Radeon HD 4890 tävlar mot Geforce GTX 260

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pointpurple
Mysigt pris, klen uppgradering.
^^

Inte för mig. Jag har bara ett Asus 3870 så detta skulle bli en kraftfull uppgradering

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Tja vi kan väl alltid kolla på andra benchmarks då. 4870 1GB är ju knappast överlägset GTX 260, skulle nog snarare säga att korten är ganska likvärdiga.

http://www.techreport.com/articles.x/16229/7

Bara som exempel.

Vad är det du vill framföra med det du skriver. Jag har inte använt ordet överlägset vilket är ett rätt starkt ord. Om du läser en gång till vad jag skrev så kommer du märka att det står mycket noga på hur HD4870 1GB var ett bättre kort. Testet du länkar till är äldre och kör äldre drivers, men visar där också det jag skrev att 4870 leder, sen att det inte är så mycket, det vet jag, men med tanke på att det leder och är ca 3-400kr billigare gör det till ett klart bättre kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Tack då slapp jag säga det själv! 2good4you tar ett test med ett OC 4870 mot ett "vanilla" gtx260 216sp o drar sen en slutsats på det....knappast rättvis jämförelse.Skulle bli totalt om vända resultat om man jämförde mitt gtx260 Black edition med mitt oöverclockade Msi 4870 1gb o sedan dra slutsatsen att gtx260 216sp är snabbare än 4870 1gb!!....men vissa läser tester som satan läser bibeln.....4870 1gb o gtx260 216sp ÄR jämbördiga

Så många gånger som folk jämfört överklockade nVidia kort mot ATI kort går inte att räkna till. Det har tom skett i sweclockers tester om du hade vart med. Till saken är den att skillnaderna är små mellan ett vanligt och toxic kort, och såpass små att det inte räcker för att täcka den skillnad som finns. Jag tog testet för att det var nytt, är en bra site samt använder senaste drivers. Tittar du i testet som den du citerade länkade till så ser du två vanilla kort. Varför det är intressant är för att 4870 1GB kostar 3-400kr mindre. GTX 260 har redan fått sig en uppgradering också för att kunna stå emot i form av fler sp's, verkade inte hjälpa, inte kostnaden för det heller.

[QUOTE]Det "nya"4890 kommer med all sanolikhet bli snabbare än 260 tills Nvidia oxå släpper en överclockad version av gammal skåpmat(precis som Amd nu gör) o kallar det gtx270..and the story goes on and on and on....suck!![/QUOTE]

Det har nämts förut att RV790 skall motsvara eller slå GTX28x, men det återstår att se.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Men grabbar? Oavsettt om ni argumenterar för att HD4870 är snabbast eller GTX 260 216. Så är vi väl all överrens om att de är i samma klass och hyffsat jämnbördiga eller hur? Sedan exakt hur de förhåller sig till varandra kommer det alltid råda delade meningar om.

Men huvudsaken är den att dagens HD4870 tävlar med GTX 260 216. Hur kan då SweClockers skriva att HD 4890 - som ska ha förbättrad kärna och högre frekvenser - kommer vara lika snabb?

Det går inte ihop helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men grabbar? Oavsettt om ni argumenterar för att HD4870 är snabbast eller GTX 260 216. Så är vi väl all överrens om att de är i samma klass och hyffsat jämnbördiga eller hur? Sedan exakt hur de förhåller sig till varandra kommer det alltid råda delade meningar om.

Men huvudsaken är den att dagens HD4870 tävlar med GTX 260 216. Hur kan då SweClockers skriva att HD 4890 - som ska ha förbättrad kärna och högre frekvenser - kommer vara lika snabb?

Det går inte ihop helt enkelt.

Det som syftades på från början från min sida, så länkade jag till ett test och då vart folk med nVidia kort i sina datorer förbannade

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

precis som du reagerar när man säger något negativt om AMD...

ont: kul att se var detta kort lägger sig. vad jag har läst (vilket endast är obekräftade rykten) så skulle dom inte röra shader antalet och inte heller TMU's eller Rop's...men vi får la se.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det som syftades på från början från min sida, så länkade jag till ett test och då vart folk med nVidia kort i sina datorer förbannade

Och jag som har både Amd i en burk o Nvidia i en annan blir ändå så trött på dina påståenden...vad kan det bero på?? kanske jag blir trött på dina fanboy uttalanden hela tiden...

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Och jag som har både Amd i en burk o Nvidia i en annan blir ändå så trött på dina påståenden...vad kan det bero på?? kanske jag blir trött på dina fanboy uttalanden hela tiden...

Konstigt nog märker jag ingen fanboy uttalanden utav hans inlägg då han faktiskt i dom flesta fall visar konkret fakta och kläcker inte ur sig hur som helst och jag står endast på min egen sida men jag säger bara vad jag tycker.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
ont: kul att se var detta kort lägger sig. vad jag har läst (vilket endast är obekräftade rykten) så skulle dom inte röra shader antalet och inte heller TMU's eller Rop's...men vi får la se.

Obekräftade rykten har också talat om högre IPC. Vi får se om det ligger något i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
precis som du reagerar när man säger något negativt om AMD...

Nej, inte sålänge det är fakta vilket du sällan håller dig till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Och jag som har både Amd i en burk o Nvidia i en annan blir ändå så trött på dina påståenden...vad kan det bero på?? kanske jag blir trött på dina fanboy uttalanden hela tiden...

Jag har haft fler nVidia kort själv, samt en del nForce kort, och nej jag är inte någon fanboy till något, det har du heller inga belägg för att påstå. Jag håller mig till fakta och kan backa upp det jag skriver. På vilket sätt är mina uttalanden fanboy relaterade som du påstår?

Hela saken handlar om rubriken till nyheten vilket boris också kritiserade. Det jag kort och gott visade var att dagens RV770 inte har några problem mot GTX260, och att RV790 som är snabbare snarare kommer köra mot GTX28x. Det återstår att se som sagt för 3'e gången nu.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Och jag som har både Amd i en burk o Nvidia i en annan blir ändå så trött på dina påståenden...vad kan det bero på?? kanske jag blir trött på dina fanboy uttalanden hela tiden...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Nej, inte sålänge det är fakta vilket du sällan håller dig till.

Jag har haft fler nVidia kort själv, samt en del nForce kort, och nej jag är inte någon fanboy till något, det har du heller inga belägg för att påstå. Jag håller mig till fakta och kan backa upp det jag skriver. På vilket sätt är mina uttalanden fanboy relaterade som du påstår?

Hela saken handlar om rubriken till nyheten vilket boris också kritiserade. Det jag kort och gott visade var att dagens RV770 inte har några problem mot GTX260, och att RV790 som är snabbare snarare kommer köra mot GTX28x. Det återstår att se som sagt för 3'e gången nu.

ni får ursäkta mig om ni tar illa upp men är ni dumma på riktigt?
ni kan ha hur många grafikort av hur många tillverkare som helst inte fan är ni mer objektiva för det. det är väl klart som fan att man gillar ett kort bättre än det andra. tex jag gillade mitt G80gts 640 bättre än mitt nuvarande GX2 ...det var bra mycket bättre prestanda i GX2an men inga krångel eller ostadig FPS från och till vid olika apps.

jag har kört 2st 4850 och 1 4870 512 ...tycker ni att jag är objektiv för det?

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |