Permalänk
Medlem

Gigabit och Vista

Jag har försökt hitta runt på google osv om hur man trimmar upp / fixar hastigheten i Vista, jag har 2 datorer som sitter ihopkopplade med en Linksys switch med 5 stycken 1Gbit portar, jag har Gigabit nätverkskort i båda datorerna (JA, de är inbyggda, men det bör inte spela roll, vi kommer till det sen), det är Vista på den ena och XP på den andra!

När jag flyttar filer mellan datorerna så planar hastigheten ut på cirka 11mb/s, vilket knappast ens är 100mbit fullt ut, än minder 1000, jag verkar inte vara den enda som har problem med överföringshastigheten, och som sagt en stunds googlande har inte gett mycket hjälp!

Jag har försökt med "netsh interface tcp set global autotuninglevel=disable" men det gör ingen skillnad, har försökt pillat runt lite med inställningarna på nätverkskortet (Jumbo Packets ska tydligen kunna hjälpa också, även där blev det nitlott då det inte gjorde någon märkbar skillnad)

Nu vet jag att många vill skylla allt på att det är inbyggda nätverkskort, men om ett nätverkskort ens ska få ha en stämpel att den klarar gigabit så måste det ju iallafall kunna klara mer än 11MB/s, det är ju som sagt knappt 100Mbit/s, när man är uppe i hastigheter som 40-50MB/s och inte kan få upp den mer än så, då kan jag hålla med om att det inbyggda kortet kanske inte hänger med längre!

Vore trevligt om någon där ute kan hjälpa mig, med lösningar eller ideer som jag kanske inte tänkt på!

Och det är inte hårdvaran det är fel på, jag är 99.9% säker på att det är microsoft som ställt till det (igen), måste gå att fixa på något vis (utan att byta operativsystem eller hårdvara)

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Switchen måste ju stödja jumbo frames också.
Men det kan hända att hårddiskarna är långsamma.

Jag fick runt 400 mb/s (ipferf).

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Jadu hör av dig om du hittar något bra svar...

Mig hoppar det lite för.. samt ibland verkar den spärra hastigheten för varje överföring så jag får dubbla hastigheten om jag kopierar två filer..

Går den stadigt på 11MB/s?

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Den ligger ganska stabilt på 11MB/s ja, går upp och ner mellan 9 och 11

Jag har nyligen formaterat och lagt in en ren installation av vista, grejen är att jag har haft det här problemet förr, på min förra installation, men då lyckades jag på något vis få till så att det gick i 30-40MB/s, men jag minns inte hur, och jag har som sagt sökt som en gnu på nätet men hittar inget den här gången

DÅ hade jag en 300GB S-ATA disk, nu har jag en 60GB Vertex SSD, om den inte klarar snabbare än 11MB/s så blir jag ledsen Hårdvaran på den andra datorn är ju samma som före så den måste ju klara det

Jag för över via FTP, jag har testat olika klienter (Igen, Servern klarade det ju förut, så varför inte nu, måste vara på min Vista dator som problemet ligger)

Switchen är en Linksys SD2008

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Jadu testa detta och se om du har samma fel som mig:

http://www.clavister.com/support/downloads.html

BWTest kör du på ena burken och Simpsrv på andra...

Mitt problem verkar bero på att jag kör med dubbla nätverkskort och Windows vrålhatar det.. Jag kör med ett till WAN och ett till LAN... För belastar jag LAN så segas WAN ner.. har kikat med wireshark... olika bwmeter tools mm.. men trafiken hoppar inte fel... vetifan vad som är problemet.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Nu ändrade jag på lite värden igen, gjorde en reboot, och nu fungerar det, problemet är samma som sist, jag vet inte vilket av mina ändringar som gjorde skillnaden

Nu gick jag från 11MB/s till 42MB/s, vilket jag är nöjd med

Om jag kör en "netsh interface tcp show global" i command nu så är det följande:

RSS = Enabled
Chimney Offload = Disabled
Autotuning = Disabled
Add-On Congestion Control Provider = CTCP
ECN = Disabled
RFC 1323 Temestamps = Disabled

Kan kanske ha varit rebooten också, jag har ju inte gjort en reboot förr, jag antog att det räckte med att deaktivera och aktivera nätverkskortet för att ändringarna skulle hoppa in, kanske inte är så...

Men nu fungerar det ju iallafall hyffsat

Den här sidan verkade ganska okej
http://www.speedguide.net/downloads.php

Jag laddade inte ner deras patch, jag läste deras lilla guide istället
http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=2574

Kanske kan hjälpa någon annan

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Jag har lite samma problem, kör XP på ena och Vista på andra. Ihopkopplat med en Belkin router och jag får typ samma hastighet som dig, 11mbit som inte är ens nära 100mbit som jag vill ha. Hade gärna kört 1gigabit men funkar inte 100 så tvivlar jag på att 1gigabit funkar.. :/

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Menar du att du får ut 11MB/s av din 100Mbit eller får du ut 11Mbit av din 100Mbit lina? (11Mbit är typ 1.3MB/s eller något)

Du får testa lite tweaks som jag länkade till där, kanske ^^

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Hm, menade nog 11MB/s utav mitt 100Mbits/s

Jo läste precis ditt inlägg, ska prova lite där.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orio
Hm, menade nog 11MB/s utav mitt 100Mbits/s

Jo läste precis ditt inlägg, ska prova lite där.

12.5MB/s (x8 = 100) är ju teoretiskt max. för 100Mbit. Eftersom overhead antagligen inte räknas i de 11MB/s så kan du inte förvänta dig något mer.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Hur kan man läsa av hastigheten via LAN? Förstår inte hur ni gör...

Permalänk
Vila i frid

Enkla sättet, kika i aktivitetshanteraren under fliken nätverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YForsman
Hur kan man läsa av hastigheten via LAN? Förstår inte hur ni gör...

Jag använder FTP, men det är kanske enklare som hasenfrasen sa

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Använd IPERF för att testa hastighet.
Värt att veta är att det är en idé att ändra "windowsize" när ni kör test:

------------------------------------------------------------ Client connecting to <ip> , TCP port 5001 TCP window size: 8.00 KByte (default) ------------------------------------------------------------ [132] local <ip> port 49966 connected with <ip> port 5001 [ ID] Interval Transfer Bandwidth [132] 0.0-10.0 sec 338 MBytes 283 Mbits/sec D:\Program Files\iperf> D:\Program Files\iperf>iperf -c <ip> -w 1M ------------------------------------------------------------ Client connecting to <ip>, TCP port 5001 TCP window size: 1.00 MByte ------------------------------------------------------------ [132] local <ip> port 49967 connected with <ip>port 5001 [ ID] Interval Transfer Bandwidth [132] 0.0-10.0 sec 1.08 GBytes 928 Mbits/sec

928 mbit är jag nöjd med på 2st onboard-nics

Sen är nästa problem att Vista har en idiotisk spärr som drar ner hastigheten när man spelar musik.
(och allmänt bara har sönder hastigheten tycker jag, hade problem även när jag inte spelade musik)

läs bl a här:
http://techblissonline.com/improve-windows-vista-network-perf...

Lösningen som fungerade för mig var att ändra värdet till "FFFFFFFF" och på så sätt stänga av det helt och hållet.

Körde även ett kommando precis som Znurf som gjorde att "autotuning" stängdes av.

Har ingen aning om autotuning=off är samma sak som att sätta reg-värdet till "FFFFFFFF", eftersom jag gjorde båda två på samma gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
12.5MB/s (x8 = 100) är ju teoretiskt max. för 100Mbit. Eftersom overhead antagligen inte räknas i de 11MB/s så kan du inte förvänta dig något mer.

bekräftar bara detta påstående

så 1gbit = nånstans runt 100-110 MB/s max

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacecow
bekräftar bara detta påstående

så 1gbit = nånstans runt 100-110 MB/s max

1Gbit = 125Mbyte

Så overheaden öker ju snabbar nätverk? eller är det nåt annat som pluggar igen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
1Gbit = 125Mbyte

Så overheaden öker ju snabbar nätverk? eller är det nåt annat som pluggar igen?

Overheaden ökar ju proporteniellt mot hastigheten, eftersom det är en viss del av varje IP-paket.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Overheaden ökar ju proporteniellt mot hastigheten, eftersom det är en viss del av varje IP-paket.

Det kan stämma.

Permalänk
Medlem

räknade med att eventuella felaktigheter tex paketfail mm ökar vid högre hastighet, aja bara att testa och se