Ny Geforce utmanar Mobility Radeon HD 4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terrax
Är det lågt för att det inte presterar i närheten av vad ett stationärt kort gör eller lågt för att det är döpt till 280M?

Tror inte det finns någon mobil GPU som presterar i närheten av vad ett stationärt kort med samma namnserie gör?

Dom måste döpa det till något och då får det bli GTX 280M eftersom det är så namnserien ser ut på laptopsidan!?!?

Vad skulle dom annars döpa det till? Geforce 4MX Mobile?

... en mer resonelig förklaring till varför det inte borde heta 280.

Det har inte samma prestanda för nvidia har dragit en ren lögn vad det gäller modellnamnet.
G92b kärnan är vad som används till 9800GTX+ (GTX 250).

Kretsen har alltså inte endast lägre prestanda för att det är en mobile version utan GPU:n hör till förra generationens grafikkort. Så att använda sig utav modellnamnet "GTX 280" är lurendrejeri.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Dessa kort är ju klart bättre än Geforce 9M serien så det är inget att klaga på här..

Sen så kan man inte förvänta sig att mobila kort presterar lika bra som stationära kort.

G92b (9800GTX+, GTX 250)
Streamproc: 128
Shaderfrekvens: 1836 MHz
Klockfrekvens: 738 MHz
Minne: 1100 MHz GDDR3
Minnesmängd: 512, 1024 MB
Memory Bandwidth: 70.4 GB/sec
FLOPS: 470.016 GFLOPS
Pixel Fill Rate: 11808 MPixels/sec
Texture Fill Rate: 47232 MTexels/sec
Texture Units: 64
Raster Operators: 16

G92b (GTX 280M)
Streamproc: 128
Shaderfrekvens: 1463 MHz
Klockfrekvens: 585 MHz
Minne: 950 MHz GDDR3
Minnesmängd: 1024 MB
Memory Bandwidth: ?
FLOPS: ?
Pixel Fill Rate: ?
Texture Fill Rate: ?
Texture Units: 64?
Raster Operators: 16?

GT200 (GTX 280)
Streamproc: 240
Shaderfrekvens: 1296 MHz
Klockfrekvens: 602 MHz
Minne: 1107 MHz GDDR3
Minnesmängd: 1024 MB
Memory Bandwidth: 141.696 GB/sec
FLOPS: 933.12 GFLOPS
Pixel Fill Rate: 19264 MPixels/sec
Texture Fill Rate: 48160 MTexels/sec
Texture Units: 80
Raster Operators: 32

G90M (9800M GTX)
Streamproc: 128
Shaderfrekvens: 1250 MHz
Klockfrekvens: 500 MHz
Minne: 800 MHz GDDR3
Minnesmängd: 512 MB
Memory Bandwidth: 51.2 GB/sec
FLOPS: 420 GFLOPS
Pixel Fill Rate: 8000 MPixels/sec
Texture Fill Rate: 28000 MTexels/sec
Texture Units: 56 (64)
Raster Operators: 16

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv

Det är deras toppkort för laptops. Fullt logiskt namn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Det har inte samma prestanda för nvidia har dragit en ren lögn vad det gäller modellnamnet.
G92b kärnan är vad som används till 9800GTX+ (GTX 250).

Kretsen har alltså inte endast lägre prestanda för att det är en mobile version utan GPU:n hör till förra generationens grafikkort. Så att använda sig utav modellnamnet "GTX 280" är lurendrejeri.

Nu får du nog ta och lugna dig lite,, du kan inte jämföra ett Stationärt kort med ett laptop kort, så därför är ju din jämförelse helt ute och cyklar..

för det första så är GTX280 Deras senaste stationära prestanda kort, så varför inte sätta samma namn på deras mobila topp kort.

För det andra så har inte krets namnen nått med modell namnen att göra..

Vilket man har märkt med tanke på alla namn byten som varit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infocus
Exakt borde heta Gtx 250M då resten av 250 serien har g92 kärna.

Word x1000

Så fort jag läste rubriken tänkte jag mig ett 280 fast nedklockat. Det gör nog medelsvensson också.. Men återigen nvidia som (ursäkta språket) är dumma i huvudet när dom namnsätter grafikkort.

Och ve och fasa jag använder Nvidia! Tänkt att man kan kritisera ett företag vars produkter man äger? Trodde jag var otänkbart. Lite kul att kolla folk som försvarar detta namnbyte, hm undrar om dom har ett nvidiakort? I dom flesta fallen ja!

Permalänk
Medlem

Håller med, namnskemat är så vridet, själv tycker jag de skulle kallat alla g80 derviata 8XXX och alla g92 9xxx och låtit det varigt så.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ni som håller på nvidia. om ati släppt ett kort för laptops som byggde på Hd3870 kärnan och sedan döpt det till Hd4870m, hade det varit okey?

Permalänk
Avstängd

Där fallerade även all logik i nya namnserien Hur lyckas de?

