Tre nya processorer från AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Både de nya X2, X3 och X4 är en klar förbättring från de gamla phenom. Tycker även att de nya namnen är vettigare. Man förstår direkt var dom ligger.

Funderar just nu om det ska bli en x3 720 (am3) eller en x4 920 som skall in i datorn till sommaren. Eller om ja ska kräma på med en x4 940 =/

Själv vill jag ha en 945 att överklocka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Jag är också nyfikenvar i5 kommer hamna.Kanske döds stöten för am3?Får hålla tummarna i5 suger.För annars vete fan hur kommer gå för AMD.775 är idag något sämre allternativ till am3.Så just nu ligger amd bra till.Intel säljer väldigt lite i7 nämligen. Så just nu är amd på så sätt bäst, så länge man inte har massa pengar till att köpa i7 då...

i5 värkar bli en väldigt bra cpu om man kollar på testerna som finns den kommer nog tyvär bli en väldigt bra konkurent mot Phenom II(Den blir nog ganska pris värd)

I nu lägget så kvittar det ganska mycket om man har en dyr Ci7 eller en biligare Phenom II det är mest grafikkorten som sätter begränsningarna i spel m.m , men visst gör man annat så kan det skilja lite men många program stödjer tyvär fortfarnade inte Quad core.

Har är en intressant tråd om att Phenom II skalar bättre än Ci7 med flera grafikkort, det kan va intresant att veta om man lirar mycket och använder flera grafikkort.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=219252

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Kan du bara inte dra.Blir så irrterad på dig.

För att jag har rätt i det jag säger?

Kan inte vara lätt jösses...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Why even bother?

Dom kan ju inte hålla på och släppa cpu's som fortfarande inte hänger på intels prollar...

??
med det resonomanget så skulle ju inte aldrig släppa någon processor som är sämre än det bästa på marknaden

Atom why bother, sätt i7 i era netbooks istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
För att jag har rätt i det jag säger?

Kan inte vara lätt jösses...

Kan tyvär inte hålla med dig, kolla bara på länken jag la i mitt andra inlägg i denna tråd.

Ci7 = snabb o dyr och skalar inte lika bra med flera grafikkort.
Phenom II = bilig o snabb till spel med flera grafikkort.

Men visst det beror ju på vad man ska använda datorn till m.m + hur mycket cash man vill lägga ner på datordelar. Jag köper hällre prisvärda grejer och köper saker till de roligare leksakerna istället.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Kul att AMD får ut många CPUer på marknaden.

Ni som jämför med I5 får ju tänka på att den cpun är en bra bit in i framtiden. Tyvärr har ju AMDs bulldozer arkitektur blivit förskjuten (vid ett flertal tillfällen) men man kommer ju med nya saker.

Permalänk

ser riktigt bra ut hoppas bara att priset är så bra som man kan bara drömma haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Redan när core 2 serien kom under hösten 2006 så fanns det ju dual core processorer som lätt kunde klockas upp till hastigheterna vi ser nu, eller ?

Har utvecklingen i stort sett stått stilla sen dess, eller är det annat än antalet GHz som gör dessa nya processorer bättre ?
Jag misstänker att så är fallet, men varför presenteras då en massa info om just klockfrekvenserna som är på precis samma nivå som de var för 2 1/2 år sedan och inte info om det som gör dessa nya processorer så bra (vad det nu är) ?

2006 fanns väll inte ens processorer med fyra kärnor och hastigheter över 3ghz var väll ganska högt. Om man klockar dessa så kommer man till runt 4ghz och har dessutom 4:a kärnor.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Why even bother?

Dom kan ju inte hålla på och släppa cpu's som fortfarande inte hänger på intels prollar...

Ett system med en AMD processor ger mer prestanda per krona.
Om priset inte spelar någon roll, är det snabbaste systemet ett med Intel, men med begränsad budget ger AMD mer för pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
2006 fanns väll inte ens processorer med fyra kärnor och hastigheter över 3ghz var väll ganska högt. Om man klockar dessa så kommer man till runt 4ghz och har dessutom 4:a kärnor.

För att inte tala om att bussar och minneshantering har förbättrats.

Permalänk
Medlem

Har inte hört någon med 940BE som inte kunnat köra den i 3.2 stabilt så sådan för AM2+ behövs nog knappast, men som AM3 blir det nog bra för dem med lämplig plattform.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

har en 940 på 3.8 ghz... så man får bara hoppas att am3 kanske klockar lite bättre än innan.. sedan med ddr3 som man får clocka ner till ddr2 hastighet gör ju inte saken bättre heller..

tror jag gjorde ett bra val i väntan på något roligare=) eftersom jag hade det första am2+ moderkortet och sista prollen så blir det hel uppgradering nästa gång!! 6-8 kärnor tack=)

och de flesta nyare spelen använder alla 4 kärnorna men de går oftast bara upp till 75% pga mina grafikort..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Redan när core 2 serien kom under hösten 2006 så fanns det ju dual core processorer som lätt kunde klockas upp till hastigheterna vi ser nu, eller ?

Har utvecklingen i stort sett stått stilla sen dess, eller är det annat än antalet GHz som gör dessa nya processorer bättre ?
Jag misstänker att så är fallet, men varför presenteras då en massa info om just klockfrekvenserna som är på precis samma nivå som de var för 2 1/2 år sedan och inte info om det som gör dessa nya processorer så bra (vad det nu är) ?

Det är mer än frekvenserna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Det där uttrycket kan du lägga ner så FJORTIS fanboy ? nejdu..

Hade amd i alla år tills intel blev bättre och under den tiden har jag både haft intel/amd... så fanboy nej!!

Men ditt uttryck hänvisar till just det du sa till mej...

Alltså, jag är så trött på Sveriges meserier med de som är kriminella och vi accepterar alldeles för mycket från de otroligt ouppfostrade ungdomarna idag. Stryk ska de ha om de inte lyder något annat.
Så snälla bli seriös eller dra åt helvete.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Den enda i7:an som har acceptabel prislapp är 920, men resten är överpris. Jag skulle aldrig betala 5000:- eller mer för en processor som de andra kostar

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det är mer än frekvenserna

Alltså, jag är så trött på Sveriges meserier med de som är kriminella och vi accepterar alldeles för mycket från de otroligt ouppfostrade ungdomarna idag. Stryk ska de ha om de inte lyder något annat.
Så snälla bli seriös eller dra åt helvete.

Man kan inte generalisera personer baserat på åldern så där enkelt, vidare så är det i sådana fall en viss annan åldersgrupp som bär ansvaret för att "ungdomar inte är uppfostrade".

zlim_zune

Det beror på vad du brukar datorn till, jag spelar inte så ofta grafikintensiva spel själv. Mycket utveckling, samt även många spel är desto mer minnes och CPU intensiva, simulatorlagda spel inte minst, kan bero till nästan 100% på CPU, minne och läs-/skrivhastigheter stundtals.

Permalänk
Medlem

Om man jämför med hur det var tidigare så har fräckheten bland ungdomar ökat hundrafaldigt.

OnT: Det blir nog svårt att prissätta alla dessa modeller, skiljer 100-200kr mellan varje? Men det är bra för oss konsumenter och AMD.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

NICE med nya Phenom!!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Medlem

Lite mer info om detta...

Citat:

...Today, HKPEC quotes sources at motherboard makers as saying AMD has cancelled that chip—and, because of better-than-expected yields, the company will instead release the 3.2GHz Phenom II X4 955 in April...

Citat:

...According to HKEPC, the Phenom II X4 955 will have the same 125W power envelope and 8MB of total cache as the current top-of-the-line Phenom II. However, it will be 200MHz faster, and it will be a Socket AM3 part with support for DDR3-1333 memory. (The current Phenom II X4 940 only works with DDR2.)...

Källa: Techreport

______________________

Med andra ord så stämmer inte riktigt Wikipedia-artikeln som jag länkade till (oj vilken överraskning ).

Det hela insinuerar även att AMD är någon månad framför den ursprungliga planen, som det ser ut just nu. Vad jag undrar är vad som kommer hända med 960 då, jag förmodar att den också kommer att skrotas, precis som 950'n.

Då kanske det inte blir så många modeller som några av oss först trodde, trots allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
För att jag har rätt i det jag säger?

Kan inte vara lätt jösses...

nä för du tänker så fruktansvärt ologiskt.Borde inte bli irrterad, utan bara skratta åt eländet du får ur dig.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Why even bother?

Dom kan ju inte hålla på och släppa cpu's som fortfarande inte hänger på intels prollar...

Nä det går ju absolut inte..

Låt säga att du tävlar i att springa hundra meter. En person springer ca 0.5 sekunder snabbare än dig på den distansen och har gjort så de senaste 5 gångerna du mött honom. Då borde det ju enligt dig vara lika bra att du slutade med en gång. För du kan ju inte hålla på att komma näst bäst hela tiden.

Nej vet nån vad, AMD kan ta fram trollerihatten och trolla fram en CPU som slår Intel i7 rejält på fingrarna så kan ju Intel spola ned resterande i7 processorer i toaletten, för vad är det för mening att fortsätta med dem när de inte kan mäta sig med AMD's trolleritrick?!

