50 miljoner grafikprocessorer för Wii

Permalänk
Melding Plague

50 miljoner grafikprocessorer för Wii

AMD har levererat 50 miljoner grafikprocessorer för spelkonsolen Nintendo Wii, detta avslöjar företaget i ett pressmeddelande.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD behöver som sagt var ett "välbehövligt klirr i kassan". Har tidigare reflekterat över just Nintendo Wii och ATi-chippet... och mina funderingar visade sig vara sanna. Toppen för AMD ;)!

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Avstängd

"Multimediakretsen Hollywood kommer ursprungligen från ATI som köptes upp av AMD år 2006. Detaljerade specifikationer som klockfrekvenser är inte kända, men läckta dokument talar om två kretsar i samma förpackning. Napa är kodnamnet på den del som innehåller grafikprocessor, minneskontroller och I/O. Grannen Vegas har istället hand om ljuddelen och kommer dessutom med 24 MB inbyggt 1T-SRAM."

Är det ett faktiskt chip som sitter i Wii eller ett kommande chip?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
"Multimediakretsen Hollywood kommer ursprungligen från ATI som köptes upp av AMD år 2006. Detaljerade specifikationer som klockfrekvenser är inte kända, men läckta dokument talar om två kretsar i samma förpackning. Napa är kodnamnet på den del som innehåller grafikprocessor, minneskontroller och I/O. Grannen Vegas har istället hand om ljuddelen och kommer dessutom med 24 MB inbyggt 1T-SRAM."

Är det ett faktiskt chip som sitter i Wii eller ett kommande chip?

Det sitter i Wii. Det är det dom sålt 50 miljoner av.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Det är ett en underbar gpu för en konsol som wii'n.

Permalänk
Inaktiv

Processorn är iaf på 729MHz.

Permalänk

Gott för Amd. har lirat lite Wii och Amd duger bra till det. grafik osv är inte allt idag. det ska vara känsla!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Är nog en bra affär för AMD. Finns ju inget som är så trevligt som att sälja gammalt skräp till överpriser.

Permalänk
Medlem

Xbox 360 kör väll också med ati? Fast med någon form av x1900

Permalänk
Medlem

Xbox 360 = ATI
Wii = ATI
PS3 = nVIDIA

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

som moon sa, grafik är inte allt
har ett ps3, spelar sällan.
sitter å kör zelda liren till DS & GBA/SNES.
det är spel det =P

Men åter till topic, riktigt behövligt för amd *tumme upp*

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Så ni tror att amd får pengarna för de 50 miljoner chippen nu? eller de kanske de får?

Låter ganska otroligt att de ska säljas 50 miljoner wii till

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Är nog en bra affär för AMD. Finns ju inget som är så trevligt som att sälja gammalt skräp till överpriser.

Haha, precis. Förstår inte hur Wiin kan sälja så mycket. Men sen är jag inte speciellt intresserad av utbudet till den konsolen heller. 360 i mitt hjärta för fan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Så ni tror att amd får pengarna för de 50 miljoner chippen nu? eller de kanske de får?

Låter ganska otroligt att de ska säljas 50 miljoner wii till

Totalt har 50 miljoner levererats Hittils, och sen så har man ju två i varje wii så som jag har förstått det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
som moon sa, grafik är inte allt
har ett ps3, spelar sällan.
sitter å kör zelda liren till DS & GBA/SNES.
det är spel det =P

Men åter till topic, riktigt behövligt för amd *tumme upp*

Skulle precis säga det. Ibland spelar inte grafik/ljud någon roll alls utan det är spelglädje till 100%.

Super Mario Brothers 1, till Nintendo 8bit är för mig hur kul som helst. Vet inte om det endast beror på nostalgi tripp eller något annat.

Även Gianna Sisters, som va en Mario ripoff till C-64 tror jag det va. Hade en enorm spelkänsla.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Skulle precis säga det. Ibland spelar inte grafik/ljud någon roll alls utan det är spelglädje till 100%.

Rättare sagt nostalgi till 100% men jag vet vad du menar bukar spela mario på mitt 8bit nintendo men pounch out är nog mitt favoritspel! Har ett 20tal av de gamla goda liren så fastnar i timtal ibland

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem

Jag tänker på Intel-processor när jag ser bilden i artikeln.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Totalt har 50 miljoner levererats Hittils, och sen så har man ju två i varje wii så som jag har förstått det.

Nä ett ATI-grafik och en IBM-processor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag tänker på Intel-processor när jag ser bilden i artikeln.

Hehe, jo. Ser lite ut som en Core 2:a. Men det är insidan som räknas!

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag den duktigt graverade IHSen påminner om AMD K6/K6-2

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Det där med att gamla spel bara är nostalgi är bara skitsnack. Min syrra som är 13 år och därför aldrig var med på 2D-tiden dissar idag totalt xboxen och sitter istället och spelar sönder mitt gamla SNES med alla dess underbara klassiker.

Riktigt bra spel är tidlösa!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Det där med att gamla spel bara är nostalgi är bara skitsnack. Min syrra som är 13 år och därför aldrig var med på 2D-tiden dissar idag totalt xboxen och sitter istället och spelar sönder mitt gamla SNES med alla dess underbara klassiker.

Riktigt bra spel är tidlösa!

Håller helt med! Spelkänslan, spelglädjen och inte minst speltiden var oslagbara i många gamla spel. Då det var kreativitet och passion som genomsyrade många spel. Inte som i dag 90% pengar, investerare, snygg yta och hollywood-massproducerad-dynga av nästan alla spel som släpps.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Haha, precis. Förstår inte hur Wiin kan sälja så mycket. Men sen är jag inte speciellt intresserad av utbudet till den konsolen heller. 360 i mitt hjärta för fan.

Alltså, Wii är underbart som förfesten när man sitter 6 polare hemma, dricker några bärs och tävlar 4 st i cow-racing eller liknande.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Alltså, Wii är underbart som förfesten när man sitter 6 polare hemma, dricker några bärs och tävlar 4 st i cow-racing eller liknande.

Det kan jag faktiskt tänka mig. Men jag har mer tid för mig själv än jag har fest hemma så jag känner inte riktigt att det behövs en Wii. Sen kräker jag på grafiken (jag är en extrem grafikbög, min bästa polare klagar som fan på mig för det) för den är inte alls acceptabel enligt mig. Den är horribel. Men ja. Nog om detta. Känner att jag gått ifrån ämnet lite.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Alltså, Wii är underbart som förfesten när man sitter 6 polare hemma, dricker några bärs och tävlar 4 st i cow-racing eller liknande.

Visst det är kul, men man festar med sina polare 1-2 gånger i veckan. Dvs jag tar fram wii:t 1-2 gånger per vecka för att köra lite förfest spel :D. det är skitkul, men sen står bara skiten o samlar damm i hörnet o jag sitter hellre i soffan o lirar ett skyst lir, just nu RE5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Alltså, Wii är underbart som förfesten när man sitter 6 polare hemma, dricker några bärs och tävlar 4 st i cow-racing eller liknande.

HAhah, det verkar najs
Fiske är dock inte lika roligt.

Nääh, riktiga spelkonsoler föredrar jag. Även om jag tycker det är konstigt att inte sätter den absolut senaste tekniken i dem. Såvitt jag vet är ju tex X360 full av gamla avdankade grejer som itne kan användas till PC mer - rätt eller fel?

Permalänk
Medlem

Detta var väl typ det bästa som kunde hända, ATI var verkligen i behov av kassaklirr och 50 miljoner(!) GPU:s borde väl ge det xD

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Haha, precis. Förstår inte hur Wiin kan sälja så mycket. Men sen är jag inte speciellt intresserad av utbudet till den konsolen heller. 360 i mitt hjärta för fan.

Du svarar nästan på din egna fråga=)