Fujitsu Siemens Amilo Graphicbooster

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Eh, varför finns bara 3200 med i testet? :S

Det intressanta är ju att se hur den presterar mot en stationär dator. Att den är bättre än det inbyggda bärbara fattar ju vem som helst.

För att de testade datorn XGP:n följde med - som hade ett HD3200 som intern grafikprocessor.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas T
I den senaste drivrutinen som tillhandahölls nu i januari fungerar det alldeles utmärkt att använda GraphicBooster-enheten för accelerering på den interna skärmen. Detta har givetvis testats

Strålande! Tack för svaret.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Utmärkt. Såg denna produkt för några månader sen och insåg att det var faktiskt en bra idé. Undrade dock om det skulle fungera. Underbart att se ett test. Tror och hopas att detta kan bli en hit. Tror dock marknadsföring och rävspel mellan företag mer kommer avgöra om detta kommer floppa eller inte.

En bärbar ska vara just bärbar. Därför gillar jag netbooks. På språng så spelar man ju aldrig. Perfekt att man kan ta med sig en liten box och en nätadapter om man vill ha bra spelprestanda på resan och att man kan ha den som en dockstation hemma.

Misstänker att det inte är datorns "vanliga" nätadapter man använder och att man kan ladda datorn genom grafikkortet och på så vis bara behöver en nätadapter med sig på resan? Det vore annars smidigt.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Eh, varför finns bara 3200 med i testet? :S

Det intressanta är ju att se hur den presterar mot en stationär dator. Att den är bättre än det inbyggda bärbara fattar ju vem som helst.

Väldigt svårt att stoppa i det externa grafikkortet i datorn. Testet ska ju visa vad en booster gör jämfört med integrerat. Fast att ha en jämnbördig referensdator hade inte varit fel. Lite svårt att gräva fram dock.

Permalänk
Medlem

Men hur långt har de andra 2 företagen kommit som visat sina varianter under 2 höst mässor 2 år i rad?

Deras lösning var bättre för deras var i princip externa PCI-E platser som på bilderna och i texten hade det (näst) bästa grafikkortet som fanns just när mässan gick.

Det enda jag inte förstod var hur man skulle koppla in den till en bärbar när jag försökte identifiera kontakterna på lådan.

Permalänk

Ide'n med en höghastighetsbuss från den bärbara är något som jag efterlyst länge. Bra att någon äntligen fått tummen ur och presenterat något som verkligen fungerar. Men jag skulle helt klart föredragit en liten burk vid sidan om där man stoppar i ett vanligt grafikkort, så att man har fritt val (jo, jag förstår att man hellre låser in mot de egna korten, men drömma kan man ju). Eller varför inte en dockningsstation med en plats för ett vanligt grafikkort, som någon annan nämnde.
Poängen är ju att man då har både mobiliteten att ta med datorn när man jobbar t.ex. och sedan kan sätta sig och lira på samma burk när man kommer hem. (min sambo skulle om inte annat vara glad att bli av med en av burkarna där hemma )

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Väldigt svårt att stoppa i det externa grafikkortet i datorn. Testet ska ju visa vad en booster gör jämfört med integrerat. Fast att ha en jämnbördig referensdator hade inte varit fel. Lite svårt att gräva fram dock.

Ja, det förstår ju jag med. Det intressanta vore att se hur pass bra en bärbar med externt grafikkort står sig mot en stationär dator av samma kaliber.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Den får cirka 8000 poäng i 3dmark06 enligt netonnet

Permalänk
Medlem

funkar den till macbooks?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
funkar den till macbooks?

Nä då Apple inte kör med AMD som plattform.

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Medlem

Tror vi får vänta på USB 3.0 innan vi får se riktig grafikprestanda från externa grafikenheter, då den ska kunna ge bandbredd på tre gånger mer än USB 2.0 om jag inte minns helt fel för tillfället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoneZ87
Tror vi får vänta på USB 3.0 innan vi får se riktig grafikprestanda från externa grafikenheter, då den ska kunna ge bandbredd på tre gånger mer än USB 2.0 om jag inte minns helt fel för tillfället

Det räcker inte speciellt långt. USB kommer inte funka för externt grafikkort annat än till väldigt begränsad prestanda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
funkar den till macbooks?

Finns ingen XGP på Macbooks.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Främsta fördelen verkar ju vara att man lätt kan byta till ett bättre. Till och med lättare än på en stationär även om det inte direkt är komplicerat.
Jag fruktar dock att liksom allt annat extern kommer det kosta mer än internt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

IEEE 1394b (Firewire 800). Denna standard introducerades av Apple år 2003 och stödjer hastigheten S800 (786.432 Mbp/s), via en ny elektrisk kodning, kallad beta mode. Den är bakåtkompatibel med tidigare versioner, men använder en ny kontakt och nya kablar. Partvinnad kategori 5-kabel kan användas, med en maximal kabellängd på 100 meter (för hastigheten S100). Tvåspråkiga kablar kan användas för att ansluta äldre utrustning till de nya kontakterna. Standarden stödjer också optisk kommunikation. Specifikationen stödjer formellt hastigheter upp till 3200 Mbp/s

Vore det inte lättare att ansluta via en Fiber på en Firewire 800? En ny standard som alla tillverkare ska anpassa sig efter är bara jobbigare och inte framförallt inte bakåtkompatibelt.

eller varför inte

Citat:

S3200. I december 2007 tillkännagav 1394 Trade Association att produkter med hastigheten 3200 Mbp/s snart skulle börja lanseras. Mindre tillägg gjordes i standarden för att åstadkomma denna fart. Nip-pins kontakten skall användas som standard, och tekniken är bakåtkompatibel.

Fujitsu skjuter skarpt, men jag tror att de skjuter över.

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk

asbra ju =D någon som tänker ordentligt go ati

Permalänk
Medlem

det här må jag säga är en otroligt trevlig nyhet.
kul att ATI var först med detta.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Avstängd

Funkar denna dosan till vilken bärbar som helst? Och vad kostar den lös?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Eureka
IEEE 1394b (Firewire 800). Denna standard introducerades av Apple år 2003 och stödjer hastigheten S800 (786.432 Mbp/s), via en ny elektrisk kodning, kallad beta mode. Den är bakåtkompatibel med tidigare versioner, men använder en ny kontakt och nya kablar. Partvinnad kategori 5-kabel kan användas, med en maximal kabellängd på 100 meter (för hastigheten S100). Tvåspråkiga kablar kan användas för att ansluta äldre utrustning till de nya kontakterna. Standarden stödjer också optisk kommunikation. Specifikationen stödjer formellt hastigheter upp till 3200 Mbp/s

Vore det inte lättare att ansluta via en Fiber på en Firewire 800? En ny standard som alla tillverkare ska anpassa sig efter är bara jobbigare och inte framförallt inte bakåtkompatibelt.

eller varför inte

citat:S3200. I december 2007 tillkännagav 1394 Trade Association att produkter med hastigheten 3200 Mbp/s snart skulle börja lanseras. Mindre tillägg gjordes i standarden för att åstadkomma denna fart. Nip-pins kontakten skall användas som standard, och tekniken är bakåtkompatibel.

Fujitsu skjuter skarpt, men jag tror att de skjuter över.

IEEE 1394b stödjer formellt 3200 Mbit/s, och det motsvarar 400 Mb/s
ATI XGP har en bandbredd på 4 Gb/s (4000 Mb/s), vilket motsvarar 32 Gbit/s (32000 Mbit/s).
Jag tror inte där finns någon FireWire-standard idag, som har tilläckligt hög bandbredd för att användas till ett externt grafikkort. Någon annan som vet?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
funkar den till macbooks?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Funkar denna dosan till vilken bärbar som helst? Och vad kostar den lös?

Inte för att vara taskig men läs artikeln innan ni uttalar er.

Den bygger på en "egenutvecklad" port av Fujitsu-Siemens därför behöver man ha den porten på datorn för att kunna använda det externa grafikkortet.

Dessa kommer bara finnas på Fujitsu-Siemens datorer även fast själva teknologin nog kommer återfinnas på flera bärbara.

Som det ser ut idag kommer Fujitsu-Siemens externa grafikkort bara fungera till Fujitsu-Siemens bärbara datorer (som har XGP kontakt) tyvärr.

Det besvarar också om man kan köpa den löst, det kommer säkerligen att komma senare men just nu finns det bara en modell av det externa grafikkort (3870) och ca. 1 dator mig veterligen (Fujitsu-Siemens Sa 3650) och de bundlas tillsammans för ca. 11 000kr.

Edit:

På Komplett.se har de nu ett erbjudande med 7 995kr för Sa 3650. Så ca. 3 000kr för boostern om du vill se det så.

Tror nog att du inte kan köpa den löst bara då det inte finns någon marknad för den löst pga. ovan.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas T
I den senaste drivrutinen som tillhandahölls nu i januari fungerar det alldeles utmärkt att använda GraphicBooster-enheten för accelerering på den interna skärmen. Detta har givetvis testats

Hej igen!

Skulle helst velat kontakta recensenten men stod ingen email till honom om jag inte tar fel, är det fornamn.efternamn@sweclockers.com annars?

Ursäkta att jag är tjatig men på flera sidor så har de menat på att själva tekniken är "envägs" dvs. att du kan accelerera en extern display men för att accelerera den interna måste du loopa "graphic boostern" med en kabel för att få en "sluten krets" eller så allting "goes full circle" ja du förstår.

Dessutom har ägare av datorn inte lyckats att enbart med boostern och datorn accelerera den interna laptopskärmen så jag vill bara få full klarhet i detta:

Det är alltså möjligt att utan extern skärm inkopplad, med endast datorn (Sa 3650) samt graphic boostern att använda boostern för att accelerera den interna displayen? Detta utan att ha något som helst annat inkopplat, vare sig till datorn eller boostern?

Dock har alltså inte detta varit möjligt före Catalyst 9.1 utan kräver manuell installation av dessa drivrutiner, något som er recensent gjorde?

Det som gör mig aningen "orolig" är att artikeln inte nämnet något alls om detta med att det inte varit möjligt och först blivit möjligt med 9.1 och att man måste göra det.

Dessutom är artikeln (tror jag inte riktigt björnkoll på datum) gjord före Catalyst 9.1 släpptes om ni inte kört med beta drivrutiner etc. så hur kan ni då använt dessa?

Bilden i recensionen även om det står "Configure to accelerate existing displays" så visar den ju på "via" datorn till en extern skärm, annars borde väl illustrationen visat från boostern "direkt" till datorn som slutmål?

Var du i kontakt med recensenten när du kommenterade mitt förra inlägg om att det givetvis var testat eller antog du det då du liksom mig uppfattade artikeln så?

Anledningen till att jag vill ha 110% säkert är att jag och en polare är intresserad av denna datorn, sedan menar Fujitsu-Siemens EGNA support att detta inte går. Dessutom flera andra på forum har de påpekat att det uppenbarligen ska finnas en teknisk begränsning ("envägskommunikation" "sluten krets") som omöjliggör detta.

Oerhört tacksam för svar - TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Det går inte... Riktig aftonbladet kvalitet på denna artikel.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Hej igen!

Skulle helst velat kontakta recensenten men stod ingen email till honom om jag inte tar fel, är det fornamn.efternamn@sweclockers.com annars?

Ursäkta att jag är tjatig men på flera sidor så har de menat på att själva tekniken är "envägs" dvs. att du kan accelerera en extern display men för att accelerera den interna måste du loopa "graphic boostern" med en kabel för att få en "sluten krets" eller så allting "goes full circle" ja du förstår.

Dessutom har ägare av datorn inte lyckats att enbart med boostern och datorn accelerera den interna laptopskärmen så jag vill bara få full klarhet i detta:

Det är alltså möjligt att utan extern skärm inkopplad, med endast datorn (Sa 3650) samt graphic boostern att använda boostern för att accelerera den interna displayen? Detta utan att ha något som helst annat inkopplat, vare sig till datorn eller boostern?

Dock har alltså inte detta varit möjligt före Catalyst 9.1 utan kräver manuell installation av dessa drivrutiner, något som er recensent gjorde?

Det som gör mig aningen "orolig" är att artikeln inte nämnet något alls om detta med att det inte varit möjligt och först blivit möjligt med 9.1 och att man måste göra det.

Dessutom är artikeln (tror jag inte riktigt björnkoll på datum) gjord före Catalyst 9.1 släpptes om ni inte kört med beta drivrutiner etc. så hur kan ni då använt dessa?

Bilden i recensionen även om det står "Configure to accelerate existing displays" så visar den ju på "via" datorn till en extern skärm, annars borde väl illustrationen visat från boostern "direkt" till datorn som slutmål?

Var du i kontakt med recensenten när du kommenterade mitt förra inlägg om att det givetvis var testat eller antog du det då du liksom mig uppfattade artikeln så?

Anledningen till att jag vill ha 110% säkert är att jag och en polare är intresserad av denna datorn, sedan menar Fujitsu-Siemens EGNA support att detta inte går. Dessutom flera andra på forum har de påpekat att det uppenbarligen ska finnas en teknisk begränsning ("envägskommunikation" "sluten krets") som omöjliggör detta.

Oerhört tacksam för svar - TheSwede86

Hej!

Den drivrutin AMD skickade ut var WHQL-certifierad med versionnummer 8.57 och datumstämpeln 2008-12-09. Nyheten i just denna version var stöd för "Cross Display", vilket innebär att laptopens egna skärm kan användas tillsammans med XGP-enheten. Detta testades i flertalet spel utan några som helst problem.

Fujitsu Siemens har lustigt nog inte lagt upp den nya versionen på sin hemsida.

Hälsningar,
Jonas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas T
Hej!

Den drivrutin AMD skickade ut var WHQL-certifierad med versionnummer 8.57 och datumstämpeln 2008-12-09. Nyheten i just denna version var stöd för "Cross Display", vilket innebär att laptopens egna skärm kan användas tillsammans med XGP-enheten. Detta testades i flertalet spel utan några som helst problem.

Fujitsu Siemens har lustigt nog inte lagt upp den nya versionen på sin hemsida.

Hälsningar,
Jonas

Oerhört tack för ditt svar!

Nu är jag totalt övertygad, undrar bara om du kan slänga upp den drivrutinen (i alla dess format ex. Vista 32-bit, XP 32-bit, XP 64-bit osv.) som ni fick den i på en sida med gratis utrymme eller liknande typ MegaUpload?

Tacksam för svar - TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas T
Håll tillgodo!

Så j*vla bra :D:D:D:D:D

Tack så himla mycket!

Schyst att du la upp den.

Mvh - TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas T
Hej!

Den drivrutin AMD skickade ut var WHQL-certifierad med versionnummer 8.57 och datumstämpeln 2008-12-09. Nyheten i just denna version var stöd för "Cross Display", vilket innebär att laptopens egna skärm kan användas tillsammans med XGP-enheten. Detta testades i flertalet spel utan några som helst problem.

Fujitsu Siemens har lustigt nog inte lagt upp den nya versionen på sin hemsida.

Hälsningar,
Jonas

hej, jag testade att ladda ner drivrutinen men jag hittar fortfarande ingen cross display meny. vad gör jag för fel? kan ni ge mig en steg för steg guide? är inte så bra på datorer

Visa signatur

Ryzen 3600X, Corsair Vengeance LPX 16 GB 3600mhz, RTX 3080, Corsair RM750X V2, MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk

beta

Det finns en beta som skall klara att boosta den lilla interna skärmen. Jag har för mig att den ligger bland annat uppe på en fan club på facebook för Sa3650

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX