Grafikkort med Ultra Durable

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av leksak
[quote]Ultra Durable 3, introducerade exempelvis ett tjockare kopparlager i kretskortet vilket förbättrar kylningen.[/url]
Tycker detta låter konstigt. Kretskortet blir ju ändå aldrig särskilt varmt. Det är ju kretsarna på kretskortet som blir varma.
[/QUOTE]

Har du känt på baksidan av GPUn på ett grafikkort någon gång? Det är lite mer än ljummet där så tjockare kopparlager i mönsterkorten kan till viss del hjälpa till att sprida den över större ytor med lägre temperatur som resultat. Sockelmonterade komponenter (processorer) tjänar förstås inte så mycket på detta, men allt som sitter direkt på kretskorten har en del att vinna på detta genom bättre värmebortledningsförmåga underifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Försäljnings trick, har flera grafikkort och är väldigt gamla och dom fungerar prima att överklocka än..
Och ingen moderkort har gått sönder än förutom MSI med sina sketna kondensatorer.

Och vem har någon komponent längre än max 2år, alltså överklockar och behåller det?

Alla som inte klockar sönder grejerna första halvåret?

Lite mer allvarligt sett, alla som inte byter dator en gång om året. Jag bytte tidigare med tvåårs intervaller för att de inte räckte till prestandamässigt. Nuvarande datorn är dock 3,5 år och orkar fortfarande med ganska bra eftersom jag mer eller mindre slutat spela nya spel (anledning: det kommer inga kul spel som lockar mig längre). Lite rappare i Photoshop hade den gärna fått vara, men den är inte så seg att den är slö.

Om det hade börjat haverera komponenter i den för ett år sen hade jag varit allt annat än glad, jag vet visserligen att elektronikprylar har begränsad livslängd, men klarar de inte normalt bruk i två-tre år så är de felkonstruerade.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Har ett Ultra Durable 3 med Phenom II 940, ligger på cirka 37 CPU och 40 Mobo i Idle, inte precis "kallt" enligt mig.

Du kanske inte skulle köpt en CPU med TDP på över 100W om du ville ha en kall dator? Sen är nog poängen att det blir kallare, inte att det blir kallt med vad som helst som CPU/GPU/kylare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vill se en sån bild på ett vanligt moderkort och ett med Ultra Durable 3.

http://www.giga-byte.co.uk/FileList/WebPage/mb_080924_ud3/dat...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ypperligt för Accelero S1

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Vad jag har hört, och det kan vara något fel, så består ettor och nollor av elektroner som befinner sig i olika potentialbrunnar, som alltså definierar 0 resp 1. Temperaturen stigen med klockfrekvensen, och vid en (för) hög temperatur, som ju är energi, får det en elektron att hoppa ur sin potentialbrunn och ner i den andra (i princip 0 blir 1), och vi får ett räknefel och instabilitet.

Om det vore så väl att data kunde sparas på kvantnivå skulle vi ha datorer med arbetsminnen på tusentals terabyte.

En etta eller en nolla repesenteras av olika spänningsnivåer som i sin tur repesenteras av närvaron eller frånvaron av enorma mängder elektroner. När temperaturen ökar ökar också det inre motståndet i de material elektronerna rör sig igenom, vilket gör att det blir ännu varmare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Jag har min 4400+ än så länge, den är inte snabb i dagens läge, men den är inte helt långsam heller.
Det enda nya jag egentligen har är mitt grafikkort och kylningen som är bra mycket nyare än mina komponenter.

Samma här, haft min 4600+ i 2,5 år snart. Ser ingen anledning att uppgradera sig om jag ändå inte kommer använda mer än vad jag har behöver.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, frågan är hur mycket det ger.
Dock brukar det bli ganska varmt på baksidan av GPUn, finns därav alltid en möjlighet att det kan bli bra.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Samma här, haft min 4600+ i 2,5 år snart. Ser ingen anledning att uppgradera sig om jag ändå inte kommer använda mer än vad jag har behöver.

Jag har haft min E6600 i två år nu så ja, det behövs knappast uppgraderas för mig heller. Det behövdes dock på grafikkortsfronten.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Ultra Durable i sig är ingen nyhet på deras grafikkort, måste vara just Ultra Durable VGA som är själva nyheten? Mitt 8800GT har Ultra Durable 2 iaf.

http://www.andreas-skoglund.se/dump/ud2.jpeg

I UD2 är det vad jag fattat inte tjockare koppar utan bara dom lyxigare komponenterna, i UD3 introducerades den tjockare kopparen och det är nu det som kommer även till grafikkorten.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Man tackar. Synd att man bara har UD2. Får kompensera med en fläkt trots vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Bättre överklockning kan nog vara bra, men längre livslängd känns rätt mycket som en icke-feature, särskilt på grafikkort som får betraktas som färskvara. Den konsumentgrupp som känner för att lägga mer pengar på ett grafikkort med bättre komponenter är nog också den typ som gärna uppgraderar ofta.

Permalänk
Medlem

Är nog Ultra Durable 3 som kommer till grafikkort?

Fast jag ser det som såhär :

Utan Ultra Durable : Skräpkvalitet på komponenterna
Ultra Durable : Medelmåttig
Ultra Durable 2 : Standardkvalitet
Ultra Durable 3 : Lite högre än standard

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Bättre överklockning kan nog vara bra, men längre livslängd känns rätt mycket som en icke-feature, särskilt på grafikkort som får betraktas som färskvara. Den konsumentgrupp som känner för att lägga mer pengar på ett grafikkort med bättre komponenter är nog också den typ som gärna uppgraderar ofta.

INte alls, inte ovanligt att normala kort dör redan efter 3-5 år. Och jag vill ofta använda mina kort längre än så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Är nog Ultra Durable 3 som kommer till grafikkort?

Fast jag ser det som såhär :

Utan Ultra Durable : Skräpkvalitet på komponenterna
Ultra Durable : Medelmåttig
Ultra Durable 2 : Standardkvalitet
Ultra Durable 3 : Lite högre än standard

Nej inte alls så. Hur kan du få för dig att Gigabytes prisade Ultra Durable ska vara under standard? Och att efterföljaren, Ultra Durable 2 ska vara jämförbar med sketna standardkort?

Vissa andra tillverkare: Skräpvalitet på komponenterna, bara skitmärken gör dessa moderkort. Som billiga MSI-kort eller gamla EPoX.
Utan Ultra Durable: Standardkvalitet. Som billigare kort från bra märken, som ASUS med flera.
Ultra Durable: Lite högre än standard, som lite finare kort från andra fina märken.
Ultra Durable 2: Mycket hög kvalitet, jämförbar med det allra finaste från ASUS och övriga tillverkare på marknaden idag.
Ultra Durable 3: Toppklass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nej inte alls så. Hur kan du få för dig att Gigabytes prisade Ultra Durable ska vara under standard? Och att efterföljaren, Ultra Durable 2 ska vara jämförbar med sketna standardkort?

Vissa andra tillverkare: Skräpvalitet på komponenterna, bara skitmärken gör dessa moderkort. Som billiga MSI-kort eller gamla EPoX.
Utan Ultra Durable: Standardkvalitet. Som billigare kort från bra märken, som ASUS med flera.
Ultra Durable: Lite högre än standard, som lite finare kort från andra fina märken.
Ultra Durable 2: Mycket hög kvalitet, jämförbar med det allra finaste från ASUS och övriga tillverkare på marknaden idag.
Ultra Durable 3: Toppklass.

Tänker på mitt gigabyte 8800GT jag hade, med ultra durable 2. Snarare sagt Ultra Short Livslängd. Har du egen erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Tänker på mitt gigabyte 8800GT jag hade, med ultra durable 2. Snarare sagt Ultra Short Livslängd. Har du egen erfarenhet?

Jag har också Gigabyte 8800GT men det är riktigt bra kvalite, man ser på det att det ska hålla.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Tänker på mitt gigabyte 8800GT jag hade, med ultra durable 2. Snarare sagt Ultra Short Livslängd. Har du egen erfarenhet?

Och dödsorsaken var vilken? Trasiga kondensatorer?

Och både ja och nej angeånde egen erfarenhet. Jag kan inte yttra mig om livslängden så mycket då ingen av mina Gigabyte-prylar någonsin dött. Jag kan säga till när mitt senaste moderkort med UD2 dör. Eller om vi snackar grafikkort så ska jag hålla ögonen öppna på dem med.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju hur mycket bättre det är med tjockare koppar skikt. ASrock hade ju något påstående om att de kunde göra lika bra moderkort utan det där kopparskiktet. Om de klockar bra så kanske det kan tyda på att det hjälper en aning men det är väl ändå främst bra komponenter som avgör hur bra det kan klockas(?)

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Är det ungefär samma pris så, men känns inte som det är värt å betala massa extra för bättre livslängd. Grafikkort är väl den delen av datorn som byts ut mest.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
INte alls, inte ovanligt att normala kort dör redan efter 3-5 år. Och jag vill ofta använda mina kort längre än så.

Själv har jag aldrig varit med om att ett grafikkort dött, men i vilket fall som helst så är kortet omodernt och inte mycket att ha ändå efter 3-5 år.

Permalänk
Medlem

Jag har fått klocka ned mitt grafikkort som sitter i min kontorsdator. (gainward 7950GT OC edition) för att få det fungera. På standardklock flimrar bilden i windows ibland.

Har varit med om detta problem på 2 st 7950GT OC kort nu.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Jag har läst en del av kommentarer kring Grafikkort med Ultra Durable och vill bara förtydliga en del om Ultra Durable V, eller Ultra Durable 3 för VGA. Vi kommer kalla det Ultra Durable V för det handlar om VGA samt V = 5.

GIGABYTE kommer trycka på 5 punkter med denna teknik;

1. Dubbla kopparlager (2 oz), ledande och jordande.
2. Endast sk Tier 1 (bästa möjliga) minnen, Samsung/Hynix.
3. Solida kondensatorer för bättre prestanda och livslängd.
4. Dyrare spolar/drosslar med ferritkärna, som innehåller metalloxid och andra metaller som ger bättre energilagring vid höga frekvenser.
5. MOSFET-transistorer med låg RDS(on) vilket är transistorer som är speciellt gjorda för lägre övergångsströmmar vilket ger snabbare upp- och urladdning.

Fördelen med dessa dyrare komponenter, kombinationen hårdvara/bios/program är bättre flöde av elektroner och snabbare styrning av dem vilket leder till lägre strömförbrukning och mindre överskottsvärme. När elektroner kan färdas enklare och snabbare, lagerhållas och distribueras bättre via bättre kondensatorer/spolar/drosslar och hanteras via MOSFET-transistorer så kan de utsättas för mer påfrestning (överklockning och trimning) utan att utveckla mer värme (för mycket) och onödig överskottsvärme.

Grafikkort med Ultra Durable V kommer även ha Silent Cell vilket är vår senaste passiva kylning. Den är gjort av speciella aluminiumfenor (en lättare metall än koppar) med fler kontaktpunkter mellan varje fena, den unika designen av naturligt luftintag till datorlådan samt en större kopparplatta direkt ovanpå grafikprocessorn.

Alla bör vänta och se oberoende tester från t.ex. Sweclockers. Jag har tillgång till interna tester som visar att ett standard 9600GT kort med fläkt visar ca 62 grader arbetstemperatur i 3D läge medan ett GIGABYTE med Silent Pipe2 visar 55 grader och ett nytt med UD-V samt Silent Cell ca 44 grader. Det är alltså stor skillnad mellan grafikkort som annars har samma grafikprocessor och liknande minnen. När vi själva testar våra kort mot våra konkurrenter i olika applikationer så är resultatet att arbetstemperaturen kommer vara 5-10% lägre med UD-V, du kommer kunna överklocka ca 10-30% än tidigare och energiförlusten kommer vara 10-30% lägre än tidigare.

Första korten med UD-V och Silent Cell blir 9600GT samt 9800GT inom någon vecka, sedan lanserar vi nygamla (för att låna formulering från Sweclockers) GTS 240 med UD-V och Silent Cell i slutet av mars, möjligen början av april.
För mer information, se www.gigabyte.se