Geforce GTS 240 stoppas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag räknade inte med tillverkare som inte tillverkar grafikkort för spel - vilket tråden handlar om. För spelare finns det bara två tillverkare.

Nä, men då bör man kanske tala om det ?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

När jag blir stor ska jag göra ett kort och släppa det som hacman 1, 2, 3, 4, 5 och om det säljer bra eller dåligt så får det även komma i 6, 7, 8, 9, 10.

När ska dom sluta märka om, det känns patetiskt, det var lättare att förklara för någon som inte kunde grafikkort vade de skulle ha då det bara var obegripliga namn det handlade om. Vad vill du betala? Vad vill du ha i prestanda? och sen säga amd och nvidias motsvarigheter och vilken som de nog skulle ha mäst nytta av än att säga ja du kan ju köpa grafikkort a, b eller c eller om du hittar d, det är samma kort.

Tillägg:
Med tanke på namnstandarder och kärnor, kan jag nämna förvirringen som kom från de flästa av minna polare då jag sa att jag bytte ut minna 2x 8800 gts 640mb mot 2x 8800 gts 512mb.
Svaret de fick var att det var pga kärnan. g92 vs g80. Minnes prestandan blev lite lidande men jag fick mer uträttat per mhz då jag fick fler shaders.

Nu vet dom det, men ja, ni förstår dilemat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag tror bara nVidia vill vara snäll mot ATI. Och just därför krånglar dom till det med namnen.
Annars skulle jag inte ha en logisk förklaring varför man tredubbelt lanserar
gamla kort med nya namn om och om igen. Men kanske nVidia är ondare än vi tror och gör det för att dom vill lura på folk gamla utgångna modeller med nya namn.
Har man ärliga avsikter fasar man ut gamla kort under sina gamla namn och lanserar nya kort med det nya namnsschemat.
Ska kanske flasha om mit 7800GTX och hacka firmwaren så det står GTX 360.
Om nVidia kan kan jag ochså.
Har en bekant som köpte sig ett nytt nVidia grafikkort av och sålde sitt gamla. Problemet är bara att han köpte samma kort igen fast med nytt namn. Han blev skitsur när han fick veta det. För han gick med förlust i det hela.
Det fattade han först efter en kille sa till han att det var så.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

waow.. trevlig nyhet tycker jag.

[ot]
Som sagt.. bara NYA! kort i formatet 123, skulle svimma(?) om tilläget blev Low, Med, Top. Sluta krångla.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Hahaha

Vad är det för argument egentligen att säga i stil med "nej nu är det ATi som gäller för, först har dom 8800GT->9800GT och nu GTS240"

Himla småbarn på detta forum allvarligt talat. Vet inte ens vart jag ska börja.

För det första så är inte 8800GT och 9800GT ens samma kort, inte ens fysiskt. För det andra så släpps ju inte GTS240 så vad är problemet?
För det tredje, om du nu ändå kan de olika namnen på korten är det ju uppenbart att det inte är missvisande för just DIG.

8800GT, ett kort med ett namn, 9800GT ett annan kort med snarlik prestanda med ett annat namn. Sist jag kollade var inte två modeller något förvirrande.

Nu ljuger du, 9800GT och 8800GT är precis samma kort, även om senare varianter av 9800GT har en svalare kärna. Prestandan är identisk, men det är mer än man kan säga om priset, varje gång nVidia byter namn så ökas priset en aning. Inte riktigt rent spel.

Och det är fullkomligt logiskt att man bojkottar företag som kör med fula metoder och lurendrejeri för att få in sina pengar. Men om du tycker det är barnsligt när konsumenter tröttnar så kanske det säger lite om dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
På din första fråga (dvs om man ska läsa på) är mitt svar solklart ja. Att inte läsa på eller rådfråga en påläst eller en säljare innan man köper en produkt leder enligt mitt sätt att se på det att man får ta konsekvenserna av det - dvs man får med största sannolikhet inte den produkt som hade varit "bäst" för en. Min uppfattning är då att man endast har sig själv att skylla och det står jag för (jag antar att du inte heller skulle gå och köpa en mobiltelefon utan att jämföra vilken av alla modeller som har de funktioner som du söker samt ser ut på ett sätt du finner tilltalande och dessutom ligger lagom i pris, men jag kanske har fel?). Jag menar inte och har aldrig sagt att man inte får/ska köpa datordelar om man inte är expert i ämnet, men har man varken läst på, "sonderat terrängen" eller frågat om råd så får man skylla sig själv.
På din andra fråga (dvs om man ska utsätta kunder och säljare för förvirring) är jag självklart helt emot, men min uppfattning är heller inte att man gjort det med sitt nya namnschema. Däremot kan jag hålla med om att man kanske borde undvikit att "omlansera" fullt så många gamla kort under nya namn, även om det underlättar för kundernas jämförelser.

