AMD storsatsar på DirectX 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackebacke
hm... va ? vem har sagt det ? jag har skrivit frågetecken efter min frågor, så jag menar om det är lönt och göra ett köp eller vänta, har ej sagt att jag ska göra det. Utan ville kolla med någon först kan ge mig lite goda råd!
Kanske kan du hlälpa mig ? ha det mvh!

Det beror mycket på vad du har för kort nu.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Den dagen OpenGl skulle bli konkurrenskraftigt nog och Mac skulle bli bra nog för att bli en del av marknaden så skulle alla spel vara till båda plattformerna. Nu är det dock inte fallet, PC håller ju också på att tappa marknad för att alla kör på konsol och det skulel jag väl också rekommendera de som kör fel OS för spel och underhållning, skaffa en konsol (kostar som 1/10 Mac och 2 av dem är vita) plus att du slipper uppdatera systemet, allt fungerar bra och onlinematcherna är grymma. Dessutom kan du ta del av mycket nerladdningsbart exklusivt material om du köper den konsolen.

Permalänk
Medlem

Det finns tre användare i den här tråden som mer eller mindre summerat det hela ganska bra; konsolerna agerar bromsklossar (på gott och ont). Det är helt enkelt där pengarna och populariteten ligger, och så länge så är fallet lär vi inte se några större kvantumhopp inom en överskådlig framtid vad gäller det grafiska på PC-fronten.

Multiplatformspel brukar emellertid (föga förvånande) se bättre ut på PC än på exempelvis Xbox 360 och Playstation 3, men det är långt ifrån det grafiska övertag vi i teorin hade kunnat se, med tanke på hårdvaran i fråga. Jag åsyftar förstås den i dagsläget daterade hårdvaran i vardera konsol kontra monstren till grafikkort som idag rör sig i prestandasegmentet på PC-marknaden.

^ Med risk för överfall från diverse håll.

// Vän av PC och konsol

Permalänk
Medlem

finns spel som säljer bra och bara är till pc som tur är. empire total war är väl det senaste som jag själv gladeligen kastade pengar på...

vissa spel gör sig inte bra på konsol helt enkelt (vissa verkar inte fattat detta dock och släpper fps spel på konsol likt förbannat)

hoppas pc och windows får sig en ny guldålder med win7.

köra på opengl hade vart smidigt men samtidigt är jag tveksam om det är värt att tex satsa på mac när det gäller spel. CCP gjorde det med eve online nyligen, vi får väl se om det kommer vara värt jobbet. för mig har jag svårt att se den stereotypa macanvändaren framför mig göra nått så ohippt som att spela datorspel. iaf inte innan steve jobs mässat sitt klartecken på nått av sina sektmöten eller i en "i'm a mac" reklamfilm.

Permalänk
Medlem

Jag tror att om inte Nvidia hadde varit med och sponsrat spelutvecklarna så hadde vi haft mycket klenare spel grafiskt sett. Om Nvidia hadde ett spel utvecklings företag själva också så hadde vi sett flera spel som var bättre grafiskt sett än Crysis. (även AMD skulle ha ett spel utvecklingsföretag)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Är inte den största skillnaden mellan DX9 och DX10 för just programmeraren? Dem hade väll lagt upp allting annorlunda och gjort det mycket enklare att koda. Så jag kan tänka mig att utvecklarna uppskattade det.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Tycker det är jättebra att AMD satsar på att stödja nyare tekniker. Dem är har säkert så dåligt samvete sedan deras x800 endast stödde DirectX 9.0. Kom ju flera spel som rent prestandamässigt var helt möjligt att spela men sket sig för att det krävde DirectX 9.0c (pixel shader 3.0). AMD vill väl aldrig råka upprepa det misstaget en gång till.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
köra på opengl hade vart smidigt men samtidigt är jag tveksam om det är värt att tex satsa på mac när det gäller spel. CCP gjorde det med eve online nyligen, vi får väl se om det kommer vara värt jobbet.

Det borde ju vara mindre jobb att göra spel som bygger på OpenGL än DirectX om man ska se till marknaden. Så vitt jag vet så kör Windows, *NIX, Mac OSX, PS3, XB360 och Wii just OpenGL. DirectX körs bara på Windows och XB360.
Den stora skillnaden är ju att Windows inte blir exklusivt operativsystem för spel på datorsidan för spel. Mer konkurrens skadar inte och just spel är ju Windows stora triumfkort och detta tack vare DirectX.
Så nog är det värt jobbet då man inte förlorar något på det, snarare tjänar på det.

Permalänk
Medlem

Skönt, om jag inte missförstår helt fel så kan vi kasta PhysX och Havok åt helvete och använda en gemensam arkitektur istället som fungerar i alla spel (med stöd för det) oavsett märke på grafikkort.

Får ursäkta om detta blivit nämnt tidigare, men såg ingen notis om det.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Skönt, om jag inte missförstår helt fel så kan vi kasta PhysX och Havok åt helvete och använda en gemensam arkitektur istället som fungerar i alla spel (med stöd för det) oavsett märke på grafikkort.

Får ursäkta om detta blivit nämnt tidigare, men såg ingen notis om det.

Om jag förstått saken rätt kommer snarare Havoc och PhysX kunna anropa ett DX11 API, detta API kan i sin tur köras mot Radeon och Nvidia grafikkort.
Förutsättningen blir då att Intel och Nvidia låter Havoch och PhysX anropa detta API.
Vore iofs rätt kortat av dom att inte stödja detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Om jag förstått saken rätt kommer snarare Havoc och PhysX kunna anropa ett DX11 API, detta API kan i sin tur köras mot Radeon och Nvidia grafikkort.
Förutsättningen blir då att Intel och Nvidia låter Havoch och PhysX anropa detta API.

Är det inte snarare tvärt om? Nvidia och amd har kontroll på sin hårdvara genom sina drivrutiner, havoc, physx, cuda och liknande och om directx vill hantera fysik på ett effektivt sätt får det kanske stå ut med att gå via dessa?

Permalänk
Hjälpsam

Nej, jag tror att det handlar om ett nytt API som kan användas till diverse beräkningar, bla. sådana som används i en fysikmotor.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3507&p=5

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Nej, jag tror att det handlar om ett nytt API som kan användas till diverse beräkningar, bla. sådana som används i en fysikmotor.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3507&p=5

Men directx måste ju i slutändan till exempel använda nvidias drivrutin för att komma åt hårdvaran. Om då nvidia vill utveckla ett eget api känns det onödigt att gå via directx istället för att lösa det internt.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men directx måste ju i slutändan till exempel använda nvidias drivrutin för att komma åt hårdvaran. Om då nvidia vill utveckla ett eget api känns det onödigt att gå via directx istället för att lösa det internt.

Japp i fallet med PhysX och Nvidia grafikkort är det onödigt.
Men om man vill kunna köra PhysX på ett ATI-kort eller Havok på ett Nvidia-kort, då kommer man förhoppningsvis att kunna göra detta via DX11 och Compute Shader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Visst - DirectX hit och dit... Men var är DirectX10 ännu?
Och nej. Nämn inte Crysis - för det är bekräftat bogus.

Permalänk
Medlem

Snart kan ju grafikkorts tillverkare slänga sig i väggen
http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=31985 om man får tro fragzones nyhet ! Jag är skeptisk... Vore dock lite små coolt att köra crysis eller gta 4 på Asus eee tex...

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual