Radeon HD 4890 testad i smyg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
1. Jo det finns folk som hävdar det, skall jag behöva börja citera?
2. Källa.
3. Källa
4. Finns folk som hävdar det.

Glömde punkt nr 5: Beskyllningar på att testarna inte har koll på vad de gör.
Punkt nr 6. Att CPU:n flaskar.

Dessa punkter används flitigt argument där nvidia leder över Ati i princip alla tester, även Sweclockers egna test där GTX 260 (216) vann över 4870.
Om ni inte kan se detta, då är ni förljugna.

Jag däremot tycker detta testet som nyheten visar, är intressant och påvisar hur bra GTX260 (216) är t.om mot nygamla 4890.

EDIT: Ni ifrågasätter testaren och nyheten och jag ifrågasätter era tankegångar, klarar ni inte det utan personangrepp, då vet man att ni inte hanterar situationen.

Dags för stora undersökningen, kanske. VAKNA!!! Slå på strömbrytaren, byt batterierna, rensa CMOS, Snälla gör något!!!

Permalänk
Medlem

Visst är det en nya kylare på 4890?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Varför ens testa i det Vantage när Nvidia korten får mer pga PhysX..? Vantage är det sämsta i 3dmark serien enligt mig, är det ens några spel som använder sig av PhysX i nuläget?

Vantage är det bästa, och man KAN stänga av Physx i options.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
De skrev att PhysX gjorde att GTX 260 fick mer i score men för det första vet de inte om testaren hade det påslaget eller avslaget, likaså om ATI kortet använde Stream på eller av. Kom inte och vräng på historien som du annars är väldigt bra på.

Stream saxat från http://techroom-md.idg.se/forum/thread.jsp?forumid=20&rootid=...

Men smart du är, det där är RELEASE NOTES för en DRIVRUTIN. Drivrutiner brukar ge förbättrad prestanda i spel och 3dmark -.-

Det du länkar till är vilka förbättringar drivrutinen innebär, inte vilka förbättringar Strean innebär. Gå och skäms.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Om man ska få hyfsat bra jämförelse mellan olika grafikkort så är det fortfarande 3dmark 06 som gäller. Men då ska man testa det på en 4GHz processor eftersom alla grafikkort presterar ungefär samma när man testar dem på en 3GHz CPU.

vantage ger så mycket olika bud hela tiden så jag tror inte på det...

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

3DMark är som vanligt en väldigt dålig indikation för hur bra grafikkorten presterar i spel. Det enda som 3D-mark duger till är att jämföra prestandan mellan två kort med samma arkitektur, samt för dem som vill slå rekord i just 3D Mark. Därför duger dessa förhandstester med 3D Mark endast till en jämförelse mellan HD4870 och HD4890.

PhysX är i sig en trevlig företeelse, men borde inte vara påslaget i 3DMark under test, om man inte just vill prova PhysX-prestandan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
FELET är inte PhysX, felet är att samma kort beräknar fysik till 100% i ett test och 100% grafik i nästa test. I verkligheten så hade kortet behövt göra båda samtidigt.

Detta känns nästan som ett "halleluja-moment", men jag måste faktiskt hålla med min favoritfiende #1 för en gångs skull.. Pinsamt att det finns folk som inte har förstått det här än, men men.. Känns ungefär lika rimligt att dra slutsatser från detta test som från gårdagens nyhet om vilka kort som har högst returprocent...

Permalänk
Medlem

Känns som jag startade det här genom att svara Pantheus och skall försöka runda av det på ett förhoppningsvis mjukt sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus

2. Källa.
3. Källa

Du bad om källa och den fanns redan i det ursprungliga inlägget:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat

Påstår du verkligen att 2 och 3 skulle vara fel på något sätt? Det är du nog helt ensam om. Det kommer speltester om några dagar fram tills dess kan du väll kolla upp om vantage har en separat physx test. Testa att köra vantage tillexempel. Först gången är gratis har jag för mig.

Jag kan inte annat än att att rekomendera dig att att du testar vantage och kör det själv. Nu har du lyckats hamna i en stängd situation. Som att bestämt påstå att det inte finns rättstavning i Word.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag står för mina åsikter, kan inte folk tåla dessa kan jag inte göra något åt det. Kika gärna istället på vad för svar folk ger så fort någon skriver "annorlunda". Men visst jag kan "tänka" på det i fortsättningen, men fiskar för bråk det gör jag inte, jag ger bara svar på tal.

Bra, tänk på det. Det här är MIN åsikt:
Du vägrar ju acceptera fakta (nej testet är inte fakta utan ett tveksamt test) då du blir överöst av förklaringar till varför det uppenbarligen inte stämmer.
Sedan vänder du på det och anser att vi skall kritisera de som gjorde testet då du sitter och försvarar det?
Det är ok att vara självkritisk och acceptera att man har fel ibland. (ja tom du?)
Tänk på det i fortsättningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Såg siffror där 4890 slog GTX 280 i ett test och låg precis under i nästan alla test.

Bang for the buck.

Edit: fann sifforna var tydligen mot ett GTX285, detta är inga officiella siffror så tro inte på det till hundra procent:

285 - 4890
60.7 - 57.6 - Fallout 3
113.1 - 91.1 - COD4
34.9 - 34.5 - Crysis High
77.3 - 83.5 - Left 4 Dead
28.3 - 24.4 - Clear Sky
53.5 - 51.1 - Far Cry 2
80.1 - 75.9 - Bioshock
50 - 44.1 - WiC

Har för mig GTX 285 var på en rigg med en Q9550 3,6 GHz medan HD4890 var testat med en 920 2.66 GHz.

