AMD svarar Nvidias prissänkning

Permalänk

Priskrig är inte alltid bra, speciellt inte om ena parten vinner kriget.

Nå grafikkorten var för dyra speciellt i dessa kristider, så prissänkningarna var välkomna. Priserna på de andra modellerna borde väl följa efter. Så man kan få ett HD4830 för under 1000spänn.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
Haha, vaa? Sitter du och yrar ihop egna historier som oftast eller? Såvida du inte har fakta bakom, förstås -- dessa fakta tar nog fler än jag gärna del av.

bara menar om ati inte var så starka så kan ju du sitta betala det nivida tog med 260 och 280 kosta nöär dom kom.Så kom super korten 4870 och 4850. så vad hände. ta håll käften om du ska hålla säga sådant skit till mig.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

När skall vi få billigare kort till europa?
Finns det inga fabriker överhuvudtaget här som gör att man slipper extremt höga priser varav speciellt på nvidia

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Men 260 kortet har inget ljudkort?
Bara ATI som har ljud?

Väntar till 4890 kommer 10 april innan jag väljer kort.
Vill ha med ljud från HDMI adapter.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Men 260 kortet har inget ljudkort?
Bara ATI som har ljud?

Väntar till 4890 kommer 10 april innan jag väljer kort.
Vill ha med ljud från HDMI adapter.

Finns GTX260 med möjlighet att koppla in ljud via SPDIF.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
När skall vi få billigare kort till europa?
Finns det inga fabriker överhuvudtaget här som gör att man slipper extremt höga priser varav speciellt på nvidia

Fanns en tid då man kune köpa Club3D, Gecube, Sparkle och andra lågprismärken för betydligt billigare än andra. Nu verkar det dock som Sapphire, HIS, Powercolor m.m. alla kostar i princip lika mycket. Om du menar att de ska produceras i Europa så tror jag inte det spelar någon roll just nu för priserna i Sverige då Euron har gått upp massor också och fabrikerna kommer behöva köpa in kretskorten, minnena m.m. från asien ändå. Nästan all elektronik görs ju där nere.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Varför är det inte priskrig oftare? hehe

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Finns GTX260 med möjlighet att koppla in ljud via SPDIF.

S/P-DIF på ett grafikkort lär ju bara vara gojja. Konverteringen borde ju bli kass och hoppas de som gör det iaf har coaxial.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73

Men snart försvinner nivda eller amd.Då blir bara intel och en till kvar.Då kommer vi få betala som 260 kosta från börja jämnt.

Du använder ordet "vi" ofta i dina inlägg, menar du dej själv och din mamma eller?

Tror precis som khanan att du yrar i nattmössan.
Vill också veta var du fått denna, inte allt för oviktiga, information från. Svara på den om du kan.
Eller så kan du, på moget 12-års vis, också be mej hålla käft.

Avd. nyheten. Två tummar upp med ett stort smile på mitt face då jag har nytt datorbygge på G.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
bara menar om ati inte var så starka så kan ju du sitta betala det nivida tog med 260 och 280 kosta nöär dom kom.Så kom super korten 4870 och 4850. så vad hände. ta håll käften om du ska hålla säga sådant skit till mig.

Det där svaret förklarade bara att du hittar på OCH är otrevlig..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
S/P-DIF på ett grafikkort lär ju bara vara gojja. Konverteringen borde ju bli kass och hoppas de som gör det iaf har coaxial.

Vilken konvertering? SPDIF är digitalt som går över coaxial-kabel el optik. http://sv.wikipedia.org/wiki/SPDIF

Permalänk
Medlem

Om nu bara den övervärderade dollarn kunde komma ner en 10-15% också..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Fanns en tid då man kune köpa Club3D, Gecube, Sparkle och andra lågprismärken för betydligt billigare än andra. Nu verkar det dock som Sapphire, HIS, Powercolor m.m. alla kostar i princip lika mycket. Om du menar att de ska produceras i Europa så tror jag inte det spelar någon roll just nu för priserna i Sverige då Euron har gått upp massor också och fabrikerna kommer behöva köpa in kretskorten, minnena m.m. från asien ändå. Nästan all elektronik görs ju där nere.

Det är inte euro:n som gått upp, det är vår egen skitvaluta SKR som är mer värelös än någonsin.

/Besserwissern

Permalänk

Tyvärr äts ju alla prissänkningar upp av kronraset för oss svenskar. Men skojigt för jänkarna själva.

Permalänk
Medlem

Kronans kurs är det enda som fattas nu, hoppas vi får samma förhållande mellan dollarn och kronan som innan krisen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Kronans kurs är det enda som fattas nu, hoppas vi får samma förhållande mellan dollarn och kronan som innan krisen.

Det lär inte hända på länge.. I Aug/Sep var den väl nere kring 6:-. Nu är den uppe i 9:-. Skulle kunna tänka mig som bäst att den skulle kunna ligga runt 7,5-8:- till sommaren om kursen spelar oss konsumenter i händerna..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
bara menar om ati inte var så starka så kan ju du sitta betala det nivida tog med 260 och 280 kosta nöär dom kom.Så kom super korten 4870 och 4850. så vad hände. ta håll käften om du ska hålla säga sådant skit till mig.

Och du tror att AMD inte hade tagit mer för sina kort om de var helt ensamma på marknaden? Vakna upp i så fall, allt handlar om att sätta ett pris som konsumenten är villig att ge eller att sänka sitt pris så man tar andelar från sin konkurrent, finns inget företag som är med i branschen bara för att de bryr sig om oss konsumenter. Utan dessa båda tillverkare hade vi fått betala betydligt mer än vad vi gör nu och detta stämmer oavsett vilket företag man håller på.

Att man kan behålla samma pris år ut och år in som musikbranschen gör beror på att man inte fattat detta och skyller istället minskad försäljning på kopiering, i alla andra branscher utom just media så är det efterfrågan som styr priset och tillgången men det verkar som dom missade den kursen. AMD och Nvidia däremot verkar har tagit en överkurs och detta gynnar ju oss konsumenter=).

Till sist, finns ingen anledning till att skriva åt någon att hålla käften, du kanske bör se över ditt vokabulär.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Det lär inte hända på länge.. I Aug/Sep var den väl nere kring 6:-. Nu är den uppe i 9:-. Skulle kunna tänka mig som bäst att den skulle kunna ligga runt 7,5-8:- till sommaren om kursen spelar oss konsumenter i händerna..

Jag tror inte heller kronan stärks framöver. Skulle tippa på att den kommer hålla den här kursen året ut. Men å andra sidan kanske lågkonjukturen inte slår så hårt då heller. Riksbanken tycker nog att det här är bra.
Men jäklar vad fint det skulle varit med ett HD4870 för 1600-1700:-

Permalänk
Medlem

Jag sitter här på ett 8800GTS G92 och undrar varför jag ska uppgradera. Någon som har någon bra motivering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Jag sitter här på ett 8800GTS G92 och undrar varför jag ska uppgradera. Någon som har någon bra motivering?

Grönt och svart är trist i längden, om du köper ett Ati så kommer du att få handskas med ett härligt rött kort(med eventuella undantag).

Såvida du inte spelar extremt mycket så är det väll inget större fel på det du har, det presterar ju trotts allt fortfarande nog bra i de flesta spelen.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Jag sitter här på ett 8800GTS G92 och undrar varför jag ska uppgradera. Någon som har någon bra motivering?

Och jag sitter här med mitt X1950 Pro och undrar varför mitt 9800 GTX inte fungerar...

Väldigt inne på ett HD4870 1GB, men faktum är att jag tror att det smarta draget är att vänta på GT300 och R800. Främst för energisparfunktionerna som förhoppningsvis blivit ännu bättre, självklart också prestandan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ja jag menar det, känns inte som att det hänt något större på grafikkortsfronten på länge nu. Högre frekvenser, fler shaders, men inget "nytt".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Det lär inte hända på länge.. I Aug/Sep var den väl nere kring 6:-. Nu är den uppe i 9:-. Skulle kunna tänka mig som bäst att den skulle kunna ligga runt 7,5-8:- till sommaren om kursen spelar oss konsumenter i händerna..

I fredags: 1 USD = 9.2 SEK
Idag: 1 USD = 8.75 SEK

I den takten så är dollarn helt gratis i maj.

Permalänk
Medlem

sitter också på ett 8800gts g92, och jag tycker den fortfarande presterar skit bra i spel, kan köra max på alla förutom Crysis, då måste AA stängas av.. G92an var en förbaskat bra kärna med bra livslängd tycker jag

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Nu blev 260 mindre intressant igen.