Permalänk
Medlem

Får hoppas mitt nyligen inhandlade Abit-moderkort håller länge. För nu är varken tillverkaren eller butiken där jag köpte det kvar...

Visa signatur

1. Asus P5QL Pro | Intel Q8200 @ 2.8 GHz | KVR 800 MHz 8 GB | 750 GB HDD | GeForce 8800GTS 320 MB | Vista x64
2. Abit IP35 Pro | Intel E5200 @ 3.0 GHz | Corsair TWIN2X 667 MHz 4 GB | 250 GB HDD | GeForce 9800GT 512 MB | XP Pro x86
3. Gigabyte GA-G33M-S2H | Intel E6750 @ 2.8 GHz | KVR 800 MHz 4 GB | 320 GB HDD | GeForce 6200 | Vista x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
oj jevvlar =/ happ hoppas inte komponentcenter lägger ner för då blir jag lack

Som jag sagt några gånger, allt läggs ned förutom pccity.se

Komponentcenter kommer inte att finnas kvar.

Permalänk

Det är synd de ska stänga igen. Jag tyckte de var tusen gånger bättre än Elgiganten, Onoff, osv. Mest för att de hade kunnigare folk och drajvar med bra priser då och då.

Bra att ha att göra med, firman kunde få fakturera utan problem, bra på externa hårddiskar minns jag. Och hade en massa skärmar att titta på, där inte allt var skräp som på Mediamarkt. PC City var lite dyra på minneskort dock, kommer jag ihåg.

Mediamarkt är typ, 'imponerande! ett gigantiskt rum fyllt med billigt skräp!'. I alla fall när det gäller skärmar, hörlurar, datortillbehör. Konsoller och spel går det fan inte klaga på.

dagas: Äh, vafan. Då får du ju lätt praktik på Elgiganten, på PC City hade de nog högre krav

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Nu är det jäkligt synd att inte Mona satt vid rodret för då hade de arbetslösa människorna fått en REJÄL a-kassa.

Permalänk
Medlem

Köpte min tv där, va 1000 spänn billigare där än hos elgiganten. Så detta känns grymt tråkigt...

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Mycket märkligt. Enligt din information bor du ju i Linköping, där dom nu ska lägga ner. Det kommer ge mindre skatteintäkter för kommunen, och i slutändan får du vänta längre på att få t.ex sjukvård. Du berörs alltså inte av det?

Vad betyder "så jag berörs inte särskilt mycket av detta."?
Vad tror du inte särskilt mycket betyder?
Tror du att 200 pers som får lämna sina jobb kör hela den svenska ekonomin i botten och att dem höjer skatten med 100%.
Det är inte omöligt att han påverkas men knappast troligt och än mindre i större utsträckning.

http://www.drogrehabostan.fi/

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Blir ju lite förvånad över alla dessa nötter (inga namn nämnda men posten under min ex från en som går handel o inte har koll på elementär ekonomi är ju lite skrämmande) som är mer lr mindre skadeglada och säger att det inte påverkar er osv, ni saknar ju uppenbarligen verklighetsförankring helt.

Mer lr mindre varje företag som tvingas klappa ihop i Sverige är en förlust! Utöver att konkurrens är det bästa som finns för oss konsumenter så finns det en mängd andra aspekter. Mindre skatteintäkter, folk arbetslösa som i många fall kommer belasta systemet när de behöver a-kassa eller i värsta fall socialbidrag. Dessutom konsumerar inte dessa personer lika mkt som när de hade en ordentlig inkomst, vilket ger ytterliggare mindre skatteintäkter och arbetstillfällen. För att nämna några bitar.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jag skyller det på Mona Saliv

få se, du skyller på en som inte styr landet utan bara är ett irritationsmoment och klagar på allt som regeringen gör.
e inte det lite som att skylla förintelsen på hitlers hund??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition

Folk är så tröga det är skrämmande.
"Berör inte mig"
"skiter väll jag i, dom sög ändå"

Sen när blev konkurrens dåligt? Vill alla ha 1 butik kvar som kan sätta vad för pris dom vill?

PCcity har OFTA pressat ner priset på varor så andra tvingats sänka.
Om det inte finns några prispressare kommer inget sänkas utan ständigt gå uppåt.

Mindre konkurrens = dåligt, det är inte precis svårt uträknat.

grejen är den att det finns massvis av konkurenter. Det är inte precis som på processormarknaden där det i princip bara finns 2 giganter och om den ena dör så är monopol ett faktum.

återförsäljare finns det en oändlig uppskö av, en ensam entreprenör kan skapa ett bolag, så därför kommer alldrig någon ta ut "vilka priser som helst"

så, jag bryr mig inte om att PC city går omkull eftersom det inte påverkar mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant

Ogillar när man blir påhoppade av expediter som vill hjälpa till och just pc-city var bland de värre på det i mitt tycke. Behöver jag hjälp ber jag om det själv, inte tvärtom. Brukar istället undvika handla på ställen där man inte får titta ostört.

går tredje året på handel och administrationsprogrammet och när vi gick igenom säljteknik var detta ett sätt som uppgavs vara mycket effektivt.
Ifrågasatte det själv först, men en bra säljare ska kunna starta en dialog med kunden och få honom att inse att han har ett behov av min vara. manipulera kunden om du så vill
när jag personligen råkar ut för en sådan försäljare tycker jag det är sjukt irriterande, men det biter uppenbarligen på många

Permalänk
Avstängd

"And nothing of value was lost..."

Nej, men det är tråkigt att folk förlorar jobben och att ekonomisk tillväxt minskas.
Och stora kedjor kanske kan pressa priserna ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Du är då en outsider då man verkligen vill bli trevligt bemött när man kommer in i butiken.
Hellre att de kommer och frågar om man vill ha hjälp än att de inte kommer alls.
Annars ser man det som att de inte vill sälja några varor.

Då tycker vi olika. Att kasta sig över kunder som utsvultna gamar är inte min syn på att vara trevlig. Däremot är det jättebra om de finns till hands och är vänliga *OM* man vill fråga nåt.
Av samma anledning avskyr jag även försäljare som står omkring i köpcentrum och vill sälja tfn-abonnemang etc.

Klart man fattar de vill sälja ändå, det är ju därför butiken existerar.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Mycket märkligt. Enligt din information bor du ju i Linköping, där dom nu ska lägga ner. Det kommer ge mindre skatteintäkter för kommunen, och i slutändan får du vänta längre på att få t.ex sjukvård. Du berörs alltså inte av det?

Lots Of Laughs

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Synd för er som förlorade jobben, men vad fan... SKÅL i alla fall!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
Betyder detta att även komponentcenter försvinner? PC-City har jag aldrig gillat speciellt mycket, men komponentcenter har alltid haft riktigt bra service och priser.

kompnentcenter har jag bra erfarenhet av, dom verkar nog bli kvar, dom plockar hem sakerna direkt från leverantörerna ( minimala lager ) man kan hitta några fina erbjudande från dom.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

PC City och Elgiganten har väl samma ägare, centrallager och ofta erbjudanden. Då de ligger ca 150m från varandra i Linköping så är det väl ingen större förlust, även om PC City var lite roligare med inriktningen på datorer. Nu är det bara att hålla ögonen öppna efter en utförsäljning

EDIT: Kan väl tänka mig att det var rätt svårt att konkurrera med nätbutiker när det gäller datorkomponenter och tillbehör. Även om de hade ett hyffsat utbud för en vanlig butik så var de rätt dyra och hade inte lika brett utbud som vanliga små datorbutiker brukar ha även om de får beställa hem grejerna ibland.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Jävla massa jidder i dessa trådar...Tycker personligen att PC-City personalen här var rätt kass + butiken hade absurda priser på mycket grejor.

Rätt att dom åkte i graven om man frågar mig dock är det synd om allt folk som blir varslade i dessa tider.

alla kan inte ha lägst priser. prissättning och konkurrens är dessutom fri.
då är det ju bra om det finns andra alternativ (konkurrenter).

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Då är det bara den oheliga treenigheten kvar. Siba, OnOff och Elgiganten.

Jag vet att du kommer sakna ditt älskade PC City

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

har aldrig handlat av pc-city, mest pga man är bortskämd med inet och komplett inom 10 minuters avstånd..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styletag
Får hoppas mitt nyligen inhandlade Abit-moderkort håller länge. För nu är varken tillverkaren eller butiken där jag köpte det kvar...

Enligt en artikel på DNs hemsida tar Elgiganten över PC Citys gamla garantiärenden.

Permalänk
Medlem

kanske bara bra att flumkedjor som pc city försvinner så mindre lokala aktörer kan få lite mer marginal.

Dumsvenson är ju jefla reklamkåta så de köper allt som trycks upp i ansiktet på dem bara man gör det ofta.

Kom ihåg när jag jobbade i en datorbutik i uppsala hur svårt det blev när pc city kom, inte för de hade direkt bättre priser eller kompitens utan för vad jag tror helt enkelt skyltade med större lokaler. Kom ihåg bla annat ett par ggr då DE hade skickat datorer från DERAS "PC-akuten" till mig för de inte kunde fixa felet.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
kompnentcenter har jag bra erfarenhet av, dom verkar nog bli kvar, dom plockar hem sakerna direkt från leverantörerna ( minimala lager ) man kan hitta några fina erbjudande från dom.

Som tidigar nämnts ett antal gånger av Tri0n3 (Tre gånger), en före detta anställd på PCCity så kommer KOMPONENTCENTER ATT LÄGGAS NER.

Blev väldigt ledsen när jag hörde detta eftersom de har fått till riktigt bra erbjudanden. Köpte ett 8800gt för endast 1090 med fri frakt för inte så länge sedan och jag har inte sett att någon annan butik har lyckats med ett sådant förmånligt erbjudande.

Hoppas det inte kommer strula med garantin i framtiden om det skulle gå sönder. Förhoppningsvis så kan PCCity.se ta hand om det.

Golliwog: Jag har varit med om precis samma sak. När jag jobbade på ett datorbutik i somras så kom det in ett par datorer som hade varit inne på service hos PCCity. De hade inte lyckats fixa felet så kunden övergav dem för den butik som jag jobbade på. I ett fall så hade man installerat windows på D:\ partitionen i ett befintligt OS som hade problem.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Handlade en del prylar till min dator från komponentcenter... min erfarenhet var inte så bra så jag är nästan glad att de försvinner...

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Du är då en outsider då man verkligen vill bli trevligt bemött när man kommer in i butiken.
Hellre att de kommer och frågar om man vill ha hjälp än att de inte kommer alls.
Annars ser man det som att de inte vill sälja några varor.

Pc-City hade väl högre priser för att ha mer kunnig personal men det var inget jag märkte av. Då kunskapsnivån var låg (Västerås).

Outsider? skojar du med mig. Jag tror inte ens du sitter i samma båt som männskligheten med ett sånt utalande.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

Jag gick faktiskt till en arbetsintervju när de skulle öppna i uppsala, visade då min erfarenhet som säljande tekniker meriter och saker jag gjort som kommit med i pc för alla, rättade även den tekniker som var med intervjuvaren hehe. Men fick jag ens komma vidare till andra galringen? Nepp

Slutsats: PC City är(var) full med samma ohyra som står utanför ex ica och plockrar på en mobilabonemang fast de fått en 3h kurs i hur en dator funkar.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
Jag gick faktiskt till en arbetsintervju när de skulle öppna i uppsala, visade då min erfarenhet som säljande tekniker meriter och saker jag gjort som kommit med i pc för alla, rättade även den tekniker som var med intervjuvaren hehe. Men fick jag ens komma vidare till andra galringen? Nepp

Slutsats: PC City är(var) full med samma ohyra som står utanför ex ica och plockrar på en mobilabonemang fast de fått en 3h kurs i hur en dator funkar.

Stärker lite av mina intryck.

Känns som dom vill anställa folk som inte kan lika mycket för att kunna forma dom efter eget tycke lättare.

Jobbar själv på en support och mina intryck av PC City samt El-giganten är väl inte alltför bra heller, dom verkar sälja sina produkter utan svensk garanti och support utan väljer att sköta allt själv.

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Som tidigar nämnts ett antal gånger av Tri0n3 (Tre gånger), en före detta anställd på PCCity så kommer KOMPONENTCENTER ATT LÄGGAS NER.

Blev väldigt ledsen när jag hörde detta eftersom de har fått till riktigt bra erbjudanden. Köpte ett 8800gt för endast 1090 med fri frakt för inte så länge sedan och jag har inte sett att någon annan butik har lyckats med ett sådant förmånligt erbjudande.

Hoppas det inte kommer strula med garantin i framtiden om det skulle gå sönder. Förhoppningsvis så kan PCCity.se ta hand om det.

Golliwog: Jag har varit med om precis samma sak. När jag jobbade på ett datorbutik i somras så kom det in ett par datorer som hade varit inne på service hos PCCity. De hade inte lyckats fixa felet så kunden övergav dem för den butik som jag jobbade på. I ett fall så hade man installerat windows på D:\ partitionen i ett befintligt OS som hade problem.

Citat:

Kommer inte bli något problem med garantin om du inte fått någon extra garanti förutom den tillverkaren ger som minst är ett år i de 99% av fallen. Tillverkarna brukar vara schysta med såna saker så är väl bara att skicka kortet till dem, kan dock bli lite hög frakt är väl det isåfall om dem inte har någon service/konsument(företags piont i sverige.

Visa signatur

/olle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Den i Jönköping håller på att slås ihop med Elgiganten som ligger på andra sidan väggen. De river ner väggen och döper om den till nån "superstore" eller nåt i den stilen.

Elgiganten Megastore eller Superstore eller nåt sånt där...

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av someone88
Kommer inte bli något problem med garantin om du inte fått någon extra garanti förutom den tillverkaren ger som minst är ett år i de 99% av fallen. Tillverkarna brukar vara schysta med såna saker så är väl bara att skicka kortet till dem, kan dock bli lite hög frakt är väl det isåfall om dem inte har någon service/konsument(företags piont i sverige.

Jag läste att Elgiganten skulle ta hand om PCCitys garanti ärenden. Elgiganten och PCCity har samma ägare så det kändes ganska naturligt. Men frågan är om Elgiganten även tar hand om Komponentcenters ärenden. Annars får man väl ringa till PNY. Hoppas de handlar som Dlink brukar göra. Dlink supporten tar hand om alla garanti ärenden så man behöver inte gå via återförsäljaren, vilket jag trodde man var tvungen att göra.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Elgiganten kommer ta hand om Komponentcenters garantiärenden också. All information finns på pccity.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
inte för att pccity var särskilt bra, men de hade schyssta priser faktiskt. speciellt när det var gratis frakt över 500 kr (som sedan ändrades till 700kr och sen togs bort (?)).

Nu kommer linköping inte ha ngn bra (mindre dålig) datorbutik. Pcpunkten är under all kritik enligt mig nämligen.

Jag maialde och frågade om de skulle ha utförsäljning av alla kvarvarande produkter, och jag fick svaret att min fråga hade vidarebefodrats till ngn chef.
Förmodligen blir det dock så att elgiganten kanske tar över produkterna de också säljer, och resten kanske transporteras till deras centrallager, eftersom de ändå kommer ha ngra butiker kvar.

Jo det finns EN bra butik i Linköping! DCL Datacentrum på industrigatan, dom daskar pcpunkten rejält tycker jag...

Tyckte Pccity var rätt bra, synd bara att alla säljare desperat försökte kränga ockerdatorer till folk istället för att hjälpa mig - ja vet ju vad ja vill ha, bara det att ja har lite svårt att hitta produkten eftersom pccitys casa är stooort.