Ny film visar Cryengine 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
- Knappast. Du glömmer ju att Xbox 360 lanserades 2005 och PlayStation 3 2006. Självklart blir datormotsvarigheten av hårdvaran lätt föråldrad men likaså blir den istället optimerad - vilket aldrig hinner hända i PC-världen där det helt enkelt blir för dyrt. Så hellre än att ha fetaste upplösningarna har konsolerna istället de bästa tjänsterna, priserna (platformspriset) samt spelen. Men jag antar att det är baggateller mot mediokra spel som Crysis.

... Eller, nu när jag läser din text en gång till så vet jag inte på vilken sida du står.

Oavsett om det optimeras eller ej så är det föråldrar hårdvara. 256 mb dedikerat ram och 256 mb vram i Xbox 360 och 512 mb delat ram i PS3. Ett exempel på tafatt hårdvara rent ut sagt. Processorerna håller ju måtten men grafikkorten måste uppdateras. Det går bara att optimera si och så mycket.

Vilka tjänster är det som är så bra på konsol? Kollar man priser på vanliga spel så är det ju rent bedrövligt...700 vs. 500 och då måste Xbox360 ägare även betala för online spelande. Betala för patchar osv.

Sist men inte minst så var ju Crysis aldrig något riktigt bra spel utan bara ett häftigt och kul sätt att fördriva tiden på. Ungefär som Gears of War som var ett par timmar monsterslakt. Inte intelligent och djupt som exempelvis Bioshock men det var kul. De flesta spelen som är värda att ha kommer på PC också.

Nu vill inte jag starta någon debatt om det är konsol eller pc som är bäst men det gäller att inte ha för förutfattade meningar. Att säga att konsolerna får alla bra spel är som att säga att hamnarbetare får all vanlijglass. Smaken är som baken.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

http://www.gametrailers.com/player/47150.html

Ny video ser det ut som! Visar mer jämförande mellan konsollerna!

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Oavsett om det optimeras eller ej så är det föråldrar hårdvara. 256 mb dedikerat ram och 256 mb vram i Xbox 360 och 512 mb delat ram i PS3. Ett exempel på tafatt hårdvara rent ut sagt. Processorerna håller ju måtten men grafikkorten måste uppdateras. Det går bara att optimera si och så mycket.

Vilka tjänster är det som är så bra på konsol? Kollar man priser på vanliga spel så är det ju rent bedrövligt...700 vs. 500 och då måste Xbox360 ägare även betala för online spelande. Betala för patchar osv.

Sist men inte minst så var ju Crysis aldrig något riktigt bra spel utan bara ett häftigt och kul sätt att fördriva tiden på. Ungefär som Gears of War som var ett par timmar monsterslakt. Inte intelligent och djupt som exempelvis Bioshock men det var kul. De flesta spelen som är värda att ha kommer på PC också.

Nu vill inte jag starta någon debatt om det är konsol eller pc som är bäst men det gäller att inte ha för förutfattade meningar. Att säga att konsolerna får alla bra spel är som att säga att hamnarbetare får all vanlijglass. Smaken är som baken.

Men herregud - har du blundat för hela marknaden senaste åren?
Jag behöver inte kommentera hårdvaran hos konsolerna. Det är förståss pappersprestanda allting - men någon som sitter på SweClockers bör ju vara smärtsamt medveten om att pappersprestanda väldigt sällan görs sig synlig i verkligheten.

Se t.ex. Gears of War 2, Metal Gear Solid 4, Battlefield Bad Company, etc.
Tekniskt enastående och välpolerade. Det enda som man hade velat se är upplösning högre än 720p - men det är ingenting att göra en grej av.

Tjänsten unika för t.ex. Xbox Live;
- En delad onlineidentitet för -alla- spel.
- Automatiska patcher (tar max fem sekunder att ladda ned)
- Achievements och Gamerscore (även Windows Live)
- Allting som skapar tjänsten dess enkelhet. Inte som i enkelhet att det inte finns något att missa, utan för att allting man vill ha finns där.

Man hittar 13 månader Xbox Live för 449kr.
Och nej, för helvete, man betalar inte för patcher utan för Xbox Live GOLD prenumerationen och dess tjänster. Varav pengar Microsoft använder för olika exklusiva licenser såsom expansionen till GTA 4 och Fallout 3 vilket hamnar varken hos Sony eller ens på Windows - utan stannar exklusivt till Xbox 360.

Betala för onlinespelande gör man ganska mycket inom PC-industrin också. Se bara på en stor skala MMORPGs. Du får ju ett år Xbox Live för samma pris som fem månader World of Warcraft-tid, så vad är hela grejen?

Och angående PC-portar så kommer det ofta PC-portar av spel från konsolmarknaden - men dessa PC-portar är oftast smärtsamt dåliga. Se bara på GTA4 som knappt går att använda på PC. Det finns en anledning till varför Microsoft har valt att gå exklusivt till Xbox 360 så mycket de kan sedan de såg att Gears of War inte tog till någon storm till PC.

På konsolerna vet man även vad man får. Allting funkar. Till PC, oberoende av vilken bra dator du än har, så finns det spädbarnsproblem långt in på tonåren hos många program vilket är en annan anledning till varför jag är väldigt pirataktig mot PC-applikationer och istället mycket väl kan rättfärdiga de dyrare konsolspelspriserna. Det krävs lite mer kraft på PC-hållet för att dra tillbaka folk från konsolerna - även om varken eller skulle dra in mer pengar än tidigare.

Citat:

http://www.gametrailers.com/player/47150.html

Ny video ser det ut som! Visar mer jämförande mellan konsollerna!

//rillo

- Synd bara att Unreal 3(.5) ger avsevärt bättre prestanda och teknik för samma pengar. Så allvarligt talat - vad sysslar dem med? Det enda jag tänkte mig när jag såg första minutarna var att det såg oroväckande likt ut ett väldigt glest och oinspirerad miljö renderad i Halo 3-motorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Men herregud - har du blundat för hela marknaden senaste åren?
Jag behöver inte kommentera hårdvaran hos konsolerna. Det är förståss pappersprestanda allting - men någon som sitter på SweClockers bör ju vara smärtsamt medveten om att pappersprestanda väldigt sällan görs sig synlig i verkligheten.

Se t.ex. Gears of War 2, Metal Gear Solid 4, Battlefield Bad Company, etc.
Tekniskt enastående och välpolerade. Det enda som man hade velat se är upplösning högre än 720p - men det är ingenting att göra en grej av.

Tjänsten unika för t.ex. Xbox Live;
- En delad onlineidentitet för -alla- spel.
- Automatiska patcher (tar max fem sekunder att ladda ned)
- Achievements och Gamerscore (även Windows Live)
- Allting som skapar tjänsten dess enkelhet. Inte som i enkelhet att det inte finns något att missa, utan för att allting man vill ha finns där.

Man hittar 13 månader Xbox Live för 449kr.
Och nej, för helvete, man betalar inte för patcher utan för Xbox Live GOLD prenumerationen och dess tjänster. Varav pengar Microsoft använder för olika exklusiva licenser såsom expansionen till GTA 4 och Fallout 3 vilket hamnar varken hos Sony eller ens på Windows - utan stannar exklusivt till Xbox 360.

Betala för onlinespelande gör man ganska mycket inom PC-industrin också. Se bara på en stor skala MMORPGs. Du får ju ett år Xbox Live för samma pris som fem månader World of Warcraft-tid, så vad är hela grejen?

Och angående PC-portar så kommer det ofta PC-portar av spel från konsolmarknaden - men dessa PC-portar är oftast smärtsamt dåliga. Se bara på GTA4 som knappt går att använda på PC. Det finns en anledning till varför Microsoft har valt att gå exklusivt till Xbox 360 så mycket de kan sedan de såg att Gears of War inte tog till någon storm till PC.

På konsolerna vet man även vad man får. Allting funkar. Till PC, oberoende av vilken bra dator du än har, så finns det spädbarnsproblem långt in på tonåren hos många program vilket är en annan anledning till varför jag är väldigt pirataktig mot PC-applikationer och istället mycket väl kan rättfärdiga de dyrare konsolspelspriserna. Det krävs lite mer kraft på PC-hållet för att dra tillbaka folk från konsolerna - även om varken eller skulle dra in mer pengar än tidigare.

Att ett spel ser bra ut på Xbox 360 tyder inte på att hårdvaran är avancerad. De flesta 360 och PS3 spel är skrivna så att de alltid skall ligga på 30 fps och på så sätt kan de trycka in så mycket ögongodis som möjligt i varje frame. Kollar man exempelvis på Gears of War som du nämnde så ser det bra ut men det ser betydligt bättre ut på dator och flyter dessutom bättre om man har en dator som klarar av det.

Allt det du nämnde om Xbox Live finns i steam förutom Gamerscore, och har funnits där ett bra tag. Gratis är det med. Jag tycker inte det är rimligt att man skall behöva betala 700 spänn för spel som blir allt kortare och kortare och sedan behöva lägga ut ytterligare pengar för att dessutom få spela det. Tycker du det så är det väl upp till dig. Det har dock bevisats att det går att göra bra och gratis så jag ser ingen anledning till det. Kanske därför jag inte faller för mmorpg.

Jo man betalar för patcher. Exempelvis uppdateringar till TF2 får du betala för. Det Valve gör för att de inte vill ta betalt (tvingas av Sony och Microsoft) är att de väntar så länge som möjligt så man får så mycket som möjligt med varje uppdatering. Anledningen till att det tar 5 sekunder att laddar de gratis uppdateringarna är att de ligger på några MB. De riktiga patcherna får man tyvärr betala för. Under tiden uppdateras samma spel ständigt på PC och allting är gratis.

Visst händer det att det blir en och en annan smärtsam pc portning. Ungefär som det har funnits en och en annan smärtsam konsol portning. Att portningen är dålig har ingenting med kvalitén på platformen att göra. Det har att göra med att studios inte lägger ned riktiga pengar på att göra det rätt första gången. Kolla på PS3 portningen av Orange Box. Ruggigt dålig. Varför? För att EA gjorde den själva och Valve hade ingenting med det att göra.

Visst så funkar det mesta på konsol. Undantag är då exempelvis Orange Box till PS3. Och de 30% av första generations Xbox 360 som fick RROD. I grund och botten är de båda datorer fast med olika operativsystem. Den ena har lite äldra hårdvara och kostar mycket mer men i ditt fall så funkar den bättre än din dator. Kanon, men jag skulle aldrig överge min dator (som funkar smärtfritt med alla spel i dagsläget) för någonting som i längden är dyrare och dessutom sämre rent prestandamässigt. Tycker inte det finns några spel förutom möjligtvis LBP som motiverar konsolköp i dagsläget. När de släpper spel som är i samma klass som No One Livs Forever exklusivt för konsol då kan jag tänka mig det. Dessvärre finns ju detta spel endast till PC, om man bortser från den löjligt dåliga portningen till PS2.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Att ett spel ser bra ut på Xbox 360 tyder inte på att hårdvaran är avancerad. De flesta 360 och PS3 spel är skrivna så att de alltid skall ligga på 30 fps och på så sätt kan de trycka in så mycket ögongodis som möjligt i varje frame. Kollar man exempelvis på Gears of War som du nämnde så ser det bra ut men det ser betydligt bättre ut på dator och flyter dessutom bättre om man har en dator som klarar av det.

Allt det du nämnde om Xbox Live finns i steam förutom Gamerscore, och har funnits där ett bra tag. Gratis är det med. Jag tycker inte det är rimligt att man skall behöva betala 700 spänn för spel som blir allt kortare och kortare och sedan behöva lägga ut ytterligare pengar för att dessutom få spela det. Tycker du det så är det väl upp till dig. Det har dock bevisats att det går att göra bra och gratis så jag ser ingen anledning till det. Kanske därför jag inte faller för mmorpg.

Jo man betalar för patcher. Exempelvis uppdateringar till TF2 får du betala för. Det Valve gör för att de inte vill ta betalt (tvingas av Sony och Microsoft) är att de väntar så länge som möjligt så man får så mycket som möjligt med varje uppdatering. Anledningen till att det tar 5 sekunder att laddar de gratis uppdateringarna är att de ligger på några MB. De riktiga patcherna får man tyvärr betala för. Under tiden uppdateras samma spel ständigt på PC och allting är gratis.

