Playzone polisanmälda

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Börja spela Eve-Online parkera er i Jita och läs i local chatten så borde termen Scammer snart etsa in sig i hjärnan

HAHA! Klockrent!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
aldrig varit med om det. du kanske ser väldigt skum ut ?

Ta det inte som en förolämpning nu, men så fort man söker något jobb som kräver någon typ av kvalifikationer eller kontakt med människor så får man nästan nästan nästan alltid lämna ett utdrag.

Folk skiter fullständigt i om sopåkaren har snattat fem kolor, men ska du hantera känsliga kunduppgifter eller liknande så är det inte så bra om du har en dom för t.ex. urkundsförfalskning, bedrägeri, utpressning eller något annat passande.

Permalänk
Medlem

OnT:
Förvånande
Ibland undrar jag hur vissa människor lyckades ta sig ur grundskolan så naiva som de är. Men det är ju bara jag det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Två rättelser: Medison sålde dator för 1000kr, datorbutiken var en helt vanlig konkurs.

Nja...
db var visserligen en "vanlig" konkurs, men att försöka säga att det bara helt plötsligt var så att konkursen magiskt dök upp är bara löjligt. Med all rimlighet så visste de att de skulle konka men fortsatte ta beställningar, och det skulle i alla fall jag säga är bedrägeri då möjligheten att kunderna inte skulle få sina prylar/pengar var mycket verklig. Men det är ju återigen bara jag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
...
Utdraget måste man göra själv.

Det är ganska sällan detta förekommer och jag tror faktiskt att man inte får begära det som arbetsgivare egentligen.

Sen beror det ju på jobbet med...

Nej det är ju inte alls vanligt, men vissa typer av jobb är högrisk sas. för vissa typer av brott, då förstår man om en potentiell arbetsgivare vill ha info från en "oberoende" tredje part.

Ang. Playzone så stämmer ju den gamla devisen "är det för bra för att vara sant..." perfekt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamouflage
Ta det inte som en förolämpning nu, men så fort man söker något jobb som kräver någon typ av kvalifikationer eller kontakt med människor så får man nästan nästan nästan alltid lämna ett utdrag.

Folk skiter fullständigt i om sopåkaren har snattat fem kolor, men ska du hantera känsliga kunduppgifter eller liknande så är det inte så bra om du har en dom för t.ex. urkundsförfalskning, bedrägeri, utpressning eller något annat passande.

okej. men det är fortfarande ganska ovanligt, om än vanligare och vanligare. Och brott leder fortfarade inte till "noll jobb" som killen påstod.

när folk söker jobb hit har vi aldrig begärt register, även om de ska sitta i kassa och liknande. Man går mer på känn. Klart man fågar ifall det är en lucka på nåt år i någons CV men mer än så har vi aldrig gjort. De har kontakt med kunder dessutom! Och när jag sökt jobb själv tidigare så har jag aldrig blivit tillfrågad. Tror nog det beror mycket på personen ifall de kräver det ifall det inte är nån speciell tjänst som posten eller liknande.

Och jo, jag har faktiskt sökt jobb som kräver "kvalifikationer", knast.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Nej det är ju inte alls vanligt, men vissa typer av jobb är högrisk sas. för vissa typer av brott, då förstår man om en potentiell arbetsgivare vill ha info från en "oberoende" tredje part.

Ang. Playzone så stämmer ju den gamla devisen "är det för bra för att vara sant..." perfekt.

självklart förstår man det. Men killen påstod att man hade "noll framtida jobb" vilket jag hävdade var fel.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Hmm Deras annonser i tidningarna.
Tidningarna borde kunna fällas för "medhjälp till bedrägeri"

Enkelt förklarat så för att kunna dömas för ett brott så måste man gjort det uppsåtligen (medveten om att det är ett brott) eller handlat vårdslöst (borde insett att det handlade om ett brott). Tidningarna har med all säkerhet handlat i god tro, så dem har inte gjort något brottsligt.

Rätta mig om jag har fel, såhär fick jag det förklarat för mig iaf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hehe

<strong>Ursprungligen inskrivet av BergLake
Hmm Deras annonser i tidningarna.
Tidningarna borde kunna fällas för "medhjälp till bedrägeri" </strong>

Nae, men de borde få sina servrar beslagtagna i tre år och sen så ska de åtalas för medhjälp.... Sjuka djävlar....

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Enkelt förklarat så för att kunna dömas för ett brott så måste man gjort det uppsåtligen (medveten om att det är ett brott) eller handlat vårdslöst (borde insett att det handlade om ett brott). Tidningarna har med all säkerhet handlat i god tro, så dem har inte gjort något brottsligt.

Rätta mig om jag har fel, såhär fick jag det förklarat för mig iaf.

BergLake försöker dra paralleller till PB men skillnaden mellan de och annonsörerna är att dessa garanterat kommer stämma skiten ur Playzone när de får reda på att de blivit lurade vilket ju PB inte gjort med sina "kunder".

Jag kan hålla med om att om det lika gärna kunde ha varit annonsörerna som blev åtalade för att ha hjälpt dessa bedragare (om man alltså utgår från PB rättegången då vill säga) lura folk på pengar för det finns en del liknelser hur åklagarsidan framfört sin bevisning.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
db var visserligen en "vanlig" konkurs, men att försöka säga att det bara helt plötsligt var så att konkursen magiskt dök upp är bara löjligt. Med all rimlighet så visste de att de skulle konka men fortsatte ta beställningar, och det skulle i alla fall jag säga är bedrägeri då möjligheten att kunderna inte skulle få sina prylar/pengar var mycket verklig. Men det är ju återigen bara jag.

Av det jag fått höra såhär i efterhand verkar det faktiskt stämma. DB gick på en ordentlig nitlott med uppköpet av JME och hölls rullande tack vare den starka orderingången (nya ordrar betalade för gamla). Ledningen räknade med att så snart de fått kontroll över skulderna skulle läget ordna upp sig. Istället kom finanskraschen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Fy fan vilken tur att jag inte beställde PS3:an..
Men va fan, vad håller dom på med?!

Nyöppnad butik och allting, hoppas dom faller ner hårt!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Hoppas de får vad dem förtjänar!

sorry om jag låter patroniserande men där var du närmare än någon annan forumdeltagare till böja de och dem på rätt sätt. Bättre lycka nästa gång...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Szandman
Var detta ett skämt från din sida eller står det faktiskt så??
Letade lite på playzone.se men hittade inget sådant, men å andra sidan så är denna sida helt ny för mig, vet inte var det borde stå isf...

nej det står så, fast du får gå in på ett playstation 3 och så står det så bland kommentarerna.

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Grejen är väl att det är ganska stor chans att det används målvakter i fall som detta. Så dom som står som ägare behöver inte alls vara de som drar in pengarna.

Än en gång är man dock lite förvånad över att så många går på en sån här bluff, ser någonting ut att vara för bra så är det oftast också det.
Krav på förskottsbetalning i kombination med priser som ligger långt under konkurrenternas priser samt en genomskinlig orsak till varför priserna är så låga bör ju tipsa de flesta om att företaget inte har helt rent mjöl i påsen.

Kan hålla med dig, men som igår så diskutera jag detta med någon kille på en spel vent, och sa ser ju ut some dom är målvaketer, eller att kanske killarna gjorde som phosner. "två grabbar köpte Playzone av ägarna för företagets pengar" och hoppades sedan på att blåsa till sig massa pengar.

Killen ifråga stod som ett frågetecken och fråga hur jag kunde veta så mycket om sådant där... Jag blev helt ställd mot vägen, va fan det är väll allmänbildning. Ok om killen varit 15 bast, men här var det 20+ vi prata om och har man inte hört talas om hur dom stora bedrägerin som varit ganska ofta i Sverige senaste åren så är det nog en bra varning att det är dags att läsa lite nutids historia Så slipper man förlora pengar.

Tror därimot inte grabbarna hunnit komma över så mycket pengar eller, kanske 50-100k som mest eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
nej det står så, fast du får gå in på ett playstation 3 och så står det så bland kommentarerna.

det står så men det är uppenbart ett skämt eftersom han skriver att hans kusin "Abu Hassan som jobbade på Kameraexperten" tar hand om resten. Var tydlig när du refererar til skämt!

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
nej det står så, fast du får gå in på ett playstation 3 och så står det så bland kommentarerna.

Aha, jag trodde det var någon form av officiellt uttalande, inte något från ett "forum"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindlles

Tror därimot inte grabbarna hunnit komma över så mycket pengar eller, kanske 50-100k som mest eller?

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=&showtopic=227920&...

Citat:

Till slut kom de igen och en överföring gjordes, jag fick en utskrift på den och jag säger som så att så mycket cash har man oftast inte på ett personkonto...

Du kanske menade hur mycket de fick för att vara eventuella målvakter? Summan som alla som blev blåsta hamnade på så skulle jag nog gissa på att det säkerligen ligger uppåt miljonen iallafall, men det är bara ren gissning.

Länken kanske inte funkar ordentligt men inlägget finns där nånstans i den tråden.

Permalänk
Medlem

har dom plockat ner sidan nu eller?
fungerar inte för mig iallafall.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

nu är playzone nere

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk

Verkar som någon inom polisen tror att det är samma person bakom detta som med kameraexperten. Om det är det så är det ju helt otroligt att denne lyckats än en gång, hoppas iaf att det blev betydligt mindre den här gången eftersom det ganska snabbt kom fram att allt inte verkade stå rätt till. Ägaren till Playzone är nog inget annat än målvakt och den verklige hjärnan bakom kuppen är någon helt annan, hoppas aset åker dit rejält men det är väl bara önsketänkande...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=&showtopic=227920&...

Du kanske menade hur mycket de fick för att vara eventuella målvakter? Summan som alla som blev blåsta hamnade på så skulle jag nog gissa på att det säkerligen ligger uppåt miljonen iallafall, men det är bara ren gissning.

Länken kanske inte funkar ordentligt men inlägget finns där nånstans i den tråden.

jag vet inte så kan inte säga, Men en milj på det här tror jag är väldigt diskutabelt. Måste komma ihåg att Playzone från början omsätter runt 6.8 förra året tror jag det var.

Sedan var det ju bra priser, men redan tidigt så gick det ju ut mycket varnings tecken.

Men iof att dom blåst 160+ pers på 6000 kr ca är väll en möjlighet ;/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
OnT:
Förvånande
Ibland undrar jag hur vissa människor lyckades ta sig ur grundskolan så naiva som de är. Men det är ju bara jag det.
Nja...
db var visserligen en "vanlig" konkurs, men att försöka säga att det bara helt plötsligt var så att konkursen magiskt dök upp är bara löjligt. Med all rimlighet så visste de att de skulle konka men fortsatte ta beställningar, och det skulle i alla fall jag säga är bedrägeri då möjligheten att kunderna inte skulle få sina prylar/pengar var mycket verklig. Men det är ju återigen bara jag.

Hade det varit något bedrägligt beteende från någon i företaget är jag ganska säker på att de hade blivit åtalade för det vid det här laget. Självklart kommer man försöka in i det sista tills det är helt kört, allt annat vore korkat. Annars borde både Volvo, Saab, Ericsson och förmodligen en ganska så stor andel av andra företag ha begärt konkurs för länge sen.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Hade det varit något bedrägligt beteende från någon i företaget är jag ganska säker på att de hade blivit åtalade för det vid det här laget. Självklart kommer man försöka in i det sista tills det är helt kört, allt annat vore korkat. Annars borde både Volvo, Saab, Ericsson och förmodligen en ganska så stor andel av andra företag ha begärt konkurs för länge sen.

Fast om man använder nya ordrar för att betala de gamla så vet man ju redan där att man lever på lånad tid så att säga. Har inte ett företag tillräckligt i kassorna för att kunna leverera så har man misslyckats.

Om man säger såhär. Om ansvariga på db sagt att de visste att de inte kunde leverera men tog ordrar ändå, tror du att åtalet hade vart långt borta då? Det tror inte jag. Då hade det vart exakt samma sak som playzone. Enda skillnaden är så vitt jag ser att db inte hade som plan att lura sina köpare, men det ändrar inte att det ändå var precis det dem gjorde. Att den skillnaden sen räddar dem från åtal gör ju inte att resultatet av vad de gjort ändras.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Om man säger såhär. Om ansvariga på db sagt att de visste att de inte kunde leverera men tog ordrar ändå, tror du att åtalet hade vart långt borta då? Det tror inte jag. Då hade det vart exakt samma sak som playzone. Enda skillnaden är så vitt jag ser att db inte hade som plan att lura sina köpare, men det ändrar inte att det ändå var precis det dem gjorde.

Angående db så var det ett aktiebolag som inte är juridisk person, alltså går bolaget i konkurs och utan personliga skulder till ägarna.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Angående db så var det ett aktiebolag som inte är juridisk person, alltså går bolaget i konkurs och utan personliga skulder till ägarna.

Vad har det med saken att göra?
Jag menar på att db i mina ögon betett sig bara marginellt bättre än playzone/kameraexperten. Db borde ha konkat i samma stund deras kassor var tomma och de fick låna pengar av nyinkommna ordrar för att pröjsa annat än just dessa nya ordrar.

Hur du får ihop det med bolagsform förstår jag mig inte på.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vad har det med saken att göra?
Jag menar på att db i mina ögon betett sig bara marginellt bättre än playzone/kameraexperten. Db borde ha konkat i samma stund deras kassor var tomma och de fick låna pengar av nyinkommna ordrar för att pröjsa annat än just dessa nya ordrar.

Hur du får ihop det med bolagsform förstår jag mig inte på.

Läs igen vad du skrev:

Citat:

Om man säger såhär. Om ansvariga på db sagt att de visste att de inte kunde leverera men tog ordrar ändå, tror du att åtalet hade vart långt borta då? Det tror inte jag.

Skall mycket till att få till en juridisk person på ett aktiebolag såvida det inte handlar om regelrätt bedrägeri.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Av det jag fått höra såhär ... [...] ... över skulderna skulle läget ordna upp sig. Istället kom finanskraschen.

Springande punkten med DB är nog det som Andreas D säger att finanskraschen kom och blåste bort alla förhoppningar om återhämtning, om det var fiffel är svårt att uttala sig om, men man kunde väl önska att folket på DB hade bättre omdöme.

Inget bolag spikar sin egen kista genom att säga till sina kunder att man är på tunn is (det är väl bara Mats Odell som skulle gått på en sån blåsning ), och vem vet, hade inte det inte fifflats så förbannat på Wallstreet hade dom kanske levt vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Läs igen vad du skrev:

Skall mycket till att få till en juridisk person på ett aktiebolag såvida det inte handlar om regelrätt bedrägeri.

Ett aktiebolag är ingen immunitet mot lagen. Visst att ägarna inte finansiellt kan lastas om bolaget går ner, men det gör inte att de kan uppföra sig hur som helst. Som jag sade, den enda skillnaden mellan db och kameraexperten/playzone som jag ser är att db inte hade något uppsåt att lura sina kunder vilket uppenbarligen är tillräckligt stor skillnad för att det skall räknas som lagligt.

Men resten av vad de gjort tycker jag är rätt lika. De har tagit emot pengar för saker de sedan tidigare visste att de inte kunde leverera. Att db hoppades på att kunna göra det tycker inte jag förändrar att de ändå inte gjorde det. Handlingen är densamma även om orsakerna skiljer sig åt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.