Permalänk

Ny laptop, hög cpu användning

Tja, var och köpte min första bärbara dator igår, en HP pavilon dv5 NOTEBOOK PC.

AMD Athlon QI-64 2.10 GHz
3GB RAM
250GB HDD
ATI Mobility Radeon HD 3450
Windows Vista Home Premium

Nu till min fråga, när jag kollar cpu % användningen ligger den upp mot 50-100% oavsett vad jag gör, är det vanligt för en laptop eller kan jag få ner den till 0-10% som min stationära låg på.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Är det en specifik process som upptar största andel cpu användning och isf vilken?

Permalänk

svchost.exe ser det ut som.

Permalänk
Medlem

Troligen Virus svchost.exe är favvo filen som blir infekterad för Om man stänger den så startar datorn om

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Troligen Virus svchost.exe är favvo filen som blir infekterad för Om man stänger den så startar datorn om

virus? datorn är två dagar gamal har haft virusskydd sen uppstart

Permalänk
Medlem

kolla noga på vad du installerat... kanske skaffa NOD32...vet inte säkert hur man ska göra men hade det problemet ett tag sedan.. :/

Permalänk

har inte installerat så mkt, firefox, mirc, utorrent, winrar, spotify. kanske någon drivrutin som jag måste installera till processorn?

Permalänk
Medlem

det du kan börja med iallafall är att stänga av svchost.exe i aktivitetshanteraren och sedan kanske utvekla det från det kanske googl:a lite...

Permalänk
Vila i frid

Är datorn prillans ny så körs Windows Indexing Service väldigt länge i Vista. Låt den stå en timme eller två.

Permalänk
Medlem

Ser ut som du har samma dator som jag har.
Avinstallera alla HP-program (och det är den del) så ska du se att den spinner på lite bättre.
//Peter

Permalänk

Vet av egen erfarenhet.

Gjorde en fresh install XP Pro, format & sedan allt nytt nytt, (Obs nic kabeln var ansluten),

In med Senaste SP packet, Sen AVP, Den tvärvägra installera sig, (undrande & funderade två sek hmmm, redan infected hehe), japp gjorde på skojs skull en online scan, jappers, svchost.exe var tvär smittad & lite mer skit, ca 20-40 Sec tog det att bli smittad utan AVP & med kabeln i.

Notera detta var ett par år sedan

Fan det går fort idag.

Numer när jag gör före en fresh install så tar jag hem.
Service pak på en cd/dvd eller en partition.
Senaste updates till mitt AVP & Brandvägg cd/dvd/Partition
(naturligtvis drivers med)
Sen kopplar jag ur allt i sladdväg nätet, sen så kör jag Formatering mm
, i med Service paks+ ev separata Säkerhets updates, i med NIC drivers, sen AVP, Sedan brandvägg, sen kopplar jag upp mig, sen tar jag hem resten från nätet av det nyaste nytt

Permalänk
Medlem

Antar att du har vista ... när man installerat datorn så kommer den sno ganska mycket kraft dom 5 till 15 omstarterna man gör så indexeringen och att allt som installerats kommer på plats etc..

att stänga ner svchost är som att hugga av en arm eller ben av en människa ... inte så bra ... och visst kan man få virus som påverkas via svchost eftersom det är en process som samlar massor av processer som datorn använder...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8084...

där har du en post om hur du kan tweaka lite stänga av onödiga processer
vista i regel äter ganska mycket minne och processorkraft för att lagra installerade program mm. så dom kan starta snabbare samt att den indexering äter ganska mycket kraft speciellt i början..

du kan även gå in på blackviper.com om du vill tweaka lite djupare, men har du inte så mycket koll så ska det försiktigt så du slipper ominstallera för att du inte har en aning vad du ställt till med =)..

tips är att du tar en sak i taget så du ser att allt fungerar innan du fortsätter att tweaka...

kör du med sidebars och full aero tex så ryker minne och lite processor kraft .. ju fler processer ju mer krävs av datorn ,, och tvärtom

automatiskt defrag AV
indexieringen AV

jag ställde ner till windows classic samt musen till inget tema
kör utan sidebar = känner inte för att använda det då dom är relativt kassa fortfarande

superfetch PÅ
systemåterställning AV.. använder ett annat.
windows defender AV.. programmet är sämst
win uac AV .. en vanesak
kör komodo internet security .. funkar riktigt bra
så windows firewall AV
stängt av så datorn inte använder miniatyr till tex bilder filmer . orka
viloläge på .eftersom jag flyttar omkring datorn
funtar på att använda readyboost när jag hittar ett bra usb minne
jag har även pillat ganska mycket i processerna ,,

med 50processer igång totalt
och den största svchost.exe på 40 000kb
och systemets vänteprocess på pendlande 98-99% idle
använder 24-27% fysiskt minne av 2gig

om jag inte minns fel så när jag fick datorn så var den största svchost typ 75 000kb och 35% till 40% fysiskt minne användt och jag har 88processer
så cpu verksamheten hoppa omkring som om jag satt och använde datorn i idle

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk

Black Viper är en kalas sida

Mkt bra förklaringar av vad tjänsterna gör mm,
Kör en hel del av tweaksen

Permalänk

Jag har samma symptom men förmodligen annat problem. Har en 6månader gammal HP dv6 som jag inte haft något problem med fram tills nu.

CPU användning ligger på 50-100% hela tiden, men går jag in i processer så är det ingen process som ligger högre än 03 och det är bara 3-4 processer som ligger högre än 00.