Permalänk

zlim_zune

Det beror på vad du brukar datorn till, jag spelar inte så ofta grafikintensiva spel själv. Mycket utveckling, samt även många spel är desto mer minnes och CPU intensiva, simulatorlagda spel inte minst, kan bero till nästan 100% på CPU, minne och läs-/skrivhastigheter stundtals. [/B][/QUOTE]

jo självklart.. jag tänkte lite mer som dirt, gta osv är mer beroende av grafiken..

sedan kör jag många andra program där cpu behövs men oxå minne, ångrar lite ibland att jag inte köpte i7 pga minnes prestandan.. eftersom amd saknar endel där..

men såg man till priset så klarar jag mig bra ändå, funkar oftast väldigt bra.. kan lägga de andra pengarna på en tidigare uppdatering när det kommer=)=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Why even bother?

Dom kan ju inte hålla på och släppa cpu's som fortfarande inte hänger på intels prollar...

Det där var bara löjligt. Bara för att AMDs prollar inte är snabbast så betyder det inte att de inte kan vara konkurrenskraftiga.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

hur mäter sig 955 mot en q9450 i spel prestanda?

är inte dock AMD´s Quad prollar bättre i video kodning och annat utnaför spel biten så att säga?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
För att jag har rätt i det jag säger?

Kan inte vara lätt jösses...

Det var väl du som började? och sedan var det ju inte meningen att AMD skulle tävla med Intels värstingar. Men du kanske tycker att AMD ska lägga ner helt istället bara för att dom inte släpper processorer i 5000kr + klassen?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
hur mäter sig 955 mot en q9450 i spel prestanda?

är inte dock AMD´s Quad prollar bättre i video kodning och annat utnaför spel biten så att säga?

En 955 kommer vinna ganska stort mot en 9450. Det skiljer inte mycket per Hz i spel. Och att då jämföra en 3.2GHz med en 2.66GHzare är inte särskilt schysst mot inteln.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
En 955 kommer vinna ganska stort mot en 9450. Det skiljer inte mycket per Hz i spel. Och att då jämföra en 3.2GHz med en 2.66GHzare är inte särskilt schysst mot inteln.

Är 955 på 3.2GHz? då borde det väl vara ganska lätt att överklocka den till 4.0 GHz på luft?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Är 955 på 3.2GHz? då borde det väl vara ganska lätt att överklocka den till 4.0 GHz på luft?

Tja, med tanke på att strömförbrukningen är lägre på AM3 modeller än motsvarande AM2+ modeller så borde det vara bättre chip ja. Borde synas på klockningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tja, med tanke på att strömutvecklingen är lägre på AM3 modeller än motsvarande AM2+ modeller så borde det vara bättre chip ja. Borde synas på klockningen.

Jag antar att du menar värmeutvecklingen? I alla fall, hur kan det komma sig? Det verkar helt ologiskt att man kan göra processorerna svalare för att de har två pinnar färre? Det borde inte vara så att AMD har arbetat med att göra de nya modellerna svalare efter lanseringen av Phenom II för AM2+, eftersom det sades redan innan det att AM3-varianterna skulle vara svalare.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Jag antar att du menar värmeutvecklingen? I alla fall, hur kan det komma sig? Det verkar helt ologiskt att man kan göra processorerna svalare för att de har två pinnar färre? Det borde inte vara så att AMD har arbetat med att göra de nya modellerna svalare efter lanseringen av Phenom II för AM2+, eftersom det sades redan innan det att AM3-varianterna skulle vara svalare.

Mvh Johan

Självklart menar jag strömförbrukningen/värmeutvecklingen. Mendet är inte alls konstigt. De har bättre yields nu, bättre chip helt enkelt. Och det visste de då, för det första så kan de räkna ut ganska bra hur bra yiledsen utvecklas. Dessutom så visste de att yielden skulle vara bättre då de redan då börjat tillverka dem. En processor som släpps i april kan ha tillverkats ett bra tag innan dess. Tar några veckor för en processor att hamna i butiken från det att det chipet tillverkats. Och detta gäller i högre utsträckning processorer som inte släppts ännu.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte så bråttom, jag ska ju ha minnen och ett nytt moderkort också. Ska ge bort min gamla dator till min bror, men jag kan ju använda den tills jag fått ihop alla delarna. Men en 955 blir det i alla fall för min del Offtopic: Nåt bra ATI 4870x2 att rekommendera? jag tittar inte så mycket på prislappen utan kvaliteten. Har ni nått förslag så säg till mig tack

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64