Unga människor föredrar komprimerat ljud

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Känns nästan hopplöst att skriva men jag kan inte hålla mig. Snälla alla ni som påstår att ni hör skillnad mellan flac och 320kbps (och så långt ned till 128 i många fall).
För eran egen skull gör ett vettigt blind test (läs: ABX)
Jag skulle tippa på att majoriteten av er alla inte hör skillnad mellan en flac och 128kbps mp3 med vettig codec som inte är från förra sekelskiftet.

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=ABX

lycka till! Ni kommer inte tro era öron. Utvecklingen på ljudkomprimering har gått frammåt en hel del sedan folk insåg att 128kbps lät kattskit i slutet av nittiotalet.

Kanske har en skitcodec men...
Mellan 128kb/s (mp3) och FLAC är det enkelt att höra skillnaden, mellan 320kb/s och FLAC är det mycket svårare, men varför kompromissa när lagringsmedia kostar så lite? du rymmer ca 1000 okomprimerade musik CD, på en 500GiB hårddisk, mer om du kör FLAC.
1000 CD eller 15000 låtar borde räcka för de flesta.

Borde man inte föresten övergiva 2 kanals stereon till förmån för 5.1 ljud?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Kör en Iriver H340 med Creative EP-630 och det räcker mer än väl för att höra skillnad. Jag hör skillnad på min Sony Ericsson K850i också. 192 kbps eller VBR är vanligtvis okej för mig, men 128 kbps är ju riktigt dålig kvalite. Lyssna på diskanten i 128kbps. Hör du inte att det är märkbart komprimerat så beror det inte på dekodern utan på öronen.

Och smidigt nog så utelämnade du encodern...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Ni som tycker att amerikanarna som är dumma, ta testet själv http://mp3ornot.com/ Själv så misslyckades jag

Kul test.

Visar klart att det är skillnad tycker jag. Efter att ha lyssnat på ena klippet 50% så känndes det som den med 320, men jag lyssnae på andra med och då var saken biff.

Detta trots att jag satt vid dessa högtalare:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kanske har en skitcodec men...
Mellan 128kb/s (mp3) och FLAC är det enkelt att höra skillnaden, mellan 320kb/s och FLAC är det mycket svårare, men varför kompromissa när lagringsmedia kostar så lite? du rymmer ca 1000 okomprimerade musik CD, på en 500GiB hårddisk, mer om du kör FLAC.
1000 CD eller 15000 låtar borde räcka för de flesta.

Förhoppningsvis kör de flesta idag med en vettig codec. Frågan är bara om du gjort ett riktigt blind test (abx) eller om vi pratar om att du spelat upp låt x och y och placebo säger att du hör skillnad?
Det finns så många roliga historier genom åren på forumen vid hydrogenaudio där så många gång på gång påstår att dom hör skillnad mellan 320 och flac men dom vägrar göra ett abx test, lika roligt varje gång dom väl lyckas ta sig an och testa.

Ja själv använder jag FLAC för att jag i framtiden skall kunna komprimera om till det format som är mest aktuellt för mina behov samt backup av original, frågan man kan ställa sig för gemene lyssnare är ju om det är värt att wastea så mycet plats när ens öron ändå inte kan höra någon skillnad alls.

Jag själv kan inte skilja mellan en ogg på 96kbps från originalet, inget jag skämms över direkt Utveckligen går verkligen frammåt.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Sen kommer ju inspelningsutrustning och uppspelningsutrustning till. Det kommer vara svårt att hitta någon som på ett blindtest inte kan höra skillnad på en bra flac uppspelning på en riktig bra utrustning och en faktiskt live spelning. När personen gör det kommer prislappen på utrustningen vara uppe i väldigt höga siffror.

Hur då menar du? Möjligen om inspelningen är gjord med ett konsthuvud och lyssnaren använder lurar alternativt sitter i en ekofri kammare och ljudet är behandlat med crossfeed cancellation, men annars kommer stereouppmickningen göra en tydlig skillnad i ljudet oavsett teknik. Dessutom finns det inga mikrofoner som inte påverkar ljudet på något sätt, så att göra denna "osynliga" uppmickning är inte möjligt.

Sen tycker i alla fall jag att inspelad musik är roligast när man använder sådant som inte är möjligt live och att musik som ska spelas live gör sig bäst live. Rätt sak på sin plats, att försöka få musik att låta som live i en hemanläggning är att sälja smöret och tappa pengarna. Detta behöver ju inte nödvändigtvis betyda att liveinspelningar är dåliga, men då har de ju också mixats om för att låta bra i just en stereo, tar man bara en tappning av FOH-mixen eller en A/B-inspelning kommer ljudet bara bli en stor beskivelse. Visserligen börjar ju liveljudet likna det vi kan få ur studio idag genom linade instrument, men det är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Att 128 låter bättre än originalet är ju baraj löjligt. Däremot skulle jag nog tippa på att många som skrivit i denna tråden inte skulle kunna höra skillnad mellan mp3 från vettig codec @ ~128kbs och original med ett ABX test. De flesta inklusive jag själv har (eller hade) ett ganska stort ego på den fronten tills jag började testa vad mina öron kan höra skillnad på i verkligheten och inte genom placebo.

för mer intressant läsning kan jag rekommendera www.hydrogenaudio.org om ämnet.

hur man utför och vad ett ABX test är hittar ni här: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=ABX

Detta har väldigt mycket med vilka högtalare man sitter med att göra.
Kan ju säga som så att även om mina öron inte hör såmycket som jag vill längre så hör jag en grym skillnad i mitt system mellan flac och 320kbit/s mp3.
Vill inte veta hur illa 320 låter i värre system.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Haha ett test baserat på tondöva studenter med tinnitus känns ju bra. De fick väl lyssna med nå hörlurar eller högtalare som inte klarar av höga toner utan att dista och låta illa. En mp3 i 128 låter ju bedrövligt illa.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Detta har väldigt mycket med vilka högtalare man sitter med att göra.
Kan ju säga som så att även om mina öron inte hör såmycket som jag vill längre så hör jag en grym skillnad i mitt system mellan flac och 320kbit/s mp3.
Vill inte veta hur illa 320 låter i värre system.

Hehe, placebo.
Gör ett abx test och visa loggen så tror jag dig.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Förhoppningsvis kör de flesta idag med en vettig codec. Frågan är bara om du gjort ett riktigt blind test (abx) eller om vi pratar om att du spelat upp låt x och y och placebo säger att du hör skillnad?
Det finns så många roliga historier genom åren på forumen vid hydrogenaudio där så många gång på gång påstår att dom hör skillnad mellan 320 och flac men dom vägrar göra ett abx test, lika roligt varje gång dom väl lyckas ta sig an och testa.

Visst är det olika från person till person. Det är t ex kanske enklare att göra dessa test för oss som ibland testkör HIFI utrustning, spelar in högtalare, och måste lära oss höra skillnaderna. Det finns nog en hel del faktorer som påverkar:

- originalkällans ljudkvalitet
- är lyssnaren bekant med hur instrumenten låter "levande"?
- hur bekant är lyssnaren med musiken som spelas?
- hur tränad är personen att urskilja detaljer?

Hur som ser jag ett bra ljud som en god investering. Än om du idag inte hör skillnad, vad säger att du om några år inte lärt dig att urskilja än mer nyanser i musiken? Om jag redan låser mig vid 320 bit mp3, än om det är klart bättre än genomsnittligt format som används i portabla spelare, blir ju knappast chanserna större att jag lär mig höra och ta till mig flac fullt ut i framtiden.

På ett sätt är det ganska irrelevant vad en person idag hör skillnad på. Mer intressesant är att åtminstone inte begränsa sina framtida möjligheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Hehe, placebo.
Gör ett abx test och visa loggen så tror jag dig.

Visst ok det var inte vetenskapligt gjort men det var en kompis till mig som hade komprimerat det och ville kolla ifall det var skillnad på hans z-5500 och mitt.

Och i mitt system så spelade dom annorlunda då diskanten var flatare och hade mer "bas" vid 320 än vid flac. (inte för att det spelar någon roll så sitter han i en ljudstudio på BTH och pluggar och gjorde ett arbete på något om komprimering etc).

Det var btw en av han ihopsatt testljudslinga och ingen låt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

FLAC gäller för mig. Det är grym skillnad på musik som har förstörts med en komprimerande förstörande algoritm. FLAC däremot är lite komprimerat men ej med en förstörande algoritm.

Har man inget bra ljudsystem eller inte hör så bra så kan jag förstå om mp3 i dålig kvalitet duger men för mig är det grymt stora skillnader.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Förhoppningsvis kör de flesta idag med en vettig codec. Frågan är bara om du gjort ett riktigt blind test (abx) eller om vi pratar om att du spelat upp låt x och y och placebo säger att du hör skillnad?
Det finns så många roliga historier genom åren på forumen vid hydrogenaudio där så många gång på gång påstår att dom hör skillnad mellan 320 och flac men dom vägrar göra ett abx test, lika roligt varje gång dom väl lyckas ta sig an och testa.

Ja själv använder jag FLAC för att jag i framtiden skall kunna komprimera om till det format som är mest aktuellt för mina behov samt backup av original, frågan man kan ställa sig för gemene lyssnare är ju om det är värt att wastea så mycet plats när ens öron ändå inte kan höra någon skillnad alls.

Jag själv kan inte skilja mellan en ogg på 96kbps från originalet, inget jag skämms över direkt Utveckligen går verkligen frammåt.

Nej något blindtest har jag inte gjort.
Tips på codrar och decodrar som har bättre rykte än andra mottages tacksamt, speciellt bra decodrar vore bra, även jag lyssnar på mp3-musik ibland.
Är det Lame som gäller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tänkte faktiskt skriva ihop en svensk enkel guide till ett abx test
Ber att få återkomma med länk

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Hade ingen koll på vilket musikformat som var bättre än det andra innan jag läste denna tråd, nu har jag lite mer koll (har hörselproblem kanske är därför?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Ni som tycker att amerikanarna som är dumma, ta testet själv http://mp3ornot.com/ Själv så misslyckades jag

lätt som en plätt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Väl Kyld
lätt som en plätt

Med dålig utrustning döljs det kanske men annars är skillnaden ovanligt tydlig. Stråkarna har helt tappat sitt övre register och "skrammelslagverken" låter i 128 bit mer som en ljudmatta utan separation.

Men OK om detta är en del av testet kan vi väl konstatera att det inte är riktigt målgruppens favoritmusik.
...

Vad gäller alternativ till Lame i Linux, så finns Nero's AAC dekoder också. För att utgå ifrån vilka format flertalet portabla spelare stöder kan det vara en bra variant.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig lyssnat på .flac förut, bara mp3or i olika kvalitéer.
Fixade ett album med flac, och vilken sjuk skillnad det är!

Flac, here i come!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Ni som tycker att amerikanarna som är dumma, ta testet själv http://mp3ornot.com/ Själv så misslyckades jag

Jag hörde på en gång vilken skillnad.

Permalänk
Medlem

AAAAAAAAArrgghh!! Jag valde fel klipp! Jag som HAR koll på såna här saker!!! Besviken blev man...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Jag valde rätt, men ändå skillnaden är inte natt och dag på dom 2 klippen
vilket visar ganska mycket att 128 kan låta ganska bra.
Ett mycket större problem är ju den dåligt producerat musiken som görs idag, ingen dynamik, massor av pålagda effekter, tråkigt platt ljud, samt allmänt grötigt.
Skolboksexempel lyssna på melodifestivalens 2009 CD, gud ske lov man inte köpte den åtminstone, tror knappast nån kan höra nån skillnad om man rippar den i 128 MP3 eller bästa möjliga flac, förutsättningarna finns inte där liksom.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

http://buddis.e-blogg.se/2009/03/17/abx-guide/

Sådär, knåpade ihop en liten guide på en pisskvart. Hoppas den inte blev på tok för hemsk.

Happy ABX:ing

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Körde det där mp3 testet på min laptop. Hörde skillnad direkt. De var destinkta skillnader på de ljusare tonerna.
Med bättre ljudsystem hade skillnaden säkert varit större.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

?

Jag skulle iaf aldrig få för mig att tycka att 128kb/s skulle låta bättre än en okomprimerad fil. När jag tankar musik ser jag alltid till att det är så hög kvalité som möjligt. Misstänker att det är för att jag själv håller på med musik och är van att höra hur det låter i verkligheten. Det är enkelt att höra om det är dålig kvalité, man hör tydligt ett swooshigt sound och dålig klarhet på t.ex. cymbaler.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Med dålig utrustning döljs det kanske men annars är skillnaden ovanligt tydlig. Stråkarna har helt tappat sitt övre register och "skrammelslagverken" låter i 128 bit mer som en ljudmatta utan separation.

Men OK om detta är en del av testet kan vi väl konstatera att det inte är riktigt målgruppens favoritmusik.
...

Vad gäller alternativ till Lame i Linux, så finns Nero's AAC dekoder också. För att utgå ifrån vilka format flertalet portabla spelare stöder kan det vara en bra variant.

framför allt så hör man aliasing
kanske inte med ipodlurar men med ett par AKG271 och ett shysst ljudkort så hörs det

Permalänk
Inaktiv

Vilken vulgär musiksmak dessa studenter isåfall har. Jag använder (som de flesta andra i den här tråden) .flac, och detta låter mycket bättre än vad mp3 kan göra. Detta kommer dessutom att göra "musikaffärer" på nätet ännu mer giriga och således komprimera låtar hårdare än förr, för att spara bandbredd och så vidare.

Permalänk
Medlem

HAHA tänkte denna kunde liva upp lite

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Och smidigt nog så utelämnade du encodern...

Vad är det du vill veta? För att lyssna på Mp3 så krävs en decoder och inte en encoder. Vill du veta vilket program jag rippar med?

Oavsett så är det bara att konstatera att 128 kbps är jävligt dålig kvalité.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Vad är det du vill veta? För att lyssna på Mp3 så krävs en decoder och inte en encoder. Vill du veta vilket program jag rippar med?

Oavsett så är det bara att konstatera att 128 kbps är jävligt dålig kvalité.

Därför att musik rippad med 128 kbps kan låta grymt mycket bättre än musik rippad med 320 kbps beroende på vilken encoder man använder...

Så att säga att 128 kbps mp3 är urkasst utan att ta hänsyn till vilken encoder man använt är som att säga att det är dåligt att borsta tänderna. Vilket visserligen antagligen stämmer om man gör det med kolasås men det är ju inte särskilt intressant.

Permalänk

Vet man hur mp3komprimeringsartefaterna låter är de i mitt tycke lätta att känna igen, även utan något att jämföra med, upp till 192kbps. Detta när jag lyssnat genom ett par Beyerdynamic DT 250 i ett Presonus Firebox. Inga superaudiofilgrejor alltså. De där flangerliknande diskantsvischet och smeten kring skarpa ljud är rätt typiskt.

Jämförde för en tid sedan samma skiva på mp3 LAME 320kbps, cd och vinyl. (Claro Intelectos Metanarrative, som jag av en händelse hade på båda formaten) Lyckades inte höra någon säker skillnad på mp3 och cd. Däremot lät vinylen sämre, trots att både skiva och nål var sprillans nya. Det saknades ffa både djup och definition i basen.

(Lyssnade med: Audi Pro Black Diamond, Audio Pro A.7, Yamaha COX-396, Technics 1210 mkII, Ortofon OM20, Presonus Firebox)

Ingen som har en länkt till någor mer utförligt onlinetest där man kan blint jämföra olika bitrates? Testet på mp3onot.com var ju alldeles för enkelt.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Därför att musik rippad med 128 kbps kan låta grymt mycket bättre än musik rippad med 320 kbps beroende på vilken encoder man använder...

Så att säga att 128 kbps mp3 är urkasst utan att ta hänsyn till vilken encoder man använt är som att säga att det är dåligt att borsta tänderna. Vilket visserligen antagligen stämmer om man gör det med kolasås men det är ju inte särskilt intressant.

Ge ett exempel på en vettig dekoder som kan få 128 kbps att låta bra då. Faktum kvarstår ändå att du komprimerar musiken, dvs att du klipper bort från originalspåret för att det skall få plats mer musik. Det går inte att göra utan att tappa i kvalité. Sedan om det är märkbart eller inte, är ju vad hela den här diskussionen handlar om. Lyssnar man på det stycket i testet som inte hade så mycket aktivitet så är det svårare att känna av men lyssnar man exempelvis på "Breathing in a New Mentality" på Underoaths senaste platta så är det en helt annan skiva.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990