Så nej, jag håller inte med dig om din åsikt, men jag slåss gärna med näbbar och klor för din rätt att uttrycka den

Men som konsument så finns det en gräns för hur mycket man kan läsa på. Det kan vara ganska svårt för en oinsatt, även om den läser på, att upptäcka att det finns två olika presterande varianter av GTX 260, eller 9600 GSO. Och när ett företag utnyttjar det och försöker tjäna pengar på detta så är det fel. Klart man blir irriterad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Hahaha

Vad är det för argument egentligen att säga i stil med "nej nu är det ATi som gäller för, först har dom 8800GT->9800GT och nu GTS240"

Himla småbarn på detta forum allvarligt talat. Vet inte ens vart jag ska börja.

För det första så är inte 8800GT och 9800GT ens samma kort, inte ens fysiskt. För det andra så släpps ju inte GTS240 så vad är problemet?
För det tredje, om du nu ändå kan de olika namnen på korten är det ju uppenbart att det inte är missvisande för just DIG.

8800GT, ett kort med ett namn, 9800GT ett annan kort med snarlik prestanda med ett annat namn. Sist jag kollade var inte två modeller något förvirrande.

Varför ljuger du?
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=544&card2=575

GPU på båda korten är G92.
Interfacet är PCI-express 2.0 på båda.
Hastigheten på båda är 600mhz.
Minnet är samma på båda.
De presterar likadant.
ENda skillnaden är att de senare 9800GT är lite mer strömsnåla.

Ändå skiljer det 1 år mellan deras releaser.
Borde man inte förvänta sig att en helt ny modell med ett helt nytt nummer borde vara bättre? Ifall de hade släpp 240 nu också så hade med andra ord haft samma grafikkort i 3 år och endast minskat strömförbrukningen men behållit samma pris.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
De får du gärna förklara. De är inte NVIDIA som hoppar namnbytet på 9800GT. De står klart och tydligt att tillverkarna av deras grafikkort inte vill ha GTS 240 namnet.

Det är ju nvidia som genomför namnbytet från början,hur kan du säga att det är tillverkarna som skapar modellnamnen då?
Så jo,dom gjorde en nvidia igen faktiskt.Rätt så patetiskt igen alltså:)
MvH albanen.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Anti nvidia fanboys (kan man säga så?). Detta gnäll börjar bli riktigt tjatigt.
Nämn en situation där namnbytet är förvirrande?

Jag har ett 6800 och ett 8800GT och vill köpa ett bättre grafikkort. Vad kommer gå fel enligt alla kritiska?

Själv kommer jag titta på korten som min budget tillåter och därefter jämför jag prestandan med mitt 8800GT.

Tragiskt att läsa alla teorier om hur Nvidia försöker lura kunderna med "trixiga" namnbyten. Har man låg IQ så köper man fel oavsett dessa namnbyten.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Anti nvidia fanboys (kan man säga så?). Detta gnäll börjar bli riktigt tjatigt.
Nämn en situation där namnbytet är förvirrande?

Jag har ett 6800 och ett 8800GT och vill köpa ett bättre grafikkort. Vad kommer gå fel enligt alla kritiska?

Själv kommer jag titta på korten som min budget tillåter och därefter jämför jag prestandan med mitt 8800GT.

Tragiskt att läsa alla teorier om hur Nvidia försöker lura kunderna med "trixiga" namnbyten. Har man låg IQ så köper man fel oavsett dessa namnbyten.

Så du förnekar alltså att det är en strategisk plan från nvidia som vi vet för att bli av med äldre chip?Dom har ju gjort det 2 gånger redan,det borde vara ganska glasklart att dom genomför namnbytena för att förhoppningsvis kunna prångla ut gpus som bara ligger på lagerhyllan och kostar pengar.
Bra affärsstrategi kanske men jävligt fult mot kunderna.
Sen har knappast låg IQ att göra med om någon är dum i huvudet,man kan vända på det och säga att gränsen mellan geni/galning är hårfin.Men det borde väl du veta om som uppenbarligen har så hög IQ:)))
MvH albanen...

Edit "Nämn en situation där namnbytet är förvirrande?"
Tex när din mormor eller morfar kommer till on off och vill köpa ett bättre kort till sin 5 år gamla dell.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Anti nvidia fanboys (kan man säga så?). Detta gnäll börjar bli riktigt tjatigt.
Nämn en situation där namnbytet är förvirrande?

Jag har ett 6800 och ett 8800GT och vill köpa ett bättre grafikkort. Vad kommer gå fel enligt alla kritiska?

Själv kommer jag titta på korten som min budget tillåter och därefter jämför jag prestandan med mitt 8800GT.

Tragiskt att läsa alla teorier om hur Nvidia försöker lura kunderna med "trixiga" namnbyten. Har man låg IQ så köper man fel oavsett dessa namnbyten.

Det kallas svensson, vissa har inte en aning, nä, Väldigt många har inte en aning om hur korten presterar utan går efter namn och minnesmängd. Bara för att du är insatt betyder inte att alla andra är det, och ditt på stående om att dem har lägre IQ för att inte kunna datorer.... fy på dig! Det är långtifrån verklighet det du säger.

Permalänk

Jag minns ett besök i en datorbutik för ett år sen där folk, unga hippa datorkillar, stod och hånade butiken för att de inte tagit in kort från den nya 9xxx serien.

De hade bara gamla skruttiga 8800GT kort...

I det fallet om företaget hade haft ett 9800GT kort också så hade de troligtvis köpt det över det ett år gamla 8800GT kortet. Trots att hårdvaran i princip var indentisk.

Det är bra ifall man är jättekunnig men jag undrar om folk varit lika förstående ifall det hade gällt processorer.
Ifall skillnaden mellan en core 2 duo 6000 och en core 2 duo 7000 endast hade varit ett år och ett nytt namn.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Från ett ekonomiskt/PR perspektiv så är denna strategi väl uttänkt, och nödvändigt då det är rätt tydligt att nVidia har ett överskott på GPU som de måste bli av med. Dock bidrar denna namnomsättning på gammal hårdvara impopularitet hos (kunniga) kunder som växer med tiden. Detta är en direkt effekt av nVidia’s strategi.

Att namnomsätta gammal hårdvara till ”nyare” är ett ordentligt snesteg av nVidia. Nu vissas en direkt motkraft mot denna strategi vilket jag tror skyckar en tydlig signal till nVidia att de får sluta med dumheter som retar upp folk. Jag välkomnar detta.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

lol, alla G92 kort borde ju vara 9000 serien dvs, 8800gt=9800gt,8800gts 512mb=9800gts, 9800GTX och 9800GX2 och sen köra på med GTX 295,280,260 osv i den nya serien, och inte döpa om massa gammla kort

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban

Edit "Nämn en situation där namnbytet är förvirrande?"
Tex när din mormor eller morfar kommer till on off och vill köpa ett bättre kort till sin 5 år gamla dell.

Det låter inte troligt att någons mormor skulle uppgradera sitt 9800GTX eller vad det nu är till ett GTS 240. Datorinsatta och gaimers kan jag tänka mig byter ett relativt bra presterande grafikkort till ett nyare. Jag förstår idén om att ett byte till ett nyare grafikkort fast av samma modell skulle kunna ske men det troligast i teorin även om det nu kommer att drabba vissa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill

Det kallas svensson, vissa har inte en aning, nä, Väldigt många har inte en aning om hur korten presterar utan går efter namn och minnesmängd. Bara för att du är insatt betyder inte att alla andra är det, och ditt på stående om att dem har lägre IQ för att inte kunna datorer.... fy på dig! Det är långtifrån verklighet det du säger.

Jag har inte sagt att någon har låg IQ för att inte vara datorkunnig. Syftade på låg IQ gällande allmänt köp. Kanske borde jag satt IQ inom situationstecken.

Näe, att man går efter namn tror jag inte på. Då kan vi vända på steken och säga att ett GTX 275 måste vara sämre än mitt 6800. Snarare pga att modellerna som finns ute på marknaden måste vara nyare och bättre.

Insatt?
Exakt, speciellt om man inte är insatt har man väl ett eget intresse och ansvar att vilja veta vad det är man köper och hur det förhåller sig till det man redan har. Tyvärr har flummig politik format (s)venskarna till nästintill handikappade. Jag tror ändå inte de flesta kommer göra ett felköp för det är få (de jag kallade låg IQ) som köper produkter hux flux. Gör man det får man stå sitt kasst och eventuellt byta om man kan men jag vet att äldre människor frågar sig för innan köp. Speciellt när det gäller områden de inte känner till.

