oavsett utgång?. Åklagare Roswall är väl kanske inte så smart men jag antar att även han kan förstå om ett slag är förlorat. Han är trots allt en åklagare med erfarenhet.

Anledningen att man vet att fallet kommer att överklagas oavsett utgång är för att detta är ett unikt fall som säkerligen kommer bli rättspraxis i liknande mål. Därför behöver man ta upp det till högsta instans för att fastställa hur det svenska rättsystemet ska se på sådana här och liknande fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Kan alla sluta snacka om att några bolag inte hänger med tekniken. Det har ingenting med saken att göra.

Vi har en site som erbjuder en tjänst och ett antal personer bakom denna site. I regel bör denna tjänst inte anses olaglig då det inte är tjänstens fel att den används till olagligheter. Dock har personerna bakom siten inte gjort någonting för att stoppa olagligheter på siten. De kan därmed dömas för sin passivitet. Skadeståndet lär dock inte bli några miljoner och inte blir det fängelse heller.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Kan alla sluta snacka om att några bolag inte hänger med tekniken. Det har ingenting med saken att göra.

Indirekt kommer du inte ifrån konsekvenserna av en fällande dom. Kommer det att stimulera industrin att ta sig i kragen och erbjuda en affärsidé som är up-to-date? Knappast. Än om det inte har något med sakfrågan att göra är det den mest sorgliga bottensörjan av den här soppan.

Försvarets argumentation byggde till viss del på det som du skriver att vi ska "sluta snacka om". Vi brukar väl oftast tala om den misstänktes motiv, men i det här fallet är även motivet bakom åtalet relevant för att förstå, speciellt eftersom åklagarsidan egentligen aldrig preciserat exakt vad åtalet handlar om. Om åklagarsidan varit mer konkret, inriktat sig på uppenbara åtalspunkter, istället för att med en armé av bling-bling Hammers försöka sig på en minsvepning över hela fältet, hade det säkert hjälp till att flytta fokus ifrån bakomliggande motiv till rena sakfrågor.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag jobbar gratis jätteofta faktiskt! Så är det att utföra ett jobb ingen vill betala för. Vill man ha pengar får man ta fram en produkt folk är villiga att betala för, inte bara säga "jag har jobbat ge mig pengar". Ingen vill jobba gratis, men skapare behöver inte speciella regler som säkerställer deras inkomst..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Fattar inte varför artister spelar in sin musik. På det sättet så blir de av med kontrollen över den. Bättre att spela den för publik live och tvinga åhörarna att vara nakna (ingen inspelning får ske).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Ska skaparen för en produkt som inte är fysisk inte ha någonting för det ??
Du vet lika väl som jag ved detta skulle leda till, hela marknaden för mjukvara skulle kollapsa eftersom jag skulle ha rätt att trycka upp egna skivor av windows och sälja dom till halva priset än vad Microsoft gör.

Även om gränsen kan verka hårfin så måste man nog skilja på att tjäna pengar på andras verk och bruka andras verk för egen del. Mig veterligen så var det senare lagligt (ändrades med senaste lagjusteringen om upphovsrätt?) att kopiera och ge bort till några vänner för icke kommersiellt bruk.

Det är väl det storskaliga i torrentnätverken som upphovsrättsinnehavarana vill åt iom rättegången.

Jag har läst någonstans (minns inte var) att Adobe's hållning har varit att dom såg det som "ok" att folk kopierade deras program för det leder till att de som annars inte har råd att köpa licenser skulle lära sig deras program och Adobe skulle ha en marknadsfördel när dessa användare börjar jobba kommersiellt.
Folk skulle vara familjära med med ex. photoshop eller illustrator och föredra det framför andra program. De som Adobe vill klämma åt var de företag som inte betalar licenser, inte hemanvändaren.
Jag har tyvärr ingen källa till detta men rimligheten i det håller, anser jag.

Detta är dock inte applicerbart på konsumtionsvaror som musik och film men man kan väl hoppas att användare får ett helt annat "kunnande" (läs; smak ) och håller sig borta från all skit som dessa storbolag prånglar ut. Vissa skivförsäljare har dock vittnat om en mycket bredare efterfrågan de senaste 5-10 åren.

Jag måste ändå säga att Hollywood gör sjukt mycket bra film, tyvärr är det sällan de titlar som har varesig stor budget eller drar in mycket pengar. Senaste årens Oscarsvinnare har varit ett skämt och ett hån mot cineasterna, men det är väl helt subjektivt.

*sorry ... svävar ut lite från ämnet här*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Kan alla sluta snacka om att några bolag inte hänger med tekniken. Det har ingenting med saken att göra.

Vi har en site som erbjuder en tjänst och ett antal personer bakom denna site. I regel bör denna tjänst inte anses olaglig då det inte är tjänstens fel att den används till olagligheter. Dock har personerna bakom siten inte gjort någonting för att stoppa olagligheter på siten. De kan därmed dömas för sin passivitet. Skadeståndet lär dock inte bli några miljoner och inte blir det fängelse heller.

vad gör posten för att motverka att det skickas droger med posten?
borde de inte kunna bli dömda på samma vis då?

Permalänk
Medlem

En fundering angående jämförelsen att om det TPB sysslar med är olagligt, är även t.ex Google, Volvo, Vägverket osv också olagliga:

Är inte skillnaden att det TPB sysslar med, en tracker, ett ställe som ser till huvudsakligen upphovsrättsskyddat material blir tillgängligt för allmänheten, snarare än bara pekar på vart det finns? Om t.ex Google skulle lägga ner skulle fortfarande alla olagliga siter som Google länkar till finnas kvar, men om TPB skulle lägga ner skulle väl ingen kunna ladda upp olagligt material iaf. till TPB?

Kortfattat; Inget google = Alla sidor med olagliga filer ligger kvar
Inget TPB = Filerna med olagligt material kan ej spridas längre då TPB inte finns där för att samordna torrenterna.

Eller har jag missat nåt? Jag vet att det olagliga materialet inte ligger på TPBs servrar, men visst är det fler än jag som ser en stor skillnad mellan TPB och t.ex Google?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Hmm.. Jag jobbar gratis jätteofta faktiskt! Så är det att utföra ett jobb ingen vill betala för. Vill man ha pengar får man ta fram en produkt folk är villiga att betala för, inte bara säga "jag har jobbat ge mig pengar". Ingen vill jobba gratis, men skapare behöver inte speciella regler som säkerställer deras inkomst..

Problemet här är att folk vill ha produkt men inte vill betala för den. Industrin säger inte "Jag har jobbat ge mig pengar", de säger "Jag har jobbat, betala för det ni konsumerar". Enorm skillnad.
Därefter kan man diskutera taktik och medel som Industrin använder sig av hur mycket man vill, men i slutändan är det fildelaran som bryter mot lagen. Min ståndpunkt är - bryt mot lagen hur mycket du vill, men stå för dina handlingar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattoys
vad gör posten för att motverka att det skickas droger med posten?
borde de inte kunna bli dömda på samma vis då?

Nej! Argumentet är uttömt då allting handlar om uppsåt.
Posten har ingen "korrespondens" på sin hemsida där de öppet hånar upphovsrättsinnehavarna.

davyp3: Google indexerar och cache:ar många torrentsidor sammt torrenter i sig. Så visst kan google bli stämda. Detta händer dock inte pga 2 skäl:
1. Google avlägsnar material som strider mot lag vid klagomål
2. Google har en advokatarme som vida överträffar sveriges försvar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Om folk är villiga att ge dom pengar för något som dom tror på så är det ju upp till dom, det är ju knappast så att PB har tvingat dom.

ja menar inte bidrag utan reklamplatser

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn

Finns ingen egentlig mening med att ta bort något som sekunden senare kommer att komma tillbaks, för det kommer det var så säker. Jag anser att det är de som laddar upp och ner filer som är skyddade som är de som begår brott men de som verkligen borde fällas är de som gör det möjligt att överhuvudtaget går att lägga upp eller ladda ner filen, de som är insiders. Om ett spel kommer ut flera dagar innan release så inte tusan är det någon annan än de som har med spelet att göra som är anledningen till detta. Om det inte klarar av att stoppa detta, hur sjutton ska de då klara av att stoppa vidare spridning, skrattretande minst sagt.

om piratebay stängs kommer det säkerligen att komma en våg av nya kloner, men detta är ingen annledning till att dom inte ska fällas

sen hur ett spel kommer ut på piratebay innan det släpps är väll för att dom skickar ut spelen till butiker som sedan får ha det i lager i några dagar innan det släpps. Någon Vet när en butiks spelleveranser kommer, lyckas snatta ett spel och sedan är det på piratebay, för att vara crackat och klart för installation 4 timmar senare. Det är ganska svårt att kontrollera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn

PB har inte gjort något olagligt och det finns säkerligen många som använder sig av deras servers (utan att de är medvetna om det) då de hämtar hem fullt lagliga filer. Om det PB gör är olagligt så kan jag bara hålla med om att man isf skulle kunna fälla Posten, vägverket, biltillverkarna på exakt samma löjliga grunder. Anledningen till att bolagen väljer att stämma de som förser folk med tjänsten är att man är fullt medveten om att detta inte kommer gå och att kostnaden för det är betydligt mer än vad man någonsin kommer kunna betala. PB är knappast ensamma om att bli stämda på mångmiljonbelopp men de är däremot nog ganska ensamma att våga stå emot denna rika industri, kan faktiskt inte komma på någon annan som gjort det...

Enligt mig är den avgörande skilnaden mellan tex posten och the piratebay deras avsikter och deras åtgärder för att lösa problemet.
The piratebay är skapat för att sprida all form av digitalt material, och 97% av det är upphovsrättsskyddat.
om man kollar p deras hemsida så ser man ju ganska tydligt att sajten är annpassad för att sprida olagligt material.
http://thepiratebay.org/top
sen om du väljer att se dom som hjältar som står upp emot dom giriga mjukvaruföretagens onska är ditt val, men jag kan lova dig att du skulle helt vända på din åsikt om du jobbade som tex programmerare eller ljudtekniker eller något annat ondskefullt yrke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
ja menar inte bidrag utan reklamplatser

A)om piratebay stängs kommer det säkerligen att komma en våg av nya kloner, men detta är ingen annledning till att dom inte ska fällas

B)sen hur ett spel kommer ut på piratebay innan det släpps är väll för att dom skickar ut spelen till butiker som sedan får ha det i lager i några dagar innan det släpps. Någon Vet när en butiks spelleveranser kommer, lyckas snatta ett spel och sedan är det på piratebay, för att vara crackat och klart för installation 4 timmar senare. Det är ganska svårt att kontrollera.

C)Enligt mig är den avgörande skilnaden mellan tex posten och the piratebay deras avsikter och deras åtgärder för att lösa problemet.
D)The piratebay är skapat för att sprida all form av digitalt material, och 97% av det är upphovsrättsskyddat.
om man kollar p deras hemsida så ser man ju ganska tydligt att sajten är annpassad för att sprida olagligt material.
http://thepiratebay.org/top
sen om du väljer att se dom som hjältar som står upp emot dom giriga mjukvaruföretagens onska är ditt val, men jag kan lova dig att du skulle helt vända på din åsikt om du jobbade som tex programmerare eller ljudtekniker eller något annat ondskefullt yrke

A) Det finns redan idag fler tracker än pirat bay. Om dom blir fällda enl svensk lag så är det inte detsamma som att TPB försvinner. De har efter åklagarens tillslag öppnat på fler platser istället så det blir enbart svenska delen som utgår(tack och lov). Anledning är snarast att TPB inte har gjort något olagligt men PGA det tryck som finns så kan man mycket väl tänka sig att man tänjer lite på paragraferna alternativt blir det nya lagändringar längre fram. Ev en kinamodell med stäng internettrafik över gränserna.

B) Kan mycket väl vara spelindustrin som släpper ut spelen själva. Finns en sak gemensamt med de flesta och det är att de inte går att spela online med dom.

C) skillnaden består i huvudsak i att andelen som nyttjar TPB är sådana som laddar upp en stor del som här är upphovsrättsskyddat. Inte sagt att uppladdaren för den skull har gjort något olagligt. Har haft en fråga regeringens ombud i samband med lagändringen 2004/2005 om man får lyssna på lagliga piratkopior på sin PC men det vill man inte svara på. Man gör trots allt en kopia till till sin PC då. TPB har miljontals torrenter lagrade och det är inte så lätt när det är hobbyverksamhet att kolla av allt och ansvaret ligger egentligen hos uppladdaren(som kan vara laglig om den görs från rätt ställe) och nedlaaddaren som också kan vara laglig. (Därav är aven skadestånden mycket skumma då alla kopieringar kan vara helt lagliga)

D) Enligt uppgifter från förhöret i rättegången så KAN så stor del som 21% vara upphovsrättsskyddat. Inte samma som antalet nedladdningar eller innehållet i top100-listorna. Klagande har hänvisats till uppladddaren men av kärandesidan av rättegånsparterna har ingen av dom brytt sig om att försöka kontakta uppladdaren (likgiltighet). Sen kommer de lite mer hotfulla mejlen som lagts ut, inte så lätt att själv behöva göra något(slöa upphovsägare). Det finns några som har gjort det men inte många omtalade.

Jobbar som programmerare men ser inte att TPB har gjort något fel fördet. Tycker tt det är ett bra sätt att dela material på och att TPB främjar utveckling och kreativitet till skillnad mot filmindustrin.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
eftersom ingen annan klankar ner på dom åtalade får väll jag göra det.
Dom gömmer sig bakom modern teknik som varken dommaren eller eller advokaterna förstår. Dom gör inga som helst ansträngning att ta bort torrents till skyddat material, så det är ingen tvekan om vad deras avsikter är med sidan.
Dom har säkerligen känat stora pengar på reklam, Det är trotts allt en enorm sida över hela världen.

Innan ni börjar spamma mitt inlägg med hat så tänk efter först, anser ni verkligen att the pirate bay är helt oskyldiga eller har ni valt att tycka det för att rättfärdiga att ni själva laddar ner.

Ingen här inna vill jobba gratis, Och snälla kom inte med den där ursäkten att "dom onda bolagen tar alla pengarna" det är ett företag som måste få in pengar, och några direktörer kommer att få oförtjänt mycket pengar presis som i alla brancher.

Om det kan få er att hata mig mindre så tycker jag inte att bolagen är oskyldiga, dom har tagit svinpriser och beskyller all form av minskad försäljning på piratkopijering. men the piratebay är inte på något sätt oskyldiga. Problemet är båda parters fel.

Syftet med TPB är glasklart för alla egentligen, klart som fan att meningen med sidan är att sprida illegala kopior av diverse slag.
Problemet i det hela är åtalen.
Ska man kunna böta någon på en okristligt stor summa baserad på en teoretisk kalkyl?
Sedan så ser tekniken ut som den gör, så är det bara, TPB är inte mycket mer än en sökmotor egentligen så precis som det har påpekats flera gånger innan så borde även Google dömmas till grova böter enligt den logiken att enbart för att en sak går att hitta via den sökmotorn så bör ägaren av den kunna bötfällas.
Tekniken ser ut som den gör och rättssystemet ser ut som det gör och då bör man inte kunna bötfälla eller sätta folk i fängelse bara för att man ANSER att personen / personerna KAN TEORETISKT ha orsakat företaget i fråga stora förluster.

Det är ungefär som att dömma en person i Kalix för ett mord som begåtts i Malmö enbart för att personen i Kalix äger ett vapen och teoretiskt sätt kan ha åkt ner till Malmö och ha skjutit den personen.

Permalänk
Medlem

Kvalitet

Är det inte fantastiskt att man kan dela filer med en kines, en afrikan och med en amerikan på samma gång. Det är väl ett fint syfte. Det är ganska många som kan tjusas ab den tanken dock inte åklagaren. Sen om det finns vissa som bara tänker på pengar(roswall) och som inte lyfter ett finger om han inte får nog mycket. SKL har lite räkneproblem också kan få ca 4 att bli drygt 70, det är bara att räkna samma banner några gånger så blir det lite mer. SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL
De tio miljonerna som man fick till är inte så dumt, åklagaren har ju några miljoner per rättegång då antar jag. Sen vet ingen ens någon av kopiorna egetligen är olagliga mm. Google skulle man kanske kunna döma för intrång från alla som har en hemsida då de skannar av alla hemsidor i hela internet för att skapa sina länkar. De hade nog några flaggor på sina avskrifter men tror inte att dom kollade vilka länder det kunde vara.
Vi har fler problem med rosvall också. Hashtotaler, vad kan det vara ? Han har nog inte upptäck sitt personnr ännu, man kan inte byta 1 siffra i det och få samma checksiffra men det går utmärkt att byta 2 eller flytta om lite så får man samma checksiffra. De är precis samma med hashtotalerna. Vilka fantastiska bevis man har hasen lika = samma innehåll, han är fantastisk. (Personangrepp eller personeskrivning?)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki
A) Det finns redan idag fler tracker än pirat bay. Om dom blir fällda enl svensk lag så är det inte detsamma som att TPB försvinner. De har efter åklagarens tillslag öppnat på fler platser istället så det blir enbart svenska delen som utgår(tack och lov). Anledning är snarast att TPB inte har gjort något olagligt men PGA det tryck som finns så kan man mycket väl tänka sig att man tänjer lite på paragraferna alternativt blir det nya lagändringar längre fram. Ev en kinamodell med stäng internettrafik över gränserna.

om dom har gjort någonting olagligt håller på att beslutas. Men det råder ingen tvekan om att dom gjort moraliskt fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki

B) Kan mycket väl vara spelindustrin som släpper ut spelen själva. Finns en sak gemensamt med de flesta och det är att de inte går att spela online med dom.

hm, det finns en sak som stödjer din teori, att spelen blir crackade så pass snabbt. Dom som gjor det måste vara sjukt skickliga för att lyckas komma förbi deras hinder på så kort tid.
Men jag har ändå väldigt svår att se dom gjöra det, har alldrig sett några uppgifter på att något spelbolag skulle sälja bättre pga pirater.
Och varför skulle dom i så fall inte släppa sina spel i sp versions oskyddade på sin hemsida, skulle spridas bättre på det sättet, alla vet inte hur man crackar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki

C) skillnaden består i huvudsak i att andelen som nyttjar TPB är sådana som laddar upp en stor del som här är upphovsrättsskyddat. Inte sagt att uppladdaren för den skull har gjort något olagligt. Har haft en fråga regeringens ombud i samband med lagändringen 2004/2005 om man får lyssna på lagliga piratkopior på sin PC men det vill man inte svara på. Man gör trots allt en kopia till till sin PC då. TPB har miljontals torrenter lagrade och det är inte så lätt när det är hobbyverksamhet att kolla av allt och ansvaret ligger egentligen hos uppladdaren(som kan vara laglig om den görs från rätt ställe) och nedlaaddaren som också kan vara laglig. (Därav är aven skadestånden mycket skumma då alla kopieringar kan vara helt lagliga)

men man kan lätt radera vad man vet leder till skyddat material.
detta görs dock inte eftersom det skulle minska trafiken till sidan med säkert över hälften. Sen kör väll tpb med skyddade IP, hur skulle upphovsrättsmännen då kunna kontakta dom( är inte säker på detta)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki

D) Enligt uppgifter från förhöret i rättegången så KAN så stor del som 21% vara upphovsrättsskyddat. Inte samma som antalet nedladdningar eller innehållet i top100-listorna. Klagande har hänvisats till uppladddaren men av kärandesidan av rättegånsparterna har ingen av dom brytt sig om att försöka kontakta uppladdaren (likgiltighet). Sen kommer de lite mer hotfulla mejlen som lagts ut, inte så lätt att själv behöva göra något(slöa upphovsägare). Det finns några som har gjort det men inte många omtalade.

spelar väll ingen roll hur många torrents som är lagliga eller inte, det som spelar roll är väll hur många gånger dom har tankats ner??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki

Jobbar som programmerare men ser inte att TPB har gjort något fel fördet. Tycker tt det är ett bra sätt att dela material på och att TPB främjar utveckling och kreativitet till skillnad mot filmindustrin.

??
Har du inget emot att det du jobbar med varige dag, det du gick på universitet i många år för att lära dig att göra, utnyttjas av andra utan att du får någonting för det??

sen är filmindustrin ett fall för sig hatar alla kändisar som blir stenrika på att spela idioter. "rökning är dåligt för dig. den gör att du kommer att dö i förtid, och dör du så har du förlorat en mycket viktig del av livet".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
om dom har gjort någonting olagligt håller på att beslutas. Men det råder ingen tvekan om att dom gjort moraliskt fel

Det viktiga är att vi fått en mindre värld med möjlighet att kommunicera med övriga världen. Moralen står uppladdaren för. Med den mängd som kommer in nytt TPB så krävs det ett ganska stort företag för att göra censur på allt material. Sista timmn har det kommit in nära 100 nya torrentfiler. Om varje fil är 1,5 timmar lång så går det åt 150 personer för att bara se materailet + nedladdningstider mm. Sen krävs det 3 lag för att kunna hålla på dygnet runt samt några till för att klara helger o så. Kanske 600 personer skulle klara jobbet + lite chefer o så. Det är kanske något för dig att jobba med ideellt.

Citat:

[i]
hm, det finns en sak som stödjer din teori, att spelen blir crackade så pass snabbt. Dom som gjor det måste vara sjukt skickliga för att lyckas komma förbi deras hinder på så kort tid.
Men jag har ändå väldigt svår att se dom gjöra det, har alldrig sett några uppgifter på att något spelbolag skulle sälja bättre pga pirater.
Och varför skulle dom i så fall inte släppa sina spel i sp versions oskyddade på sin hemsida, skulle spridas bättre på det sättet, alla vet inte hur man crackar. [/B]

Det blir mycket mer spännande att ladda hem via fildelning. Om spelet tilltalar och man vill spela online så får de sälja ändå + chansen att kunna klämma åt någon ibland för att höja spänningen lite mer. Tror för den skull inte att alt kommer till så här men en del skulle jag tro släpps den här vägen.

Citat:

[i]
men man kan lätt radera vad man vet leder till skyddat material.
detta görs dock inte eftersom det skulle minska trafiken till sidan med säkert över hälften. Sen kör väll tpb med skyddade IP, hur skulle upphovsrättsmännen då kunna kontakta dom( är inte säker på detta)[/B]

Se ovan +vadå skyddade IP, det ska gå att komma i kontakt med den som laddat upp materialet via mail. Sen om man får svar och om mottagaren förstår är mindre säkert. Kan vara bra att kunna några olika språk, mandarin är världens mest talade språk så det kan var något att börja med. (Talas av nästan 900 milj men förstås av lite fler)

Citat:

[i]
spelar väll ingen roll hur många torrents som är lagliga eller inte, det som spelar roll är väll hur många gånger dom har tankats ner??[/B]

Det går att göra laglig fildelning också av sk skyddade verk bara man bor på rätt plats.

Permalänk
Medlem

http://blog.wired.com/27bstroke6/2009/03/hollywood-funde.html

Yay, de åker nog dit hur som, terrorister kan vi ju inte ha i detta land! Undan med grundlagen säger jag!

Detta är den förra sloganen, från 1950-talet, då hade terroristerna hattar å långrock:

http://www.flickr.com/photos/untergeek/16003882/

*Nä, jag är INTE bitter*

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki
Det viktiga är att vi fått en mindre värld med möjlighet att kommunicera med övriga världen. Moralen står uppladdaren för. Med den mängd som kommer in nytt TPB så krävs det ett ganska stort företag för att göra censur på allt material. Sista timmn har det kommit in nära 100 nya torrentfiler. Om varje fil är 1,5 timmar lång så går det åt 150 personer för att bara se materailet + nedladdningstider mm. Sen krävs det 3 lag för att kunna hålla på dygnet runt samt några till för att klara helger o så. Kanske 600 personer skulle klara jobbet + lite chefer o så. Det är kanske något för dig att jobba med ideellt.

vi vet båda 2 vad dom vill med sin sida, ingen mening att tjafsa om det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki

Moralen står uppladdaren för

varför kan inte alla pirater bara sluta rättfärdiga sig själva. Står man inte ut mad att man själv inte är ett äbnglabarn eller??
en nerladare är ingen hjälte i en robinhoodsaga.

som att säga att alla feta personer är offer för godisindustrin, det håller inte. Finns något som heter eget ansvar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki

Det går att göra laglig fildelning också av sk skyddade verk bara man bor på rätt plats.

men det är fortfarande olagligt att ladda ner sånt mateerial här.

tycker du glömde den delen i mitt inlägg som jag mest såg fram emot att få svar på

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

??
Har du inget emot att det du jobbar med varige dag, det du gick på universitet i många år för att lära dig att göra, utnyttjas av andra utan att du får någonting för det??

Permalänk
Medlem

De multinationella bolagen har kunnat agera med massiv lobbying (pengar som vi betalt till artister och upphovsmän som de tagit) De har skickat vidriga utprssningsbrev till människor i länder där politiker är lättköpta.
Jag vill att upphovsmannen och artisten mfl skall få betalt. Jag vill tom att direktören skall ha en schysst lön. Det jag ogillar är det agerande som nu visas. Den girighet som kapar åt sig på bekostnad av utvecklingen kommer till sist att få dessa organisationer att hugga rejält i sten. Hoppas att detta var det tillfället.
Ang TPB så kan man ju inte sätta dit den som står närmast bara för att det "är svårt" att få tag i de som laddar upp/ned skyddat material.
Jag kommer framöver bara att konsumera Det jag kan ladda ner själv direkt från artisten och betala honom direkt. No more from me.

Permalänk
Medlem

Det är mkt enkelt!

Bojkotta skiten och gör fanskapen arbetslösa, köp inte en enda pryl eller dvd, cd skiva, och ge fan i att titta på tv och lev livet istället.

Kvitta allt utom mobilabonnemang eller landlina / telefon, så att anhöriga mm kan få tag på er.

Skulle ni klara detta, eller är ni fega, om så är fallet då har ni sålt smöret och tappat pengarna, och låt bli att gnälla över prishöjningar eller eventuella ändringar.

jag har kört min bojkott i över 3 mån nu funkar klockrent, köper inga dvder, cd skivor mer än deejaypromo som jag anser mig behöva för att sköta mitt jobb som deejay, ser inte på tv (har ingen) mm mm

Visa signatur

Mac!

Permalänk

ThePirateBay kommer ej läggas ner. Det kommer att finnas kvar länge till.