AMD och Havok utvecklar fysik till Radeon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Tur att det är ditt favorit spel innan det kommit

Man kan spela demo innan det kommit ut..

Permalänk
Medlem

En standard skulle vara riktigt nice, men frågan är då. Vem ska dra in pengar för fysik tekniken?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
En standard skulle vara riktigt nice, men frågan är då. Vem ska dra in pengar för fysik tekniken?

Goodwill?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
En standard skulle vara riktigt nice, men frågan är då. Vem ska dra in pengar för fysik tekniken?

frälsningsarmen! det är på tiden att de gör något nyttigt ;D

Permalänk
Medlem

Påminner mig om 3DFX glide API som dog ut eventuellt - inte samma sak här jag vet, men jag håller nog med några här att konkurrens är inte särskilt bra på denna front även om jag själv äger ati kort=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Detta är väl i sig själv inte så jättepositivt. Hade snarare sätt en enighet på denna fronten än konkurrens, för utvecklingens skull. Känns som att det kanske kan bli lite som HD-DVD mot Blu-Ray, den som får mjukvarujättarna på sin sida har vunnit kampen.

Permalänk
Medlem

Härligt, nu börjar de likna nåt. Bättre sent än aldrig.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
frälsningsarmen! det är på tiden att de gör något nyttigt ;D

Ha Ha...min dag är förgylld. Vilken syn det skulle vara. Sorry för Off T.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Detta är väl i sig själv inte så jättepositivt. Hade snarare sätt en enighet på denna fronten än konkurrens, för utvecklingens skull. Känns som att det kanske kan bli lite som HD-DVD mot Blu-Ray, den som får mjukvarujättarna på sin sida har vunnit kampen.

Det får man tacka Nvidia för. De ville inte ha en öppen standard, så AMD/Intel hade väl inte så mycket till val än att utveckla sin egna teknik.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

så när kommer det en patch så vi kan få detta på nvidiakort?

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_svensson
så när kommer det en patch så vi kan få detta på nvidiakort?

Vadå? Varför skulle du vilja ha det på Nvidias kort? Dom har ju sitt PhysX redan. O.o

Nej, men å andra sidan, hoppas det går hem, det här. Go AMD/ATI!

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neroth
Vadå? Varför skulle du vilja ha det på Nvidias kort? Dom har ju sitt PhysX redan. O.o

Nej, men å andra sidan, hoppas det går hem, det här. Go AMD/ATI!

För att alla stora spel kör Havok framför PhysX.

Permalänk
Medlem

någon annan som blir misstänksam med att amd och intel samarbetar? senast i går höll de ju på att stämma skiten ur varandra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
någon annan som blir misstänksam med att amd och intel samarbetar? senast i går höll de ju på att stämma skiten ur varandra

Sammarbetet lär ha varit igång ett tag, och företagen är stora. Att de bråkar på en avdelning betyder inte att alla sammarbeten blir frysta.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
någon annan som blir misstänksam med att amd och intel samarbetar? senast i går höll de ju på att stämma skiten ur varandra

Vad misstänker du då? AMD och Intel samarbetar inte så dåligt som många tror. Det bråkas lite om X86, det är klart. Men när det kommer till att få igenom standarder samarbetar de. Och Grafikdivisionen av AMD är ganska kompis med Intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
AHA

nu fattar jag, ATI har sållt kvalitets kort billigt det senaste halvåret. Detta var bara för att de skulle få en större del av marknaden. Nu kommer steg 2, när de har tllräckligt många användare; nu splittar de spelar världen i 2 delar, och hoppas att de flesta är påderas sida.

Hoppas? Nejnej, det är det steg 3 är till för.
Snart skjuts AMD:s Orbital Mind Control Laser upp. På med foliehatten, pöjk!

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad misstänker du då? AMD och Intel samarbetar inte så dåligt som många tror. Det bråkas lite om X86, det är klart. Men när det kommer till att få igenom standarder samarbetar de. Och Grafikdivisionen av AMD är ganska kompis med Intel.

Det där borde du inte har sakt. Många kommer se rött att påstå att AMD och Intel håller hand i hand.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

När kommer detta då? Någon som vet?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

haha nu kan inte nvidia reta oss med sitt physix

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
När kommer detta då? Någon som vet?

Är nog ingen som vet, vi får gissa.
Demo denna månad, så kanske till Sommaren.

Snart saknar vi bara PhysX till ATI och Havok till Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det behövs ett gemensamt standard för att föra marknaden vidare - men den extra konkurrensen nu till en start för lite mer GPU-tunga fysikuträkningar kanske inte är helt fel.

PhsyX var ju aldrig någon fantastisk grej - varken med Aegia eller med Nvidia. Och Havok vet man ju var man har sedan gammalt och man kan göra jäkligt bra saker med en så resurssnål teknologi (se; Half Life 2: Episode Two).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
PhsyX var ju aldrig någon fantastisk grej - varken med Aegia eller med Nvidia. Och Havok vet man ju var man har sedan gammalt och man kan göra jäkligt bra saker med en så resurssnål teknologi (se; Half Life 2: Episode Two).

Det jag försökt belysa här i tråden men flera missförstått. Havok fungerar bättre på CPU. Det gör att Havok är bättre lämpat som standard. Och att Larrabee ska köra Havok gör ju inte saken sämre för Intels alternativ.