Global Foundries slår upp portarna

Permalänk
Melding Plague

Global Foundries slår upp portarna

Företaget tidigare känt som ”The Foundry Company” kommer att tillverka AMD:s processorer – och även andra kretsar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt känar AMD på Globalfundries? Får de en del av kakan som andra företag betalar till "GF" för att göra deras kretsar, eller vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
På vilket sätt känar AMD på Globalfundries? Får de en del av kakan som andra företag betalar till "GF" för att göra deras kretsar, eller vad?

Det amd tjänar är väl bland annat att dem överlever ekonomikrisen.
Om det är ett huvudbolag bakom både amd och gf så tjänar nog i slutändan båda på det om dem får igång sin verksamhet!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

AMDs avtal är av "bättre modell" pga licenser. För att företaget fortfarande ska ha tillgång till AMDs licenser (x86) måste AMD står för mer än 50% av rösträtten i det nya företaget. Detta fick AMD till i sitt avtal trotts att man i själva verket bara äger 45% (om jag inte minns fel).

Bara det att man äger 45% i sig ger ju bra skjut i kassan, jag menar de äger (i stort sett) strax under halva företaget men har majoritet vid röstning...

Permalänk
Avstängd

Detta kanske leder till bättre konkurrens, så att vi snabbare får 32nm, och sedan 22nm.

Hoppas att det blir billigare att tillverka kretsar också. Tråkigt att man måste säkert måste beställa 100000+ kretsar och betala enorma summa pengar för att få kretsar tillverkade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Detta kanske leder till bättre konkurrens, så att vi snabbare får 32nm, och sedan 22nm.

Hoppas att det blir billigare att tillverka kretsar också. Tråkigt att man måste säkert måste beställa 100000+ kretsar och betala enorma summa pengar för att få kretsar tillverkade.

Du kan nog säkert beställa en krets, men får nog betala en enorm summa för den

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är så grymmt insatt men nu kan ju faktiskt mobiltilverkare få lite fler möjligheter att komma ner i kretsstorlek på sina saker. då ett pico itx är lika stor som en mobil i dagens läge så borde de kunna krympa/förbättra sina segmobiler ännu mer.

reserverar mig för totalt fail i denna tanken ^^

Permalänk
Medlem

känns som om det här var AMD's enda utväg på något sätt. Förlusterna man har gått igenom måste vara enorma vid det här laget. AMD lyckades aldrig bli någon jätte tillverkare som Intel med egna fabriker utan har produkter i en mindre skala istället och låter andra företag tillverka dem precis som Grafikkorts utvecklarna.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
känns som om det här var AMD's enda utväg på något sätt. Förlusterna man har gått igenom måste vara enorma vid det här laget. AMD lyckades aldrig bli någon jätte tillverkare som Intel med egna fabriker utan har produkter i en mindre skala istället och låter andra företag tillverka dem precis som Grafikkorts utvecklarna.

Det här lär vara bra för AMD. AMDs största problem den senaste tiden har ju varit att man betalade för mycket för ATI än man hade råd med för tillfället. Utan det gigantiska lån som köpet innebar hade AMD säkerligen gått med vinst, kanske inte slutet av förra året men annars. Dock lär investeringen betala tillbaka sig på lång sikt.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacecow
...mobiltilverkare...

har aldrig sett en mobiltillverkare prata om tillverkningsteknik, skulle vara kul att veta hur stora kretsar dom kör på, tycker att mobiler inte blivit särskillt mycket snabbare eller batterisnåla eller mindre för den delen (nog för att det skulle vara jobbigt med mindre) men tycker att någon skillnad borde man se förutom fler megapixlar på kameran ;P

Fram med en 45nm mobil som är snabb och har grym batteritid och känsla och en vettig 3.2 mpix kamera med belysning då är jag nöjd !

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
har aldrig sett en mobiltillverkare prata om tillverkningsteknik, skulle vara kul att veta hur stora kretsar dom kör på, tycker att mobiler inte blivit särskillt mycket snabbare eller batterisnåla eller mindre för den delen (nog för att det skulle vara jobbigt med mindre) men tycker att någon skillnad borde man se förutom fler megapixlar på kameran ;P

Fram med en 45nm mobil som är snabb och har grym batteritid och känsla och en vettig 3.2 mpix kamera med belysning då är jag nöjd !

En mobil utan laddningstider för menyn vore ju toppen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
AMDs avtal är av "bättre modell" pga licenser. För att företaget fortfarande ska ha tillgång till AMDs licenser (x86) måste AMD står för mer än 50% av rösträtten i det nya företaget. Detta fick AMD till i sitt avtal trotts att man i själva verket bara äger 45% (om jag inte minns fel).

Bara det att man äger 45% i sig ger ju bra skjut i kassan, jag menar de äger (i stort sett) strax under halva företaget men har majoritet vid röstning...

AMD äger 34,2% av aktierna i Globalfoundries, och ATIC äger resterande 65,8%. Däremot har AMD trots det lägre aktieinnehavet lika stor rösträtt som ATIC, dvs. 50/50.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
har aldrig sett en mobiltillverkare prata om tillverkningsteknik, skulle vara kul att veta hur stora kretsar dom kör på, tycker att mobiler inte blivit särskillt mycket snabbare eller batterisnåla eller mindre för den delen (nog för att det skulle vara jobbigt med mindre) men tycker att någon skillnad borde man se förutom fler megapixlar på kameran ;P

Fram med en 45nm mobil som är snabb och har grym batteritid och känsla och en vettig 3.2 mpix kamera med belysning då är jag nöjd !

erikson med atom, ge mig

Permalänk

Bilden i artikeln påminner lite om Mirrors Edge faktiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Du kan nog säkert beställa en krets, men får nog betala en enorm summa för den

Om man inte behöver den senaste tillverkningstekniken kan man ju beställa prototypkretsar från AMS via deras MPW program. Inte billigt men inte astronomiskt dyrt heller.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
En mobil utan laddningstider för menyn vore ju toppen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
erikson med atom, ge mig

eller bara en som är bättre och snabbare än k750/w800 som är den ericsson jag tycker är förvånande lite sämre än dagens modeller..
menyerna gick snabbare, kameran var inte så mycket sämre än dagens om man ställer ner dom i 2mpix och batteritiden + annat var lika bra.. så mycket för 4 års utveckling nästa mobil för mig blir nytt märke :/

14 timmar taltid som på T610 är någonting jag vill se i en lika smidig mobil idag..!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tror detta kan bli bra. Förutsatt att de har kvar det nära samarbetet som krävs för bra produktion. Men det tror jag nog de har.

Permalänk
Medlem

Bra nu kan AMD fokusera på utveckling och Global Foundry på tillverkning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
erikson med atom, ge mig

Ja.. batteriet skulle hålla i 2 minuter.. perfekt.

Dessutom är mobilplattformar mycket mer komplexa än PC-plattformar är. Så det är äpplen o päron.

OnT: Amd tjänar på detta för att de kan fokusera på utveckling av kretsar och att Global Foundry nu även kan ta in beställningar från andra än AMD. Så det är WIN för GF och WIN för AMD.

Visa signatur