Sapphire på väg att lansera 4870 med 2 GB minne

Permalänk
Melding Plague

Sapphire på väg att lansera 4870 med 2 GB minne

Grafikkortstillverkaren Sapphire har starka band till AMD och är ofta först med nya produkter med kretsar från halvledartillverkaren. Näst på tur är ett Radeon HD 4870 med 2 GB GDDR5-minne.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den såg inte fel ut, rent kylningsmässigt.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Såg ut att ha en bra kylare, men är inte 2gb lite onödigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Såg ut att ha en bra kylare, men är inte 2gb lite onödigt?

Håller med dig där.

Permalänk
Medlem

Inte till GTA IV
Kommer vara det första kortet som kan maxxa det spelet i högsta möjliga upplösningen skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Såg ut att ha en bra kylare, men är inte 2gb lite onödigt?

Nja kör man med skithög upplösning så...

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd

snygg kylare..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Den såg inte fel ut, rent kylningsmässigt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Såg ut att ha en bra kylare, men är inte 2gb lite onödigt?

Till spel, ja. Till GPGPU-applikationer, nej.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk

Jag förstår mig inte på de där värmerörskylsystemen. Hur kan de fungera när hela systemet i de flesta fallen är uppochner eller i 90° vinkel???
Vi blir lurade av tillverkarna och av nån orsak är hardware sidorna med i spelet. Hur mycket pengar får Sweclockers i mutor av Sapphire?

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | MSI P45 NEO-F | 2 x 2GB A-Data Vitesta | Sapphire Radeon HD4850 512MB | Intel X25-M G2 80GB SSD | 320 Samsung SpinPoint F1 | Antec Sonata III

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Till spel, ja. Till GPGPU-applikationer, nej.

Kan vara roligt i CrossfireX med 4 st GPU:er

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Kan vara roligt i CrossfireX med 4 st GPU:er

Nej. Den du citerade svarade på om det var onödigt med 2GB minne. I CrossfireX multipliceras ju inte minnet med antalet grafikkort utan det blir helt enkel 2GB för varje av de fyra kort du har, men nåra 8GB blir det aldrig

Men annars, ur andra synvinklar, vore de helnajs med 4st HD4870 i Crossfire

Permalänk
Medlem

1gb gav en liten boost, 2gb kan nästan vara negativt. Samma sak med kommande palit gtx 285 2gb lura lura lura!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sapodilla
Jag förstår mig inte på de där värmerörskylsystemen. Hur kan de fungera när hela systemet i de flesta fallen är uppochner eller i 90° vinkel???
Vi blir lurade av tillverkarna och av nån orsak är hardware sidorna med i spelet. Hur mycket pengar får Sweclockers i mutor av Sapphire?

Det finns faktiskt heatpipes som fungerar oberoende av lutning och dylikt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Nej. Den du citerade svarade på om det var onödigt med 2GB minne. I CrossfireX multipliceras ju inte minnet med antalet grafikkort utan det blir helt enkel 2GB för varje av de fyra kort du har, men nåra 8GB blir det aldrig

När skrev jag att det skulle bli 8gb? Om du har 4GPU:er som ska dela på 2gb så får de iaf 512mb vardera, hade du bara haft 1gb så hade varje kort fått lida med 256mb - en flaskhals.

Alltså: Det är inte onödigt med 2gb i spel, bara man har flera kort

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Ditt svar till en som skrev tidigare indikerade det, men d kanske kunde tolkas på flera sätt.

Jag har inte heller sagt att det var onödigt

Halvdant programerade spel som GTA4 behöver ju massor med minne..och mer är ju aldrig fel.

Permalänk
Medlem

Snyggt. Men kommer man utnyttja allt minne med normala upplösningar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
men är inte 2gb lite onödigt?

Jo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonyboj
Nja kör man med skithög upplösning så...

Upplösningen har mycket mindre med totala minnesanvändningen att göra idag än för några år sedan. Även med de fetaste skärmarna och max antialiasing så räcker ett 512MB kort med råge. Det som tar plats nuförtiden är resurser, typ texturer och vertex buffrar. Mer minne gör att man kan spela med högre textur detaljer möjligen, men högre upplösning beror nästan uteslutande på hur snabbt chippet är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sapodilla
Jag förstår mig inte på de där värmerörskylsystemen. Hur kan de fungera när hela systemet i de flesta fallen är uppochner eller i 90° vinkel???
Vi blir lurade av tillverkarna och av nån orsak är hardware sidorna med i spelet. Hur mycket pengar får Sweclockers i mutor av Sapphire?

Något att lära sig om:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapill%C3%A4rkraft

Kapillärkraft. Du kan inte alltid förlita dig på gravitationen...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
1gb gav en liten boost, 2gb kan nästan vara negativt. Samma sak med kommande palit gtx 285 2gb lura lura lura!

Enligt tillverkarna gör dom dessa 2GB kort bla för kommande windowsversioner som kommer att fokusera mycket av arbetskraften via Gpu´n.
Så helt dumt är det inte.

Permalänk
Medlem

Jag blev sugen på detta kort faktiskt, Kör nu med Geforce 8800 GTS 640mb och visst det kortet duger men köpte nyligen en Core i7 920 / 6gb PC12800 1600MHZ och kör mot en 42" LCD så det kan kännas av lite ibland att grafikkortet är det som slöar ner

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Ponera nu kära människor att jag är relativt rudis vad gäller komponenter och att jag har ett moderkort som stödjer cross fire. Vilket 1 gb kort bör jag välja för att få max prestanda per krona runt 2000-2500 kr?
Tack på förhand för svar

Permalänk
Medlem

Sapphire HD4870 1gb Silent efficiency är ett bra och prisvärt köp.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=360499

Finns även på Pixmania för 1890kr om du vågar handla utrikes(frankrike).

Men skulle rekommendera att avvakta några dagar eftersom priserna har precis sänkts så borde sjunka lite till.

Permalänk
Medlem

Tack S1im
Jag ska hålla huvudet kallt en stund till. Svårt dock när man sitter med en installerad kopia av "Dead Space" och inget annat vill än att komma igång.

Permalänk
Medlem

Nice. Ännu ett sätt att blåsa folk på pengar.. Hand upp den som tror att kortet presterar bättre än 1gb-versionen för någon med upplösningar under 1920x1200?

Permalänk
Medlem

Sträcker upp handen!

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Discokungen

Sträcker inte upp handen. Jag tror inte det gör speciellt stor skillnad i vilket fall. Inte tillräckligt för att det ska förtjäna ett pris på några hundralappar mer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

skönt som fan att det detta kortet kommer! då kommer 4870x2 att sänkas ännu mer i pris ett 4870x2 räcker ju till alla spel som finns och kommer att komma bara onödigt att köpa detta kort, om man nu inte spelar halvdana spel som GTA 4 ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Sapphire HD4870 1gb Silent efficiency är ett bra och prisvärt köp.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=360499

Finns även på Pixmania för 1890kr om du vågar handla utrikes(frankrike).

Men skulle rekommendera att avvakta några dagar eftersom priserna har precis sänkts så borde sjunka lite till.

Har köpt en MP3 spelare och skrivare därifrån (pixmania) helt utan besvär.
Ursäkt off topicen.

Själv tycker jag att min 4870 1 gig ar adekvat for allt jag spela just nu.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sapodilla
Jag förstår mig inte på de där värmerörskylsystemen. Hur kan de fungera när hela systemet i de flesta fallen är uppochner eller i 90° vinkel???
Vi blir lurade av tillverkarna och av nån orsak är hardware sidorna med i spelet. Hur mycket pengar får Sweclockers i mutor av Sapphire?

Som en ovan skrev så handlar det om kapillärkraft.

Man använder sig av en så kallad "wick". Om vi tar det på ett väldigt enkelt plan, tänk sig att du har spillt vatten på bordet. tar du en bit hushållspapper och doppar hörnet i vattnet så kommer du se vätskan sugas upp högre än vattennivån på bordet så att säga. Genom att placera en tex "strumpliknande" konstruktion (finns även de heatpipses som i stort sett har en skalad kopparkabel i mitten) kan man få vattnet att förflytta sig oavsett vilken ledd röret är monterat på.