Visst händer det att det blir en och en annan smärtsam pc portning. Ungefär som det har funnits en och en annan smärtsam konsol portning. Att portningen är dålig har ingenting med kvalitén på platformen att göra. Det har att göra med att studios inte lägger ned riktiga pengar på att göra det rätt första gången. Kolla på PS3 portningen av Orange Box. Ruggigt dålig. Varför? För att EA gjorde den själva och Valve hade ingenting med det att göra.

Visst så funkar det mesta på konsol. Undantag är då exempelvis Orange Box till PS3. Och de 30% av första generations Xbox 360 som fick RROD. I grund och botten är de båda datorer fast med olika operativsystem. Den ena har lite äldra hårdvara och kostar mycket mer men i ditt fall så funkar den bättre än din dator. Kanon, men jag skulle aldrig överge min dator (som funkar smärtfritt med alla spel i dagsläget) för någonting som i längden är dyrare och dessutom sämre rent prestandamässigt. Tycker inte det finns några spel förutom möjligtvis LBP som motiverar konsolköp i dagsläget. När de släpper spel som är i samma klass som No One Livs Forever exklusivt för konsol då kan jag tänka mig det. Dessvärre finns ju detta spel endast till PC, om man bortser från den löjligt dåliga portningen till PS2.

Nu är du ju bara helt ignorant.

Du kan inte ta ett enda, unikt, fall och springa med det och insistera på att det är något industristandard.

- Du betalar inte för patcher. Team Fortress 2-materialet klassas som en DLC, nedladdningspaket då det inte är en patch, utan extramaterial.

- Att patcher för spel är på några meg, hellre än flera hundra, är tydligen något dåligt?

- Återigen så kostar ett år Xbox Live inte 700kr utan du hittar lätt 13 månader för 449kr.

- 699kr för nylanserade spel i spelbutiker. Precis som tydligen alla PC-spel kostar 499kr? Och vad menar du med att spelen blir allt kortare? Hela grejen är ju onlinespelandet...

- Att man utvecklar spel som använder sig av den hårdvaran som finns är väl för fan ingenting dåligt? Vad är det du röker för skit nu? 30fps hit eller dit så använder ju många av dessa spelen V-sync, så det skulle inte funka bättre på PC under -SAMMA- inställningar.

- Steam är långt ifrån Xbox Live. Att ens ta sig tiden att göra en jämförelse är ju korkat. Steam använder det fundamentala - en delad profil. Det är ungefär allt - sedan är deras system för Achievements bara genuint dåligt. Programmet är relativt slött och det är fortfarande svårt att administrera.

Att gå genom hårdvarufel i första revisionen av Xbox 360 hör ju inte hit. Dels för att det inte hör till denna argumentationen alls, men även för att det är antika siffror. Du kanske har missat det men sedan Q3 2007 har Microsoft bytt all hårdvara i Xbox 360 till modernare motsvarigheter.

Och hur kan de ens orka försöka få konsolmarknaden att verka som den dyrare?

Platformspris:
Xbox 360 Arcade: 1799kr
Xbox 360 Premium 60GB: 2199kr
Xbox 360 Elite 120GB: 2999kr

/Nintendo Wii: 2399kr
/PlayStation 3: 3999kr+

För pengarna av vilket Xbox 360-paket som helst får du ju knappt ett robust grafikkort till datorn. Jag betalade 2399kr för min 360 och 2299kr för mitt HD4870 512MB på lanseringsdagen.

Spelpriser, lanseringspris;
Konsol:
- 699kr (799kr för specialversion)

PC:
- 499kr (599kr för specialversion/steelcase)

En skillnad i priset. Men likaså krävs det att du köper flera år av Xbox Live hos den dyraste återförsäljaren samt att du köper inget annat än spel på lanseringsdagen hos den dyraste återförsäljaren för att ens komma i närheten av en PC-konfiguration med samma muskler.

Så jag är övertygad om att ditt argument absolut inte håller. Att hålla igång en PC att vara uppdaterad sådär någonlunda kostar lätt ganska ordentligt stora pengar - eller iallafall pengar. Det enda du behöver inom konsolmarknaden är platformen och det är allt du behöver - plus kanske att investera 449kr var trettonde månad, men jämför det med genomsnittsinvesteringen hos PC:n under samma tid så får du nog lite perspektiv på de siffrorna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Nu är du ju bara helt ignorant.

Du kan inte ta ett enda, unikt, fall och springa med det och insistera på att det är något industristandard.

- Du betalar inte för patcher. Team Fortress 2-materialet klassas som en DLC, nedladdningspaket då det inte är en patch, utan extramaterial.

- Att patcher för spel är på några meg, hellre än flera hundra, är tydligen något dåligt?

- Återigen så kostar ett år Xbox Live inte 700kr utan du hittar lätt 13 månader för 449kr.

- 699kr för nylanserade spel i spelbutiker. Precis som tydligen alla PC-spel kostar 499kr? Och vad menar du med att spelen blir allt kortare? Hela grejen är ju onlinespelandet...

- Att man utvecklar spel som använder sig av den hårdvaran som finns är väl för fan ingenting dåligt? Vad är det du röker för skit nu? 30fps hit eller dit så använder ju många av dessa spelen V-sync, så det skulle inte funka bättre på PC under -SAMMA- inställningar.

- Steam är långt ifrån Xbox Live. Att ens ta sig tiden att göra en jämförelse är ju korkat. Steam använder det fundamentala - en delad profil. Det är ungefär allt - sedan är deras system för Achievements bara genuint dåligt. Programmet är relativt slött och det är fortfarande svårt att administrera.

Att gå genom hårdvarufel i första revisionen av Xbox 360 hör ju inte hit. Dels för att det inte hör till denna argumentationen alls, men även för att det är antika siffror. Du kanske har missat det men sedan Q3 2007 har Microsoft bytt all hårdvara i Xbox 360 till modernare motsvarigheter.

Och hur kan de ens orka försöka få konsolmarknaden att verka som den dyrare?

Platformspris:
Xbox 360 Arcade: 1799kr
Xbox 360 Premium 60GB: 2199kr
Xbox 360 Elite 120GB: 2999kr

/Nintendo Wii: 2399kr
/PlayStation 3: 3999kr+

För pengarna av vilket Xbox 360-paket som helst får du ju knappt ett robust grafikkort till datorn. Jag betalade 2399kr för min 360 och 2299kr för mitt HD4870 512MB på lanseringsdagen.

Spelpriser, lanseringspris;
Konsol:
- 699kr (799kr för specialversion)

PC:
- 499kr (599kr för specialversion/steelcase)

En skillnad i priset. Men likaså krävs det att du köper flera år av Xbox Live hos den dyraste återförsäljaren samt att du köper inget annat än spel på lanseringsdagen hos den dyraste återförsäljaren för att ens komma i närheten av en PC-konfiguration med samma muskler.

Så jag är övertygad om att ditt argument absolut inte håller. Att hålla igång en PC att vara uppdaterad sådär någonlunda kostar lätt ganska ordentligt stora pengar - eller iallafall pengar. Det enda du behöver inom konsolmarknaden är platformen och det är allt du behöver - plus kanske att investera 449kr var trettonde månad, men jämför det med genomsnittsinvesteringen hos PC:n under samma tid så får du nog lite perspektiv på de siffrorna.

Uppdateringarna må klassas som DLC av Microsoft. Men nya achievements och två nya banor, och sist men inte minst en jävla massa buggfixar anser jag i alla fall vara en patch. Det de har gjort är att ändra namnet från Patch till DLC. Visserligen är ju en Patch "downloadable content" i sig men du kan ju inte mena att det är mer värt att köpa "DLC" på 360 till ett spel än att få en "patch" på PC med exakt samma innehåll.

Spelar ingen roll om Xbox Live kostar 700 eller 200. Principen att man skall behöva betala för att få spela ett spel som man redan betalat för är fruktansvärd. Du hållet tydligen inte med. Agree to disagree?

För det mesta så ligger PC special editions på runt 500. Köpte senast FEAR 2 special edition med FEAR 1 i paketet för 450 spänn på Mediamarkt. Samma titel utan FEAR 1 kostar 700 spänn. Single Player delen av spel blir allt kortare hela tiden. Så är det. För många år sedan var det inte ovanligt att ett spel höll 15 timmar. Nu är det ju helt okej släppa spel som exempelvis CoD 4 (visserligen ett bra spel) som är 4 timmar långt för 700 spänn till konsoll. Och sedan om man nu vill spela mer (dvs. multiplayer) så kostar det pengar. Jag tycker inte det är rimligt.

Det klart det inte är dåligt att man gör spel som optimeras för existerande hårdvara men när betydligt bättre hårdvara existerar och där det dessutom ser mycket snyggare ut på den här hårdvaran känns det lite onödigt att argumentera att hårdvaran är "up-to-date". Det är ungefär som att säga att Gears of War är snyggt på en gammal tjocktv. Det är ett snyggt spel men det ser betydligt snyggare ut i full hd på en Pioneer 5090.

Många av dessa spel använder inte V-Sync på PC (kan bara minnas att Quantum of Solace gjorde det och jag störde mig på det). Att de använder V-Sync innebär inte att det inte kan bli sämre än 30 fps heller. Half-Life 2 är ett bra exempel. Har funnits och funkat på PC i 5 år och släpptes med fps dippar till både 360 och PS3.

Vad är det som är så otroligt mycket bättre med Xbox Live jämfört med Steam. Jag upplever inte att Steam är långsamt eller att deras Achievements system är dåligt. Funkar alldeles utmärkt.

Varför är det korkat att gå genom första revisionen av 360? Du sade själv att allting alltid funkar på konsoll. Sedan när jag tog fram ett exempel där det absolut inte funkade så säger du att det inte räknas. Självklart har Microsoft åtgärdat detta sedan dess. Hade de inte gjort det hade de varit helt jävla hjärndöda. Det är ungefär som den ständiga PC vs. Mac debatten.

"Det finns inga virus till Mac"
"Jag känner en kille som fick ett virus på sin Mac"
"Men det räknas inte"

Du har helt rätt i att PC är dyrare som platform. Å andra sidan beror ju det vad man köper för något. Köper man en dator som presterar ungefär som en 360 så kan man ju komma undan för runt 4000 eller lite mer än så. Det sparar man in på 10-15 spel.

Den här diskussionen känns lite utspårad. Vi har helt olika uppfattningar om de olika platformerna och det känns bäst att "agree to disagree". Vare sig PC eller konsoler funkar absolut perfekt och det är synd det men vi kommer troligtvis inte ändra våra åsikter om vi argumenterar mer eller inte, så det känns lite smått meningslöst.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Uppdateringarna må klassas som DLC av Microsoft. Men nya achievements och två nya banor, och sist men inte minst en jävla massa buggfixar anser jag i alla fall vara en patch. Det de har gjort är att ändra namnet från Patch till DLC. Visserligen är ju en Patch "downloadable content" i sig men du kan ju inte mena att det är mer värt att köpa "DLC" på 360 till ett spel än att få en "patch" på PC med exakt samma innehåll.

Spelar ingen roll om Xbox Live kostar 700 eller 200. Principen att man skall behöva betala för att få spela ett spel som man redan betalat för är fruktansvärd. Du hållet tydligen inte med. Agree to disagree?

För det mesta så ligger PC special editions på runt 500. Köpte senast FEAR 2 special edition med FEAR 1 i paketet för 450 spänn på Mediamarkt. Samma titel utan FEAR 1 kostar 700 spänn. Single Player delen av spel blir allt kortare hela tiden. Så är det. För många år sedan var det inte ovanligt att ett spel höll 15 timmar. Nu är det ju helt okej släppa spel som exempelvis CoD 4 (visserligen ett bra spel) som är 4 timmar långt för 700 spänn till konsoll. Och sedan om man nu vill spela mer (dvs. multiplayer) så kostar det pengar. Jag tycker inte det är rimligt.

Det klart det inte är dåligt att man gör spel som optimeras för existerande hårdvara men när betydligt bättre hårdvara existerar och där det dessutom ser mycket snyggare ut på den här hårdvaran känns det lite onödigt att argumentera att hårdvaran är "up-to-date". Det är ungefär som att säga att Gears of War är snyggt på en gammal tjocktv. Det är ett snyggt spel men det ser betydligt snyggare ut i full hd på en Pioneer 5090.

Många av dessa spel använder inte V-Sync på PC (kan bara minnas att Quantum of Solace gjorde det och jag störde mig på det). Att de använder V-Sync innebär inte att det inte kan bli sämre än 30 fps heller. Half-Life 2 är ett bra exempel. Har funnits och funkat på PC i 5 år och släpptes med fps dippar till både 360 och PS3.

