Permalänk
Medlem

Udda prylar?

Fick tag på lite gamla prylar och jag hoppades att nån kanske kan hjälpa mig att identifiera dom

Har tyvärr bara helkassa mobilbilder pga slut batterier i alla kameror.. Men jag kan lägga upp bättre bilder imorgon.

Objekt 1, det fränaste objektet tycker jag. Ska vara minne och vi har kommit fram till att det är 448 bytes per sida. Och 2 sidor alltså så hela 896 bytes Varför inte 512 bytes vet jag inte.. Tycker det verkar lite ologiskt, men det är ju 7 rader per sida med 64 bytes var.
Fysisk storlek ca 45x45 cm.

Objekt 2 även det här ska vara minne.. Ca 70 tal?
Vet ingenting om det men farsan som jobbade på HP på den tiden uppskattade att det kunde vara kanske 16-64 kB. Storlek ca 60x60 cm.

Och nr 3.. Vet inte vad det här är riktigt, men det såg fränt ut Det är en HP pryl.. Nummer 5060-8324 / A-1136-22 / 2304.
Storlek ca 30x25 cm.

Nån som känner igen nåt av det här? Hade som varit kul att veta vad det är för grejer egentligen. Dom kommer iaf hängas upp på väggen i kontoret här hemma

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Coola saker! Det första kortet är konstruerat med sk wire wrap-teknik, väldigt vanligt i datorer förr.

Om du kan posta ev. nummer och annat som står på dom blir det enklare.

Permalänk
Medlem

På den första står det ingenting alls. Nån har skrivit 363 på ett hörn, annars ingenting.
Har du nån aning vad det kan vara för ca årsmodell på den första?

Den andra.. PRIME COMPUTER INC / MADE IN USA / ART3572 REV E / PCB3573-001 REV E.
Dom flesta av chipsen heter TMS4164-20NL vilket verkar vara 64 kbit DRAM? Isf måste det här varit riktiga värstingsprylar, då det finns 176 st såna på den... Så det skulle alltså bli 11 Mbit?

På den tredje hittar jag bara dom nummer jag skrev i första inlägget, bredvid en HP logga.

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Den första saken är mycket tuff! Det är kärnminne och jag måste få rätta cl3mens och säga att det är inte wirewrap-teknik just på det kortet. Det är antagligen handgjort (!). Det har säkert suttit i en dator med wire-wrap teknik i sig.

Det verkar ganska glest mellan kärnorna så jag skulle gissa på att det är 60-tal. Möjligen tidigt 70-tal.

Jag kan komma på två anledningar till att det in är jämna 512 bytes. Det ena är att det kan finnas paritet i minnet (men det är bara spekulation). Det mer troliga är att en byte in är 8 bitar i systemet som det är nuförtiden. Det kan också vara så att minnet är wordaddresserat och att storleken på ett word är 12, 16 eller kanske 18 bitar? Fast när jag tänker efter.. varför inte 896, det har säkert suttit i en så kallad "stack" med många likadana kort.

Om du vill kan jag fråga lite gamla rävar efter en mer exakt identifikation.. men då behövs nog en bättre bild Det är iaf en samlarpryl du ramlat på.

Dom andra två korten vet jag inget om. Prime var väl en datortillverkare som gjorde diverse, det ser ju ut som ett minneskort som du säger. (många likadana kretsar i fina rader).

Sista kortet kan vara en del av strömförsörjningen kanske? tufft iaf.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bättre bilder! Klicka för högupplöst..

Ena sidan

Andra sidan

363.. Om dom satt i en stack så kanske just det här exemplaret var nr 363 i högen? För det handlade väl antagligen om hela rum full i bara sånt här på den tiden.
Kedjan är nog inte orginal skulle jag tro, tror den har hängt på väggen hos nån annan tidigare.

Buntband fanns tydligen inte på den tiden

Storleksjämförelse.. (256 MB DDR)

Nästa objekt då..

Fram

Bak

176 st såna här finns

Lagningar? Eller kanske tidiga voltmods?
Noterade också att det finns komponenter från många olika ställen.

