Grafikproblem i Macbook Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Tagga ner? Det här är ett diskussion och visst kan det gå hett till ibland, men håll det utanför personangrepp om du vill se ett svar från mig i framtiden. MACar är överprisade enligt mig och otroligt många andra, däremot har jag aldrig påstått att de är för idioter, så släng inte ord i mun tack. Om du så gärna vill betala löjliga priser för designen så får du gärna göra det, men då är det Du som vill göra det och då får även Du stå för det och argumentera för det, inte skriva "en del", "vissa" och dylikt. Vi vet alla anledningen till att det inte finns virus till OSX, ingen bryr sig om att göra virus till det, det gör inte operativsystemet säkrare på något sätt eller minskar risket för att få virus, punkt slut. Du verkar ha svårt för att majoriteten av alla personer vill ha en blandning mellan prestanda, pris, design, och övrigt. Inte enbart en del av dessa punkter.

...

...Jag kan till viss del hålla med dig om att det kanske är mer användarvänligt, men det är just det som har varit huvudargumentet hela tiden. Att MAC är till för folk som inte kan datorer allt för bra och bara behöver ett verktyg, sen kan man alltid fråga sig om denna "enkelhet" (som för övrigt existerar i Windows också) är värd 25000 t.ex. men som sagt, det finns inget unikt som MAC erbjuder när man kollar på helheten.

Personangrepp? Om det nu är så att det finns väldigt få virus till Mac så är väl risken liten att man drabbas av dessa? Jag har inte sagt att OSX är säkrare än något annat OS. Jag har inte svårt för att folk inte tycker att Macar är värda sitt pris, jag skiter fullständigt i vad du väljer att köpa för dator, däremot stör jag mig på att du enligt min uppfattning, nervärderar de som gör det valet. T.ex när du skriver att Mac är till för folk som inte kan datorer allt för bra och bara behöver ett verktyg, och när du skriver att priserna för designen är löjliga.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Personangrepp? Om det nu är så att det finns väldigt få virus till Mac så är väl risken liten att man drabbas av dessa? Jag har inte sagt att OSX är säkrare än något annat OS. Jag har inte svårt för att folk inte tycker att Macar är värda sitt pris, jag skiter fullständigt i vad du väljer att köpa för dator, däremot stör jag mig på att du enligt min uppfattning, nervärderar de som gör det valet. T.ex när du skriver att Mac är till för folk som inte kan datorer allt för bra och bara behöver ett verktyg, och när du skriver att priserna för designen är löjliga.

Du misstolkar det jag skriver om och om igen, jag hävdar att risken att få ett virus i OSX är inte låg på grund av att OSX har en hög säkerhet, utan för att ingen bryr sig om att göra virus till en sådan minoritetsoperativsystem.
Jag säger dig åter igen, jag har inte någonstans nedvärderat folk som köper en MAC, om du tror du har du misstolkat mig rejält, däremot har jag påstått att OSX är så otroligt begränsat och inte erbjuder något unikt i form av användarvänlighet då till och med mina stackars grannar som inte kan ett dugg om datorer kan använda windows utan problem.
Jag står vid mitt påstående att MAC är till folk som inte kan använda datorer, för det finns ingen som helst anledning att välja en MAC om man vet hur man ska hantera en dator, då det är så otroligt enkelt att installera OSX på ett PC, detta kan du inte säga emot.
Priserna för designen är löjliga, punkt slut, och enligt min tycke är designen inte allt för vacker så att säga, Du kan EJ dra in design i den hela bilden när Design är något subjektivt!.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Och att som du hävda motsatsen utan bevis är lika patetiskt

Fel käre barn, Jag hävdar inte att Apple's service är dålig, faktum är att jag hävdar ingenting. Det är däremot du som hävdar att den är i världsklass, och därmed behöver du lägga till bevis för att det du hävdar ska vara giltig, annars är den inte det. Lär dig argumentationsteknik innan du ger dig in på djupt vatten.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Jo men Apple är väl inte riktigt kända för sin fantastiska kundservice? Många gånger har de raderat trådar och liknande på sina egna forum och vill bara köra huvudet i sanden. Fram till senaste inkarnationen av OS X så var det inte heller särskilt stabilt, hävda vad ni vill men det var det inte. Det finns ett fantastiskt Simpsons- avsnitt, säsong 20 tror jag, som med lite sarkastisk humor beskriver både företaget, dess användare och företagets namnsättning på sina produkter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Du misstolkar det jag skriver om och om igen, jag hävdar att risken att få ett virus i OSX är inte låg på grund av att OSX har en hög säkerhet, utan för att ingen bryr sig om att göra virus till en sådan minoritetsoperativsystem.
Jag säger dig åter igen, jag har inte någonstans nedvärderat folk som köper en MAC, om du tror du har du misstolkat mig rejält, däremot har jag påstått att OSX är så otroligt begränsat och inte erbjuder något unikt i form av användarvänlighet då till och med mina stackars grannar som inte kan ett dugg om datorer kan använda windows utan problem.
Jag står vid mitt påstående att MAC är till folk som inte kan använda datorer, för det finns ingen som helst anledning att välja en MAC om man vet hur man ska hantera en dator, då det är så otroligt enkelt att installera OSX på ett PC, detta kan du inte säga emot.
Priserna för designen är löjliga, punkt slut, och enligt min tycke är designen inte allt för vacker så att säga, Du kan EJ dra in design i den hela bilden när Design är något subjektivt!.

Fel käre barn, Jag hävdar inte att Apple's service är dålig, faktum är att jag hävdar ingenting. Det är däremot du som hävdar att den är i världsklass, och därmed behöver du lägga till bevis för att det du hävdar ska vara giltig, annars är den inte det. Lär dig argumentationsteknik innan du ger dig in på djupt vatten.

Jag tror vi båda missuppfattar varandra Jag försöker inte argumentera för att Mac är någonting för alla, utan att det passar en del. Mac passar de som tycker att Macar ser bra ut och som gillar OSX.

Angående virus till OSX så misstolkade jag nog inte dig, jag sa bara att risken är låg att få virus om man kör OSX, vilket du också skriver. Sen om risken skulle öka ifall folk massmigrerar till OSX tänker jag inte sia om.

Du säger att det är lätt att installera OSX på PC, det säger jag inte emot, men det finns väl risk för problem vid uppdateringar av OSet, så var det förr när jag läste om ämnet, är de problemen borta nu?

Skönt att du inte nedvärderar de som gillar Mac, då har jag väl missuppfattat dig där.

"Priserna för designen är löjliga, punkt slut, och enligt min tycke är designen inte allt för vacker så att säga, [b]Du kan EJ dra in design i den hela bilden när Design är något subjektivt!"

Jag får inte dra in designen i det hela, men du får?

EDIT: På vilket/vilka sätt är OSX så otroligt begränsat?

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk

Vill bara påtala att "de som inte kan något om datorer" oftare väljer Windows PC inte Mac, därför att de vill ha mainstream som funkar med allt annat som är på marknaden osv.
Dessutom vill de ha en billig PC, priser som inte finns motsvarade i Mac.

Så Mac användare är ofta något mer insatta i datorer än motsatsen, självklart är detta ingen regel och har många undantag.
Det har blivit betydligt lättare att sälja Macar sen man kunnat installera och köra windows, vilket bevisar min poäng.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Men nu är det så är det finns flera stora fel med Apples' produkter, påstår du något annat eller? Tror inte det.

Haha vafan, vart plockar du upp den där kommentaren ur mitt inlägg? Finns ingenstans där jag ens tar upp magnituden eller försöker försvara omfattningen av felen. Eller försöker du försvara din "släng pengarna i sjön" kommentar?

Citat:

Vi kommer i framtiden se hur det kommer att gå till, men att i förväg säga att Apples service är i världsklass utan några som helst bevis är bara patetiskt.

Mm just ja, för Apple är ju nya på marknaden så de har inte haft produkt problem tidigare genom åren... Ang. "Utan bevis"; Jag jobbar nära med Apple tekniker så jag har förstahand erfarenhet om hur Apple hanterar sina kunder och garantifel. Ditt hat mot Apple verkar ju enbart baseras på dina lästa och hörda uppfattningar och inte på dina konkreta erfarenheter från att faktiskt äga en mac. Så om det är någon som är patetisk så blir det nog du.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino

P1nvin: De flesta av oss här på forumet om inte alla skulle klara det, men det är långt ifrån att medelsvensson sitter och gör något sånt här, än mindre behålla systemet stabilt osv...

Du har helt rätt, kräver läskunskaper också för att klara det

Citat:

Ursprungligen inskrivet avDibbqwaz

En sak jag undrar över är hur är det med drivrutiner såvida man inte använder samma tillverkare på komponenter som mac?
(syftar mest på Ati grafikkort)

Finns visserligen inga drivrutiner löst än till 10.5, men så länge det finns stöd för kortet i operativets grundbas med rutiner så kommer det att fungera, finns inte så många applikationer till Mac som kräver särskillt mycket av grafikkortet (uppenbarligen).

Det jag vill säga är att bara okunniga går och köper en Mac och pratar om att de vill betala det ohyggliga överpriset för operativet eftersom det går att köpa det löst oavsett.

Ang. design så är jag också helsåld på aluminium och glas, men när aluminiumet ser ut och känns som plast (eftersom datorn blir ljummen försvinner den sköna känslan) och INTE borstat så får det vara - inte värt pengarna.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
hahaha! vad jag förväntar mig av apple sen att en macbook pro kostar 25 lakan.. omfg.. vemfan betalar sånna pengar för en mac med så dålig prestanda?

Jag gjorde det och jag ångrar mig inte en sekund

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

tja här sitter man med sin 5 år gamla thinkpad utan problem.

och mac kan inte klandras för allt, jag menar alla datorer som görs idag är ju rena rama löpbandet utan kontrolltester

min kompis fick byta nätagg (hp)för de fick glapp, min har som sagt hållt 5 år.

min andra kompis fick sin dator överhettad(hp), visst det är damm men min har klarat sig 5 år.

och hur kommer det sig att centrino 1 är kallare än core 2 duo? menar trodde den var byggd strömsnål?

min flickvän (hp compaq)fick byta ljudkort på garantin för ljudet stängdes inte av när man kopplade in sladden till förstärkaren.

min kompis syster (asus) skärm slutade fungera.

alla dessa datorer gick i sönder inom ett år. tror inte mac kan få smällen för detta nu. även om det är 25 lax datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

Fel käre barn, Jag hävdar inte att Apple's service är dålig, faktum är att jag hävdar ingenting. Det är däremot du som hävdar att den är i världsklass, och därmed behöver du lägga till bevis för att det du hävdar ska vara giltig, annars är den inte det. Lär dig argumentationsteknik innan du ger dig in på djupt vatten.

Okej, nu ser jag att du inte lärt dig läsa ännu, så jag skall försöka hjälpa dig. Jag har aldrig sagt någonting om deras service. Så försök inte hävda det. Jag kommenterade endast ditt uttalande.

Sen skriver du själv:
Men nu är det så är det finns flera stora fel med Apples' produkter, påstår du något annat eller?

Här hävdar du att det finns stora fel med Apples produkter. Vad har du för data som stödjer att Apple har problem med ALLA sina produkter? Det är ju det du säger. Du om någon borde lära dig argumentationsteknik, gärna innan du börjar gymnasiet, du kommer behöva det där.

Kan även lära dig lite logik.

Denna artikeln handlar om att Apple möjligen har värmerelaterade problem med MBP. Detta implicerar inte att Apple har problem med ALLA produkter de säljer. Se, nu har du lärt dig någonting...

(Du får tåla den taskiga attityden från mig, för när du går på personangrepp utan anledning och dessutom skriver helt idiotiska saker så får du skylla dig själv.)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Detta implicerar inte att Apple har problem med ALLA produkter de säljer. Se, nu har du lärt dig någonting...

sätt honom på plats bara!

EDIT: Är sjukt partisk (mot Apple), men den kommentaren var ganska rolig. Var inte arg på mig Sanazin

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
sätt honom på plats bara!

EDIT: Är sjukt partisk (mot Apple), men den kommentaren var ganska rolig. Var inte arg på mig Sanazin

Jag kan erkänna att Apple har brister, de är inte perfekta, deras datorer är förmodligen samma skit som alla andra tillverkares. Dock stör jag mig på folk som ska säga att alla deras produkter är skit så fort något går fel med en av dem, och dra helt felaktiga slutsatser och snacka om bevis som bygger på helt felaktiga premisser.

Skall man hävda att Apple är skit kan man väll göra det ordentligt iaf, finns ju bättre sätt att hävda det på

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Att Apples datorer är mer påkostade och robust byggda jämfört med datorer i allmänhet, det är fakta och knappast något som går att förneka om man är insatt. Sen om de fungerar bättre är en annan sak. Det är inte Apple själva som utvecklar processorer, styrkretsar, grafikkretsar och andra komponenter som kan fela. Jag tycker min MBP har en bra skärm och väldigt god kvalitékänsla vilket jag värdesätter mer än att slippa betala några tusenlappar extra eller att få lite mer prestanda. En del andra kanske tycker att det är att slänga pengarna i sjön vilket jag har full förståelse för även om man har råd men det är upp till var och en att avgöra.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Att Apples datorer är mer påkostade och robust byggda jämfört med datorer i allmänhet, det är fakta och knappast något som går att förneka om man är insatt. Sen om de fungerar bättre är en annan sak. Det är inte Apple själva som utvecklar processorer, styrkretsar, grafikkretsar och andra komponenter som kan fela. Jag tycker min MBP har en bra skärm och väldigt god kvalitékänsla vilket jag värdesätter mer än att slippa betala några tusenlappar extra eller att få lite mer prestanda. En del andra kanske tycker att det är att slänga pengarna i sjön vilket jag har full förståelse för även om man har råd men det är upp till var och en att avgöra.

Jämför med datorer i samma prisklass så är jag inte lika säker på det.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jämför med datorer i samma prisklass så är jag inte lika säker på det.

Har inte kunnat hitta någon annan bärbar dator med samma kvalitékänsla som det precisionsgjutna aluminiumhöljet hos nya MB/MBP ger. Det i kombination med den underbara multitouch styrplattan av glas, den fina skärmen och allt annat gör att jag undrar om det verkligen finns någon motsvarighet oavsett prisklass. Jag tycker att priset är helt klart befogat men samtidigt har jag full förståelse för att det finns folk som inte gör det och som värdesätter andra saker. Vad jag däremot inte har förståelse för är varför en del ska sitta och idiotförklara andra för att de tycker annorlunda än de själva, snudd på en bedrift att lyckas vara så trångsynt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Pinhead: Du insåg alltså att den var sarkastisk menad? Hahaha Bra där!

Hehe nä, jag såg inte hela filmen först, sen när jag såg andra hälften insåg jag mitt misstag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Redan här faller din argument platt, du nämner att det inte finns någon anledning till varför du ska ta upp de positiva delarna med MAC, om du inte redan har förstått det är detta ett diskussionsforum och om du kommer med ett påstående måste du vara beredd på att kunna backa upp det, självklart så gör du inte detta eftersom det förmodligen inte finns något du kan backa upp ett MAC med

MACar är dyra och enligt mig överprisade, om du inte anser att de är överprisade får Du argumentera för din sak, men att enbart påstå ett tes utan något som helst följdargument är fel på alla sätt.
En helhetssyn? Du kan hur lätt som helst sätta ihop ett PC's helhetslösning, det finns otroligt många märken som säljer på just det sätt som Apple gör så du kan omöjligen säga att Apple är unikt här, för de är inte det, och det är fakta. Enkelhet?
Jag kan till viss del hålla med dig om att det kanske är mer användarvänligt, men det är just det som har varit huvudargumentet hela tiden. Att MAC är till för folk som inte kan datorer allt för bra och bara behöver ett verktyg, sen kan man alltid fråga sig om denna "enkelhet" (som för övrigt existerar i Windows också) är värd 25000 t.ex. men som sagt, det finns inget unikt som MAC erbjuder när man kollar på helheten.

Här faller hela din text platt på marken, du anklagar andra företag för att Apple inte kan leverera något vettigt, HELT OCH HÅLLET FEL!
Är det Apple som inte kan leverera något är det enbart deras fel och deras ansvar, inte Intels eller Nvidias.

Men vad är det vi diskuterar egentligen?

Varför ska jag behöva _argumentera_ för varför jag (och många andra) gillar Mac?

Det verkar bara som att du vill att jag ska lägga fram pro Mac-argument som du sedan kan såga rätt av för att du antingen inte finner något värde i en viss grej, eller att du kan lösa det på ett annat sätt och betraktar det som likvärdigt.

Jag har aldrig påstått att Mac är bäst eller att Mac passar alla.

Jag ville bara poängtera att det finns en del som gillar Mac och ser ett värde i de aspekter som utmärker en Mac från de flesta andra datorer, vilket gör att man är villig att betala ett högre pris för samma prestanda. Att det finns folk som inte enbart köper en dator utefter prestanda.

Och om Apple nu bara gör ren skit som vissa hävdar så tror jag nog inte att de hade funnits kvar.

Du har uppenbarligen inte förstått konceptet med en Mac om du menar att man kan bygga en egen dator och få samma "helhet". Men det spelar ingen roll, för då ser du förmodligen inget värde i det heller.

Ja, är det Apples fel att chipet från nVidia krånglar, till exempel? Om det nu inte är värmeproblem. Och om det är värmeproblem, hur kommer det sig att det problemet "inte fanns" med Ati-chippen? Nvidia verkar ju ha haft problem med sina chip för bärbara datorer i största allmänhet. Kanske dags för dem att göra dem bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Tagga ner? Det här är ett diskussion och visst kan det gå hett till ibland, men håll det utanför personangrepp om du vill se ett svar från mig i framtiden. MACar är överprisade enligt mig och otroligt många andra, däremot har jag aldrig påstått att de är för idioter, så släng inte ord i mun tack. Om du så gärna vill betala löjliga priser för designen så får du gärna göra det, men då är det Du som vill göra det och då får även Du stå för det och argumentera för det, inte skriva "en del", "vissa" och dylikt. Vi vet alla anledningen till att det inte finns virus till OSX, ingen bryr sig om att göra virus till det, det gör inte operativsystemet säkrare på något sätt eller minskar risket för att få virus, punkt slut. Du verkar ha svårt för att majoriteten av alla personer vill ha en blandning mellan prestanda, pris, design, och övrigt. Inte enbart en del av dessa punkter.

Men nu är det så är det finns flera stora fel med Apples' produkter, påstår du något annat eller? Tror inte det.
Vi kommer i framtiden se hur det kommer att gå till, men att i förväg säga att Apples service är i världsklass utan några som helst bevis är bara patetiskt.

Det var väldigt många stenar som åkte genom glashuset där

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian