OCZ visar upp SSD på PCI Express

Permalänk
Melding Plague

OCZ visar upp SSD på PCI Express

Minnestillverkaren OCZ demonstrerar en solid state-enhet som klarar av imponerande hastigheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu när lagringutrymmet på SSD gått upp så är de bara priset som är ett hinder att göra sig av med den gamla makansika hårdisken. Kan inte dröja allt för länge innan vi börjar se humana priser på dessa.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

Ge oss SATA III istället så man slipper offra PCI-E platser.

Permalänk
Medlem

Undrar just hur utrymme och pris hade påverkats ifall de börjat tillverka enheterna i 3,5". Verkar ju bara finnas i storlek för bärbara datorer när man kollar butiker.

Permalänk
Medlem

SSD-Tekniken är fortfarande i sin linda, priserna ska också ner ytterligare. Närmsta 2 åren kommer ha de största framstegen. Vad kommer? Intern raid?

Skönt att 40 gradiga surriga vibrerande hårddiskar är historia snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
Undrar just hur utrymme och pris hade påverkats ifall de börjat tillverka enheterna i 3,5". Verkar ju bara finnas i storlek för bärbara datorer när man kollar butiker.

Går utmärkt att använda 2,5'' SATA i stationära datorer också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
Undrar just hur utrymme och pris hade påverkats ifall de börjat tillverka enheterna i 3,5". Verkar ju bara finnas i storlek för bärbara datorer när man kollar butiker.

Som Mando84 skriver så går det utmärkt att använda 2,5" i stationära datorer om man skaffar en adapter. Vidare så är anledningen en prisfråga, att fylla ut en 3,5" skulle kräva fler chip och därmed en kraftig ökad kostnad. Hemligheten ligger snarare i att få plats med allt mer på varje minneschip istället.
Vidare så är det en väldigt bra utveckling och förhoppningsvis så kommer detta att medföra att 3,5" påsikt försvinner. Detta medför två fördelar, dels att man tillverkar fler utav samma produkt och därmed får lägre priser och dels så kan man tillverka mindre stationära datorer alternativt få plats med fler hårddiskar på samma utrymme.

Angående den aktuella produkten så skulle en sådan inte sitta helt fel Det är bara priset återigen...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Som Mando84 skriver så går det utmärkt att använda 2,5" i stationära datorer om man skaffar en adapter.

SATA behöver inte ens en adapter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Ge oss SATA III istället så man slipper offra PCI-E platser.

Inte ens SATA 6 Gbit/s klarar hastigheter som 650 MB/s till 700+ MB/s ;/ Känns som det är rätt avlägset för mig att spendera 1500 USD på en hårddisk iaf

Permalänk

vad är egentligen meningen med så otroligt snabba hårddiskar när vi ändå använder RAM-minnet under diverse processorer som t.ex. spel? lixom, det är ju inte direkt dyrt idag att ha 8gb ram-minne som klarar av det mesta i tillfällig informationsväg ^^

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact
SSD-Tekniken är fortfarande i sin linda, priserna ska också ner ytterligare. Närmsta 2 åren kommer ha de största framstegen. Vad kommer? Intern raid?

Skönt att 40 gradiga surriga vibrerande hårddiskar är historia snart.

Båda dina önskemål är redan uppfyllda. Artikel gäller just en SSD med intern RAID, och det finns andra.
Min VelociRaptor är visserligen surrig och vibrerande men inte så jag kan urskilja det med mina sinnen vid normalt användande. Den är inte heller ens ljummen när jag sätter fingret på dem (2st).

Jag tycker inte heller tekniken är tillräckligt mogen för den stora massan än, men väntar otåligt. Personligen störs jag inte av att använda PCI-bussen, då man kan använda hårddiskplatserna för vattenkylningen

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Meh. Det handlar fortfarande om dyrt och knappt ngn plats. Visst det kanske duger med 64GB för en system disk men det är allt.

På sin höjd kan det bli mer populärt i laptopar (när prisset går till en fjärdedel eller så) för att spara bateri. För huvudlagring får man nog gå tillbaka några år för att vara nöjd med 64GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
SATA behöver inte ens en adapter.

jag menade inte SATA kontakten utan jag menade det faktum att 2,5" är mindre än 3,5". Hur ska du kunna skruva fast den rent fysiskt?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
jag menade inte SATA kontakten utan jag menade det faktum att 2,5" är mindre än 3,5". Hur ska du kunna skruva fast den rent fysiskt?

Det räcker med att skruva fast bara ena sidan av disken i datorlådan. Disken gör inga rörelser så man behöver inte fästa den lika noggrant som en vanlig hårddisk.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Kollar man länken i artikeln så verkar lagringsutrymmet vara 1 TB på denna. Blir ju relativt lågt pris per GB i så fall (jämfört med andra SSD-diskar) om den kostar 1500 dollar för 1 TB.

Om de släpper en på 100 GB för 150 dollar så är det ju ett givet köp menar jag.

Permalänk

SSD är väl kanske inte supersnabbt men nog så skön läshastighet kan jag säga!

HDTach mäter 142 MB/s på Patrioten och min Raptor kvalar in på 98 MB/s i läs,
Skriv däremot varierar väldigt allt ifrån 68 MB/s (stora filer, typ 5 mb och upp) ner till 49 MB/s vid småfiler (mindre än 5 mb)

Raptorn däremot håller en ganska stabil skrivhastighet men maxar dock bara runt 65 MB/s vid optimala förhållanden (stora filer)

Så detta blir väldigt relativt, ladda Vista 64 går c:a 1.7 - 2 sek snabbare enligt mitt stoppur, medans ladda en instans i Wow går över 3 sek snabbare jämnfört med den Raptorn (ADFD) jag kör.

Fysiskt är det inte så krångligt, jag köpte helt enkelt konverters (på svenska: bockade järnstycken) som man skruvade på disken innan montering och sedan passade den i en vanlig 3.5" plats. Smidigt!

32 GB (i sign) betalade jag 1090:- inkl moms för och det räcker iofs inte mer än till OS och ett spel men har man en raptor parallellt så blir det inga somhelst problem.
Nu är dock inte Patriot den bästa lösningen, OCZ's Apex (har jag för mig att den heter) har en intern RAID lösning och detta ger något bättre läs/skriv tider i vissa tester men ingenting jag vill betala mer för, såpass mycket var det inte så det anses värt det.

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Ge oss SATA III istället så man slipper offra PCI-E platser.

Kom att tänka på den externa pci-e lösningen som amd använder till sitt nya system med externt grafikkort (som det skrevs en artikel om här på swec för inte så länge sedan).

Skrota SATA och köra alla hårddiskar på pci-e med sladd? Låter bra tycker jag.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dpom86
Kom att tänka på den externa pci-e lösningen som amd använder till sitt nya system med externt grafikkort (som det skrevs en artikel om här på swec för inte så länge sedan).

Skrota SATA och köra alla hårddiskar på pci-e med sladd? Låter bra tycker jag.

Extra spännande då tex i5 har pci-e kontrollern integrerad i processorn, borde kunna bli riktigt låga latenser...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Det räcker med att skruva fast bara ena sidan av disken i datorlådan. Disken gör inga rörelser så man behöver inte fästa den lika noggrant som en vanlig hårddisk.

Tills dess att du flyttar på datorn... Jag skulle då aldrig investera i en dyr SSD utan att ha en adapter mellan 2,5" och 3,5"

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Som Mando84 skriver så går det utmärkt att använda 2,5" i stationära datorer om man skaffar en adapter. Vidare så är anledningen en prisfråga, att fylla ut en 3,5" skulle kräva fler chip och därmed en kraftig ökad kostnad. Hemligheten ligger snarare i att få plats med allt mer på varje minneschip istället.
Vidare så är det en väldigt bra utveckling och förhoppningsvis så kommer detta att medföra att 3,5" påsikt försvinner. Detta medför två fördelar, dels att man tillverkar fler utav samma produkt och därmed får lägre priser och dels så kan man tillverka mindre stationära datorer alternativt få plats med fler hårddiskar på samma utrymme.

