AMD rensar upp i Catalyst 9.4

Permalänk

Alltså.. Det är jobbigt att updatera drivrutin varje månad. Jag kör med 8.11 nu. Den funkar bra för mig Men när 9.4 kommer ska jag nog byta upp mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Pratar du om TWIMTBP?

Nej det citatet är taget ifrån SG-1 och jag tycker det var så bra att det blev min signatur

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Nej det citatet är taget ifrån SG-1 och jag tycker det var så bra att det blev min signatur

Jag har av någon lustig anledning alltid trott att det haft med "The Way It's Meant To Be Played" att göra, möjligt min hjärna som spökade på grund av din avatar

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

från texten: Från och med Catalyst 9.4 blir det ändring på långtidssupporten. Då kommer endast modern DirectX 10-hårdvara att stödjas av den vanliga drivrutinen

Var det 4000 serien dom började med dx 10?

Härligt. sen kan man räkna med bättre kvalite på drivrutinerna helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
från texten: Från och med Catalyst 9.4 blir det ändring på långtidssupporten. Då kommer endast modern DirectX 10-hårdvara att stödjas av den vanliga drivrutinen

Var det 4000 serien dom började med dx 10?

Härligt. sen kan man räkna med bättre kvalite på drivrutinerna helt enkelt.

De började implementera DX10 stöd i och med HD2000 serien och uppåt.

HD2000 serien DX10
HD3000 serien DX10.1
HD4000 serien DX10.1

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

Hoppas bara att dom får buckt med HD2900XT i Crossfire och 8GB ram är less på att sitta med gammla 8.10 drivrutiner

Permalänk
Avstängd

Eftersom gamla kort sällan tjänar något på nya drivare ändå så känns det fullt vettigt att ta bort dem från "listan".

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Helt rätt av AMD. Självklart ska det läggas mer vikt på ny hårdvara. Tycker ändå det är generöst av AMD att fortsätta stöda HD2000 serien och hålla ännu äldre hårdvara lite uppdaterad men mer sällan.

Permalänk

härligt men först måste manju invänta 9.3 och se vad den medför eller inte när det gäller video/spel

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Som sagt, detta gäller gamla kort, nVidias motsvarande får extremt sällan nya drivrutiner. Och AMD skulle i fortsättningen släppa en ny i kvartalet, snäppet oftare än nVidia släpper till sina nya kort till och med. Hur kan du ens försöka få detta till att det är en försämring och att nVidia är bättre på den punkten?

Man kan väl tolka det som man vill att en tillverkare måste släppa uppdateringar stup i kvarten?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

skaffade ett 4850 för ett tag sen, mitt första ati kort. Min erfarenhet hittills är att CCC suger totalt går fan inte att överlocka kortet alls med overdrive + att av någon jävla anledning så tar ljudcodecen för hdmi över i alla spel till och från så man får hålla på och byta och skit. Massa strul med andra ord

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
skaffade ett 4850 för ett tag sen, mitt första ati kort. Min erfarenhet hittills är att CCC suger totalt går fan inte att överlocka kortet alls med overdrive + att av någon jävla anledning så tar ljudcodecen för hdmi över i alla spel till och från så man får hålla på och byta och skit. Massa strul med andra ord

Kör du vista eller?
Testa stänga av HDMI ljudet då?
Hur enkelt som helst, Overdrive klockar upp kortet redigt för mig, fungerar fint i alla fall.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Funkar denna drivrutin till ett hd4850 512mb som bara används i dx9?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Kör du vista eller?
Testa stänga av HDMI ljudet då?
Hur enkelt som helst, Overdrive klockar upp kortet redigt för mig, fungerar fint i alla fall.

nej kör xp och overdirve funkar inte ett skit för mig kan inte ändra nått alls den återställer bara standardvärden direkt

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Hjälpsam

Det kortet är grymt bra även i orginalklock!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
nej kör xp och overdirve funkar inte ett skit för mig kan inte ändra nått alls den återställer bara standardvärden direkt

Kan du inte byta i windows så att ditt andra ljudkort blir primärt?
Ati hdmi ljudkortet har aldrig tagit över på mitt system.

Overddrive har alltid fungerat för mig, men auto-tune brukar jag varma folk om. Den överklockar för snabbt till ett högt värde utan att testa längre stunder i lägre hastigheter. Auto-tune har många ggr överklockat tokhögt trots att det inte egentligen fungerar, till den grad att mitt 4850 skadades i minnena.
Så där hoppas jag på förbättring.

F.ö. så ser jag fram emot mer slimmade drivrutiner.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
nej kör xp och overdirve funkar inte ett skit för mig kan inte ändra nått alls den återställer bara standardvärden direkt

Overdrive funkar perfekt för mig. Säkert att du inte gör nåt fel. Förresten, när du väl lyckas klocka kortet så kan du kolla stabiliteten i GPU-testet i OCCT 3.x+ som också kan kolla efter fel.

edit: just ja, som Kaleid sa så klocka manuellt och inte via auto-tune.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Bra, smått vansinnigt att ha en enda monolitisk drivrutin för så många olika serier. Jag har svårt att tänka mig att de äldre korten delar särskilt mycket kod med R600-serien, men det här lär nog ändå underlätta en hel del för de som jobbar med drivrutinen. Att filstorleken krymper är ju förstås också bra.

Det här var i och för sig inte lika roligt, http://www.driverheaven.net/news/179284-amd-dropping-r300-r50... Linux-versionen för de äldre korten kommer inte längre att uppdateras, så inget stöd för X.Org Server 1.6 eller senare om man sitter med ett sådant kort. De öppna drivrutinerna radeon och radeonhd är visserligen fullgoda alternativ i många fall, men inte om man behöver OpenGL 2.1 eller vill kunna utnyttja energisparfunktionerna som Powerplay erbjuder.

Permalänk
Medlem

Helt klart rätt, dom äldre korten behöver inga nyare drivers än dom som finns, då dom utnyttjas till 100%, både funktionsmässigt och prestandamässigt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Helt klart rätt, dom äldre korten behöver inga nyare drivers än dom som finns, då dom utnyttjas till 100%, både funktionsmässigt och prestandamässigt.

WOW 100%! Inte för att det spelar någon roll, men ge mig länken till källan där du läst att de idag nyttjas __100%__ (WOOOW!).

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Drivrutinen blir så jävla stor till slut om de ska ha stöd för äldre graffikort i den också, så det är helt rätt av dom.

Frågan är hur pass svårt det är att dela på drivrutinen utan att sabba en massa? Men det är som tur är AMD/ATI's problem.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Visst är det kul med versaler? Om du trycker in caps lock så får du det t.o.m. på varje bokstav!

Klaus kanske har tysk bakgrund och i tyska vill dom gärna ha stora bokstäver här och där.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

hmm nu känner jag mig fan mobbad som inte får det att funka med oc i overdrive Detta kortet är det jag har:

http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?Produc...

Kör en accelero S1 rev2 på det och har temps på 38 i idle och liet över 50 i load

Kör windows xp pro 32bit

upplösning på 22" är 1680x1050 har även en 19" som jag kör tillsammans i 1280x1024

Har testat att bara köra en skärm men gör ingen skillnad. Som sagt lyckas inet få CCC overdrive att ändra en ända inställning i clockspeed den bara ställer tillbaka sig i orginal läge och ja jag har tryck upp låset är inte helt bakom

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
WOW 100%! Inte för att det spelar någon roll, men ge mig länken till källan där du läst att de idag nyttjas __100%__ (WOOOW!).

Sedan kan man ju göra sig dum om man vill också.
Om det inte var tydligt nog så får jag väl förklara, han menar att man inte får fler funktioner eller bättre prestanda på så gamla kort längre ändå, de har drivrutiner som är optimerade till en rimlig gräns nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Sedan kan man ju göra sig dum om man vill också.
Om det inte var tydligt nog så får jag väl förklara, han menar att man inte får fler funktioner eller bättre prestanda på så gamla kort längre ändå, de har drivrutiner som är optimerade till en rimlig gräns nu.

Precis, tack för svaret

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Trevligt.
Är det jag som är ouppmärksam, eller står det inte när den släpps?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Avstängd

Kommer någon gång under April..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Kommer någon gång under April..

Vart har du läst de?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Avstängd

9.4

9 = 2009
4 = Månad fyra, dvs April

Ati har kört med denna namnsystem rätt länge nu..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

AHAAA!! coolt

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!