Jag har fortfarande inte fått ett troligt exempel där en felaktig uppgradering kommer att ske även om jag vet att det kommer att hända fast det sker ju hela tiden i brist på kunskap.

Edit: jag håller med om att namnbyten kanske är onödiga men särskilt stor skada gör dem knappast.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Anti nvidia fanboys (kan man säga så?). Detta gnäll börjar bli riktigt tjatigt.
Nämn en situation där namnbytet är förvirrande?

Jag har ett 6800 och ett 8800GT och vill köpa ett bättre grafikkort. Vad kommer gå fel enligt alla kritiska?

Själv kommer jag titta på korten som min budget tillåter och därefter jämför jag prestandan med mitt 8800GT.

Tragiskt att läsa alla teorier om hur Nvidia försöker lura kunderna med "trixiga" namnbyten. Har man låg IQ så köper man fel oavsett dessa namnbyten.

Nej jag håller verkligen med dig bubben. Självklart ska man slicka Nvidias röv och ge dem massa credit för deras fina insats de har gjort senaste tiden gentemot kunderna i och med alla namnbyten. "Ops we dit it again"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Anti nvidia fanboys (kan man säga så?). Detta gnäll börjar bli riktigt tjatigt.
Nämn en situation där namnbytet är förvirrande?

Jag har ett 6800 och ett 8800GT och vill köpa ett bättre grafikkort. Vad kommer gå fel enligt alla kritiska?

Själv kommer jag titta på korten som min budget tillåter och därefter jämför jag prestandan med mitt 8800GT.

Tragiskt att läsa alla teorier om hur Nvidia försöker lura kunderna med "trixiga" namnbyten. Har man låg IQ så köper man fel oavsett dessa namnbyten.

Jag vet de som velat uppgradera sina 8800GT till 9800GT. Det är dessa nVidia lurar. Och att utnyttja folks okunskap eller att lura folk är aldrig rätt. Om jag lurar dig på pengar så ska inte jag komma undan med förklaringen att du var ju så dum att du gick på det, då är det ju ditt fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag vet de som velat uppgradera sina 8800GT till 9800GT. Det är dessa nVidia lurar. Och att utnyttja folks okunskap eller att lura folk är aldrig rätt. Om jag lurar dig på pengar så ska inte jag komma undan med förklaringen att du var ju så dum att du gick på det, då är det ju ditt fel.

Hela Robin Hood akten bli verkligen tröttsam.
Många verkar få i huvet att nVidia är efter luras, utnytjar IQ befriande människor som inte kan eller vill lägga ner tio minuter på att undersöka på vad de köper. Detta är en ädel inställning att försvara dessa individer dock bristfälligt och yters utspelat i min menning. Jag tar inte försvar av nVidia's snedsteg men jag är emot att ta all ansvar från kunder och deras köp av vara och lägga helt på tillverkare/företaget.

Om du lurar någon på pengar trots att denne ( offer ) har all information, fakta och oberoende tester tillgänligt till en för att se att denne blir lurad av dig och denne har möjlighet att backa och inte bli lurad. Men om denne fortsätter med affären som leder till att han blir lurad på pengar av dig då är det rättfärdigt att säga att det är offrets fel att han blev lidande. Då han hade alla medel fria för han att undvika att bli lurad.

Allt kommer till personligt ansvar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Nej jag håller verkligen med dig bubben. Självklart ska man slicka Nvidias röv och ge dem massa credit för deras fina insats de har gjort senaste tiden gentemot kunderna i och med alla namnbyten. "Ops we dit it again"

..slicka röv sade AMD fanboy
Jag kunde inte bry mig mindre om jag har ett ATI eller Nvidia i burken. Var du står är mycket tydligt med din AMD-logga. Helt ok men du är partisk, inte jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Jag vet de som velat uppgradera sina 8800GT till 9800GT. Det är dessa nVidia lurar. Och att utnyttja folks okunskap eller att lura folk är aldrig rätt. Om jag lurar dig på pengar så ska inte jag komma undan med förklaringen att du var ju så dum att du gick på det, då är det ju ditt fel.

Men hur tänker du då?
Man måste veta vad man köper, det gäller allt.
9800GT låter bättre och är bättre. Frågan man skall ställa sig, hur mycket bättre?