Vad är det som är så otroligt mycket bättre med Xbox Live jämfört med Steam. Jag upplever inte att Steam är långsamt eller att deras Achievements system är dåligt. Funkar alldeles utmärkt.

Varför är det korkat att gå genom första revisionen av 360? Du sade själv att allting alltid funkar på konsoll. Sedan när jag tog fram ett exempel där det absolut inte funkade så säger du att det inte räknas. Självklart har Microsoft åtgärdat detta sedan dess. Hade de inte gjort det hade de varit helt jävla hjärndöda. Det är ungefär som den ständiga PC vs. Mac debatten.

"Det finns inga virus till Mac"
"Jag känner en kille som fick ett virus på sin Mac"
"Men det räknas inte"

Du har helt rätt i att PC är dyrare som platform. Å andra sidan beror ju det vad man köper för något. Köper man en dator som presterar ungefär som en 360 så kan man ju komma undan för runt 4000 eller lite mer än så. Det sparar man in på 10-15 spel.

Den här diskussionen känns lite utspårad. Vi har helt olika uppfattningar om de olika platformerna och det känns bäst att "agree to disagree". Vare sig PC eller konsoler funkar absolut perfekt och det är synd det men vi kommer troligtvis inte ändra våra åsikter om vi argumenterar mer eller inte, så det känns lite smått meningslöst.

Patch = Title Update
DLC = extramaterial

Title Updates ruller på när du startar ett spel som har uppdaterats, tar fem sekunder att applicera trots att det gjorts flera hundra ändringer (se: Gears of War 2 Title Update 3) plus en del nya achievements - gratis.

DLC gäller extramaterial, enbart nytt tillägg som aldrig medför några andra konkreta fixar till spelet i övrigt utan fixarna är Title Updates och distruberas oberoende av nedladdningspaketen.

Det som motiverar Xbox Live abonnemangspriset;
- En uppdaterad och levande tjänst (se t.ex. NXE)
- Pengar används för specialmaterial t.ex. Fallout 3 expansionen samt GTA4-expansionen som förblir exklusivt till Xbox 360 för en hundralapp genom marketplace att ladda ned.
- Interaktion - där alla användare hela tiden är uppkopplade mot varandra och stödet att kommunicera genom röst alltid finns i spelet och utanför. Alla användare kan se varandras aktivitet- achievements, spelhistorik, vänner och dylikt under spel plus att ge positiv eller negativ feedback som registrerar större, eller mindre, chans att hamna i ett spel med användaren igen.
- Fuskare kan lätt identifieras efter rapporter från användare som kan göras under spel, efter spel eller när som helst. Detta gäller även vem som helst som bryter mot vissa regler. Med tillräckligt starka motiv kan Microsoft gå in och ge folk en varning, tillfällig avstängning eller porta användare och maskiner från Xbox Live för regelbrott. Vilket gör att folk inte vill riskera att bryta mot reglerna. Där på PC det värsta som kan hända är att man blir bannad från en server eller under Steam blir portad från VAC-servrar.
- Extremt välfungerande onlinemarknadsplats och digital valuta där det finns en hel del extramaterial till spel som ökar deras livslängd avsevärt. Se bara på Halo 3 som sitter med sin tredje map-pack på 16 månader med tiotal av tusen nedladdningar varje dag.
- Väletablerad och fungerande matchmaking- och partyfunktion i flesta onlinespel som gör det lättare att spela tillsammans.
- Tjänsten finns alltid uppe. Då Microsoft har skyldighet att erbjuda tjänsten alla timmar på dygnet - stabilt.
- Spel uppdateras då Microsoft trycker på utgivare och utvecklare att få till efterfrågade uppdateringar.

Detta är bara det jag kom att tänka på alldeles nu. Det är lätt att ta väldigt mycket för givet då jag suttit med Xbox Live stadigt i ett år nu. Visst kan vissa saker kännas lite dumt ibland, som att det inte finns någon riktig server-browser, men istället finns det ju en enkel matchmaking som går avsevärt mycket snabbare och som inte dikteras av några 12-åringar.

Och man märker att Microsoft använder Xbox Live-pengarna på saker som de skall. Julen 2007 fick Microsoft en hel del kritik för att trafiken blev för mycket och prestandan blir slirande. De kompenserade användarna visserligen enbart symboliskt med ett Arcade-spel värde drygt 70-100kr, MEN, julen 2008 hade tjänsten ännu mer trafik och det var aldrig några problem.

Det som jag ser gör Xbox Live bättre än Steam:
- Xbox Live täcker en hel tjänst, inkl. ett eget valutasystem i kombination med andra Microsoftpartners, som sträcker sig från grundläggande uppkoppling och spelprestanda till automatiserade uppdateringar, extremt smidigt gränssnitt, etc.
- Achievements är permanenta på Xbox 360 - där dem bara är en tidsbaserad show-off på Steam vilket eliminerar hela idéen.
- Användaren gers mer möjligheter att påverka spelcommunityn.
- Enkelt och tydligt system för att signalera för en aktion, t.ex. vänner kommer online, inbjudningar, etc.

Det finns egentligen hur mycket som helst. Just att tjänsten kostar pengar betyder ju även att dels Microsoft har tryck på sig att prestera, men likaså har användaren ett krav på sig att hålla sig till reglerna och att inte försöka allt för mycket tricks och dumheter för att risken att bli anmäld alltid hänger över en. Med det sagt låter det ju som alla anmäler folk hit och dit - men det är lite av grejen. Sitter folk och använder tjänsta exploits så finns det på PC inte mycket att göra än att vänta in... en uppdatering. Under Xbox Live kanske det inte sker en ändring direkt, men du kommer åt att kommunicera med användaren "personligen" samt att även veta att din anmälan på användaren kan ge honom eller henne en varning, en fingervisning.

-

Gällandes första revisionerna av Xbox 360 så är det inte relevant hur mycket du än vill att det skall vara det. Du missar ju att det var över tre år sedan.

Är inte det som att snacka om hur mycket det suger att spela på datorn för att Windows 98/2000 är så värdelöst? Allting internt i maskinen är idag utbytt och jag har själv aldrig haft problem under ett år av intensivanvändning. Dock känner jag folk som haft problem - två maskiner tre år gamla, en service och en utbytt samt en lite nyare på 18 månader innan den dog men det tog bara sju dagar att få maskinen utbytt och levererad till dörren. Värt att säga är att dessa revisioner är dels Revision "ett" och revision "två" varav jag sitter med den senaste av dessa jag nämt då HDMI-revisionen bytte moderkort och likaså bytte ut vissa kapacitatorer och annat tidigare känslig utrustning, eller möblerade om dessa.

-

Men med allt detta sagt - det är inte så att jag är allt för konservativ för konsoler (/Xbox). Det handlar bara om att PC:n idag inte fått något gemensamt standard - som finns inom konsolmarknaden. Idag är det ju lite segregation mellan olika tjänster t.ex. Xfire, Steam, Comrade, etc. Det som jag själv är väldigt intresserad av och hoppas det går så bra för som möjligt för att dra tillbaka mig till PC:n för spel är ju Windows 7 och Windows Live.

Windows Live är gratis och fungerar väldigt mycket som Xbox Live - vilket båda är otroligt smidigt och bra. Problemet är att denna tjänsten är ganska oetablerad än och det är därför jag hoppas Microsoft gör en ordentlig satsning på att få fram tjänsten så långt som möjligt. Vilket är varför jag kommer köpa Warhammer Dawn of War 2, utan Windows Live hade det varit tveksamt då jag nu kan ha samma vännlista och profil bunden till både PC:n och Xboxen, vilket gör otroligt mycket då jag och gänget struntat i datorerna sedan gammalt med inslag ibland med LAN och kanske några klassiska spel på laptoparna ibland.

Permalänk

fan vad dålig video

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Ha, CryEngine2 ser ju bettre ut en 3an
Jävla idioter som ska ladda ner så mycket, man får ju bara massa konsolkonverteringar =(

Det beror nog på. Visst ser CE2 mer dataljerat ut! Men tror nog att i CE3 att dom har fått in mer kännsla i grafiken istället för ögononani. Tror att spelen med CE3 kommer vara längre och hålla längre en dom med 2:an. Jag spela bara Crysis i max en vecka sen tröttna jag för det var helt värdo kännsla i det.

Skål! För spel med kännsla!!! Kolla bara på CS 1.6 Höhö

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk

Gäsp.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.