Intel och AMD i bråk om licenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Bara att tacka godnatt till de mer kända Linux- distarna, Windows och OS X

OSX är processoroberoende: http://www.youtube.com/watch?v=ghdTqnYnFyg kolla från 4:40

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Skönt att du förstår dig på stora företag. Intel behöver AMD för att inte bli för mycket "Microsoft". Det absolut sämsta som skulle kunna hända Intel var om AMD "dog". Monopol är sällan bra för något företag i längden om man inte vill sitta i domstol hela tiden. Det du pratar om dvs back on track handlar om småpengar tror du någon i b2b bryr sig om vad en skit cpu presterar? tror du stora massan någonsin kommer bry sig om det? det handlar bara om pris per cpu inget annat.

Intel samt AMDs största intäkter kommer från b2b burkar eller svensson hp/bla bla, boxade cpuer är inte core business.

Det absolut sämsta som skulle kunna hända Intel var om AMD "dog" ur konsumenternas synvinkel kanske. Intel själva skulle få större del av marknaden samtidigt som att de skulle kunna sänka utvecklingskostnaderna. De behöver ju då inte leverera lbättre grejer i samma takt längre. Jag ser det som en win-win ur Intels egna perspektiv om de stöp AMD totalt...
Visst skulle det kanske bli mer domstolspengar för Intel men vinsten skulle säkerligen överstiga.
Men som sagt inte så bra för konsumenterna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN

Efter att ha läst denna tråd märker man snabbt vilka som vågar tänka och vilka som är totalt insnöade på hur de tror att ett system kan fungera och att det ALLTID skulle fungera på deras sätt, totalt idiotiskt.

Det är precis sådant skitsnack som du håller på med som får folk att tro att man måste tänka som våra kära storföretag och politiker "lär" oss att tänka. Bara för att ett system fungerar som det gör idag betyder inte att man inte kan ändra på det.

Se på Piratkopieringen, tror du det hade blivit ett sådant problem som det är om det inte varit för att skivbolagen mfl vägrar anpassa sig till den nya marknaden?

Förövrigt ett exempel från bilvärlden. Volvo uppfann trepunktsbältet, hur lång tid tror det hade tagit innan andra bilmärken annamat detta om Volvo hade tagit patent på skiten och krävt enorma summor i licensiering?

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Volvo uppfann trepunktsbältet, hur lång tid tror det hade tagit innan andra bilmärken annamat detta om Volvo hade tagit patent på skiten och krävt enorma summor i licensiering?

http://www.prv.se/upload/dokument/Immaterialr%C3%A4tt/Patent/...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Det är precis sådant skitsnack som du håller på med som får folk att tro att man måste tänka som våra kära storföretag och politiker "lär" oss att tänka. Bara för att ett system fungerar som det gör idag betyder inte att man inte kan ändra på det.

Se på Piratkopieringen, tror du det hade blivit ett sådant problem som det är om det inte varit för att skivbolagen mfl vägrar anpassa sig till den nya marknaden?

Förövrigt ett exempel från bilvärlden. Volvo uppfann trepunktsbältet, hur lång tid tror det hade tagit innan andra bilmärken annamat detta om Volvo hade tagit patent på skiten och krävt enorma summor i licensiering?

Äntligen en jämförelse med bilar!(men är det inte lite sent?vi är ju trots allt på sidan 4?) Iallafall, det finns ju två sorters forskning, den som man vill tjäna pengar på och den som är nyttig och som man vill få som standard, Volvo har alltid varit bilföretaget som satt säkerhet först-->man ville visa att man kunde göra säkerhet-->släppa det till alla-->säkerhet till alla-->prestige till Volvo.

Visa signatur

för övrigt anser jag att alla gallerier med datorer byggda i papplådor bör förstöras!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ja, och eftersom Global Foundries (i alla fall) enligt Intel inte är ett dotterbolag har de ingen rätt att använda x86-licensen.

Enligt dem själva har de utan framgång försökt påpeka detta för amd sedan oktober.

I och med att AMD själva gått ut och sagt att det är en uppdelning av bolaget och att de inte ska äga Global Foundries så är det tekniskt sett inte ett dotterbolag, minns dock inte vart jag läste det här..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Om jag listar ut fri energi ska jag fan få patent på det. Eller borde jag inte för allas bästa?

Jag tycker du borde ta patent på det och sedan licensera det fritt Då pratar vi verkligen om att göra det för allas bästa!

Permalänk
Medlem

De hade tydligen tagit patent på det, länge sedan jag läste om det. Dock faller inte min ståndpunkt, de har inte begärt pengar för att låta andra biltillverkare använda det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av titex
Äntligen en jämförelse med bilar!(men är det inte lite sent?vi är ju trots allt på sidan 4?) Iallafall, det finns ju två sorters forskning, den som man vill tjäna pengar på och den som är nyttig och som man vill få som standard, Volvo har alltid varit bilföretaget som satt säkerhet först-->man ville visa att man kunde göra säkerhet-->släppa det till alla-->säkerhet till alla-->prestige till Volvo.

Är inte all forskning nyttig?

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Kan inte alla idealister här ge mig alla sina intjänade pengar. Ni arbetar ju så gärna för ingenting.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Kan inte alla idealister här ge mig alla sina intjänade pengar. Ni arbetar ju så gärna för ingenting.

Ännu en klyscha avverkad i denna tråd. Det handlar inte om att arbeta gratis utan om hur patentsystemet fungerar.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Ännu en klyscha avverkad i denna tråd. Det handlar inte om att arbeta gratis utan om hur patentsystemet fungerar.

Kan inte tråden handla om sitt ursprungsämne istället? Ni är ju ganska off topic...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
De hade tydligen tagit patent på det, länge sedan jag läste om det. Dock faller inte min ståndpunkt, de har inte begärt pengar för att låta andra biltillverkare använda det.

Hur vet du det?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Snälla, starta en egen patenttråd där ni kan diskutera ert idealsamhälle. För övrigt tror jag inte på ett patentfritt samhälle, men en del förbättringar vore klart på sin plats. http://news.zdnet.com/2100-9595_22-218626.html var verkligen ett skräckexempel och ett bevis på att patentlagarna behöver ses över. Patent uppstod väl först och främst för att ge upphovsmannen ett erkännande, inte en inkomst som det är idag. Särskilt nya områden som IT och avancerad biomedicin verkar det inte finnas några klara regler, eller några regler alls, på vad som gäller. Någon som är hänga med mig till USA och bestrida PgUp/PgDn-patentet?

Bah, nu föll jag i fällan, har ju just gett mig in i diskussionen. Men jag tycker fortfarande någon kan starta en ny tråd där vi kan diskutera patent. Eller länka om det redan finns en.

Patent som hör till ämnet då...
Intels x86-patent, går inte den ut någon gång?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Det absolut sämsta som skulle kunna hända Intel var om AMD "dog" ur konsumenternas synvinkel kanske. Intel själva skulle få större del av marknaden samtidigt som att de skulle kunna sänka utvecklingskostnaderna. De behöver ju då inte leverera lbättre grejer i samma takt längre. Jag ser det som en win-win ur Intels egna perspektiv om de stöp AMD totalt...
Visst skulle det kanske bli mer domstolspengar för Intel men vinsten skulle säkerligen överstiga.
Men som sagt inte så bra för konsumenterna.

Dom skulle ju ta AMD's marknadsandelar, men eftersom dem inte har någon konkurans så skulle de antagligen höja priserna på sina produkter, vilket leder till att mindre personer köper nytt/uppgraderar, eller nöjer sig med low end delarna. Samt att motiveringen till att få fram en ny processor som är mycket bättre än föregångaren försvinner, och folk skulle kunna sitta kvar på sina gamla processorer tills dem går sönder för att kravet på processorn skulle inte stiga iom att mjukvaru utvecklarna antagligen anpassar sig efter marknaden

Utan AMD's konkurans så hade du nog aldrig fått sett ett så pass stort steg som från Pentium 3 till Core 2. Du hade fått en smått modiferad pentium med lite mer prestanda och billigare tillverkningskostnad

Nu var Intel tvugna att slå AMD på fingrarna och Core 2 kom fram, och dem var även tvugna att prissätta någorlunda aggressivt tackvare AMD

Lägg dessutom till alla domstolskostnader och böter som eventuellt skulle dyka upp iom konkuranslagarna.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Avstängd

Ingen av dem vill bråka.
De snackar väl lite, möts i något rum, och löser det hela.

Förlorar AMD licensen, så får Intel monopol, och då blir anti-trust domstolarna arga på Intel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Dom skulle ju ta AMD's marknadsandelar, men eftersom dem inte har någon konkurans så skulle de antagligen höja priserna på sina produkter, vilket leder till att mindre personer köper nytt/uppgraderar, eller nöjer sig med low end delarna. Samt att motiveringen till att få fram en ny processor som är mycket bättre än föregångaren försvinner, och folk skulle kunna sitta kvar på sina gamla processorer tills dem går sönder för att kravet på processorn skulle inte stiga iom att mjukvaru utvecklarna antagligen anpassar sig efter marknaden

Utan AMD's konkurans så hade du nog aldrig fått sett ett så pass stort steg som från Pentium 3 till Core 2. Du hade fått en smått modiferad pentium med lite mer prestanda och billigare tillverkningskostnad

Nu var Intel tvugna att slå AMD på fingrarna och Core 2 kom fram, och dem var även tvugna att prissätta någorlunda aggressivt tackvare AMD

Lägg dessutom till alla domstolskostnader och böter som eventuellt skulle dyka upp iom konkuranslagarna.

Nä, men vänta nu här. Det var ju just detta jag poängterade... ellerhur?
Ur konsumentsynpunkt är det såklart inte någon fördel med endast en tillverkare på markknaden. Står tydligt i mitt förra inlägg.

Men för Intel själva så kan det vara till fördel. Kom ihåg att deras främsta motivation inte är att trycka på utvecklingen utan att tjäna pengar. Och pengar skulle de tjäna om de vann marknadsandelar. Så om utvecklingen inte gått längre än till en hottad pentium trea idag så hade det kanske varit till fördel för Intel.

Å andra sidan tar du upp ett annat viktigt argument som jag gärna viker mig för. Varför uppgradera när det man har är nästan lika bra? Folk kanske hade köpt processorer mer sällan då utvecklingen hade saktat av. Intressant

Jaja, i vilket fall som helst så tror jag inte att det kommer bli något stort av detta. De kommer väl som leksak säger sätta sig i ett rum och komma över ens.

Of topic:
Alla ni som vill diskutera patent är välkomna att sätta upp en annan tråd. Diskussionen har gått över styr. Stop it.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sällan det är "bråk" mellan dessa två företag

Visa signatur

Intel i9 9900K - Noctua NH-D15 - Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS ELITE - 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz - Gainward GeForce RTX 3070 - Fractal Design Define R6 - Crucial 1 TB SSD - Samsung SSD Pro Basic 840 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Ännu en klyscha avverkad i denna tråd. Det handlar inte om att arbeta gratis utan om hur patentsystemet fungerar.

Du är hopplöst förlorad i drömmen om ett hippie-samhälle där folk är villiga att arbeta utan ersättning och är glada för det.

Nån gång lär du dig vilken motivation pengar är för att nå nya höjder, och om du inte tror att utvecklingen stannar av om patenten försvinner så bekräftar det bara ovanstående. Varför skulle ett företag vilja utveckla något - som kommer kostar miljoner - när vem som helst sedan kan använda det? Vad skulle motivationen vara?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

båda är hopplöst förlorade i fel tråd!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hopplöst var ordet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian