Phenom II X4 955 överklockad

Permalänk
Medlem

Har varit på 4300mhz stabilt, men därimot klarar bara 1600MHz minnen 4200mhz som max och pressa ramen ger dig en hemsk känsla även fast inte volten ökar vågar man nästan inte kör på det ändå. Kanske är lita paranoid.

Man behöver inte vara rädd när man klockar en phenom 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Fint resultat.

I nyheten: "Vid denna klockfrekvens och med överklockad minnesbuss fick processorn resultatet 11 GB/s läshastighet i testprogrammet Everests minnesdel. I jämförelse brukar en vanlig Phenom II för AM3 hamna på 8–9 GB/s."

Kom bara ihåg att Everest inte kan läsa av den fulla bandbredden i "unganged mode" så den verkliga bandbredden är egentligen betydligt högre.

AM3 plattformen stödjer dessutom HyperTransport 3.x, där tidigare plattformar stödjer upp till 3.0. Jag undrar om det har någon effekt på klockningen när man ska ändra referensfrekvensen. Det är ingen jätteökning upp till 3.1. direkt, men det kanske ger lite marginal istället för att höja andra saker? Eller är jag ute och cycklar.

Antar att moderkortet behöver stödja HT3.1 då dock, så det kanske inte är relevant här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Fullt möjligt, den som lever får se

Självklart får dem det, jag tyckte bara det var en skön motsägelse, det är ju som någon kommenterade inte ens en månad sedan de gick ut och sa följande:

De kanske ändrade sig och valde en på 3,2GHz istället, vem vet?
Men självklart är vi glada att AMD pressar Intel lite granna på prestandaplanet och inte bara via sina jurister, det finns inte mycket som går upp emot en jämn prestandakamp mellan våra två jättar

Edit: klantade till taggarna.. ^^

Nja, det var väl knappast något som var officiellt från AMD utan rykten som spreds på internet. Ungefär samtidigt kom rykten om Phenom II med 4GHz standardklock.

Squonk:

Spänningen för AMD och Intel är ju olika så resultaten är väl inte direkt överförbara.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Spänningen för AMD och Intel är ju olika så resultaten är väl inte direkt överförbara. [/B]

Inte exakt på millimetern, men i stora drag. Båda kretsarna är väldigt lika i sin grundkonstruktion även om det skiljer lite i val av isolermaterial etc. men i båda fallen betyder högre spänning = mer värme, mer ström. Alltså, det är bra med låg spänning även på Intel för att minska strömkonsumtionen. Och vad gäller imponatoreffekten med låg drivspänning så är den helt relaterad till att man kan få en låg strömförbrukning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det tar sig sa pyromanen!!

Tycker det är kul att AMD får snurr på grejerna.

Skulle jag byggt nytt idag så hade det inte varit omöjligt med en liten AMD anlägning.

Sitter på en E8500 i 4050Mhz, har kelat lite med en bekants AMD Qnånting oklockad o den va inte trött. Så framtiden kan nog se bra ut!!

Gillar när det finns konkurens.

Den största vinnaren av det är ju vi som ska köpa skiten

Permalänk
Medlem

med samma voltökning kan jag köra min E8400 i 4Ghz på luft, vilket är 200Mhz mer än amd:n så det är väl inget märkvärdigt enligt mig iaf !!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jo men E8400 är ju en dual-core, inte en quad-core.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Jo men E8400 är ju en dual-core, inte en quad-core.

Ahh så du menar att det skulle vara svårt att få upp en Q9650 i 4Ghz, ok då är jag med !!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defender
Ahh så du menar att det skulle vara svårt att få upp en Q9650 i 4Ghz, ok då är jag med !!

Det är inte helt enkelt att få en Q9650 _stabil_ i 4GHz, vid 4GHz drar den såpass mycket ström att många moderkorts VRMer inte orkar med. Detta gäller även sk klockarkort. Det blir även sjukt varmt, tänk på att den drar styvt dubbelt så mycket ström som din ynka E8400.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Nja, det var väl knappast något som var officiellt från AMD utan rykten som spreds på internet. Ungefär samtidigt kom rykten om Phenom II med 4GHz standardklock.

Okej, du menar alltså att hardware-infos har felciterat AMD i det som via google translate blir såhär:

Citat:

Ursprungligen inskrivet på hardware-infos.com
We have asked AMD invited Germany and we were told that we will avoid it, a bar with Intel races to start. Für die nächsten Monate oder sogar Jahre seien keine 1000 US-Dollar-teuren AMD-CPUs geplant. For the next few months or even years, no 1000 U.S. dollars-expensive AMD CPUs planned. Vielmehr wolle man sein Engangement in der Mittelklasse verstärken. Rather, we wanted his commitment to strengthen the middle class.

Visserligen behöver man mer än bara engelska- och tyskakunskaper för att lista ut textens mening, men kort och gott verkar det iaf för mig som om SweC tolkat det på samma sätt som jag, dvs det är ett officiellt uttalande från AMD som säger att de inte tänker starta något klockfrekvenskrig och ingen motsvarighet till intels Extreme-serie.

Permalänk
Medlem

Kul att AMD börjar bli ett alternativ till Intel.
Halvt OT, någon som vet om i7 är en äkta quad som Phenom eller fortfarande bara två st dual ihoplimmade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DLM
Kul att AMD börjar bli ett alternativ till Intel.
Halvt OT, någon som vet om i7 är en äkta quad som Phenom eller fortfarande bara två st dual ihoplimmade?

i7 är quad från grunden.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Okej, du menar alltså att hardware-infos har felciterat AMD i det som via google translate blir såhär:

Visserligen behöver man mer än bara engelska- och tyskakunskaper för att lista ut textens mening, men kort och gott verkar det iaf för mig som om SweC tolkat det på samma sätt som jag, dvs det är ett officiellt uttalande från AMD som säger att de inte tänker starta något klockfrekvenskrig och ingen motsvarighet till intels Extreme-serie.

Precis, AMD har officiellt sagt att de inte tänker lansera något motsvarande Intels Extremeprocessorer i 1000-dollars klassen. Men det hindrar väl dem inte från att lansera en processor för 250$?

Det är ingen motsägelse någonstans. Att de inte tänker försöka slå i7 ska väl inte hindra dem från att lansera 3.2GHz eller rent av 3.4GHz processorer?

Permalänk
Medlem

Någon som vet när den nya amden lanseras,trodde den skulle vara ute nu

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10