Undrar hur det står sig mot AMDs nya mobila 40nm:are... de ska ju gå att köra i högre frekvenser.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mstandar
Nu får du nog ta och lugna dig lite,, du kan inte jämföra ett Stationärt kort med ett laptop kort, så därför är ju din jämförelse helt ute och cyklar..

för det första så är GTX280 Deras senaste stationära prestanda kort, så varför inte sätta samma namn på deras mobila topp kort.

För det andra så har inte krets namnen nått med modell namnen att göra..

Vilket man har märkt med tanke på alla namn byten som varit.

Jag jämför inte ett mobilt kort mot ett stationärt utan jag jämför två olika grafikkretsar som delar samma namn utan att vara relaterade till varanda.
Det är stor prestandaskillnad mellan grafikprocessorerna vilket iofs inte är så konstigt då det skiljer en grafikkortsgeneration.

GTX 280 är baserat på GT200.
GTX 280M är baserat på G92B vilket är 9800GTX+ även kallat GTX 250.

Namnet GTX 280M(obile) förestlår att kretsen är baserad på GTX 280 vilket inte är fallet och därför är modellbetäckningen enligt min åsikt missvisande.
En korrekt modellbetäckning borde vara GTX 250M.

Saker du särskrev i ditt inlägg:

Kretsnamnen
Prestandakort
Toppkort
Kretsnamnen
Modellnamnen
Namnbyten

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joel1992
Ni som håller på nvidia. om ati släppt ett kort för laptops som byggde på Hd3870 kärnan och sedan döpt det till Hd4870m, hade det varit okey?

Ja det är ju en helt annan serie.
Mobila serien
Stationära serien
MAN KAN INTE jämföra dem 2.

Sen gör Nvidia om deras namn system, det gör inte ATI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Ja det är ju en helt annan serie.
Mobila serien
Stationära serien
MAN KAN INTE jämföra dem 2.

Sen gör Nvidia om deras namn system, det gör inte ATI.

Fast du håller väl med om att det skapar förvirring. många ser nog inte M'et och tror nog därför att det är samma kort som sitter i stationära.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Det är deras toppkort för laptops. Fullt logiskt namn.

Och 280 är väl toppkortet för stationära? Eller näe... 295 är det nu va? Man har ingen koll längre för det kommer ju så oerhört många nya hela tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joel1992
Fast du håller väl med om att det skapar förvirring. många ser nog inte M'et och tror nog därför att det är samma kort som sitter i stationära.

Fast det har ju NOLL betydelse vad korten heter ifall folk missar "M:et"... ja eller snudd på iallafall.

Permalänk
Medlem

Som Barak skrev här ovan!

Kortet heter 280m men har ingenting whatsoever gemensamt med 280gtx förutom tillverkaren.

Man kan väl åtminstånde få kräva att det ska finnas nånting hämtat från gt200 kretsen för att kortet ska göra sej förtjänt av namnet.
Mobility 4870 verkar ju åtminstånde ha samma krets som det stationära syskonet vilket jag tycker rättfärdigar namnet trots sänkta frekvenser.

(Bil jämförelse)
Men men, jag lägger väl ut min gamla mercedes 190 på blocket imorrn som en SL600 för det är ju trots allt samma tillverkare!!!

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joel1992
Fast du håller väl med om att det skapar förvirring. många ser nog inte M'et och tror nog därför att det är samma kort som sitter i stationära.

De ja vet är att den kommer prestera bra för att vara ett mobilt grafikkort o att den inte kommer ha samma prestanda som gtx 280. Men visst är de lite förvirrande, då man kan tro att det är samma krets som gtx 280. men nu när jag vet så är de inge problem, sen vart efter kollar man lite tester när den kommer så problemet kommer vara totalt ur vägen.
det första man gör innan man köper en dator, komponent or what so ever. är ju att man kollar hur de olika komponenterna presterar. för mig kan den lika gärna heta Flix flax flux, då de alltid kommer upp prestanda tester. Så vet man vad man ska köpa.

Dessa grafikkort går ej heller att köpa löst.(skulle jag iaf inte tro)
Så att de skulle skapa förvirring att vara ett likadant kort skulle jag aldrig tro på en sekund.

En vanlig Svensson kollar bara hur mycket minne ett grafikkort har så dem behöver man inte bry sig om.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har nämnts, orkade inte läsa alla kommentarer, fast tror att ni har blandat ihop någonting i tabellen;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Där fallerade även all logik i nya namnserien Hur lyckas de?

Undrar hur det står sig mot AMDs nya mobila 40nm:are... de ska ju gå att köra i högre frekvenser.

Tycker också att de ska bli kul att se hur de står sig.

Grattis till omnämnandet i "best of forum" i Pc Gamer btw.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Jag skriver det jag gör för att jag helt enkelt finner det förståndigt, inte för att jag bryr mig särskilt om Nvidia.

Det är änna tur att Volvo inte namnger sina långtradarlastbilar till V70L när de har personbilar som heter V70, vissa kanske skulle bli lurade på att deras nya V70 kan dra last som en långtradare...

P.S. De har inte gett en grafikkrets ett namn, utan återigen en produktserie. Det är all skillnad i världen mellan de två. De som vet vad en grafikkrets är känner också till sådana här frågor. Den genomsnittlige datoranvändaren vet inte och bryr sig inte om vilken underliggande teknologi deras grafikkort arbetar med. Men de flesta förstår ändå att de bärbara datorerna inte presterar som de stationära motsvarigheterna, faktum är att de mindre informerade datoranvändarna enligt min erfarenhet tenderar att överdriva skillnaden emellan de två.

Det är mest relevant här att 280M är bättre än deras förra bästa mobila GPU enhet, samt är den bästa de har just nu. Om en kund vill ha det bästa tillgängliga mobila kortet från Nvidia, så köper de en dator med 280m och får just det. Vill man ha en krets specifikt, så vet man ju sannolikt tillräckligt för att själv antingen ta reda på det eller fråga en försäljare, och då får man vänta tills det kommer en...

Jag förstår hur du tänker och menar, men det är olyckligt att välja just siffrorna 280 för att det refererar lite väl mycket till den stationära diton. Vad som är mest rätt att göra vet jag inte, men man bör ändå särskilja 280 mer från 280M då det är bra mycket mer än prestanda som skiljer dem åt. Enklast hade kanske varit att bara ge dem ett lägre modellnummer, så att din teori ändå håller. Exempel 275M respektive 255M - eller om jag ska vara helt ärlig välja någon form av 9xxxM för att det är så pass gammal teknik.

Permalänk
Medlem

Jag förstår tanken "det är deras toppkort, därav 280".
Men är det inte ni som jämför mobila med stationära? Stationära råkar ha 200-serien som det nyaste, men om dessa serier är så skilda, varför måste så toppmodellerna heta samma sak?

8-serien kretsar användes i 8M-serien.
9-serien kretsar användes i 9M-serien.
9-serien kretsar används nu i 200M-serien.
Betyder detta att de inte kommer att lansera 200-serien kretsar i mobil version? Eller kommer dessa att hamna i 300M-serien?

Eller är G92b så olik den gamla 9M-kretsen att det behöver en helt ny serie (och då skippa 100M samt gå ända upp till toppen av 200M).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton

8-serien kretsar användes i 8M-serien.
9-serien kretsar användes i 9M-serien.
9-serien kretsar används nu i 200M-serien.
Betyder detta att de inte kommer att lansera 200-serien kretsar i mobil version? Eller kommer dessa att hamna i 300M-serien?

Tog Nvidia 2 sekunder att sabba nya namnschemat också, besviken blir man.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Knappast medel svensson som köper dessa laptops heller. Det här är high end laptops.

Fel det där med 9800m GTX. GPU har inte 128 SP´s utan 112 som 8800GT.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Rena soppan det här.... Jag tycker att Nvidia borde sätta sig ner och ta en rejäl funderare över vad dom vill förmedla med sina modell namn.

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W

Permalänk
Medlem

Får hålla med här, jag gillar Nvidia och har alltid gjort. Men att kalla de nya korten för GTX 260m och GTS 280m lurar garanterat konsumenten om de inte är insatt. Dessa kort är som sagt gammal hårdvara och fasen inte ens i närheten av ett GTX 260 eller 280 överhuvudtaget.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Tog Nvidia 2 sekunder att sabba nya namnschemat också, besviken blir man.

Aldrig Nvidia! Tänker på de användarna som inte är lika insatta som oss andra, mina polers t.ex., de går på vad som helst. Bra jobbat Nvidia, ni pajjar ert rykte!
Snälla kan inte nån bara rensa bort dem...

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Inaktiv

Det är roligt att läsa vad det finns för folk som försvarar nvidias namnbyten på detta forum. På andra forum finns det också folk med liknande tankar, men det har kommits fram till att detta är helt absurt. De mobila versionerna av grafikkort brukar vara nedklockade, kanske nedlåsta (har färre TPU-kluster som exempel) versioner av desktop-modellerna, men aldrig helt skilda chip som i detta fall. Alltså så försöker nV lura ovetande konsumenter att det är nya chip som kommit, men så är det icke.

Permalänk
Avstängd

Men nu kan väl ingen längre hävda att de inte är ute efter att luras? Om inte jag läst nyheten skulle jag själv tro att det var en lätt nedklockad GTX 280 i en laptop med dessa kretsar. Oj vad lurad jag hade känt mig när jag upptäcker att det är samma gamla omdöpta kort, igen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Jag skriver det jag gör för att jag helt enkelt finner det förståndigt, inte för att jag bryr mig särskilt om Nvidia.

Det är änna tur att Volvo inte namnger sina långtradarlastbilar till V70L när de har personbilar som heter V70, vissa kanske skulle bli lurade på att deras nya V70 kan dra last som en långtradare...

...

Finns 240 som både personbil och lastbil

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men nu kan väl ingen längre hävda att de inte är ute efter att luras?

Naiv du ska vara då

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Naiv du ska vara då

En svaghet jag har.