Alfabetet kunde dom också

Prime Computer Inc

Och så nr 3..

Fram

Bak

Finns en hel del såna här på kortet

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk

Är det någon som sitter och håller inne på en teknisk förklaring över hur det övesta minnet fungerar? Det är ju råballt!

Permalänk
Medlem

Det andra kortet har kretsar tillverkade 1982-1983.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Är det någon som sitter och håller inne på en teknisk förklaring över hur det övesta minnet fungerar? Det är ju råballt!

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_core_memory

Permalänk
Hedersmedlem

Läckert!

Det är såntdär man vill hitta i gamla gömmor för att sen hänga upp på väggen

Jag förmodar att MBY kommer att gilla detta

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag hade velat veta hur det sista kortet ser ut mer, det tycks ju vara någon sandwich-konstruktion som kanske innehåller massa spännande

Sen att det sitter trådbyglar på kretskorten är ingen ovanligt på äldre grejor, antingen reparationer eller patcher av kort, ses även t ex i gamla ibm prylar från 80 talet

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nu ser jag att HP-kortet nog också är kärnminne. Visst är det två PCB:er på varandra? Det är nog en betydligt mer modern variant med mycket mindre kärnor. Om du skulle skruva loss den ena halvan skulle du se många små kärnor. Jag rekommenderar att du inte gör det dock, dom går lätt sönder. Man ser att det trillat bort flera kärnor från det "stora" minnet. Det gör ju inte så mycket efterssom det är en prydnad, men HP-kortet kan nog nån entusiast säkert ha användning för, då det ser hyffsat modernt och helt ut.

Kärnorna på det stora kortet är verkligen gigantiska! Jag tror inte man hade så många över 300 kort i en stack, dom stackar jag har sett har haft färre än 10, kanske är det löpnummer i tillverkningen. Här är bilder på hela stackar.

http://www.flickr.com/photos/18053293@N00/2469914916

Jag ska slänga iväg ett mail till classic computing mailinglistan och se om nån känner igen minnena. Nu är mailinglistan nere så svar kanske dröjer en stund.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Avstängd

Fy fan, det var länge sen man såg då tidens "buntband".. Någon som har instruktioner för att vira med vaxad najltråd? (typ som tandtråd)

Har extremt dåligt minne hur man gjorde det, det är knuten som är lite speciell så det inte öppnar sig.

Har sökt och sökt utan resultat

var bara 15-16år sen jag vira med vaxtråd

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

HP kortet verkar vara 4 st på varandra.. Iaf den delen i mitten. Det är 3 st mindre som sitter ovanpå huvudkortet. Tyvärr går det inte att sära på dom, allt är lött. Om du hittar en köpare för det kortet så går det att diskutera

Man blev ju inte så lite fascinerat av det här, speciellt den äldsta saken. Nog har man ju sett en del gamla prylar, hårddiskar på 5 MB som tar 2 5.25'' platser osv.. Men det här slår nog det mesta. Som barn har man vandrat runt i mainframe haller några gånger på farsans jobb, men det minns jag inte så mycket av förutom att det var många vita skåp där.

Tänk på en sak... Man skulle behöva över en miljon såna här kort för att komma upp i 1 GB. En yta på 5000 kvm, 2 meter hög, om man säger att man får plats med 200 st kort per kvm då, och då är det smockfull.

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

sorry för offtopic.
vet någon vad gränssnittet på HP kortet kallas? påminner om ISA men är mycket större. jag frågar för jag har en bandspelare som har ett liknade gränssnitt men jag har inte fått igång den. den verkar var rätt gammal men strömkontakten är molex. kan lägga upp en bild om det behövs.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Nu har jag frågat internets äldste och fått följande info:

I denna pdf (30MB) så kan du läsa om HP-kortet som är 8K (bytes eller words vet jag inte)

http://www.bitsavers.org/pdf/hp/21xx/02100-90002_2100AmaintAu...

Här är två fina bilder på datorn det suttit i:
http://www.hpmemory.org/pict/wall_b/2100_left.jpg
http://www.bambi.net/computer_museum/hp2100_again.jpg

Prime minnet är till en Prime 550, 650 eller 750. Det är troligen 1MB stort med ECC. ID-Numret som du gav är tydligen inte det intressanta. Kan du kolla på kanten på kortet och se om det står "12512-E8", "7615-902" eller "MMW1-E8" ?

Här är färskt googlade bilder på prime-maskiner:
http://www.chilton-computing.org.uk/gallery/ral82/med/r82r482...
http://www.chilton-computing.org.uk/gallery/ral82/orig/r82r31...

Sen då, det stora kortet. Ja.. en gissning jag fått är att det är från en CDC dator. (Seymour Cray började sin bana på CDC). Fast samma person som gissade det tycker att det inte riktigt stämmer med antalet bitar.

En av dom jag frågat undrar om han får använda bilderna på Wikipedias sida om kärnminnen?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Tack för infon, det uppskattas väldigt mycket! Du får vidarebefodra det till dom som har kommit med info också
Ska fråga farsan om han känner mannen på bilden, det är nog kanske inte omöjligt. HP var nog inte så stort då som det är nu.

På prime kortet är det möjligt att det står 12512-E8. Det syns väldigt dåligt, men det är iaf 12?12-??, så mycket går att se. Sen står det även 1083V och WWM bredvid den texten.

Ang "stora" kortet.. (som faktiskt är en aning mindre än prime kortet ) så har det kommit från en universitet i Holland om jag fattar det rätt.

Det går fint att använda bilderna till wikipedia, säg till om det behövs bilder på något speciellt.

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Har forskat lite till jag också.. Och fått som svar att den kan vara till en Electrologica X1:
http://www.science.uva.nl/museum/X1.html

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Läckert!

Det är såntdär man vill hitta i gamla gömmor för att sen hänga upp på väggen

Jag förmodar att MBY kommer att gilla detta

You bet!

Jag tittade lite förutsättningslöst på tråden och nästan skrek rakt ut!

Till trådskaparen: Ta väl om hand, eller skänk till ett museum!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq
Har forskat lite till jag också.. Och fått som svar att den kan vara till en Electrologica X1:
http://www.science.uva.nl/museum/X1.html

Åhå, den har jag knappt hört talas om Var har du fått fatt i sakerna egentligen? Och var har din pappa jobbat? Tänk den som fick leka i serverhallar när man liten.

Har du funderat på att maila "museumet" du länkar till? Dom kanske kan berätta mera.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Hi,
I am a french interested in very old computers. I don't read swedish (only thru google translate. It was a very hard task to subscribe here!)

I write a catalog about core memories, and i have seen here (in this thread) beautifull pictures of one. Can the author of these pictures, give me the authorisation to publish them on my website. As you can see there http://pichotjm.free.fr it is a very serious, non profit website. Photos will be credited to the author name (if you give me it)

May i suggest you to have a look in my website, and particularily in the core memory section http://pichotjm.free.fr/MemTores/MemTores.html. I describe about 50 different core memories. With many, many pictures...

I have saved two very early french computers, designed with germanium transistors, (before the invention of silicium ones) and core memories. A one bit memory needs one PCB!

Thanks

pichotjm(at)free(dot)fr

Permalänk
Medlem

Welcome!
Nice website! Those computers are way before my time but still, it's nice to see something "antique", so to speak...
My grandmother used to work with computers back in the 50-s. Old Sovjet computers. If you opened the window the computers crashed... I´m not even sure that they were computers, more like giant calculators.
Most of us (if not all) can speak english so i´m sure it wont be a problem to switch languages for a while.
Anyway, welcome again.
Ares93 / Daniel
BTW Your first link is broken. remove the comma " , ".

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Åhå, den har jag knappt hört talas om Var har du fått fatt i sakerna egentligen? Och var har din pappa jobbat? Tänk den som fick leka i serverhallar när man liten.

Har du funderat på att maila "museumet" du länkar till? Dom kanske kan berätta mera.

Ja jag hade då inte heller hört talas om den kan jag ju säga, men å andra sidan är jag inte så värst insatt. Jag har fått grejerna genom min far, han har i sin tur fått dom från olika håll.. HP grejen har han nog plockat hem från jobbet på den tiden det begav sig, andra saker har han fått från kompisar. Han har nog ett par kartonger med prylar från den tiden misstänker jag, ska inspektera nästa gång jag är där (dom bor dock 250 mil bort, i Holland, så det kan dröja ett tag....)

Hemma hos föräldrarna hänger det en liknande minnesmodul på väggen, minns dock inte om den är exakt likadan men den är väldigt likt iaf, ungefär samma storlek och utseende vad jag minns iaf (har inte varit där på 2 år..). Han har även några saker som ser ut som dom där instecksmoduler till X1. Han trodde dom har suttit på en av dom första Philips datorer och det stämmer ju lite grann iaf eftersom Electrologica tydligen blev köpt av Philips några år efter dom kom med den här maskinen.
Han jobbade på HP från mitten på 70 talet till början på 80 talet och flyttade sen till Tandem Computers.. Nu är det ju ett tag sen men jag tror att det var hos Tandem jag sprang runt i serverhallarna. Det jag minns är att det var en massa vita skåp och att det lät mycket där inne. Det var ju inte varje dag man var där, men ibland fick man följa med till jobbet. Jag måste ha varit 4-5 år gammal då så man uppskattade nog inte sånt där lika mycket som man skulle göra nu ca 26 år senare

Jag har hittat lite folk på nätet som verkar kunna mycket om dom här X1 maskinerna, jag ska maila dom och se vad dom säger

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken minnesmodul, nr 2! Tänk en sån fylld med moderna minneskretsar på 2(?) gigabit istället för 64 kilobit!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

detta gjorde hela min vecka!! tack!! så himmla fräckt!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för att skapa ett litet nostalgirum här hemma Med sånt här och andra gamla datorprylar.. Med lite info och bilder på varje pryl.

Så har ni nåt till övers så är det välkommen
80 tal och äldre är det som gäller.. Skulle gärna ha en XT t.ex, och en 286:a med turbo knapp är som nästan ett måste också, bara för turbo knappens skull.
Annars lite såna här 80 tals hemdatorer, C64 osv. En Amiga var nästan modern men en sån måste jag nog också skaffa.

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

har en gammal 2GB bigfoot hårdisk någonstans som jag kan donera.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Tack, det var snällt Men 2 GB klassas inte riktig som retro tycker jag, det är lite för nytt. Nånting på under 100 MB hade jag gärna haft.. Minns att en kompis köpte en 60 MB hårddisk i början på 90 talet, den gick på ca 6000 kr då om jag minns rätt. Och Police Quest och många andra spel fick lätt plats på den

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq
Jag har bestämt mig för att skapa ett litet nostalgirum här hemma Med sånt här och andra gamla datorprylar.. Med lite info och bilder på varje pryl.

Så har ni nåt till övers så är det välkommen
80 tal och äldre är det som gäller.. Skulle gärna ha en XT t.ex, och en 286:a med turbo knapp är som nästan ett måste också, bara för turbo knappens skull.
Annars lite såna här 80 tals hemdatorer, C64 osv. En Amiga var nästan modern men en sån måste jag nog också skaffa.

Jag har tyvärr kastat min, då fullt fungerande, XT... Annars hade du kunnat få den

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

gammalt "skräp" är roligt, tror jag har en 2.5" dualsize HDD på hisnande 100MB... med "tror" är så att jag såg inte mer än ~100MB när datorn POSTa och la av igen..

Det är en laptop utan nätagg, 4pin DIN liknande kontakt och googla är som en blind rotar i röven efter bilnycklarna... (vad gör en blind med bilnycklar?)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

bomber3: jag tror jag har en sån laptopladdare. jag ska kolla närmare. satt förresten en 60mb hd i den datorn men den var helt slut. stängde man av strömmen så formaterade hårddisken sig... så dator sländes men jag har hdd:n upphängd på väggen.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur