Geforce GTX 275 utmanar Radeon HD 4890

Permalänk
Medlem

Bah, sluta fjanta er och släpp nya generationens grafikkort, eller lägg snarare fokus på det. Men visst, det finns trots allt marknadsandelar att vinna och vad gör inte företag för detta. Känns lite tråkigt att det har kommit så extremt många versioner av ett och samma kort i grunden. Dock gynnar det samtidigt oss konsumenter med ett härligt priskrig, så man ska väl nog inte gnälla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banka
Bah, sluta fjanta er och släpp nya generationens grafikkort, eller lägg snarare fokus på det. Men visst, det finns trots allt marknadsandelar att vinna och vad gör inte företag för detta. Känns lite tråkigt att det har kommit så extremt många versioner av ett och samma kort i grunden. Dock gynnar det samtidigt oss konsumenter med ett härligt priskrig, så man ska väl nog inte gnälla

Dom kan ju inte släppa den nya generationen innan DX11 har kommit ut

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Dom kan ju inte släppa den nya generationen innan DX11 har kommit ut

DX11 är verkligen allt.. eller inte.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
DX11 är verkligen allt.. eller inte.

Eller jo... Det är ju det man ser, "Stöd för DirectX 11" o.s.v...

Sen kan dom ju släppa 40nm kort och kalla det en ny generation.

Det är ju 2 sätt att se det på

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

kommer antagligen inte hota 4830 i cf.
och så kul är det inte att spela så man lägger 4000-4500 kr på grafikkort.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
kommer antagligen inte hota 4830 i cf.
och så kul är det inte att spela så man lägger 4000-4500 kr på grafikkort.

Jo, det finns en målgrupp även för kort i den prisklassen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Vad är det för fel på dem där namnen?
Man ser ju perfekt vilken som är sämre/bättre.
Om vi ska tänka sådär. så kan vi ju ta alla intel processorer i ordningsföljd. Det kommer med bli "INSANE" men samtidigt väldigt enkelt.

Skönt att se att det finns folk som förstår enkla logiska namnsystem, har varit allt för mycket whine om ingenting på detta forum det senaste när det gäller nVidias namnsystem.. Fånigt värre att framhäva sig själv som okunnig genom att påstå att det förvirrar om man samtidigt har mage att hänga på ett forum för entusiaster i ämnet.. Men men..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kanske glömde bort att förklara för dig att HD4890 inte är ett överklockat HD4870, utan att de har arbetat om kärnan.

Samma storlek(55nm),samma antal streamprocessorer,högre frekvenser(oc),kanske stömsnålare,kanske svalare.

På dej låter det som om kortet knappt är besläktat med 4870.
För mej låter det "same shit, different name"

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kanske glömde bort att förklara för dig att HD4890 inte är ett överklockat HD4870, utan att de har arbetat om kärnan.

Enligt vissa rykten, ja. Du har ingen aning om vad HD4890 är för kort.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banka
Bah, sluta fjanta er och släpp nya generationens grafikkort, eller lägg snarare fokus på det. Men visst, det finns trots allt marknadsandelar att vinna och vad gör inte företag för detta. Känns lite tråkigt att det har kommit så extremt många versioner av ett och samma kort i grunden. Dock gynnar det samtidigt oss konsumenter med ett härligt priskrig, så man ska väl nog inte gnälla

nya gen kort kostar skjortan att utveckla, förlorare i kriget nvidia/amd(ati) kanske går i konkurs.

Nä, G92/G200 och HD4000 serien, låt dom rula ett tag ffs. Båda företagen förutspådde multigpu kort för 1år sedan (långt innan finanskrisen), billiga P45 mobos finns att tillgå etc etc.

...man tycker spelgrafiker borde drabbas först av krisen...graffekorten skulle hålla mycket längre då

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kanske glömde bort att förklara för dig att HD4890 inte är ett överklockat HD4870, utan att de har arbetat om kärnan.

Jaha? För mig är du den första som säger det - alla andra säger att 4890 är ett överklockat 4870.

Bevis?

Permalänk
Medlem

Nu är valet ganska lätt när man skall inhandla ny gpu. Orkar inte me Nvidias fjantiga namnbytarkampanjer med gamla kort som vips blir till nya fräscha kort. Som inbiten entusiast är de numera ganska svårt att hålla reda på alla dessa beteckningar. Hur är de då inte som amatör att inhandla ett Nvidia-kort (som att köpa grisen i säcken). Detta var droppen så nu hoppar jag över till de röda laget.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk

Mina herrar GT300 som kommer iår. Tycker att det är ingen ide att uppgradera innan, om man inte är FPS kåt!

GT300:
40 nm
GDDR5
DirectX 11

I teorin ska det bli billigare när dom går ner i tillverkningsteknik, men vi vet alla att det inte brukar vara fallet.

Men får hoppats att dollarn går ner en bit tills GT300 kommer!

Permalänk
Medlem

meh höni!

Varför bråkar ni?
Nvidia har ju inte ens ett vettigt stöd för HDMI-ut än. Förlåt alla, men jag väljer faktiskt ATI här, inte för att trolla! inte för att jag redan äger ett, utan för att jag därför äger ett.

Missförstå mig fel, Jag spelar hyffsat jäkla mycket, men kollar på TV via dattan minst lika mycket. Då känns ATI:s plugnplay-HDMI lösning bara snäppet vassare. Skiljer det 15 FPS kvittar det faktiskt för mig, speciellt om man kan få en passiv lösning som kirrar alla mina krav.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Samma storlek(55nm),samma antal streamprocessorer,högre frekvenser(oc),kanske stömsnålare,kanske svalare.

På dej låter det som om kortet knappt är besläktat med 4870.
För mej låter det "same shit, different name"

Påstår inte att det är stora skillnader, men det är inte bara en överklock, isåfall hade det baserats på RV770. NU baseras det på RV790.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Enligt vissa rykten, ja. Du har ingen aning om vad HD4890 är för kort.

Med den argumentationen så får du allt ta och säga till alla som säger att det är en överklock, de har inte heller en aning. Vi får gå på de uppgifter som finns till hands.
En sak är säker, de har arbetat om kärnan, om det påverkar IPCn eller inte får vi se senare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Jaha? För mig är du den första som säger det - alla andra säger att 4890 är ett överklockat 4870.

Bevis?

Somsagt, ingen av oss har bevis för något när det gäller HD 4890, varken du, jag eller någon annan på forumet. Men det vi har att gå på säger att det är en omarbetade kärna, RV790 mot RV770 i HD4850 och HD4870, vi vet inte vad som är nytt med den, det behöver inte påverka prestandan, vi vet inget om det ännu.
Men det är inte vara ett HD 4870 i högre hastighet. Vi får se om skillnaderna märks i april när ryktet säger att det ska dyka upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Samma storlek(55nm),samma antal streamprocessorer,högre frekvenser(oc),kanske stömsnålare,kanske svalare.

På dej låter det som om kortet knappt är besläktat med 4870.
För mej låter det "same shit, different name"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Enligt vissa rykten, ja. Du har ingen aning om vad HD4890 är för kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Jaha? För mig är du den första som säger det - alla andra säger att 4890 är ett överklockat 4870.

Bevis?

RV790 har inte samma antal pin som RV770 och därför har de också tvingats rita om hela PCB'n. Annan PCB, annan kylare. Hela kortet är nyskapande.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Skönt att se att det finns folk som förstår enkla logiska namnsystem, har varit allt för mycket whine om ingenting på detta forum det senaste när det gäller nVidias namnsystem.. Fånigt värre att framhäva sig själv som okunnig genom att påstå att det förvirrar om man samtidigt har mage att hänga på ett forum för entusiaster i ämnet.. Men men..

Håller med, det finns folk på forumet som tror att Nvidia är onda och ohederliga, men hela grejen är startad av troll här på sweclockers.
Inga namn nämnda.

Namnserien nu är ordentligt upprensad av Nvidia och är enkel och intuitiv.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Håller med, det finns folk på forumet som tror att Nvidia är onda och ohederliga, men hela grejen är startad av troll här på sweclockers.
Inga namn nämnda.

Namnserien nu är ordentligt upprensad av Nvidia och är enkel och intuitiv.

Haha, ja om du nu vill tro på det, så visst, kör för det. Troll på SweC är härmed officiellt ansvariga för nVidias nya namnserie. Må dem skjutas on sight och lida i evighet. typ.