Angående den aktuella produkten så skulle en sådan inte sitta helt fel Det är bara priset återigen...

nja fler chip för 3.5" skulle sannerligen inte behövas, bara en större omslutning. så det är inte många kronor det handlar om. Men i övrigt håller jag dock med, lika bra att skrota 3.5".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
vad är egentligen meningen med så otroligt snabba hårddiskar när vi ändå använder RAM-minnet under diverse processorer som t.ex. spel? lixom, det är ju inte direkt dyrt idag att ha 8gb ram-minne som klarar av det mesta i tillfällig informationsväg ^^

Vanliga hårddiskar klarar inte av en vanlig gbit-anslutning som de flesta routrar och nätverkskort idag stödjer.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju bara hur svårt det kommer att vara att installera operativsystem, alltså att kunna boota från denna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Frågan är ju bara hur svårt det kommer att vara att installera operativsystem, alltså att kunna boota från denna...

Går ju att boota från kontroller kort med hårdiskar i som sitter i PCI Express så varför skulle det inte gå

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk
Avstängd

Nej, nu får Serial ATA International Organization (SATA-IO) lansera SATA/600 med 6 Gbit/s.
De får skynda sig!
De håller tillbaka utvecklingen, vilka jävlar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caroso
Går ju att boota från kontroller kort med hårdiskar i som sitter i PCI Express så varför skulle det inte gå

Då måste den väl översätta det till IDE/Sata signaler eller något sånt gissar jag? (Alltså så att datorn tror att det är en IDE/Sata disk, för att inte behöva krångla med drivrutiner och grejer)
Men du har säkert rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Nej, nu får Serial ATA International Organization (SATA-IO) lansera SATA/600 med 6 Gbit/s.
De får skynda sig!
De håller tillbaka utvecklingen, vilka jävlar!

Som tidigare antytt så klarar inte ens kommande SATA/600 att hålla samma hastighet som denna.
SATA är till en början utvecklat för mekaniska diskar och är därför långt ifrån optimalt när man talar om SSD.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Oj oj.. men vad ska MBY säga? Då SSD diskarna växer i storlek, och går om dem mekaniska..

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem

Varför inte göra SSD i 3.5" storlek så man får inte fler minnen o mer plats... känner mer logiskt än att krympa in allt i 2.5" o ta svin priser för det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Oj oj.. men vad ska MBY säga? Då SSD diskarna växer i storlek, och går om dem mekaniska..

Det har länge funnits SSD med mer utrymme än vanliga HDDar, dock är frågan om ngn verkligen vill köpa dem, de är väldigt dyra, och är mer ett proof-of-concept än färdiga produkter redo för försäljning. Än så länge har SSD en lång väg att gå innan de kan gå om de mekaniska i pris/GB och till fullo _ersätta_ dem (vilket jag antar att du menar), idag fungerar de däremot väldigt bra som komplement till vanliga mekaniska, och ersätter vanliga mekaniska endast där storleken/priset inte spelar så stor roll, för vanliga Svensson är de dock ännu för dyra/GB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Varför inte göra SSD i 3.5" storlek så man får inte fler minnen o mer plats... känner mer logiskt än att krympa in allt i 2.5" o ta svin priser för det.

Man får plats med tillräckligt mycket i 2.5"-formatet. Det höga priset har inget med 2.5"-formatet att göra, priset skulle faktiskt kunna vara ngt högre om tillverkarna skulle behöva ha två olika format (3.5" för desktop och 2.5" för bärbara), att ha samma format för både bärbara som stationära öppnar därmed upp för billigare produktion.

Om du tar en titt på hur en SSD ser ut inuti (finns i många reviews som går att finna via Google) kommer du se att där finns väldigt mycket tomt utrymme som inte används.