Intel riskerar miljardböter

Permalänk

Hur fel det än varit mot AMD vill jag inte att EU ska få några pengar. Kanske Intel borde betala feta skadestånd, men samtidigt, EU borde inte existera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Vadå för fula knep i kampen mot AMD ? som amd är bättre själva då ?

Jag kan tänka mig att AMD försökt starta samarbeten med företag och försökt sälja sina produkter, men de har inte anklagats för några mutor. Klart att man får marknadsföra sin produkt men när det finns mutor med i bilden så är det verkligen oschysst spel. Tänk dig själv hur det skulle kännas som företagare, att man har en bättre produkt än sina konkurrenter men trots det inte får den respons på marknaden som man egentligen skulle ha fått. Och det enbart för att konkurrenten sitter inne på ett stort kapital som man använder för att muta kunderna till att köpa deras produkter.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RzOXz
Jag tycker att det såkallade "fulspelet" låter ganska harmlöst?

Varför tycker du att det är harmlöst? Vad har du läst som inte jag har läst eftersom vi drar helt olika slutsatser av samma sak?
Varför skriver du ett på stående med ett frågetecken på slutet av meningen?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Hade den bilden tagits idag så hade de nödvändiga PK-personligheterna "arabtaxichauffören" och "den glada afrikanska muslimkvinnan som inte är förtryckt av sin man" även varit med.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Så jävla fult gjort av Intel att jag hoppas de åker på rekord skadeståndet och alla börjar bojkotta företaget. Inte konstigt att de dragit ifrån AMD då de i princip strypt hela deras möjlighet till att konkurrera överhuvudtaget. Mutat företag att INTE använda AMD produkter, bara för att de har råd och kan. Förjävligt! Fy fan...

Håller fullständigt med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidern
Dom ANKLAGAS för det, det betyder inte att dom faktiskt är skyldiga till det. Läs om, läs rätt.

Det finns bevis så det skriker om det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMD ledde i större delen av 7 år, men fick bara marginellt större marknadsandel. Det är otroliga summor pengar AMD gått miste om. Hade de fått halva marknaden under den tiden skulle de ha tiotals miljarder dollar mer att leka med, de skulle inte behövt försena sina projekt lika mycket och de skulle ha råd att köpa den senaste maskinerna på en gång. Nu får de vänta och köra den billigare lösningen att lansera en process ett år senare istället.

Så ja, att AMD installerar sina maskiner ett år efter intel är enbart på grund av för lite pengar.

Precis som du skriver är det. Får hoppas att AMD går pengarna rätt in, dom kommer göra mycket gott.

Och pytonorm märker man som vanligt är helt borta från verkligheten.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Så jävla fult gjort av Intel att jag hoppas de åker på rekord skadeståndet och alla börjar bojkotta företaget. Inte konstigt att de dragit ifrån AMD då de i princip strypt hela deras möjlighet till att konkurrera överhuvudtaget. Mutat företag att INTE använda AMD produkter, bara för att de har råd och kan. Förjävligt! Fy fan...

Aldrig mer en Intel produkt i mitt hem...

Jösses, blåögd var ju bara förnamnet.. Hade du vetat hur det går till i affärsrelationer i dag så hade du troligen behövt slänga ut rätt många saker ur ditt hem, om man ska va konsekvent vill säga. Jag kan sätta ditt huvud på att AMD har gjort minst lika många och lika fula saker som Intel gjort, AMD är inga duvungar dem heller direkt.. Det är helt enkelt så här det går till och det är egentligen inget konstigt med det. Det enda jag kan tycka är lite sådär är att betala för att försena lanseringar med AMDs produkter. Men varför skulle det vara brottsligt att ge lägre priser till kunder som preveligierar ens produkter?!? Man undrar vilken idiot till åklagare som vågar väcka åtal för en sån sak.. Antagligen samma nöt som tycker att Microsoft inte ska få ha sina egna produkter (läs: webbläsare) i sitt eget operativsystem..
Dessutom bör du kanske uppmärksamma att de anklagas för de är inte skyldiga till, två helt olika saker.
Men Jussi V. kan ju be nån skribent posta en nyhet om när hur och var han tänker slänga ur sitt bohag och sina pinaler ur sitt hem, jag kommer gärna och tittar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
VICEROY: Folk är duktiga på att fästa sig vid ett varumärke och försvara det med allt de har.

Hahaha, snälla P1nGviN, om det är något som Viceroy inte behöver få förklarat för sig så är det just det..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jösses, blåögd var ju bara förnamnet.. Hade du vetat hur det går till i affärsrelationer i dag så hade du troligen behövt slänga ut rätt många saker ur ditt hem, om man ska va konsekvent vill säga. Jag kan sätta ditt huvud på att AMD har gjort minst lika många och lika fula saker som Intel gjort, AMD är inga duvungar dem heller direkt.. Det är helt enkelt så här det går till och det är egentligen inget konstigt med det. Det enda jag kan tycka är lite sådär är att betala för att försena lanseringar med AMDs produkter. Men varför skulle det vara brottsligt att ge lägre priser till kunder som preveligierar ens produkter?!? Man undrar vilken idiot till åklagare som vågar väcka åtal för en sån sak.. Antagligen samma nöt som tycker att Microsoft inte ska få ha sina egna produkter (läs: webbläsare) i sitt eget operativsystem..
Dessutom bör du kanske uppmärksamma att de anklagas för de är inte skyldiga till, två helt olika saker.
Men Jussi V. kan ju be nån skribent posta en nyhet om när hur och var han tänker slänga ur sitt bohag och sina pinaler ur sitt hem, jag kommer gärna och tittar

Du har rätt, AMD är precis lika dålig - uppenbarligen. Jag menar, det finns ju inte en dator som kör Core2, alla sitter ju med första generationens Phenom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Hahaha, snälla P1nGviN, om det är något som Viceroy inte behöver få förklarat för sig så är det just det..

Finns en skillnad mellan att föredra ett varumärke och att inte kunna se klart för att man har deras logga på näthinnan.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jösses, blåögd var ju bara förnamnet.. Hade du vetat hur det går till i affärsrelationer i dag så hade du troligen behövt slänga ut rätt många saker ur ditt hem, om man ska va konsekvent vill säga. Jag kan sätta ditt huvud på att AMD har gjort minst lika många och lika fula saker som Intel gjort, AMD är inga duvungar dem heller direkt.. Det är helt enkelt så här det går till och det är egentligen inget konstigt med det. Det enda jag kan tycka är lite sådär är att betala för att försena lanseringar med AMDs produkter. Men varför skulle det vara brottsligt att ge lägre priser till kunder som preveligierar ens produkter?!? Man undrar vilken idiot till åklagare som vågar väcka åtal för en sån sak.. Antagligen samma nöt som tycker att Microsoft inte ska få ha sina egna produkter (läs: webbläsare) i sitt eget operativsystem..
Dessutom bör du kanske uppmärksamma att de anklagas för de är inte skyldiga till, två helt olika saker.
Men Jussi V. kan ju be nån skribent posta en nyhet om när hur och var han tänker slänga ur sitt bohag och sina pinaler ur sitt hem, jag kommer gärna och tittar

Hahaha, snälla P1nGviN, om det är något som Viceroy inte behöver få förklarat för sig så är det just det..

Hur det går till i affärsrelationer idag, att multinationella företag totalt struntar i gällande lagar, etik och regler, gör det inte till Intel är en mindre bov för det. Men visst, du vill väl att McDonalds ska kunna tvinga underleverantörer att sluta leverera till MAX, Burger King o.s.v. med?

Intel betalar företag för att försena AMD produkter. Att de gjort det sedan 6 år tbx i tiden så kan man ju förstå varför AMD halkat efter i lanseringarna år efter år, kapitalet kommer inte in i tid som den borde och tekniken kommer inte ut i handeln som den borde. För att Intel mutar andra företag för att fördröja AMD´s produkter. Om nu AMD gjorde samma sak som du nu påstår, hur kommer det sig att AMD halkat efter i processor teknologin när de för ett antal år sedan var bättre en Intel? Dessutom borde väl rimligtvis AMD stå anklagade och inte Intel?

Ska bli intressant att se när och vad du tänkte göra med ditt huvud som du gärna spelar "boll" med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Du har rätt, AMD är precis lika dålig - uppenbarligen. Jag menar, det finns ju inte en dator som kör Core2, alla sitter ju med första generationens Phenom.

Finns en skillnad mellan att föredra ett varumärke och att inte kunna se klart för att man har deras logga på näthinnan.

Förstår ärligt talat inte riktigt vad du menar med din första kommentar.. Att AMD rimligtvis har lika fula affärsstrategier som Intel gör väl inte deras produkter sämre, det är väl snarare deras ingengörers fel eller?

Och att ingen anmält AMD för "fulspel" betyder inte att det inte förekommer eller att de inte har försökt, långt ifrån allt kommer fram i ljuset..

Och ja, skillnaden du nämner är helt rätt. Men långt fler än bara intel-entusiaster är så enögda, vilket du verkar vilja ge sken av. Nämde Viceroy är bara ett av rätt många utmärkta exempel på det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Hur det går till i affärsrelationer idag, att multinationella företag totalt struntar i gällande lagar, etik och regler, gör det inte till Intel är en mindre bov för det. Men visst, du vill väl att McDonalds ska kunna tvinga underleverantörer att sluta leverera till MAX, Burger King o.s.v. med?

Om du läst och förstått hela mitt inlägg hade du kanske insett att jag inte försvarar beteendet, än mindre vill att det ska förekomma. Däremot är jag medveten om att det förekommer och dessutom väldigt säker på att samtliga inblandade är minst lika goda kålsupare allihop.. Det är lite som en match i vattenpolo, du ser inte 95% av allt fulspel..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Intel betalar företag för att försena AMD produkter. Att de gjort det sedan 6 år tbx i tiden så kan man ju förstå varför AMD halkat efter i lanseringarna år efter år, kapitalet kommer inte in i tid som den borde och tekniken kommer inte ut i handeln som den borde.

För det första har du inte kommit med ett enda bevis än, det har inte heller åklagaren. Oskylldig tills motsatsen bevisats alltså. Dessutom var det just detta beteende var det jag nämnde att även jag har svårt att överse med, men det är väl meningslöst att påpeka det för dig en gång till då du knappast lär läsa detta inlägg heller innan du kommenterar det..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Ska bli intressant att se när och vad du tänkte göra med ditt huvud som du gärna spelar "boll" med.

Än en gång, hade du läst mitt inlägg så.. Hade du kanske sett att det var ditt huvud jag satsade, inte mitt eget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Om du läst och förstått hela mitt inlägg hade du kanske insett att jag inte försvarar beteendet, än mindre vill att det ska förekomma. Däremot är jag medveten om att det förekommer och dessutom väldigt säker på att samtliga inblandade är minst lika goda kålsupare allihop.. Det är lite som en match i vattenpolo, du ser inte 95% av allt fulspel..

För det första har du inte kommit med ett enda bevis än, det har inte heller åklagaren. Oskylldig tills motsatsen bevisats alltså. Dessutom var det just detta beteende var det jag nämnde att även jag har svårt att överse med, men det är väl meningslöst att påpeka det för dig en gång till då du knappast lär läsa detta inlägg heller innan du kommenterar det..

Som jag ser det så skrev du inget alls om att du inte ville att det beteendet skulle förekomma. Vad du däremot skrev vad att jag var blåögd, du hitta på saker som att jag tänkte kasta ut mitt bohag med mera vilket jag inte skrivit någonstans. Kanske du som ska läsa igenom alla mina inlägg en gång till istället och sluta upp med spydigheterna?

Varför skulle ALLA (läs:AMD) vara likadana kålsupare bara för att Intel blir anklagade i EU och redan är dömda i andra världsdelar? Varför ditt enorma behov av att försvara Intel om du som du säger inte vill att sådant ska förekomma? Vad är det för bevis du vill att jag ska ta fram och varför? Om inte åklagaren har fått fram något bevis, varför ska de då ta upp fallet mot Intel?

Japp, jag läste fel om vems huvud du satsade då jag förmodade att du inte va så barnsligt patetisk att du tror dig ha någon rättighet att vräka ur dig spydigheter hur som hellst om andras huvuden. Men jag hade tydligen fel. Väx upp för fan.

Permalänk
Medlem

Ja asså, det här har vi sett förut.

1971 eller 1972, rätta mig om jag har fel, så tvingades IBM att delas upp på 3 bolag GP (General Products), DP (Data Products) och OP (Office Products) av am. domstol eftersom dom ansågs ha en dominerande monopolställning.

Om nu Intel, med eller utan fula konkurrensmetoder, kör över AMD så AMD kör i diket, så kommer samma sak hända med Intel, dvs bolaget splittras.

Hur korkade får man vara på Intel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Varför tycker du att det är harmlöst? Vad har du läst som inte jag har läst eftersom vi drar helt olika slutsatser av samma sak?
Varför skriver du ett på stående med ett frågetecken på slutet av meningen?

Ja varför jag skriver ett frågetecken är väl för att få ett motsvar för att jag inte är säker på min åsikt, Jag har inte läst om detta på något mer ställe en swec så jag har bara personliga åsikter inget annat.

"Intel anklagas för att ha gett rabatter till datortillverkare och andra större kunder som samarbetar exklusivt med halvledartillverkaren."

Känns som jag drar mig ur denna diskussionen nu då jag inte är insatt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Förstår ärligt talat inte riktigt vad du menar med din första kommentar.. Att AMD rimligtvis har lika fula affärsstrategier som Intel gör väl inte deras produkter sämre, det är väl snarare deras ingengörers fel eller?

Och att ingen anmält AMD för "fulspel" betyder inte att det inte förekommer eller att de inte har försökt, långt ifrån allt kommer fram i ljuset..

Och ja, skillnaden du nämner är helt rätt. Men långt fler än bara intel-entusiaster är så enögda, vilket du verkar vilja ge sken av. Nämde Viceroy är bara ett av rätt många utmärkta exempel på det

Om du läst och förstått hela mitt inlägg hade du kanske insett att jag inte försvarar beteendet, än mindre vill att det ska förekomma. Däremot är jag medveten om att det förekommer och dessutom väldigt säker på att samtliga inblandade är minst lika goda kålsupare allihop.. Det är lite som en match i vattenpolo, du ser inte 95% av allt fulspel..

För det första har du inte kommit med ett enda bevis än, det har inte heller åklagaren. Oskylldig tills motsatsen bevisats alltså. Dessutom var det just detta beteende var det jag nämnde att även jag har svårt att överse med, men det är väl meningslöst att påpeka det för dig en gång till då du knappast lär läsa detta inlägg heller innan du kommenterar det..

Än en gång, hade du läst mitt inlägg så.. Hade du kanske sett att det var ditt huvud jag satsade, inte mitt eget

Nu får du nog förklara dig.
För det första så är konkurrens viktig, lagarna finns av en anledning. Och om du inte tycker det är så farligt så får du helt enkelt läsa på mer om hur dessa lagar fungerar och vad de skyddar mot.

Och hur i hela friden kan du helt utan belägg påstå att AMD är likadana eller till och med värre än Intel? Intel har länge kört med dessa fulspel och olagligheter, och visst, vi vet inte vad AMD gjort, men de har aldrig ens uppkommit ett litet rykte någon gång. Och med tanke på AMDs image, där de går ut och gör uppståndelse om buggar som aldrig ens sker, bara för att lägga korten på bordet, så låter det inte rimligt att de skulle vara likadana eller värre. Intel har ju för vana att hålla tyst om saker, medans AMD öppet går ut och berättar vad som är fel.

Som sagt, säger inte att AMD är några gullungar, men att de skulle vara värre än Intel är ju inte något man ska påstå utan belägg tycker jag. Och angående Intels skyldighet. Tror det sagts rätt många gånger i tråden att de blivit dömda flera gånger i andra länder. Och att de ofta fått hård kritik och skarpa varningar från flera håll.

Är ganska uppenbart att något är fel. Och de hundratusentals sidor som AMD lämnat in som bevis lär ju inte vara helt irrelevanta heller.

Permalänk

Tycker att AMD förtjänar att få pengar, i annat fall om Intel döms och ändå AMD inte får några pengar så är det väl bra ändå, o markera att man inte tål det som Intel hållit på med. Så att andra företag också fattar...

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insatiable
Tycker att AMD förtjänar att få pengar, i annat fall om Intel döms och ändå AMD inte får några pengar så är det väl bra ändå, o markera att man inte tål det som Intel hållit på med. Så att andra företag också fattar...

Det finns inget som de inte vet. Det finsn inget att fatta. De vet att det är fulspel, det vet alla företag av lite magnitud. Med så i sammanhangen små skadeståndskrav bryr sig ingen i alla fall. Fulspelet kommer bara fortsätta så länge som företagen tjänar på det i längden = nästan alltid.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Atrex, det märks att du inte var insatt i hur situationen såg ut, så sitt inte och påstå saker du inte har belägg för, speciellt när det inte finns några belägg till det du skriver. Intel som är så stort och har betydligt mer resurser/pengar och monopolställning klarade sig fint och sålde bra under K7/K8 tiden, trots att AMD hade processorer som slog ut dom mest hästlängder. Svår matte va? Det gicks t.ex ut med att AMD inte hade kapacitet som en ursäkt till att inte använda dom, vilket många gånger var påhitt från OEM'er som var no.1 partners med Intel. Det har lästs interna mail där både mutor, massrabatter och andra fördelar erbjudits och också verkställts. Det finns mycket mer att skriva om det.

På ett sätt hoppas jag att Intel får sitt monopol till 100% och krossar sina konkurrenter, för då kommer du sitta och vara så förbannad över hur långsamt utvecklingen går i proportion till vad den gjort dom senaste åren, likaså vansinnespriser. Återigen tack vare Intel fick vi aldrig se några mer Alpha processorer, då dom var rädda för den också eftersom den krossade Itanium i superdatorsystem. Ett företag med så mycket resurser som gör så som Intel gjort visar återigen hur livrädda dom är för motstånd, trots mindre aktörer vilket är patetiskt. Dom kan inte kontra på samma nivå utan att fuska med olagligheter och mutor.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ja det är dom.
Det är Intel som är på väg att åtalas och tidigare fällts, inte AMD.

Nej, men Amd suger ändå p*ng.

De säljer dåligt och presterar dåligt på marknaden.

Klart som faen man försöker hitta anledningar till att sätta sig emot konkurrenter, man utnyttjar ju självklart alla knep som finns.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett hur det nu ligger till så kan det krasst vara bra för konkurrensen (eller snarare konkurrenssituationen) om Intel fälls, men givetvis mindre bra för kapitalägarna. Om det nu inte vore så att de mutat runt så finns ju alltid möjligheten att splittra företaget så de inte får ett fullständigt monopol om det nu kommer till det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Nej, men Amd suger ändå p*ng.

De säljer dåligt och presterar dåligt på marknaden.

Klart som faen man försöker hitta anledningar till att sätta sig emot konkurrenter, man utnyttjar ju självklart alla knep som finns.

Bryter man mot lagar får man böta, kan inte alla oinsatta bara sluta att skriva i den här tråden? Förstå att det KANSKE finns en koppling mellan AMDs nuvarande situation och det faktum att trots ett STORT övertag under 7 års tid tog de väldigt få marknadsandelar. Tänk efter.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Nej, men Amd suger ändå p*ng.

De säljer dåligt och presterar dåligt på marknaden.

Klart som faen man försöker hitta anledningar till att sätta sig emot konkurrenter, man utnyttjar ju självklart alla knep som finns.

Om vi säger så här. Det läge som vi har idag där Intel har ett massivt övertag. Precis så såg det ut på den tiden AMD dominerade Intel. Trots det övertaget så fortsatte stora datortillverkare av någon anledning köpa Intelprylar även fast de fick betydligt bättre saker för pengarna från AMD. Det var den tiden som det handlade om.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Förstår ärligt talat inte riktigt vad du menar med din första kommentar.. Att AMD rimligtvis har lika fula affärsstrategier som Intel gör väl inte deras produkter sämre, det är väl snarare deras ingengörers fel eller?

Och att ingen anmält AMD för "fulspel" betyder inte att det inte förekommer eller att de inte har försökt, långt ifrån allt kommer fram i ljuset..

Och ja, skillnaden du nämner är helt rätt. Men långt fler än bara intel-entusiaster är så enögda, vilket du verkar vilja ge sken av. Nämde Viceroy är bara ett av rätt många utmärkta exempel på det

Om du läst och förstått hela mitt inlägg hade du kanske insett att jag inte försvarar beteendet, än mindre vill att det ska förekomma. Däremot är jag medveten om att det förekommer och dessutom väldigt säker på att samtliga inblandade är minst lika goda kålsupare allihop.. Det är lite som en match i vattenpolo, du ser inte 95% av allt fulspel..

För det första har du inte kommit med ett enda bevis än, det har inte heller åklagaren. Oskylldig tills motsatsen bevisats alltså. Dessutom var det just detta beteende var det jag nämnde att även jag har svårt att överse med, men det är väl meningslöst att påpeka det för dig en gång till då du knappast lär läsa detta inlägg heller innan du kommenterar det..

Än en gång, hade du läst mitt inlägg så.. Hade du kanske sett att det var ditt huvud jag satsade, inte mitt eget

Nu kanske du ska förklara dig lite. Amd är inte anklagade för något än så länge så du behöver inte kräkas ut saker som är din egna spekulation. Som sagt oskyldig till motsatsen är bevisad. Nu är ju Intel redan dömda i Asien för det som EU nu går till domstol med. Brott mot konkurrenslagarna. Intel skulle lätt kunna göra samma sak mot AMD om det finns grunder för det. Det man kan undra över är hur Intel haft monopol på oem-marknaden när AMD var det bättre valet. Det beteende jag har svårt att överse, är det resonemang du för. Det här är din ord.

"Däremot är jag medveten om att det förekommer och dessutom väldigt säker på att samtliga inblandade är minst lika goda kålsupare allihop.. " var är dina bevis?

här är dina ord: "För det första har du inte kommit med ett enda bevis än, det har inte heller åklagaren. Oskylldig tills motsatsen bevisats alltså. Dessutom var det just detta beteende var det jag nämnde att även jag har svårt att överse med"'

du har alltså svårt för dina egna resonemang. Grattis! Ta en liten tankeställare vetja...

Permalänk
Medlem

Är det någon som är förvånad? Intel är knappast det enda företaget som utnyttjar sin storlek o position på det här sättet.Exempel finns i alla brancher.

Visst kan man bli upprörd o tycka att det är för djävligt o omoraliskt,men kom igen alla,släng skygglapparna o förstå att det är så här företags världen fungerar .Äta eller ätas..och då är alla fulknep som fungerar tillåtna!

Och snälla,sluta med glorifieringen av Amd.Det är ett företag,och som företag har det ett syfte o det är att tjäna pengar! Självklart kör också Amd med tjuv trix o "ofina" metoder för att öka försäljningen men dom har inte varit lika framgångsrika/duktiga på det som Intel. I annat fall hade kanske rollerna varit ombytta.

Och som någon sagt tidigare så har,även om dom fälls,Intel tjänat betydligt på att agera på det här sättet. Alltså har dom bedrivit framgångsrikt företagande!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Så länge det är olagligheter det handlar om så är det fel.
Vet dock inte om du jobbar för gangsterbranschen, det skulle ju förklara din snedvridna tolkning av lagen.

Av vad som framkommer i nyheten så kan det Intel anklagas för att ha gjort jämföras med prisgaranti, vilket är väldigt populärt iallafall i Sverige.

De vet att en tillverkare skall använda en AMD-processor, men erbjuder då ett lägre pris för att tillverkaren skall ta deras processor. Vad är skillnaden gentemot t.ex. vad Media Markt gjorde med priset på PS3 då Playzone var aktuellt. Du menar då att det är ett brott mot konkurrenslagen att Media Markt sänkte priset på PS3 för att kunden skulle köpa från dem istället för att köpa från Playzone?

Detta är exakt samma sak. Intel har gett rabatt för att potentiella kunder skall köpa deras produkter.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Av vad som framkommer i nyheten så kan det Intel anklagas för att ha gjort jämföras med prisgaranti, vilket är väldigt populärt iallafall i Sverige.

De vet att en tillverkare skall använda en AMD-processor, men erbjuder då ett lägre pris för att tillverkaren skall ta deras processor. Vad är skillnaden gentemot t.ex. vad Media Markt gjorde med priset på PS3 då Playzone var aktuellt. Du menar då att det är ett brott mot konkurrenslagen att Media Markt sänkte priset på PS3 för att kunden skulle köpa från dem istället för att köpa från Playzone?

Detta är exakt samma sak. Intel har gett rabatt för att potentiella kunder skall köpa deras produkter.

Nej det är inte exakt samma sak. Om det hade varit så hade inte Intel stått inför rätta samtidigt som de redan har blivit dömda i liknande fall. Så nej det är inte exakt samma sak. Kanske i din värld, inte i rättsväsendets värld.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Nej det är inte exakt samma sak. Om det hade varit så hade inte Intel stått inför rätta samtidigt som de redan har blivit dömda i liknande fall. Så nej det är inte exakt samma sak. Kanske i din värld, inte i rättsväsendets värld.

Det fungerar att säga "Nej, så är det inte", men det verkar vara svårare för dig att motivera vad det är som skiljer.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Det fungerar att säga "Nej, så är det inte", men det verkar vara svårare för dig att motivera vad det är som skiljer.

Intel har gett "rabatter" till dom som inte sålt AMD, det är att ge mutor för att minska konkuranssen.
Man får inte heller prisdumpa sin produkt hos vissa återförsäljare men inte andra.
Många länder har ganska tuffa lagar för säkerhetsställa att konkuransen fungerar, Sverige har varit tyvärr varit ganska dåligt på sånt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Nu kanske du ska förklara dig lite. Amd är inte anklagade för något än så länge så du behöver inte kräkas ut saker som är din egna spekulation. Som sagt oskyldig till motsatsen är bevisad. Nu är ju Intel redan dömda i Asien för det som EU nu går till domstol med. Brott mot konkurrenslagarna. Intel skulle lätt kunna göra samma sak mot AMD om det finns grunder för det. Det man kan undra över är hur Intel haft monopol på oem-marknaden när AMD var det bättre valet. Det beteende jag har svårt att överse, är det resonemang du för. Det här är din ord.

"Däremot är jag medveten om att det förekommer och dessutom väldigt säker på att samtliga inblandade är minst lika goda kålsupare allihop.. " var är dina bevis?

Läs inlägget av tEan nedan så kanske du förstår.. Ytterst få stora företag klarar av det tuffa klimat som är i dagens läge, tyvärr är det ungefär lika få som förstår det. Alltså är mitt enda bevis att AMD faktiskt fortfarande är ett företag och inte ett konkursbo! Se även mitt tidigare inlägg i tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Är det någon som är förvånad? Intel är knappast det enda företaget som utnyttjar sin storlek o position på det här sättet.Exempel finns i alla brancher.

Visst kan man bli upprörd o tycka att det är för djävligt o omoraliskt,men kom igen alla,släng skygglapparna o förstå att det är så här företags världen fungerar .Äta eller ätas..och då är alla fulknep som fungerar tillåtna!

Och snälla,sluta med glorifieringen av Amd.Det är ett företag,och som företag har det ett syfte o det är att tjäna pengar! Självklart kör också Amd med tjuv trix o "ofina" metoder för att öka försäljningen men dom har inte varit lika framgångsrika/duktiga på det som Intel. I annat fall hade kanske rollerna varit ombytta.

Och som någon sagt tidigare så har,även om dom fälls,Intel tjänat betydligt på att agera på det här sättet. Alltså har dom bedrivit framgångsrikt företagande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Intel har gett "rabatter" till dom som inte sålt AMD, det är att ge mutor för att minska konkuranssen.
Man får inte heller prisdumpa sin produkt hos vissa återförsäljare men inte andra.
Många länder har ganska tuffa lagar för säkerhetsställa att konkuransen fungerar, Sverige har varit tyvärr varit ganska dåligt på sånt.

Avtal som går utanför EU-lagar (om så är fallet) har inga garantier. Det finns ingenting som hindrat återförsäljarna från att informera AMD om situationen. Hade AMD kommit med ett matchande eller bättre erbjudande så hade de inte varit uteslutna från just den återförsäljaren.

Här handlar det i så fall om att AMD är grovt snåla och istället för att följa de oskrivna regler som finns mellan företag, springer till farbror EU och anklagar Intel för "fusk". Hela fallet är bara så otroligt löjligt i sin existens!

Prisdumpning hos vissa specifika återförsäljare får förekomma och gör det också. För att än en gång återknyta till den svenska prisgarantin, så gäller den endast inom ett visst område. Du kan inte åka till Göteborg och be om en PS3 för 2'900kr om den säljs för det priset i Stockholm.

Mutor är inte samma sak som rabatt för övrigt. Intel kan säga att det företaget får 20% rabatt på inköpspriset om de slutar att köpa in AMD. AMD borde då reagera och ta reda på varför deras produkter inte längre köps in, varpå ingenting hindrar försäljaren från att yttra sig om rabatten.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Är det någon som är förvånad? Intel är knappast det enda företaget som utnyttjar sin storlek o position på det här sättet.Exempel finns i alla brancher.

Visst kan man bli upprörd o tycka att det är för djävligt o omoraliskt,men kom igen alla,släng skygglapparna o förstå att det är så här företags världen fungerar .Äta eller ätas..och då är alla fulknep som fungerar tillåtna!

Och snälla,sluta med glorifieringen av Amd.Det är ett företag,och som företag har det ett syfte o det är att tjäna pengar! Självklart kör också Amd med tjuv trix o "ofina" metoder för att öka försäljningen men dom har inte varit lika framgångsrika/duktiga på det som Intel. I annat fall hade kanske rollerna varit ombytta.

Och som någon sagt tidigare så har,även om dom fälls,Intel tjänat betydligt på att agera på det här sättet. Alltså har dom bedrivit framgångsrikt företagande!

Vi vet att sånt här förekommer även på annat håll, vi är inte fullt så naiva som du tror.

Äta eller ätas..och då är alla fulknep som fungerar tillåtna!
Det är just det dom inte är, det är därför Intel åtalas, dom åtalas inte för att dom gjort något som är tillåtet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Läs inlägget av tEan nedan så kanske du förstår.. Ytterst få stora företag klarar av det tuffa klimat som är i dagens läge, tyvärr är det ungefär lika få som förstår det. Alltså är mitt enda bevis att AMD faktiskt fortfarande är ett företag och inte ett konkursbo! Se även mitt tidigare inlägg i tråden.

Som sagt:

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9032213...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]