Fallande försäljning av grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Fallande försäljning av grafikkort

Grafikkortstillverkare är hårt drabbade av lågkonjunkturen. Intäkterna har minskat med nästan hälften.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt naturligt. Har själv inga planer på att uppgradera från mitt 8800GT på ett tag.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Ja, förklaringen som gavs i artikeln är ju fullt logiskt även om jag intuitivt bara tänkte på det ekonomiska läget. De får finna sig i den situationen de är i och får komma med nya (!!!) fräsha modeller lagom tills dess att det vänder.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Själv påverkas man inte alls av lågkonjukturen. Så illa är det inte tycker jag.

Jag har till och med köpt mer grafikkort än någonsin, både 4870x2 och ett 4870 inom 6 månader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Själv påverkas man inte alls av lågkonjukturen. Så illa är det inte tycker jag.

Jag har till och med köpt mer grafikkort än någonsin, både 4870x2 och ett 4870 inom 6 månader.

Och med det vill du ha sagt..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Och med det vill du ha sagt..?

Att han har mer pengar än oss andra som sitter kvar på våra "gamla" kort
Tycker inte heller det har kommit några spel som motiverar en uppgradering heller.

Permalänk
Medlem

För mig personligen så är det framförallt att det inte har kommit någon vettig uppgradering från mitt 8800GT. Tycker det har varit ovanligt dött på grafikkortsfronten rätt länge.

Permalänk

Känns som grafikkort "klarar" sig längre nu för tiden än för 8-9 år sen.

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Själv påverkas man inte alls av lågkonjukturen. Så illa är det inte tycker jag.

Jag har till och med köpt mer grafikkort än någonsin, både 4870x2 och ett 4870 inom 6 månader.

Skulle väl säga att de flesta inte påverkas direkt (även om många förlorar jobbet får de flesta ha det kvar).
Däremot påverkas ju allihop indirekt, t.ex. att sina fonder/aktier mest troligt halverats i värde, allt importerat (eller utlandsresor) blir dyrare att köpa då kronan ligger ovanligt lågt.
Som studerande eller arbetssökande kommer det att bli mycket svårare att hitta sommarjobb, då många stora företag i tillverknings och basindustrin (som annars brukar erbjuda många sommarjobb) antingen stänger ner produktionen helt under sommaren, eller drar ner på så låg fart att de inte behöver några semestervikarier.

Men visst man kan ju anse att det inte påverkar en själv innan man själv förlorar jobbet, men då påverkar det å andra sidan desto mer!

Då det gäller korten tror jag att alla som har ett kort av nuvarande eller förra generationen väntar till nästa arkitekturförändring då det inte är så stor skillnad att det motiverar ett köp.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Sedan misstänker jag att grafikkortsföretagen hade rekordmånader när dollarkursen var låg och därmed priserna. Många köpte nya kort då och är följdaktligen nöjda med det de har ett tag till. Dessutom ökar inte direkt köpviljan när grafikkortspriserna har ökat för samma grafikkort, jämfört med för ett halvår sedan.

Kombinationen mindre pengar i plånboken och högre priser brukar ju inte direkt generera köp.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

som "mitrix" bra sagt!

kör själv ett 8800gtx och det presterar otroligt bra efter 1,2 år så att byta känns inte så nödvändigt :/

Permalänk
Medlem

Gör ett nytt bättre grafikkort då så köper nog fler de!!!!!!!!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

ja, mitt 6600gt hänger me skitbra på alla spel...eller inte:P Skulle kännas bra med en uppgradering, men har jag "klarat" mig så länge på de jag har idag så kanske de är värt att vänta till hösten?

Permalänk
Citat:

Storsäljande Radeon HD 4000 introducerades redan sommaren 2008

Redan sommaren 2008, dvs. inte ens ett helt år sedan! Dessa kort är fortfarande riktigt bra o det finns ingen mening med att uppgradera dessa. Om man nu inte är en performance tok. Det är bara en bråkdel av försäljningen, som går till denna grupp människor skulle jag tro.

Permalänk

Jag spelar bara på Xbox360 numera. Ska dock köpa nytt grafikkort när Diablo 3 kommer, men då blir det nog för max 2000kr, har ett 7600GT nu som hängt med i några år. Det går inte att spela med dagens spel men det duger fint till windows applikationer och 720p film
Ser ingen anledning att spela på PC längre faktiskt, det är ett fåtal spel som är så pass mycket bättre än konsolversionerna att det motiverar ett grafikkortsköp.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Själv påverkas man inte alls av lågkonjukturen. Så illa är det inte tycker jag.

Jag har till och med köpt mer grafikkort än någonsin, både 4870x2 och ett 4870 inom 6 månader.

Motsägelse. Det du köpt var antagligen dyrare än vad det varit annars.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är synd för AMD/ATI. När de väl kommer med ett kraftfullt kort igen, så går ekonomin åt helvete och mindre köper. Och de behöver alla pengar de kan få.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco

Tycker inte heller det har kommit några spel som motiverar en uppgradering heller.

Det tycker jag är bästa förklarnigen, en kompis sitter på en liknande burk som min fast 4gb ram och ett fabrikslockad 3870, ändå kan man maxa 90% av alla dagens spel på en 22 tummare. Man blir inte direkt motiverad och lägga ut 4-5k för en " värsting " eller ens hälften till en midrange.

Permalänk
Avstängd

Behovet finns inte mycket längre eftersom spelmotorerna blir mer och mer fokuserade främst till konsoler först.
T.o.m. Cryengine 3 är gjort för att det ska fungera på konsoler.

En negativ utveckling i mina ögon..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 8800gt på utförsäljning, duger gott till det mesta. Spec. folding

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

delvis meckar dom runt med alldeles för många olika modeller. tror dom tillverkar lite för mycket video kort. delvis finns det inte nog med bra spel som kräver uppgradering. Och för mig är det även kronans värde som satt stop för det. och klart för att jag köpte en bra dator i början på förra året.

tror dom behöver tunna ut sortimentet lite. sluta släpppa modeller som är bara omnämnda modeller. och faktiskt släppa nya produkter som verkligen är något nytt.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Men var det inte ännu "värre" Q4 2007? Då hade ju Nvidia sin 8000-serie som knappast var ny. Amd hade visserligen lanserat 3000-serien men dom låg ju efter Nvidia prestandamässigt.

Så därför tror jag mer på lågkonjuktur och att det inte kommit några nya spel, Crysis är väll fortfarande det som är svårast att maxa?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Trevligt nyheter tyx
Men jag förvänta mig fallande priser för CPU och X58 mobo. Ar dem inte lika drabbad av dyster ekonomi? lixom..

Som Kaleid skrev, jag fundera om att "investera" i en XBOX 360 under sommar 09.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Jag är ganska säker på att Xbox 360 och PS3 har en mycket stor roll i det hela. Dagens konsoler står sig rätt så bra mot pc (något som inte hänt tidigare) och många tycker det är skönt att slippa uppgradera hårdvara hela tiden samt att de kan sitta i en skön soffa när de spelar. Efterfrågan på gkort har minskat eftersom allt fler har gått över till att spela konsol. Finns egentligen inte många spel på pc som motiverar ett nytt gkort inköp men jag tror att detta kan komma att ändras när Starcraft 2 och Diablo 3 kommer...

Ska bli intressant att se om de kan göra som musikbolagen och fortsätta ha samma pris trots att det inte finns så stor efterfrågan. Är det någon som sätter emot på att dom kommer rätta sig efter marknaden och sänka priset eller slopa vissa kort helt=)?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Sen kan det ju bero på att spelen för tillfället inte blivit mer krävande på ett tag medans tekniken på grafikkort bara ökar och ökar... eller att folk inte vill köpa nya grafikkort hela tiden?!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

4870 krossar nästan alla nvidias kort.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
4870 krossar nästan alla nvidias kort.

Inte direkt va? Gtx 260 är likvärdigt. 9800GX2, Gtx 280, Gtx 285 och Gtx 295 är bättre.

Om vi pratar prisvärdhet så är det möjligt att 4870 är något mer prisvärt än Gtx 260 men det är inte mycket det skiljer.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Tyckte sweclockers hade någon nyhet för ett tag sen om att grafikkortsförsäljningen inte avr drabbad av lågkonjukturen, eller om det var hårdvarumarkanden overall. Minns inte vilket men har nästan för mig att ni hade en sån nyhet...

Men minnet är ju inte alltid det bästa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Inte direkt va? Gtx 260 är likvärdigt. 9800GX2, Gtx 280, Gtx 285 och Gtx 295 är bättre.

Om vi pratar prisvärdhet så är det möjligt att 4870 är något mer prisvärt än Gtx 260 men det är inte mycket det skiljer.

han pratar kanske om alla kort som nvidia gjort, någonsin. i så fall har han ju rätt

fast då krossar ju ett 8600 nästan alla ATIkort också, så det går ju vända på

men visst låter det bra:)

Permalänk
Medlem

Jag tror delvis det beror på att köpa grafikkort är en djävla djungel.

Dels finns det för många olika modeller, sedan tillverkas alla dessa modeller av flera olika tillverkare. Varje tillverkare har dessutom flera olika modeller av samma serie.

Jag som inte är insatt i grafikkort har ingen som helst aning om vad man skall välja..
Jag antar att det finns ett samband mellan pris och prestanda. Men det finns fortfarande sjukt många kort att välja mellan.
Dessutom verkar alla kort vara inriktade på datorspelande.

Jag hade uppskattat enklare val och lite mer beskrivet vad det är man vinner på ett bättre kort osv. inte bara att "ju mer pengar du kan lägga på det, desto bättre grejor får du. Till en viss gräns blir det inte prisvärt, men som med allt annat beror det på hur rik du är".. Jo.. så är det ju med allting. Men vill man ha en bil som är snabb på bana så skall man inte köpa dyraste med största motorn. Då får man något i stil med en Bentley. Man skall heller inte köpa en McLaren F1 om man vill köra i skogen. osv.

Kort sagt.. En djävla djungel, i synnerhet om man inte är insatt.