-Svalare och mer energieffektiv, 3-vägs SLI, klockar bättre?
Motiverar inte en uppgradering från ett 8800GT enligt mig och dom du "vet" som velat uppgradera sitt relativt högpresterande kort tar med största sannolikhet reda på vad ett 9800GT kan ge för fördelar.

Lanseringspriset var dessutom billigare än det äldre 8800GT. Så har man köpt ett 8800GT för ca 2200:- och tittade på 9800GT i aug 2008 för strax över tusenlappen förväntar man sig inte någon större prestandavinst.

I detta fall kan man faktiskt ha synpunkter på kortets namn men den realistiska "skadan" är minimal.

Hävdar fortfarande att en felaktig uppgradering har andra orsaker än själva namnen på korten.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Hela Robin Hood akten bli verkligen tröttsam.
Många verkar få i huvet att nVidia är efter luras, utnytjar IQ befriande människor som inte kan eller vill lägga ner tio minuter på att undersöka på vad de köper. Detta är en ädel inställning att försvara dessa individer dock bristfälligt och yters utspelat i min menning. Jag tar inte försvar av nVidia's snedsteg men jag är emot att ta all ansvar från kunder och deras köp av vara och lägga helt på tillverkare/företaget.

Om du lurar någon på pengar trots att denne ( offer ) har all information, fakta och oberoende tester tillgänligt till en för att se att denne blir lurad av dig och denne har möjlighet att backa och inte bli lurad. Men om denne fortsätter med affären som leder till att han blir lurad på pengar av dig då är det rättfärdigt att säga att det är offrets fel att han blev lidande. Då han hade alla medel fria för han att undvika att bli lurad.

Allt kommer till personligt ansvar.

Visst, kan hålla med till viss del. Men det är ändå bara ursäkter för att döpa om existerande produkter och lansera dem som något annat. Varför ska man behöva läsa på och inse att kort XXX var för ett år sedan samma kort men hette då XXY?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Tänkte bara jag skulle citera en liten del av det du skriver, annars går vi bara i loop. Varför skulle man omlansera överhuvudtaget och på vilket vis underlättar det menar du? Mig veterligen har dessa omlanserade kort redan funnits ute både ett och kanske till och med två år.

Låt oss ta ditt exempel med mamma Eva och sonen Filip. Ge Dessa två i uppgift att utan extern hjälp eller internet bestämma sig för hur följande kort presterar:
8800GT, 9800GTX+ och GTX 285
Om man istället ger dem i uppgift att bestämma prestandaordningen på dessa kort:
G 130, GTS 240 och GTX 285
Vilka tre tror du det är mest sannolikt att de får i rätt ordning? Vilket sätt (dvs sätt nytt namn vs. behåll gammalt namn) gör det då enklare för konsumenten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Självklart ska man läsa på om det man köper men när den pålästa säljaren berättar för Mamma Eva och Sonen Filip om skillnaden mellan 90mm och 55mm tillverkningsprocess, streamprocessorer, dxva, anisotropic filtering x16 och mipmap - då tror jag båda har slutat lyssna. När säljaren sedan slutpläderar med att det enda som i praktiken skiljer är tjugo kronor om året i elkostnader då är det nog väl förvirrande för alla parter.

Jag får be om ursäkt för min otydlighet. Jag menade självklart inte att de ska bli ingengörer i ämnet, med "läsa på" syftade jag på att man läser relevanta tester gjorda av tidskrifter/websajter som verkar relevanta (vilket självklart är svårt att avgöra för den oinsatte, men man får helt enkelt göra sitt bästa och använda sitt sunda förnuft här).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Nvidia gör det onödigt svårt både för sig själva, sina sluttillverkare, sina säljare och i slutändan även för sina kunder. Det är väldigt enkelt att googla på exempelvis 7800GTX, 8800GTS, 9600GSO osv och så får man i regel fram en recension eller preview med ett datum. Det är ett väldigt enkelt sätt att läsa på om ett kort och man får framför allt reda på ålder, jag tycker inte man ska behöva gå en historielektion för att ta reda på vad som är det nyaste. Jag tycker fortfarande att när man lanserar en ny produktserie så kan den gamla gärna få vara kvar men att man då behåller namnet för att visa att något skiljer, alternativt att om det inte skiljer allt för mycket mellan dem så kan man helt hoppa över att skapa en ny serie.

Det du säger är inte helt irrelevant, absolut inte. Men ett antal av de i den grupp du "försvarar" läser inte på innan (inbillar jag mig i alla fall..?). För dessa är det då skvatt omöjligt att avgöra om 8800GT eller GTX 260 är det bäst presterande kortet. Observera att prestanda och kostnad antagligen är de enda två aspekterna som är intressanta för kunder ur denna kundgrupp, resten har vi redan klarat ut att de antagligen inte intresserar sig för

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Visst, kan hålla med till viss del. Men det är ändå bara ursäkter för att döpa om existerande produkter och lansera dem som något annat. Varför ska man behöva läsa på och inse att kort XXX var för ett år sedan samma kort men hette då XXY?

Jag tycker inte heller namnbytena är toppen men tänk efter nu vad du säger. Först och främst har justeringar gjorts. Högre clock, energisnålare samt andra mindre förbättringar?

Beror på vilket kort vi talar om med det spelar ingen roll om det "nya" XXY presterar ungefär lika som det gamla XXX.
XXY må vara "nytt" men tillhör botten i nya serien. I förhållande till den nya serien är det alltså inte ett särskilt snabbt kort. Bara för att det finns ett nytt kort på marknaden behöver det inte vara bättre än de gamla korten, särskilt inte då priset på dessa nygamla kort är låga.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

De här blev lite förvirrande, med tanke på att kortet ja har (BFG Geforce 9800GTX+ OC) blev GTS 250. Tydligen blev de mindre klock på de nyare kortet:

9800GTX+ OC:

GPU NVIDIA® GeForce® 9800 GTX+
Core Clock 760MHz (vs. 738MHz standard)
Shader Clock 1890MHz (vs. 1836MHz standard)
Texture Fill Rate 48.6 Billion/sec.
Memory Data Rate 2250MHz (vs. 2200MHz standard)

"nya" GTS 250 OC:

GPU NVIDIA® GeForce® GTS 250
Core Clock 750MHz (vs. 738MHz standard)
Shader Clock 1836MHz
Texture Fill Rate 48 Billion/sec.
Memory Data Rate 2240MHz (vs. 2200MHz standard)

Liten skillnad kanske, men de blev ju inte samma kort med nytt namn typ ;p

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Låt oss ta ditt exempel med mamma Eva och sonen Filip. Ge Dessa två i uppgift att utan extern hjälp eller internet bestämma sig för hur följande kort presterar:
8800GT, 9800GTX+ och GTX 285
Om man istället ger dem i uppgift att bestämma prestandaordningen på dessa kort:
G 130, GTS 240 och GTX 285
Vilka tre tror du det är mest sannolikt att de får i rätt ordning? Vilket sätt (dvs sätt nytt namn vs. behåll gammalt namn) gör det då enklare för konsumenten?

Jag får be om ursäkt för min otydlighet. Jag menade självklart inte att de ska bli ingengörer i ämnet, med "läsa på" syftade jag på att man läser relevanta tester gjorda av tidskrifter/websajter som verkar relevanta (vilket självklart är svårt att avgöra för den oinsatte, men man får helt enkelt göra sitt bästa och använda sitt sunda förnuft här).

Det du säger är inte helt irrelevant, absolut inte. Men ett antal av de i den grupp du "försvarar" läser inte på innan (inbillar jag mig i alla fall..?). För dessa är det då skvatt omöjligt att avgöra om 8800GT eller GTX 260 är det bäst presterande kortet. Observera att prestanda och kostnad antagligen är de enda två aspekterna som är intressanta för kunder ur denna kundgrupp, resten har vi redan klarat ut att de antagligen inte intresserar sig för

jag förstår mycket väl hur Nvidia tänker, när man når upp till 9xxx så måste man hitta på något nytt. Antingen lägga på en siffra eller börjar om - och då blir det per automatik svårt. Både Nvidia och ATI gör rätt i att inte blanda in mer än totalt sex siffror eller bokstäver i sitt programutbud (HD4xxx och GTS2xx som exempel, 9600GSO är lite för långt).

I exempelfrågan gällande grafikkort så frågade jag min flickvän om just det. Hon är egen företagare med krav på att det ska funka när det väl ska användas, i övrigt inga specifika krav (tyvärr, det överraskar ibland när behovet väl dyker upp...) Hon sa som följande: "Det är rätt enkelt att skilja ut 8xxx och 9xxx men mellan 9xxx och 2xx är det svårare. Men med lite tänkande så är 2xx antingen nästa kort alternativt ett väldigt gammalt". I frågan mellan G130, 240/250 och 280/285 så var det knivigare. Först förstod hon inte skillnaden mellan S och X, sedan antog hon att den första var en tidigare generation och att 250 och 280 delade generation och teknologi men låg i två olika prestandasegment.

Så visst blir det lite fel hur de än gör.

Bennyfax: Även om man inte läser på ordentligt så borde priset vara en indikation på vad som ger mest prestanda. Så verkar dock inte fallet vara. Ett 8800GTX i lager kostar 2 544kr, ett Geforce 9800GTX 1 700kr och ett Geforce 250GTS 1 685kr - allt enligt Prisjakt. Jag hävdar därför att Nvidia ska berätta för slutkund att även om korten kostar snarlikt och presterar snarlikt så är teknologin annorlunda eller utdaterad. Så visst, det drar 15watt mindre än tidigare, men spelar det någon roll egentligen? Filip kommer bara räkna FPS i senaste liret och stackars Eva kommer bli hårlös när det senaste kortet inte presterar bättre än vad de redan hade.

Permalänk
Medlem

Damodred:
precis och därför är det en liten risk att Eva tar det billigare GTS 250 eftersom det har ett billigare pris, även nypris än 8800GTX/9800GTX.

Men visst går hon bara och köper ett nytt kort då ungen redan har ett relativt nytt bra kort så får hon väl stå sitt kasst. Jag tror antingen Filip vet vad han behöver eller så frågar mamma Eva sig för eftersom hon inte är hemma på området.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Hela Robin Hood akten bli verkligen tröttsam.
Många verkar få i huvet att nVidia är efter luras, utnytjar IQ befriande människor som inte kan eller vill lägga ner tio minuter på att undersöka på vad de köper. Detta är en ädel inställning att försvara dessa individer dock bristfälligt och yters utspelat i min menning. Jag tar inte försvar av nVidia's snedsteg men jag är emot att ta all ansvar från kunder och deras köp av vara och lägga helt på tillverkare/företaget.

Om du lurar någon på pengar trots att denne ( offer ) har all information, fakta och oberoende tester tillgänligt till en för att se att denne blir lurad av dig och denne har möjlighet att backa och inte bli lurad. Men om denne fortsätter med affären som leder till att han blir lurad på pengar av dig då är det rättfärdigt att säga att det är offrets fel att han blev lidande. Då han hade alla medel fria för han att undvika att bli lurad.

Allt kommer till personligt ansvar.

Ditt scenario är ju bara dumt, då kan ingen människa på jorden bli lurad. Hela konceptet att lura någon är att se till att denne inte kan få informationen som krävs, inte tro att den kan får informationen, eller som i detta fallet, få dem att tro att det inte behövs.

Och med tanke på att nVidia säljer dessa omdöpta kort till högre pris. Och dessutom får en försäljningsskjuts, så ser jag det som belägg för att de gör det för att maximera vinster på kunders bekostnad. Ganska uppenbart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Men hur tänker du då?
Man måste veta vad man köper, det gäller allt.
9800GT låter bättre och är bättre. Frågan man skall ställa sig, hur mycket bättre?

-Svalare och mer energieffektiv, 3-vägs SLI, klockar bättre?
Motiverar inte en uppgradering från ett 8800GT enligt mig och dom du "vet" som velat uppgradera sitt relativt högpresterande kort tar med största sannolikhet reda på vad ett 9800GT kan ge för fördelar.

Lanseringspriset var dessutom billigare än det äldre 8800GT. Så har man köpt ett 8800GT för ca 2200:- och tittade på 9800GT i aug 2008 för strax över tusenlappen förväntar man sig inte någon större prestandavinst.

I detta fall kan man faktiskt ha synpunkter på kortets namn men den realistiska "skadan" är minimal.

Hävdar fortfarande att en felaktig uppgradering har andra orsaker än själva namnen på korten.

Se, nu har du blivit lurad själv här, det är ingen skillnad mellan tidiga 9800 GT och 8800 GT. Det är samma kort, sedan kom det en nyare revision av 9800 GT som var lite svalare. Men det ändrar inte på faktumet att 8800 GT med ett bios som säger att det är ett 9800 GT är samma sak som ett 9800 GT.

Angående lanseringspriset. När 9800GT släpptes var det dyrare än samtida 8800GT. Det är inte helt schysst. Nu är GTS 250 dyrare än 9800 GTX+.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Damodred:
precis och därför är det en liten risk att Eva tar det billigare GTS 250 eftersom det har ett billigare pris, även nypris än 8800GTX/9800GTX.

Ja och är inte det negativt? Ska det verkligen finnas tre prisklasser för samma kort? Som jag ser det kan det gå åt två håll: Det ena är att man vid lite tur väljer det billigaste och får mer prestanda än man förväntade sig, alternativt sköt sig själv i foten och köpte samma kort för 500kr mer och får därmed inte alls samma pris/prestanda- ratio. Jag kan bara citera -Boris- för det han skrev:

Citat:

se till att denne inte kan få informationen som krävs, inte tro att den kan får informationen, eller som i detta fallet, få dem att tro att det inte behövs.

Citat:

Och med tanke på att nVidia säljer dessa omdöpta kort till högre pris. Och dessutom får en försäljningsskjuts, så ser jag det som belägg för att de gör det för att maximera vinster på kunders bekostnad. Ganska uppenbart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ditt scenario är ju bara dumt, då kan ingen människa på jorden bli lurad. Hela konceptet att lura någon är att se till att denne inte kan få informationen som krävs, inte tro att den kan får informationen, eller som i detta fallet, få dem att tro att det inte behövs.

Och med tanke på att nVidia säljer dessa omdöpta kort till högre pris. Och dessutom får en försäljningsskjuts, så ser jag det som belägg för att de gör det för att maximera vinster på kunders bekostnad. Ganska uppenbart.

Det finns inget belägg för det du säger att nVidia får tro kunder att dem behöver inte ta reda på informationen. Det fins ingen mörkläggning eller någon konspiration och nVidia har inte handen i kakburken även om du försöker så hjärtligt lägga ut att så är fallet.

Det ÄR uppenbart att de vill maximera vinster på kunders bekostnad, det vad alla företag strävar efter, formellt eller informellt. Alla företag gör det på olika sätt. Att ge nVidia ensamrätt för detta skulle vara ren hykleri från ens sida.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Se, nu har du blivit lurad själv här, det är ingen skillnad mellan tidiga 9800 GT och 8800 GT. Det är samma kort, sedan kom det en nyare revision av 9800 GT som var lite svalare. Men det ändrar inte på faktumet att 8800 GT med ett bios som säger att det är ett 9800 GT är samma sak som ett 9800 GT.

Angående lanseringspriset. När 9800GT släpptes var det dyrare än samtida 8800GT. Det är inte helt schysst. Nu är GTS 250 dyrare än 9800 GTX+.

Jag har inte blivit lurad nu iaf
Du får läsa om min kommentar du just svarat på och även vad jag tycker om 9800GT.
Jag vet att ett 9800GT är ett 8800GT med smärre justeringar, som tex 3-vägs SLI. Vad jag vet kom kortet runt augusti 2008 och kunde då hittas för strax över 1000:- från Inet.
Det är fullt möjligt att kortet precis vid release kostade mer innan priset justerades rätt. Kortet är ändå något förbättrad men det hade varit fel om 9800GT kostat lika mycket som ett 8800GT när det kom fast så är ju inte fallet. Priset sattes i förhålllande till prestanda, funktioner jämfört med andra kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

Ja och är inte det negativt? Ska det verkligen finnas tre prisklasser för samma kort? Som jag ser det kan det gå åt två håll: Det ena är att man vid lite tur väljer det billigaste och får mer prestanda än man förväntade sig, alternativt sköt sig själv i foten och köpte samma kort för 500kr mer och får därmed inte alls samma pris/prestanda- ratio...

Enligt mig är det inte negativt att kunna erbjuda samma kort något förbättrad till ett lägre pris.
Ok, nu är vi inte längre inne på att man "uppgraderar" till ett likadant kort utan att gamla kort finns kvar på marknaden till ett högre pris. Tillverkningskostnaderna har sjunkit > billigare att köpa in.

Avslutar nog debatten för min del. Tycker mina inlägg förklarar saken bra och kan säkert svara på nya eventuella frågor. Vi kanske alltid kommer ha olika syn på saken så det är ingen idé att ta detta längre

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Such complete and utter bullshit. You have to love it!
JAg tror att nVidia Amsterdam som har ansvar for hårdvara namn och sånt. Dem bara sitter in och röker!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Konstig omröstning i nyheten, (Är namnschemat förvirrande?)

Först detta alternativ: "ja, vilken röra".

Sedan går det direkt till "nej, glasklart", och jag tror ingen tycker att de här namnbytena är glasklara.
Varför två "extrema" alternativ?

Sista alternativet "vet inte" kan ju också diskuteras om det ens är nödvändigt att ha med.