Har du resultaten borde du välk ändå veta riggen?
Var är källan till de där siffrorna?

Jag är inte fan av något märkte direkt, gillar väl ATI mer, men du får gärna länka källan så blir du tagen mer seriöst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Visst är det en nya kylare på 4890?

Kylarna ser pretty much ut the same och layouterna är väldigt lika behöver inte vara så stor skillnad.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt ändå så det är helt ointressant !
Ett 4850X2 kostar till och med mindre och råpiskar ett 4890 !!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defender
Alldeles för dyrt ändå så det är helt ointressant !
Ett 4850X2 kostar till och med mindre och råpiskar ett 4890 !!

Kortets pris är inte helt fastställt än, vänta tills det är släppt. Det kommer med stor sannolikhet hålla bra pris/prestanda, åtminståne jämfört med konkurrenten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Tja bara att inse, 4890 slaget av Nvidia redan innan det släpptes.
Faktan talar för sig självt. Intressanta blir priset.

Vet att du läst mina inlägg citerade till dig, även där jag ingående förklarade hela cirkusen med nVidia's namnbyte som blev borttaget.

1. HD4890 är inte släppt och du är absolut inte opartisk.

2. Det är inte speciellt tillförlitligt test, för det mesta beroende av punkt 1.

3. _OM_ resultaten stämmer, så skall dom jämföras på samma sätt, vilket dom inte gör. Vet du inte vad PhysX har för teoretisk och 100% opraktisk verkan i 3DMark bör du läsa på. Futuremark som själva skapat 3DMark vantage var emot detta sätt att köra testerna på nVidia kort. Det är fullt möjligt att göra samma sak med ett ATI kort teoretiskt, speciellt när det är ett monster på beräkningar som fysik och GPGPU.

4. Även om du föredrar att köra med PhysX på eller inte, så är det ett testprogram, och ett teoretiskt sådant och säger ingenting om spelprestanda, dvs något som inte är testat än. Du skriver att det är slaget av nVidia när det varken är släppt eller testat i spel. Det är ett rätt dumt påstående, som ingen annan än du själv förlorar på. Som sagt, dagens HD4870 har inga problem mot GTX260, och HD4890 skall vara ett ytterliggare snabbare kort för att möta GTX275/280 och kanske GTX285 också, vilket återstår att se.

5. Som jag skrev i föregående inlägg, skriv inte massa nonsens. Det kan inte vara speciellt roligt för dig själv att förlora så hårt i en diskussion.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Tyckte inte att PhysX gav något när jag provade med att köra med ett 8600GT som PhysX kort.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag står för mina åsikter, kan inte folk tåla dessa kan jag inte göra något åt det. Kika gärna istället på vad för svar folk ger så fort någon skriver "annorlunda". Men visst jag kan "tänka" på det i fortsättningen, men fiskar för bråk det gör jag inte, jag ger bara svar på tal.

Jag trodde det var hyfsat lugnt på fronten av svävande individer som klamrar sig fast vid molnen och vägrar komma ner. Men sweclockers var inte skonat inte.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
1. Jo det finns folk som hävdar det, skall jag behöva börja citera?
2. Källa.
3. Källa
4. Finns folk som hävdar det.

Glömde punkt nr 5: Beskyllningar på att testarna inte har koll på vad de gör.
Punkt nr 6. Att CPU:n flaskar.

Dessa punkter används flitigt argument där nvidia leder över Ati i princip alla tester, även Sweclockers egna test där GTX 260 (216) vann över 4870.
Om ni inte kan se detta, då är ni förljugna.

Jag däremot tycker detta testet som nyheten visar, är intressant och påvisar hur bra GTX260 (216) är t.om mot nygamla 4890.

EDIT: Ni ifrågasätter testaren och nyheten och jag ifrågasätter era tankegångar, klarar ni inte det utan personangrepp, då vet man att ni inte hanterar situationen.

4. du kräver källor och kommer själv med BS. källor

Luktar fanboy långt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hur gör dom för att få så låg poäng? Mitt HD4870 presterar ju lika bra som deras dubbla HD4890?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Har du resultaten borde du välk ändå veta riggen?
Var är källan till de där siffrorna?

Jag är inte fan av något märkte direkt, gillar väl ATI mer, men du får gärna länka källan så blir du tagen mer seriöst.

Nej, det vet jag inte. Vet inte varifrån det kommer och de är inte testade mot varandra, utan med olika riggar. Mer än så får man inte ut från löst forumsnack. De kan mycket väl var påhittade.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Hur gör dom för att få så låg poäng? Mitt HD4870 presterar ju lika bra som deras dubbla HD4890?

De drog sticka

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
4. du kräver källor och kommer själv med BS. källor

Luktar fanboy långt

Han försvann ganska snabbt, tror inte du kommer få någon svarspost

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Han försvann ganska snabbt, tror inte du kommer få någon svarspost

Nää, nu blir jag nästan ledsen i ögat..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

väldigt intressant diskussionstråd om 3dmark, det känns verkligen som ni inte varit med förr. Någon som minns 3dmark 2000, folk gnällde på transform and lightning, inga spel stödjer ju det, detta avspeglar inte riktig prestanda. Voodoo 5-korten fick dåligt fastän de presterade bra i spel.
Samma visa med 3dmark 2003, varför testa dx9-prestanda när knappt några spel använder det?
Klart att att 3dmark ska vara cutting edge, vad som kanske är något mer tveksamt är om man ska ta med rå mätning av physx när man inte spelar som några här inne hävdat att man gör. Själv vet jag faktiskt inte hur det ligger till.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tack för ett gott skratt såhär på nattkvisten.

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD