2 Olika Nvidia kort utan SLi på crossfire moderkort med ett som dedikerat physx?

Permalänk
Medlem

2 Olika Nvidia kort utan SLi på crossfire moderkort med ett som dedikerat physx?

Som rubriken säger, går det att köra t.ex. ett gtx260 som huvudkort, sedan ett 8800gts 640mb kort som dedikerat PhysX kort på ett Crossfire moderkort (Gigabyte P35-DS4)

Som jag förstått det så när man kör andra kortet som physx kort så ska man INTE koppla det med SLi (annars används det som SLi kort istället för dedikerat physx)

Letade runt lite och det var ungefär 50/50 med folk som sa att det funkar och att det inte funkar. Folk sa även att det var en fin bugg i vistas drivers som gjorde att man var tvungen att koppla in en skärm på andra grafikkortet för att det skulle gå att använda det ens (funkade som det ska i XP dock)

Någon som har lite mer klar information om detta? Ska antagligen köpa mig ett gtx260 kort snart och kommer då få mitt 8800gts över så överväger att sätta det som dedikerat physx kort istället för att det ligger och sammlar damm någonstans. Skulle dock vara tvungen att (iaf för att jag ska känna mig lugn) köpa nytt nätagg då så hade varit bra o veta innan jag beställer kortet om man ska köpa nätagg med

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Har kört ett 8800GT som PhysX kort utan problem. Har för mig att det bara var vid folding som man behövde koppla kortet till skärm för att aktivera det.

Sli bryggan behövs inte.

Edit: Om jag nu har för mig fel så behöver du ju bara ansluta
PhysX kortet till VGA ingången på din skärm så är vi ju 100% på att det funkar.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Du körde det på ett Crossfire moderkort och i vista med två nvidia kort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jäpp, kör ett EP45DS-4. Enda kravet är 2st PCI Ex16.

SOm jag lade till ovan så hade jag kopplat in kortet i skärmen via VGA ingången.
Har iofs för mig att det funkade även utan.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Då kanske man borde testa o se hur det går då, har dock bara 4x speed på min andra PCI-E x16 port på det här moderkortet men det borde räcka för att köra PhysX trafiken tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Tjena Raid! Jag och min polare testade om vi fick igång PhysX på en P35-DQ6... Det gick hur bra som helst dock var det Windows XP

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Avstängd

Till trådskaparen. När du har installerat till exempel ett GTX 260 och allt är färdigt så monterar du i ditt gamla grafikkort. I detta fall 8800GTS. Kortet kommer automatiskt bli installerat i Windows Vista med samma drivrutiner som GTX 260 kortet använder. När allt är klart går du in på NVIDIAs kontrollpanel. Letar upp PhysX menyn och aktiverar PhysX på ditt 8800GTS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Har kört ett 8800GT som PhysX kort utan problem. Har för mig att det bara var vid folding som man behövde koppla kortet till skärm för att aktivera det.

Sli bryggan behövs inte.

Edit: Om jag nu har för mig fel så behöver du ju bara ansluta
PhysX kortet till VGA ingången på din skärm så är vi ju 100% på att det funkar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Jäpp, kör ett EP45DS-4. Enda kravet är 2st PCI Ex16.

SOm jag lade till ovan så hade jag kopplat in kortet i skärmen via VGA ingången.
Har iofs för mig att det funkade även utan.

Man varken behöver eller skall koppla in skärmen på båda grafikkorten. Detta används bara om du har grafikkort från både ATI och NVIDIA och skall aktivera PhysX på NVIDIA kortert. Skärmen skall i vanlig ordning kopplas in på de grafikkort som skall sköta grafiken.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

aha, så det var med ett ati och ett nvidia kort som alla pratade om att det blev bugg och du var tvungen att koppla in andra kortet till en skärm för att det skulle funka i vista. Det förklarar en del

Tack till allihopa som tog er tiden att svara! det uppskattas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av Raghor:

Till trådskaparen. När du har installerat till exempel ett GTX 260 och allt är färdigt så monterar du i ditt gamla grafikkort. I detta fall 8800GTS. Kortet kommer automatiskt bli installerat i Windows Vista med samma drivrutiner som GTX 260 kortet använder. När allt är klart går du in på NVIDIAs kontrollpanel. Letar upp PhysX menyn och aktiverar PhysX på ditt 8800GTS.

Man varken behöver eller skall koppla in skärmen på båda grafikkorten. Detta används bara om du har grafikkort från både ATI och NVIDIA och skall aktivera PhysX på NVIDIA kortert. Skärmen skall i vanlig ordning kopplas in på de grafikkort som skall sköta grafiken.

Kanske en gammal tråd men jag har inte fått något svar i andra trådar så jag testar här.
Jag har ett "(Gigabyte GA-P35-DS4 (2 PCI, 3 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394) moderkort och tror inte det stöder sli bara crossfire, så ja skall försöka koppla in mina två
ASUS NVIDIA ENGeForce 8800 GTS 512mb + ASUS NVIDIA ENGeForce 8800 GTS 512mb

Fast jag vill använda det ena till physx och det andra som driver vanliga krafiken plus skärmen. Sen när ekonomin tillåter köper jag ett sli moderkort men har just fått mitt andra barn så frugan vill inte att jag lägger extra pengar på datorn just nu. (Toffel)
Men nu till stora frågan; jag har krånglat med att av installerat och installerat drivrutiner och physx många ggr men får inte någon möjlighet att välja vad korten skall jobba med osv.

Kan bara välja Physx på eller av i NVIDIAS kontrollpanel. Vad skall man ta sig till?
Kör med nyaste nvidia drivrutinerna och lika så physx. Kör Windows 7 ultimate.

Visa signatur

Kotten

Permalänk

Ingen?

Visa signatur

Kotten