Seagate och AMD satsar på nästa generation SATA

Permalänk
Medlem

Orka bry sig om nya datorn råkar ha SATA 3, snälla sig att ni inte väntar på sånt

Ska ni ha en superdyr SSD-disk så kör ni väl inte det på det värdelösa 10kr-kontrollerkortet som ni fick med på moderkortet?

Permalänk
Medlem

haha se, det är ju inte så svårt. bakåtkompatibelt,
som usb. perfekt

önskar de stannade med hdmi också. men snart är det väl det där vad hette det....

synd de inte tänkte så långt med pci express fast det var kanske fysiskt omöjligt

har ju inte den kompetensen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
haha se, det är ju inte så svårt. bakåtkompatibelt,
som usb. perfekt

önskar de stannade med hdmi också. men snart är det väl det där vad hette det....

synd de inte tänkte så långt med pci express fast det var kanske fysiskt omöjligt

har ju inte den kompetensen.

HDMI? HDMI är ju samma sak som DVI, fasst man har ersatt analoga möjligheter med ljud istället. DVI är m.a.o. klart mer användbart.
Och displayport kommer bli en välbehövlig och bra ersättare.

Ett alternativ till PCI-E är ju PCI-X som är kompatibelt med PCI (PCI-X har främst använts i servrar).
Riktigt trisst att det inte blev PCI-X istället. Detta värdelösa påhitt med 1x, 4x, 8x och 16x kontakter har ju förstört hela marknaden - finns ju knappt någon pryl till PCI-E och moderkorten är fortfarande, många år senare, helt handikappade med alla dessa kontakter och lanes.

Permalänk
Medlem

om nu dvi hade varit bättre så hade det vart nåt, men hdmi är mindre och är bra från box till tv framförallt.

och jag menade att displayport borde vara hdmi:s utveckling. alltså som usb 3 kommer fungera med usb 2

Permalänk
Medlem

Fasst nu är ju DVI bättre. Varför är HDMI bra från box till TV?

HDMI är ett påhitt för vardagsrummet, man ansåg väl helt enkelt att DVI kontakten var för avancerad för folk som tittade på TV, så man tog en gammal standard man använde på datorn och tog bort det analoga och ersatte det med ljud. Och folk får för sig att det är bättre bara för att det är nyare...
Det visar ju verkligen på att marknadsföring fungerar, oavsett hur kass din produkt är kommer folk tro att den är bättre.

HDMI har dessutom dragits med många problem helt i onödan och den "braiga" kontakten är inte alls glappbenägen...

Jösses vilken hysteri det har blivigt med skiten, hade varigt bättre om de bara hade tagit DVI rakt av.

Det finns möjlighet (men är inget krav) att skicka DVI signaler i en displayport kontakt, vilket förstås innebär att det går att driva HDMI-apparater med displayport också (om stödet finns).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Fasst nu är ju DVI bättre. Varför är HDMI bra från box till TV?

HDMI är ett påhitt för vardagsrummet, man ansåg väl helt enkelt att DVI kontakten var för avancerad för folk som tittade på TV, så man tog en gammal standard man använde på datorn och tog bort det analoga och ersatte det med ljud. Och folk får för sig att det är bättre bara för att det är nyare...
Det visar ju verkligen på att marknadsföring fungerar, oavsett hur kass din produkt är kommer folk tro att den är bättre.

HDMI har dessutom dragits med många problem helt i onödan och den "braiga" kontakten är inte alls glappbenägen...

Jösses vilken hysteri det har blivigt med skiten, hade varigt bättre om de bara hade tagit DVI rakt av.

Det finns möjlighet (men är inget krav) att skicka DVI signaler i en displayport kontakt, vilket förstås innebär att det går att driva HDMI-apparater med displayport också (om stödet finns).

men ger dvi bättre bild? JAG har ingen aning då jag kör allt analogt. kör med tjock tv, tjock skärm och 20 år gammal nad förstärkare.

Jag menar ju att det är bra för det fungerar som scart. jag menar hur många har stereon kopplad till tvn.. e fan bara serier man glor på eller gamla godare

då ska man ha massa extra sladdar.

mitt fall så är stereon kopplad enbart till datorn, men så glor jag ju inte film via dvd spelare.

sen BORDE väl ljudet vara bättre om man bara har massa långa sladdar till analoga från datorn till stereon om man använder hdmi först?

men så kommer det dröja lång tid innan jag går digital:P

men om dvi är bättre TEKNISKT så har ni väl la rätt

Permalänk
Medlem

Nae, den digitala bilden i HDMI är identisk med DVI, därför som det finns adaptrar mellan HDMI och DVI - det enda adaptern gör är att ändra formen på kontakten... (sen tar de gärna 200+ kr för det)

Displayport kommer dock ge en behövlig uppgradering, men HDMI duger väl för vardagsrummet ett bra tag till så är väl främst DVI som kommer bli utbytt.

Permalänk
Medlem

ja då är väl hdmi bättre? för den är mindre och kan vid behov även skicka ljud.
men hur fungerar dvi till hdmi ? för då kan man få ljud. mitt grafikkort har dvi till hdmi. alltså den installerar ljuddrivrutiner, trodde inte det gick.

sen så menade jag att displayport borde ha hdmi kontakt, bakåtkompatibel, borde ju gått? kontakter som kontakter liksom

Permalänk
Medlem

Beror ju på situation.

Är mindre bättre? På en bärbar ja, och det är väl därför DVI inte slagit igenom där. Men på en stationär? Nej.

Ljud ingår inte i DVI standarden men moderna grafikkort gör det ändå jusst så att man ska kunna använda en (speciell) adapter så att man slipper ljudkablar. Kanske använder de pinnarna för dual-layer som inte används med den vanliga HDMI-typen.

Vilket leder till en annan sak, HDMI har inte dual layer vilket gör att det inte ens fungerar till 30"skärmarna. Visst, det finns dual-layer HDMI men det är en klen tröst när det inte finns något på markanden som använder sig utav det. Dual-layer HDMI har dessutom en egen kontakt.

Anledningarna till varför displayport inte använder sig av HDMI är nog många. HDMI kontakten har fått mycket kritik för att den i originalutförande inte har skruvar och därför har lättare för att åka ut och glappa (nu har dock inte displayport det heller). Sen vet jag inte men jag kan tänka mig att det kostar att använda HDMI kontakten, displayport har nämligen fördelen att vara gratis att använda (normalt kostar det att stödja HDMI osv.). Sen har inte displayport och HDMI samma antal pinnar.

Men hur jobbigt är det med en adapter?

Permalänk
Medlem

inte så farligt, men hade varit skönt med en standard som kan följas,

som med kontakten till bilar. kontakten är densamma men använder olika protokoll.

iaf EU ska ha standardiserats. då är det bara programvaran som ändras.

ska för övrigt tjacka en sådan för släcka min abs lampa. eller nå felet